Gå til innhold

Redusere magefett/viceralt fett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er normalvektig, men har dessverre en del magefett som jeg bør bli kvitt.  Anbefalingene er da trening med moderat intensitet, noe som er problematisk for meg, og jeg behøver noen å "kaste ball" med.

Det første jeg må si er at jeg har iatrogen Cushings på grunn av kortisonbruk, og det er dette som er årsaken til den økte fettlagringen.  Men det er i teorien mulig å gå ned i vekt/miste magefett med Cushings hvis man gjør det på riktig måte, men den riktige måten har jeg ikke funnet ennå, tross mange år med iherdige forsøk.

 

Fra før trener jeg lett styrke/bevegelighet to dager i uken, kjernemuskulatur trener jeg stort sett hver dag, men det problematiske er kondisjonstrening, og å øke intensitet uten å bli utmattet.

Når jeg først kommer opp i puls holder den seg oppe i lang tid etterpå - vi snakker om dager!
Det sympatiske nervesystemet slår jeg ikke av, jeg blir gående i en konstant "fight or flight"-modus med økte kortisolverdier, helt til jeg blir utmattet.

Jeg har forsøkt å få aktivert det parasympatiske nervesystemet gjennom yoga, meditasjon og mindfulness, men dette er ikke noe for meg.

 

Så nå lurer jeg på om noen har noen tanker rundt dette - hvordan kan jeg trene med høyere intensitet uten at det sympatiske nervesystemet henger seg opp?

 

 

 

 

Anonymkode: 77abc...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøk gåing for å redusere fett, mange studier som sier at det holder å gå 😊 

Anonymkode: c94d9...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Undersøk gåing for å redusere fett, mange studier som sier at det holder å gå 😊 

Anonymkode: c94d9...69f

Takk :)

Ja, veldig mange studier sier at rask gange (med moderat intensitet) er det beste for å redusere magefettet, men spørsmålet mitt er egentlig: hvordan kan jeg gjøre dette uten at pulsøkningen skaper problemer for meg?

 

Anonymkode: 77abc...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil starte med å si at jeg kan ganske lite om din problemstilling, men jeg må nesten henge meg på logikken i forrige innlegg her. Hvis du ikke kan trene med moderat eller høy intensitet, så tren med lav intensitet. Visceralt fett ligger svært tett på små blodårer som gjør frigjøring av fett derfra meget enkelt for kroppen. Det er ofte der kroppen henter energien fra først når man starter å trene.

Så lenge man spiser i et moderat kaloriunderskudd og går noen lengre turer i uka, så spiller det liten rolle om de turene er veldig rolige. Frigjøringen av visceralt fett vil du nok få til uansett, så fremt det ikke er noe med kortisonbruken som blokkerer det. Det blir for langt utenfor mitt kunnskapsområde dessverre.

Men å prøve rolige turer i skog og mark kombinert med et lite kaloriunderskudd, og heller ta deg god tid til målet, er noe jeg ville prøvd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (5 minutter siden):

Jeg vil starte med å si at jeg kan ganske lite om din problemstilling, men jeg må nesten henge meg på logikken i forrige innlegg her. Hvis du ikke kan trene med moderat eller høy intensitet, så tren med lav intensitet. Visceralt fett ligger svært tett på små blodårer som gjør frigjøring av fett derfra meget enkelt for kroppen. Det er ofte der kroppen henter energien fra først når man starter å trene.

Så lenge man spiser i et moderat kaloriunderskudd og går noen lengre turer i uka, så spiller det liten rolle om de turene er veldig rolige. Frigjøringen av visceralt fett vil du nok få til uansett, så fremt det ikke er noe med kortisonbruken som blokkerer det. Det blir for langt utenfor mitt kunnskapsområde dessverre.

Men å prøve rolige turer i skog og mark kombinert med et lite kaloriunderskudd, og heller ta deg god tid til målet, er noe jeg ville prøvd :)

Takk :)

Den setningen jeg har uthevet betyr mer for meg enn du tror, for det er første gangen noen har sagt dette til meg!

Jeg har hatt flere personlige trenere de siste 15 årene som skulle ha hjulpet meg med denne problemstillingen, og som har sagt "prøv hardere" hver gang jeg ikke har respondert som forventet på opplegget, når vi i etterpåklokskapens navn ser at det mest fornuftige hadde vært å gjøre det motsatte.
 

Det positive er at disse erfaringene har lært meg  "hva" (lav intensitet) , nå må jeg bare lære meg "hvordan"  :)

Og da er det godt å lese at du tror jeg kanskje vil klare å få til det jeg vil med lav intensitet også, selv om "alle" sier at jeg må opp i puls for å klare det.

Igjen, takk!  :)
 

 

 

Anonymkode: 77abc...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk :)

Den setningen jeg har uthevet betyr mer for meg enn du tror, for det er første gangen noen har sagt dette til meg!

Jeg har hatt flere personlige trenere de siste 15 årene som skulle ha hjulpet meg med denne problemstillingen, og som har sagt "prøv hardere" hver gang jeg ikke har respondert som forventet på opplegget, når vi i etterpåklokskapens navn ser at det mest fornuftige hadde vært å gjøre det motsatte.
 

Det positive er at disse erfaringene har lært meg  "hva" (lav intensitet) , nå må jeg bare lære meg "hvordan"  :)

Og da er det godt å lese at du tror jeg kanskje vil klare å få til det jeg vil med lav intensitet også, selv om "alle" sier at jeg må opp i puls for å klare det.

Igjen, takk!  :)
 

 

 

Anonymkode: 77abc...9b1

Nå er forbeholdet mitt at jeg ikke har noen erfaring med iatrogen Cushings, men det er jo fullt mulig å gå ned i vekt for de aller fleste uten å trene også. Kroppen bruker energi hele tiden, og hjernen står vel for noe sånt som 20 % av energiforbruket i hvile (ikke siter meg på det, men søk det gjerne opp for å korrigere meg). Man MÅ ikke ha bevegelse for å få til vektnedgang. Da må man jo bare innta mindre mat.

Jeg gikk ned 6 kg i fjor høst på 3 uker. Det eneste jeg trengte å gjøre var å nesten bli innlagt på sykehuset med lungebetennelse. Utrolig hva en 100 % sengeliggende kropp klarer å forbrenne av fett når man ikke inntar noe mat.

Er det den lureste fremgangsmåten? Sannsynligvis ikke. Det å være helt inaktiv og nesten ikke spise noe vil jo bare tære på muskelmassen og gjøre at du er sulten, sliten og sur hele tiden. Men la oss bare dra oss litt mer mot den gylne middelvei: Vær flink med å kontrollere kostholdet, og prøv å forbrenne noen ekstra kalorier gjennom å gå rolig. Finn den intensiteten du tolererer.

Hvis du setter ei gåmølle på 4 km/t og går i en time kan du forvente å forbrenne omtrent 4 x kroppsvekt i kg i antall kalorier, kanskje noe mindre. Så veier du 70 kg har du forbrent nesten 300 kalorier på den timen. Det er 300 kalorier mer (ikke helt, trekk fra hvileforbrenning) enn om du hadde ligget i sofaen. Så kanskje en gåmølle foran TV i en time om dagen kunne vært noe for deg?

Prøv å tenke hva som kan være svært enkelt å gjennomføre, der du klarer å akkumulere mye tid i aktivitet. Om det er lav intensitet spiller INGEN rolle, for selv rolig gange forbrenner TRE GANGER så mange kalorier som å ikke gjøre noe. Og så er stikkordet for deg sannsynligvis å kontrollere kosten godt, slik at du ikke spiser inn igjen det ekstra energiforbruket.

Og alt med mitt forbehold: Jeg aner ikke hva iatrogen Cushings gjør med muligheten for frigjøring av fett der du ønsker. Der må noen med mer erfaring enn meg svare :)

Endret av Sandum.PT
Korrigerte meg selv på prosent kaloriforbrenning av hjerne 😂
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen @Sandum.PT.  Tross forbeholdene du tar er det du skriver oppmuntrende for meg.

Du vet ikke hva cushings gjør med frigjøring av fett, men du vet hva kronisk stress gjør, og det er direkte sammenlignbart.

Den største forskjellen for min del er at mens de fleste med kronisk stress vil oppleve bedring med moderat aktivitet, vil jeg (min kropp med cushings) oppleve dette som ytterligere stress.

Når det gjelder kosthold er det ikke et tema her.  All vektnedgang og fettreduksjon må komme fra aktivitet.

Anonymkode: 77abc...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk igjen @Sandum.PT.  Tross forbeholdene du tar er det du skriver oppmuntrende for meg.

Du vet ikke hva cushings gjør med frigjøring av fett, men du vet hva kronisk stress gjør, og det er direkte sammenlignbart.

Den største forskjellen for min del er at mens de fleste med kronisk stress vil oppleve bedring med moderat aktivitet, vil jeg (min kropp med cushings) oppleve dette som ytterligere stress.

Når det gjelder kosthold er det ikke et tema her.  All vektnedgang og fettreduksjon må komme fra aktivitet.

Anonymkode: 77abc...9b1

❤️ Da er det bare å prøve en periode. Greia med lavintensitetsaktivitet er jo at man gjerne må investere litt mer tid i det enn trening på høyere intensitet for lik kaloriforbrenning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...