Gå til innhold

Korrekt antrekk til begravelse


@lfa

Anbefalte innlegg

Må man gå i helsvart?

Er det helt feil med svart skjørt og topp i annen farge? (selvfølgelig ikke rødt, da...)

Må man gå med langt skjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei - man må ikke gå med hel-svart............men kanskje nøytrale/mørke, diskrè klær??? Langt skjørt/kjole er ikke nødvendig.

Man kler seg ikke utfordrende - man er ikke der for å "ta seg best mulig ut". Jeg synes ikke mini-skjørt er passende antrekk i en slik anledning.

Jeg har - og andre som jeg har sett - har ofte hatt mørk underdel, med hvit overdel! Tenk på gutta - de kommer jo i mørk dress m/hvit skjorte!

Jeg har ofte bare deltatt i kirken - og da har jeg på meg jobb-antrekket mitt (som er mørkeblått m/tilbehør), hvis jeg skal delta i på et arrangement etterpå, da har jeg på meg mine private klær (som beskrevet ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke gå i helsvart, men klærene bør være diskret. Grå genser, sort bukse e.l. Enig med "usikker" - man er ikke der for å ta seg best mulig ut.

Har en tante (gift med min onkel) som dukket opp i knallrød kåpe i bestemors (hennes svigermor) begravelse. Man kan jo begynne å lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå pent og nøytralt. Grått, blått og sort er fint som jakke, bukse, skjørt. Hvit bluse er helt fint. Eller hvit topp da. Grå topp eller blått, også helt fint. Grå, pen bukse og blå topp fx (ikke himelblå da) er helt greit.

Mange har ikke flere kåper eller ytterjakker å velge mellom, så man bruker det man har.

Heller en rød kåpe enn en blå sportsdunjakke...

Ikke olabukser.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en eldre dame fortalte meg at 'i gamle dager' brukte de bundan på samme måte som menn bruker dress i dag - det vil si de kom i bunad i begravelser. Det var det fineste klesplagget de hadde, og med å komme i bunad viste de respekt både for döden og den avdöde. Dette var på landsbygda i nordland.

Syns det var en veldig fin skikk - men vil nok före til noen skjeve blikk idag..

Er enig med de andre som har svart - trenger ikke være helsvart, men diskrét og 'konservativt'. Slik at en godt voksen (70+) vil kunne si at du er pen i töyet, tenker jeg. Dette er ikke tidspunktet for å gjöre et fashionstatement.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... har egentlig veldig lite begravelsesklær... :roll:

Har nok av svarte skjørt og velge mellom, og sko/støvletter er heller ikke problem... Støvletter er vel lov?

Må finne overdel...

Genser? Går det an altså?

Det er jo nesten vinter og sikkert kaldt både ute og inne... En litt "finere" genser må da kunne gå an? :-?

Hadde uansett ikke tenkt å vekke noen slags oppsikt med noe fashionstatement... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad vil nok framkalle mange skjeve blikk i dag, ja - men som ragnalina påpeker de brukt bunad til alle høytidelige anledninger i gamle dager. Min oldemor hadde om ikke bunad i dagens forstand så en finstakk, som hun hadde fine skjorter til, halsknapp og sølje. Likeså hadde hun en hverdagsstakk med tilhørende hverdagsskjorter uten søljer.

Som de andre sier, kle deg nøytralt og pent i diskre farver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg skal i begravelse i neste uke her i Oslo og da kommer jeg rett fra ett morgenmøte på jobben. Antrekket blir sorte dress bukser, grå ettersittende kashmirgenser med høy hals, storte spisse støvletter, lang sort kåpe og sort skjerf.

Helsvart er ikke nødvendig med ikke noe skrikende farger eller for dristig.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en eldre dame fortalte meg at 'i gamle dager' brukte de bundan på samme måte som menn bruker dress i dag - det vil si de kom i bunad i begravelser. Det var det fineste klesplagget de hadde, og med å komme i bunad viste de respekt både for döden og den avdöde. Dette var på landsbygda i nordland.

Syns det var en veldig fin skikk - men vil nok före til noen skjeve blikk idag..

Er enig med de andre som har svart - trenger ikke være helsvart, men diskrét og 'konservativt'. Slik at en godt voksen (70+) vil kunne si at du er pen i töyet, tenker jeg. Dette er ikke tidspunktet for å gjöre et fashionstatement.. :roll:

Har hørt om dette jeg og. Hadde jo vært kjekt på en måte, da. For å slippe å styre like mye til hver gang det er en høytidelig begivenhet/hendelse, kunne det jo vært et passende alternativ med bunad.

Jeg har en beltestakk fra Bø i Telemark som jeg elsker over alt på jord (materialistisk sett da...) og den har sort som basisfarge. Den "sprang ut" fra den mer fargerike Øst-Telemark bunaden med rød jakke. Poenget med beltestakken var at man skulle se litt "alvorlig" ut i kirkesammenheng. Det skulle ikke være så lystig,- man skulle tones ned og ikke være FOR pynta i guds hus. Tipper den ble brukt i begravelser og. Heldigvis er det annerledes nå :) Stakken har utviklet seg en god del og er et praktplagg av dimensjoner :

http://home.online.no/~roboye/bunad2.htm

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=45

Men kanskje trenden kommer igjen en gang ?

Synes ikke det hadde gjort noe å bruke bunad i begravelser jeg. Jeg vil se på det som respektfullt for den avdøde å kle seg ordentlig og gjerne litt flott. Så lenge det ikke blir skrikende eller altfor overlesset, da.....

Men foreløpig hadde det nok for min del blitt dressbukse eller halvlangt skjørt og pene sko/støvletter og en matchende jakke/kåpe,- enkelt og elegant og bør ikke være rom for overdrivelser. Sort og mørke farger og evt. en lys eller hvit topp / trøye. ?

Klem, Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvletter er vel lov?

Genser? Går det an altså?

Det er jo nesten vinter og sikkert kaldt både ute og inne... En litt "finere" genser må da kunne gå an? :-?

Både støvletter og en pen genser går an, @lfa!

Til dere som snakker om bunad, så spørs det om ikke den tradisjonen blir værende der den er, nemlig endel år tilbake.

Kle seg flott ja - men det hadde nok vakt litt oppsikt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med bunad:

Jeg har Østfold-bunad og den har et sjal. Det som er spesielt med sjalet, er at det har to sider: Den ene har masse blomster i glade farger, men på baksiden er det en Sørgerose. Årsaken var at man skulle vise ved hjelp av sjalet hva slags anledning det var. I bryllup hadde du blomstersiden frem, i begravelser var deg sørgerosa. Sånn ser sjalet ut: http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...t=Bilde_3v_Stor

(På bildet er sjalet brettet slik at begge motivene synes på én gang. Sørgerosa er den øverste.)

Ellers virker det som om vi er ganske enige: I begravelser går man med pene diskrete klær, og de trenger ikke nødvendigvis være sorte. Støveletter og pen genser er "lov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Sist jeg var i begravelse (flere år siden), var etter at bestevenninna mi døde. Det eneste jeg husker fra den begravelsen var at hennes mor hadde hvit bluse på seg. Husker ikke engang hva jeg hadde på meg. Men den hvite blusen gjorde tydeligvis inntrykk på meg, syns det var fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nevner sort/mørke farger her... Jeg vet ikke om det bare er meg, jeg, men jeg synes hvitt også er helt akseptabelt i begravelser. Hvitt kan også være et uttrykk for sorg.

Hva mener dere? Ville dere rynket på nesen dersom noen kom i hvitt til en begravelse? (Og jeg mener ikke hvit skjorte inni dressen altså...jeg tenker på hele antrekket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste nevner sort/mørke farger her... Jeg vet ikke om det bare er meg, .......

Om det "er deg" eller ikke - i en begravelse er det ikke om å gjøre å "ta seg ut"......... jeg synes ikke hel-hvit passer seg jeg....... :-?

Men - det er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det BURDE jo gå an det og da ?

Jeg mener,- hvitt er kjempefint og det er også en "respektfull" og vakker farge synes jeg.

Hadde det vært mer "tillatt" etter takt og tone - regler, ville jeg heller gått for hvitt enn svart. Det er trist med begravelser og synet av bare svartkledde gjør hele situasjonen enda tristere synes jeg....

Kattepus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om ei som kom i begravelse til mannen sin for et par måneder siden.....da hun bøyde seg ned for å legge blomster på kista, var det bare såvidt det biiiiittelille miniskjørtet hennes tillot det......

NEI NEI NEI.

Hva er det for noe da ?

Da hjelper det ikke å kle seg i svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Usikker; jeg tror kanskje du misforsto litt hva jeg skrev? Jeg mente ikke at hvitt er mer "meg" enn sort, og jeg er fullstendig klar over at det ikke er om å gjøre å ta seg godt ut i begravelser. For meg er bare hvitt like mye en sorgfarge som sort, og jeg lurte på om det var flere her som var av samme oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som snakker om at det ikke trenger å være helsvart osv. Tror det er mange like oppfatninger der.

Men helhvitt: - Nei!! Jeg ville nok sendt deg litt av et blikk hvis du kom i begravelse med helhvitt antrekk, egentlig. Av flere grunner:

* Jeg forbinder helhvitt med en BRUD, noe som ikke passer seg i en begravelse

* De fleste kister er hvite, og de fleste døde er kledd i hvitt i kista (iallfall etter det jeg er vant med, og jeg har vært i mange begravelser. Dette kan jo hende varierer fra sted til sted) Derfor synes jeg ikke det passer seg med helhvitt da, iallfall.

Huff, begravelser er det verste jeg vet, men jeg synes ikke jeg kan la være å gå da jeg alltid pleier å gå...

Hater det...Selv om det er naturens gang at mennesker dør, har jeg vært i flere begravelser hvor de har gått bort så altfor tidlig... :cry:

Et annet lite bispørsmål; sminker dere dere når dere går i begravelse? Jeg gjør ikke det, jeg gråter det vekk likevel. Når Lillian gråter kan nemlig ikke den sterkeste vannfaste mascara holde seg på plass.. :roll:

Reagerte en gang jeg så en enke som satt og gråt i kirken og gikk ut helt kullsvart under øynene. Da kista var senket tok hun opp lommespeilet og fiffa opp sminken igjen. Det så ikke særlig respektverdig ut for en som nylig var blitt enke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Når man skal i begravelse skal man jo ikke kle seg for å vekke oppsikt. G miniskjørt er upassende, det tror det de fleste med omløp i skallen har fått med seg.

Bruk gjerne bukser men ikke noen slaskete jeans eller joggebukser. En pen genser er helt ok. Nå i den kalde årstid er kåpe veldig fint men den skal være mørk. Fritidsjakker er fullstendig bannlyst og ser både "harry" og respektløst ut. Diskret sminke er bra, ikke prangende pynt som store smykker ol. og man kommer ikke i joggesko.

Og husk Kleenex i vesken.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker; jeg tror kanskje du misforsto litt hva jeg skrev?

Sorry - jeg misforstod deg :oops:

Men - uansett så synes ikke jeg det passer seg med hel-hvitt! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...