Gå til innhold

Kronisk bakteriell vaginose

Fremhevede innlegg

Skrevet
katties skrev (29 minutter siden):

Kan jo være interessant å prøve - jeg ble anbefalt oljene etter at jeg sbakket med gynejologen om en skikelig rar greie der jeg plutselig fikk utflod og dermatitt samtidig, og hun sa at jeg kunne jo prøve, for det skaded i alle fall ikke. Har heldigvis ikke hatt problemer på ca 5 år nå :)

Smørte bare, jeg, men det er sikkert andre måter å gjøre det på. Kjøpte jordnøttolje fra Apro.

Hvor ofte og hvor lenge? Du smurte inni skjeden, ja? Bare så jeg ikke misforstår. Vet du at det var BV du hadde da du begynte behandlingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flotte kvinner, takk for at dere deler erfaringene deres. Dette er en av de mest velmenende og varme trådene jeg har sett her på en stund ❤️

Anonymkode: d75e3...b5c

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Flotte kvinner, takk for at dere deler erfaringene deres. Dette er en av de mest velmenende og varme trådene jeg har sett her på en stund ❤️

Anonymkode: d75e3...b5c

Enig i at det er mye varme her♥️ jeg har snakket med venninner, mannen min og søstre om hvordan jeg har det med dette. Jeg er egentlig veldig åpen når jeg har det dårlig. Å holde det for meg selv er veldig vondt. Men ingen jeg har snakket med har egen erfaring med tilbakevendende BV. Og det har vært en veldig ensom følelse. Så jeg er veldig glad for at kvinner med samme erfaring svarer meg her 🙏🏻 

Skrevet
Olivia SD skrev (2 timer siden):

Hvor ofte og hvor lenge? Du smurte inni skjeden, ja? Bare så jeg ikke misforstår. Vet du at det var BV du hadde da du begynte behandlingen?

Det husker jeg ikke - var lenge siden nå. Vet ikke hva jeg hadde på dét tidspunktet, men hadde blitt diagnostisert med BV av sterk grad/sterk bakteriell overvekst flere ganger før, uten at det skulle vært noe som helst som ødela pH, introduserte bakterier e.l 😮‍💨 Det bare kom og gikk litt som det ville, men husker at det var ille: klødde veldig mye, lukta rart, var veldig sårt (det kunne stikke, brenne o.l. uten at jeg engang bevegde meg). Så anbefalte qltså gynekologen olje da... og qå ble ting bare gradvis bedre, og så har jeg altså ikke hatt problemer på flere år :) Kan jo ikke love at det er en kur mot det (og det var aldri sagt av gynekologen at det var heller) men så ut til å av en eller annen grunn hjelpe meg :)

Skrevet
Olivia SD skrev (2 timer siden):

Dere andre som har svart meg her inne og som plages med tilbakevendende BV. Har dere sex når dere har BV? Eller lar dere det være til dere er friske igjen?

Ingen sex her nei! Med lukt, utflod, kløe og svie finnes det ikke lyst 😩😅 

Så det kan jo gå litt ut over samlivet, men det høres ut som du har en fantastisk mann! ❤️ Få ordne på deg selv, mentalt og fysisk, så blir tiden der at du kan gi han nærhet igjen.

(Jeg er forøvrig samme som svarte først, i tilfelle jeg har annen ab-kode nå 😊)

Anonymkode: 75a98...be8

Skrevet
4 hours ago, Olivia SD said:

Dere andre som har svart meg her inne og som plages med tilbakevendende BV. Har dere sex når dere har BV? Eller lar dere det være til dere er friske igjen?

For meg så har det blitt en vane å sette i en lactal vagitorie i skjeden natten før jeg skal møte han jeg dater. Da forsvinner lukta i 2-4 dager.

Anonymkode: 9cefa...6d1

• Liker 1
Skrevet (endret)
katties skrev (8 timer siden):

Det husker jeg ikke - var lenge siden nå. Vet ikke hva jeg hadde på dét tidspunktet, men hadde blitt diagnostisert med BV av sterk grad/sterk bakteriell overvekst flere ganger før, uten at det skulle vært noe som helst som ødela pH, introduserte bakterier e.l 😮‍💨 Det bare kom og gikk litt som det ville, men husker at det var ille: klødde veldig mye, lukta rart, var veldig sårt (det kunne stikke, brenne o.l. uten at jeg engang bevegde meg). Så anbefalte qltså gynekologen olje da... og qå ble ting bare gradvis bedre, og så har jeg altså ikke hatt problemer på flere år :) Kan jo ikke love at det er en kur mot det (og det var aldri sagt av gynekologen at det var heller) men så ut til å av en eller annen grunn hjelpe meg :)

Hvor ofte og hvor lenge smurte du?

sorry, så jo nå at du skrev at du ikke husket! Så nå føyde jeg til dette.

Endret av Olivia SD
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen sex her nei! Med lukt, utflod, kløe og svie finnes det ikke lyst 😩😅 

Så det kan jo gå litt ut over samlivet, men det høres ut som du har en fantastisk mann! ❤️ Få ordne på deg selv, mentalt og fysisk, så blir tiden der at du kan gi han nærhet igjen.

(Jeg er forøvrig samme som svarte først, i tilfelle jeg har annen ab-kode nå 😊)

Anonymkode: 75a98...be8

Hvor raskt opptar du sexlivet etter at du har begynt p merke symptomer og brukt actigelen? Så fort symptomene er vekk? Jeg sliter med å komme meg i gang igjen etter å ha hatt behandling. Harvliksom en sperre. Som om jeg intenst at det vil være svært negativt for tilhelingen av BV at vi ligger sammen. Og det er jo en real lystdreper.

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags kriterier som er for å si at noe er en seksuelt overførbar sykdom, men det er sant at i urinrøret hos menn så ligger det naturlig en bakterie som kan forårsake bakteriell vaginose hos kvinner. Merkelig? Ja. Men sånn er det nå. Hvorfor det har blitt kronisk hos deg, vet jeg ikke, men det må være utrolig sår situasjon å være i, tenker jeg. Jeg har hatt det to ganger, og sett bort ifra fødsel, så var det det verste jeg har kjent. 

Jeg skulle gjerne funnet kilde på bakterie-faktaet, men jeg klarer knapt å holde øynene oppe. Mener det var Illustrert lidenskap eller noe i den dur.

Ønsker deg god bedring.

Anonymkode: 91856...954

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva slags kriterier som er for å si at noe er en seksuelt overførbar sykdom, men det er sant at i urinrøret hos menn så ligger det naturlig en bakterie som kan forårsake bakteriell vaginose hos kvinner. Merkelig? Ja. Men sånn er det nå. Hvorfor det har blitt kronisk hos deg, vet jeg ikke, men det må være utrolig sår situasjon å være i, tenker jeg. Jeg har hatt det to ganger, og sett bort ifra fødsel, så var det det verste jeg har kjent. 

Jeg skulle gjerne funnet kilde på bakterie-faktaet, men jeg klarer knapt å holde øynene oppe. Mener det var Illustrert lidenskap eller noe i den dur.

Ønsker deg god bedring.

Illustrert vitenskap! Fysøren, jeg må finne senga...😴

Skrevet

Illustrert vitenskap! Fysøren, jeg må finne senga...😴

Hei! 
Jeg har lest mye om dette. Man kan finne de samme bakteriene som det blir for mange av ved BV- i menn sitt urinrør blant annet. Men her har jeg forstått det som at mannen kan ha fått bakterien fra kvinnen og blir en bærer av den og kan kanskje (?) igjen kan gi dette til andre kvinner. Dog tror jeg det har lite å si om han tilføyer et par av den samme bakterien (si feks gardnerella) til en kvinne som har denne fra før. Men kanskje betyr det noe om den gis til en kvinne som ikke har denne fra før. 50 % av kvinner har den vanligste BV-bakterien i sin flora. 

Skrevet

Hei! Har du fått tatt dyrkningsprøve fra bakteriene i skjeden, TS? Med resistensbestemmelse? 

Anonymkode: f6b8a...159

Skrevet (endret)
Olivia SD skrev (30 minutter siden):

Hvor ofte og hvor lenge smurte du?

sorry, så jo nå at du skrev at du ikke husket! Så nå føyde jeg til dette.

Tror jeg smørte minst én, helst 2 ganger om dagen, men husker ikke hvor lenge. Var alltid etter dusj i alle fall, og etter sex. Var vel til jeg plutsrkig tenkte at jeg har ikkr opplevd problemer på lenge - hva skjer om jeg stopper?

Forresyen: behandling med eddiksyre hjalp også litt. Bare dårlig av gynekologen å ikke si ifra hva som kom til å skje etter - huden fra innsiden av kjedrn bare glei plutselig ut som én svær, hvit hudbit. Jeg frika jo helt ut, for visste jo ikke fra i helsikes dette var! 😵

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Har du fått tatt dyrkningsprøve fra bakteriene i skjeden, TS? Med resistensbestemmelse? 

Anonymkode: f6b8a...159

De sender til dyrkning og jeg får høre at jeg har normalflora. Jeg er livredd for resistens. Det er derfor livet mitt får så enormt fokus på å ikke få BV på nytt. Er resistensbestemmelse noe jeg må be om i tillegg? Merker pulsen stiger bare vi snakker om dette

Skrevet

Har du sjekket deg for Mycoplasma (kjønnssykdom) ? Jeg slet med dette i flere år, måtte bruke lactal hver dag og tilslutt leste jeg om dennne sykdommen, ble testet (de tester normalt ikke for det), fikk antibiotika og aldri hatt problem etterpå 

Anonymkode: 43bf2...434

Skrevet

Har du sjekket deg for Mycoplasma (kjønnssykdom) ? Jeg slet med dette i flere år, måtte bruke lactal hver dag og tilslutt leste jeg om dennne sykdommen, ble testet (de tester normalt ikke for det), fikk antibiotika og aldri hatt problem etterpå 

Vil også legge til at jeg fikk påvist BV, gardernella bakterie, men det var Mycoplasma som lagde BV 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vil også legge til at jeg fikk påvist BV, gardernella bakterie, men det var Mycoplasma som lagde BV 

Aha. Takk! Visste ikke at det kunne manifestere seg som BV. Jeg ber de sjekke det. 

Skrevet
Olivia SD skrev (1 time siden):

De sender til dyrkning og jeg får høre at jeg har normalflora. Jeg er livredd for resistens. Det er derfor livet mitt får så enormt fokus på å ikke få BV på nytt. Er resistensbestemmelse noe jeg må be om i tillegg? Merker pulsen stiger bare vi snakker om dette

Dette forstår jeg ikke helt, de sender til dyrking og du får tilbake at du har normalflora, da har du jo ikke BV da, eller hva er det jeg ikke forstår? 

Dette høres mer og mer ut som et angstproblem. 

Anonymkode: 1f642...8a6

Skrevet

Dette forstår jeg ikke helt, de sender til dyrking og du får tilbake at du har normalflora, da har du jo ikke BV da, eller hva er det jeg ikke forstår? 

Dette høres mer og mer ut som et angstproblem. 

Anonymkode: 1f642...8a6

Bra du spør. Man diagnostiserer BV med snifftest, pH-måling og å se i mikroskop (fravær av melkesyrebakterier og tilstedeværelse av «cluecells»). Sørgelig nok gjør nesten ingen fastleger dette og ikke alle gynekologer en gang. Ennå det er mye billigere og man får svar med det samme. Som du kan lese på nett hører ikke dyrkning med i diagnostikken fordi nettopp de bakteriene som gir BV normalt er de som skal være der. De er bare blitt innmari mange. Dyrkningen synes ikke å bry seg om mengden.

Jeg spurte nettopp en gyn om dette med at svaret viser «normalflora» når jeg samme dag kunne skilte med NULL melkesyrebakterier på utstryket hun så på i mikroskop. Da sa hun at de som vurderer dyrkningsprøven kun er på utkikk etter noen bakterier som overhode ikke skal være der. Finner de det så gir de beskjed. Finner de det ikke kaller de det «normalflora». 

Jeg kan ha BV så sterk at den lukter gjennom klær og alle de tre testene er positive for BV, mens dyrkningen, hvis det i det hele tatt sendes inn, viser «normalflora». 

Skrevet (endret)

Jeg skal ennå prøve noen ting, men må nok forvente å ha BV mye av tiden. Derfor denne tråden. Takk til alle som har svart meg! Jeg skal jobbe for bedre psyke og egenkjærlighet og seksuell helse slik flere har talt veldig varmt om her inne. Jeg opplever det som stressende å prøve å unngå tilbakefall og mulig ab-resistens osv. Stresset er ikke bra. Men jeg vil likevel diskutere følgende muligheter med behandler (i tillegg til å bruke min faste kombinasjonsbehandling:

1) lengre ab-kur

2) borsyre 2 ganger i uka etter ab en stund https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6878170/

3) forebyggende ab-behandling. I følge «uptodate» som er et internasjonalt og anerkjent oppslagsvertøy for leger anbefales forebyggende ab til de med stadig tilbakefall. Se bildene av algoritme 

4) det finnes bøker på engelsk med «løsningen» skrevet av kvinner som har blitt bra. Tror det er snakk om hydrogen peroxid og eddik og begrensninger i kosthold og en del greier. Jeg er skeptisk. I hvert fall til mye av det. Jeg kunne forsøkt lokalbehandlingen, men å kutte gluten for BV feks har jeg ikke tro på. Tror ikke det er mentalt fornuftig å holde på sånn heller. Det er mye helse i hvordan vi forholder oss til mat. 

Hvis noen av dere har erfaringer med noe av det overnevnte, let me know. Er fint å utveksle litt tanker om det også, uavhengig av erfaring.

5DC01FCA-7530-4D96-8811-FFF82C4BC630.jpeg

FE75A24F-AEBB-40B0-937C-BB6341C11E20.jpeg

Endret av Olivia SD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...