Gjest Gjesta Skrevet 5. februar 2006 #1 Skrevet 5. februar 2006 Da må jo den biologiske far/mor si fra seg absolutt alle rettigheter til barnet, og det er det vel de færreste som er interessert i å gjøre? Har selv et barn som ALDRI ser sin far, men kan ikke tenke meg at jeg hadde fått tillatelse uansett ← Det finnes vel noen av de som bare er glad til for at de slipper å betale barnebidrag......
Gjest Gjesta Skrevet 5. februar 2006 #2 Skrevet 5. februar 2006 Hehe, men det har han fått staten til å gjøre uansett, ser du. Skikkelig flott fyr, ikke sant Da får han jo gjeld. Den vil vel bli slettet om han sier fra seg rettighetene sine.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #3 Skrevet 5. februar 2006 Da får han jo gjeld. Den vil vel bli slettet om han sier fra seg rettighetene sine. ← Blir den slettet? Det var jeg ikke klar over. Det er jo klart at han ikke opparbeider seg ny gjeld etter adopsjonstidspunktet, men at den gamle gjelden blir slettet er nytt for meg. Vel, da kanskje han også blir overbevist
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2006 #4 Skrevet 7. februar 2006 Blir den slettet? Det var jeg ikke klar over. Det er jo klart at han ikke opparbeider seg ny gjeld etter adopsjonstidspunktet, men at den gamle gjelden blir slettet er nytt for meg. Vel, da kanskje han også blir overbevist ← Det var ihvertfall det bidragsfogden sa til meg da jeg spurte.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #5 Skrevet 10. februar 2006 Skjønner ikke helt jeg nå. Hvis man mottar barnebidrag fra staten, får da far som de "betaler" for gjeld?
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #6 Skrevet 10. februar 2006 Skjønner ikke helt jeg nå. Hvis man mottar barnebidrag fra staten, får da far som de "betaler" for gjeld? ← Ja. Er jo egentlig ikke statens oppgave å betale barnebidraget fra far. En venninne av meg har barn med en fra et annet land, som banket henne opp og stakk til utlandet, han har aldri sonet for det han er dømt for her (15 eller 30 dager). Hun får minstebidrag av staten, ettersom faren ikke har inntekt på papiret, men dersom han kommer hit og vil bo her igjen vil han få en fin regning fra trygdekassen
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 Skjønner ikke helt jeg nå. Hvis man mottar barnebidrag fra staten, får da far som de "betaler" for gjeld? ← Ja så klart. Selvom staten forskutterer betyr det jo ikke at de gjerne vil betale bidraget for han. Så staten legger ut på en måte. Og i mange tilfeller betaler ikke staten så mye bidrag som det er fastsatt at det skal betales. I slike tilfeller opparbeider far seg gjeld både til bidragsmottaker, og til staten. I mitt tilfelle får jeg minste forskutteringen av staten, fordi far ikke vil betale. Jeg får litt over seks hundre kroner pr måned, i forskudd. Far skal betale fire ganger så mye, men gjør det ikke. Da får han seks hundre pr mnd i gjeld til staten, og resten av månedsbeløpet er gjeld til meg. Og hvis jeg er innmari heldig, får jeg kanskje noen kroner av det engang.................
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #8 Skrevet 10. februar 2006 Så når min kompis, som er student, kommer ut i arbeid om 1 år, må han i tilegg til det han må betale som vanlig bidrag, også betale tilbake de 900 kr eks-samboeren har fått i forskudd av trygdekontoret?
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Ja, hvis det er fastsatt et bidrag, og han pr dags dato ikke betaler det som er fastsatt, vil han få ekstra trekk når han omsider skal gjøre opp for seg og betale for ungen sin.
Brunhilde Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 Så når min kompis, som er student, kommer ut i arbeid om 1 år, må han i tilegg til det han må betale som vanlig bidrag, også betale tilbake de 900 kr eks-samboeren har fått i forskudd av trygdekontoret? ← Det er slett ikke sikkert at han må det. Er han student kan det være at bidraget er satt til et lavere beløp, tom til ikke noe. Er så tilfelle opparbeider han seg selvfølgelig ikke bidragsgjeld. Visste dere forresten at det ikke beregnes renter av bidragsgjeld? Tror nok en del spekulerer i akkurat det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå