Gå til innhold

Kronisk bakteriell vaginose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kronisk bakteriell vaginose

Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skal formulere meg for at de riktige menneskene skal svare. Jeg ønsker å komme i kontakt med andre som har gitt opp å bli friske av sin bakterielle vaginose og som prøver å leve så gode liv de kan til tross for diagnosen.

Jeg har prøvd alt av reseptfri og medisinsk behandling, inkludert partnerbehandling, vært innom et lass av gynekologer, inkludert ekspertene i venerologi ved Olafiaklinikken, spiser veldig sunt, inntar levende melkesyrebakterier, følger ALLE forebyggende råd hva angår hygiene og klær, avstår for det meste fra sex eller har et sexliv med mange pålagte begrensninger (er gift), bader ikke. Jeg har lest enormt mye forskning på denne diagnosen i 6 år nå og kan mye om den. Jeg har hatt diagnosen siden jeg var 16 og hadde ubeskyttet sex med min andre kjæreste. Jeg er nå 36 år. Helt inntil nylig trodde jeg ennå det var håp om å en gang bli bra. 

Jeg holder på å miste all gleden i livet. Selvfølelsen og selvtilliten min er knust og samlivet lider. Tenker at mannen ideelt bør få gleden av å finne seg en annen. Han sier han vil være med meg og at jeg bare må få det «psykisk bedre» så vi kan leve et godt liv. Men jeg ser ikke hvordan. Jeg føler meg ekkel og skammer meg. Og når jeg har BV handler alle detaljer om å greie å behandle den (nesten umulig hos meg) og når jeg ikke har det kjemper jeg for at det ikke skal komme tilbake. Jeg bruker donaxyl for å bryte biofilmen og deretter antibiotika og så vivag og deretter lactal osv osv. En lang behandling - tar ca 1 mnd. Men så kan jeg få det tilbake etter kun 4 uker som «bra». Er også veldig redd for antibiotikaresistens, noe som oftere og oftere forekommer for denne pasientgruppen nå når jeg leser litteraturen.

Jeg kan ikke bade med barna i badeland, dra på spahopplevelse på farrisbad eller lignende med mannen- all bading synes ikke underlivet å tåle etter å ha fått denne bakterien. Alt som var godt i livet eller noe man kunne se frem til er borte for meg. Vi hadde en stund en drøm om familiens første sydentur, men drømmen er knust for meg. 

Er også bekymret for at jeg har født 4 barn vaginalt og at bakterien nå er hos dem. Det kan bekreftes mulig av forskning og av samtaler på Olafiaklinikken. Jeg har gått til psykolog en stund, men det virker ikke å hjelpe. Jeg greier ikke å finne en måte.

Har snakket med en del leger som fortsatt holder fast i den gamle «det er bare en ubalanse», selv om innmari mye forskning tyder på at det er en seksuelt overførbar sykdom. Artikkelen under er bare et eksempel:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5621139/

Skulle ønske det fantes støttegrupper på Facebook for dette eller andre måter å komme i kontakt. Det finnes grupper for endometriose (en diagnose jeg også har) og vulvodyni (har den også), men det jeg virkelig hadde behøvd er å treffe andre med BV. Så derfor prøver jeg her inne:

Dere som har gitt opp å bli bra- hvordan lever dere gode liv? 

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først beklager!! for at jeg nå skal være en sånn teit bruker som jeg selv hater,"har du prøvd ...?" 😫

Men! du nevner selv Vivag og Lactal. Har du prøvd Multi Gyn Acti Gel? 

Jeg slet i mange år med det jeg trodde var tilbakevendende sopp. Ble ikke undersøkt like nøye som deg, men hadde flere langvarige kurer med soppmiddel på resept. Fylte på med Vivag og Lactal så det holdt, som nesten i seg selv var ekkelt fordi det endret sånn på konsistensen min 😅 Sannheten var nok mer at jeg hadde en blanding av sopp og bv. 

Så oppdaget jeg helt tilfeldig Multi Gyn, muligens fordi det ikke fantes før, og har *bank i bordet* vært helt bra 99% av tiden siden! 

Bruker den forebyggende innimellom, større dose etter sex, og intenst ved begynnende ubehag. Og det stopper det alltid.

For mye å håpe på helbredelse hos deg kanskje, men kan det lindre? 

Og igjen, beklager om dette bare ble irriterende bedrevitende svar og ikke det du trenger, jeg har i allefall stor medfølelse for deg ❤️

Anonymkode: 75a98...be8

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei! 
Stor klem til deg!
Jeg sliter med det samme, så jeg håper at det kommer inn noen gode tips. Jeg har nettopp startet med lokalt østrogen, da det kan virke forebyggende for kvinner i overgangsalderen. Jeg er ikke i overgangsalderen, men har noe hormonell ubalanse, med samme symptomer som ved overgangsalder, så jeg håper at det vil hjelpe med å forebygge BV. Har du prøvd det? 

Jeg får nesten kun BV etter sex med en bestemt partner - sjeldent med andre. Har slitt med det i 7 år nå. Han skal også bli testet for diverse hos legen. Har du og din partner blitt sjekket for mycoplasma? Det kan gi BV-lignende symptomer i seg selv OG føre til BV. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei

Jeg har også tendensen men har nok en litt annen innstilling, nekter å unngå aktiviteter som bading. Isbading har positiv effekt på min bv, reduserer plagene. Er nå i en god periode etter en runde med donaxyl og Dalacin
Andre ting jeg har funnet ut:

1) menstruasjonen påvirker. Jeg forsøker å begrense tampongbruk og bind, og bruker mest menskopp men må være nøye med rengjøringen.

2) autofagi ved periodisk faste : funker. Jeg følger 16:8, god effekt. Eplecidereddik  1 ss  om morgenen i vann, proteinrik lunsj osv. 

3) støtter innlegg om bruk av multigyn, spesielt forebyggende.

4) væskeinntak; kombucha, kefir, tisane avkok fra nyper, kaldbrygget grønn te osv

Anonymkode: 5e3c4...808

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har disse problemene med mannen min, men fikk det første gang med en annen. Vi har tidligere testet oss for «alt mulig», mange år siden nå. Når jeg leser om mycoplasma virker det ikke som det skal gi denne distinkte lukten som er typisk for BV? Dessuten gjøres pH-test, snifftest og sjekk i mikroskop som bekrefter BV hos meg. Jeg kjenner ikke til at de sjekker menn for BV-typiske bakterier i klinikken. Men jeg vet de har forsket på dette og ser at menn er «bærere». Har dere prøvd at han får partnerbehandling? Jeg mistenker at partnerbehandling kunne fungert bedre for oss hvis man gjorde noe for å bryte biofilmen også hos ham, ikke bare meg. Jeg bare forstår ikke hvordan det praktisk skulle vært gjort. 

Jeg bruker østrogen lokalt akkurat nå fordi jeg ammer. Har vært behov for det de siste to ammeperiodene mine. De sier det er alderen som gjør at østrogebet blir lavere nå enn da jeg ammet før jeg ble 30. Østrogenproduksjonen synker visst allerede fra 30 år ish. Og jeg lærte at østrogenet gjør at det produseres mer glykogen i slimhinnen i skjeden. Og det er mat for de gode laktobasillene. Så det kan ha en positiv effekt hos deg. 

Hvem hjelper deg med behandlingen? Jeg har slitt veldig med at fastleger og gyn ikke har særlig kompetanse på det. Greier ikke diagnostisere det engang. Har møtt best kompetanse på Olafiaklinikken så langt.

Hva slags behandling pleier du å ta?

Gjør du noe forebyggende tiltak forutenom riktig hygiene og andre «selvfølgeligheter»?

Skrevet

Hei igjen, jeg kan ikke si å ha hatt like mye problemer som deg, men hadde tilbakevendende bakteriell vaginose i 3 år og vil dele med deg hva som jeg tror var årsaken for meg, så får du ta en vurdering på om det kan være til hjelp. ❤️ Det er skikkelig, skikkelig kjipt og du har min største medfølelse som strever med dette. 

Jeg fikk det etter hver menstruasjon, og hver gang partner berørte slimhinnene med sin penis, dette inkluderte selv uten penetrasjon. Noen ganger etter onani, og noen ganger etter at han tok på meg, og oralsex. Så det ble til slutt null sex på halvannet år. 

I den perioden jobbet jeg mye med min egen kropp, min egen seksualitet. Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut for kontakt med kroppen med tanke på andre smerter og plager. Og jeg innså at jeg hadde mye spenninger og ubehag i underlivet og bekkenet. Så jeg utforsket dette mer og innså at jeg hadde ikke et sunt forhold til seksualitet og sex. Jeg hadde i lang tid med mannen min hatt sex med ham på premisser jeg egentlig ikke stod inne for. Jeg hadde dårlig kontakt med eget tenningsmønster, min egen seksualitet, alt av det. Og etter hvert hadde jeg nok begynt å føle press og stress rundt sex. Og jeg tenkte "selvsagt, jeg får jo BV hele tiden". Men så innså jeg da jeg utforsket det at det var jo ikke bare derfor. BV var en gylden anledning til å "slippe unna". Slippe unna den tingen som jeg egentlig ønsket, men som ikke greide å kommunisere rundt slik jeg ønsket. Jeg innså i denne perioden også at jeg hadde opplevd en voldtekt. Ikke at minnet var nytt for meg, men jeg hadde alltid bare bagatellisert det jeg erfarte som et "uhell" og en "uheldig og ubehagelig opplevelse". 

Jeg pleide heller ikke bli så våt og trodde det var pga BV. 

Uansett, jeg prosesserte mye av dette, gjorde litt tantrisk solosex, ga kroppen mye behag på alle mulige andre måter. Snakket ut med partner om hvordan jeg hadde opplevd vårt sexliv. Ble tryggere på meg, ellers. Gjorde en del somatic experiencing øvelser. Ristet en del. Prøvde qigong, synes det hjalp. Jeg begynte å kjenne at en slags spenning i underlivet slapp, og jeg la mer merke til underlivet mitt på en positiv måte. F.eks jeg gjorde noe energiarbeid og kjente at jeg følte lyst og behag i underlivet. 

Etter hvert begynte jeg og mannen med mer nærhet. Tok det veldig sakte. Som på nytt. På en måte som var på mine premiss også. Jeg kjente på lyst. Jeg onanerte mer. På dette tidspunktet begynte jeg å merke at jeg faktisk ikke fikk BV etter hver menstruasjon lenger. Og så prøvde vi sex og jammen det ble det NULL lukt, jeg var veldig mye våtere enn jeg hadde pleid. Og selv i dagene etter på INGEN reaksjoner! For en lettelse. 

Så min konklusjon er at JA, jeg reagerte på mannens penis og dens mikroorganismer og ble "smittet", men jeg hadde ikke blitt det hvis jeg ønsket ham. At det spilte sammen med at kroppen egentlig sa at jeg ikke hadde lyst til dette. At det var et eller annet feil. Jeg sier absolutt ikke at det er sånn for alle, men jeg ville dele dette i tilfelle det kan stemme litt for deg, at du ikke er så godt i kontakt med kroppen og følelsene dine, o.l. Jeg har også hørt fra andre at det for dem handlet om skam rundt seksualitet, vanskelige barndomsopplevelser rundt seksualitet o.l. 

Og hvis det stemmer for deg: Det jeg prøvde som funket er bare min vei, du finner det du trenger. Kanskje det er å snakke med en sexolog. Kanskje det er å avstå fra sex en stund. Kanskje det er svømmebasseng, varme, massasjer, kroppsarbeid, trening, hva som helst. Lytt til kroppen din gang på gang på gang, og gjør det magefølelsen din sier at den skal. Ikke let etter lysten, let etter de små sansemessige behagene, både taktile, luktmessig, synsmessig, smaksmessig, hørselsmessig. Jeg innså også at for kvinners seksualitet så har mange andre ting enn et visuelle noe å si. En penis opphisser ikke meg. Men behagelig romfølelse kan opphisse meg (så merkelig det enn høres ut). 

Nå har jeg skrevet en hel stil om det. Spør gjerne hvis noe av dette kan treffe deg, og la meg gjerne vite hvis du kjenner på det samme. Synes alltid det er fint å høre om flere som har gjort seg lignende erfaring. 

--- 

Helt praktisk tips: Multi-gyn actigel fungerte som "plaster på såret" for meg også, det som har fungert best av eksterne midler, ellers hatt null effekt av andre piller, kremer og vaginalkapsler. 

Lykke til! 

Anonymkode: 1f642...8a6

• Hjerte 2
Skrevet

Jo og forresten, bind og tamponger ser jeg på som døden for tissen min. Ikke bra. Menstruser fungerer mye bedre. Har også begynt å spise 80% ikke-ultraprosessert mat, og er generelt mye lykkeligere. Vet ikke om noe av det har noe å si, men tenkte nevnte det. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Beklager, glemte en ting til. Også stress påvirker. Så den skammen du har gjør alt verre. Skjønner at du skammer deg. Jeg kjente mye på det samme, at jeg ikke greide å gi det mannen fortjente i et forhold med tanke på sex. Men dette var del av det usunne mønsteret jeg måtte ut av. Mannen må greie å ta seg av sin egen seksualitet og min helse er mye viktigere, også skjede-helse. Husk det. ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei

Jeg har også tendensen men har nok en litt annen innstilling, nekter å unngå aktiviteter som bading. Isbading har positiv effekt på min bv, reduserer plagene. Er nå i en god periode etter en runde med donaxyl og Dalacin
Andre ting jeg har funnet ut:

1) menstruasjonen påvirker. Jeg forsøker å begrense tampongbruk og bind, og bruker mest menskopp men må være nøye med rengjøringen.

2) autofagi ved periodisk faste : funker. Jeg følger 16:8, god effekt. Eplecidereddik  1 ss  om morgenen i vann, proteinrik lunsj osv. 

3) støtter innlegg om bruk av multigyn, spesielt forebyggende.

4) væskeinntak; kombucha, kefir, tisane avkok fra nyper, kaldbrygget grønn te osv

Hei! 
jeg skulle dødd for din instilling. Jeg har ikke mensen grunnet amming nå. Men har vurdert menskopp jeg også. Er imidlertid redd det blir verre om jeg gjør det minste feiltrinn med hygienen. Hørte en gynekolog si at menskopp øker risiko for BV. Men jeg føler meg ganske sikker på at det må skyldes feil hygiene ved innsett osv. 

Autofagi er generelt spennende saker. Her er jeg 12-14 timer uten mat hekt uten at jeg prøver spesielt på det akkurat nå. Når det gjelder isbading- hva mener du med «redusering av plager»? At når du har BV blir det mindre lukt feks? Eller at det forebygger tilbakefall? Jeg har problemer med smerter i huden mellom kjønnsleppene etter bading i vanlig 20 graders sommervann. En gyn beskrev det som typisk ved vulvodyni og ba meg bade i heller i temperert vann. Men er villig til å gi blaffen i det. Bare har følt at bakterier i vann som får tilgang opp der er skummelt for BV. Har også tenkt det kan  skylle vekk melkesyrebakterier nederst i skjeden. Er litt åpent etter barnefødsler (håper å få det operert). 

Eplecidereddik: er dette et tiltak for å fore de gode bakteriene i tarmen? Hvor mye vann blander du det ut i? Har kanskje ikke noe å si. Jeg drikker kombucha nå.  Men det har ikke vist seg å være en vidunderkur så langt. Fikk BV tilbake 2 mnd etter behandlingstart med donaxyl/ab/melkesyrebakterier/lactal. Og tarmen min får så enormt mye grønnsaker, frukt, nøtter, kjerner, frø, linser, bønner to name it. Mye prebiotika for de gode bakteriene! Og min tarmhelse er veldig god. 

Vil du si noe om hvordan du bruker multigyn forebyggende? Hvor hyppig, hvor mye gel osv. Er det den der actigel eller flora pluss du bruker? 

Har du laget deg begrensninger innenfor sex? Jeg er totalt forvirret der, men har ikke ønsket oralsex på 6 år nå pga dette. Og jeg er bekymret for å gi oralsex som vorspiel også- spytt er så innmari fullt av bakterier. Vil alltid at vi skal ha rene hender også. Men likevel ikke ha en finger i skjeden. Hud og negler har jo også en del bakterier. Vil at mannen skal ha dusjet siden sist vi hadde sex (han dusjer hver kveld, men det betyr feks ingen morgensex). Men veldig leit med alle disse reglene. All spontaniteten og gleden blir borte. Lurer også på om det virkelig holder å rengjøre sexleketøy vanlig. Skulle helst gitt dem en runde «antibiotika» også.

Skrevet

Her er svaret kondom, uansett. Min og mannens pH matcher tydeligvis ikke, så det blir bare BV etter BV uansett hvilke tiltak vi gjør. Uten partner sliter jeg mest i forbindelse med mens, altså når pH kræsjer litt, men da funker multi gyn veldig raskt. 

Anonymkode: bf329...834

• Liker 1
Skrevet
Olivia SD skrev (8 minutter siden):

Hei! 
jeg skulle dødd for din instilling. Jeg har ikke mensen grunnet amming nå. Men har vurdert menskopp jeg også. Er imidlertid redd det blir verre om jeg gjør det minste feiltrinn med hygienen. Hørte en gynekolog si at menskopp øker risiko for BV. Men jeg føler meg ganske sikker på at det må skyldes feil hygiene ved innsett osv. 

Autofagi er generelt spennende saker. Her er jeg 12-14 timer uten mat hekt uten at jeg prøver spesielt på det akkurat nå. Når det gjelder isbading- hva mener du med «redusering av plager»? At når du har BV blir det mindre lukt feks? Eller at det forebygger tilbakefall? Jeg har problemer med smerter i huden mellom kjønnsleppene etter bading i vanlig 20 graders sommervann. En gyn beskrev det som typisk ved vulvodyni og ba meg bade i heller i temperert vann. Men er villig til å gi blaffen i det. Bare har følt at bakterier i vann som får tilgang opp der er skummelt for BV. Har også tenkt det kan  skylle vekk melkesyrebakterier nederst i skjeden. Er litt åpent etter barnefødsler (håper å få det operert). 

Eplecidereddik: er dette et tiltak for å fore de gode bakteriene i tarmen? Hvor mye vann blander du det ut i? Har kanskje ikke noe å si. Jeg drikker kombucha nå.  Men det har ikke vist seg å være en vidunderkur så langt. Fikk BV tilbake 2 mnd etter behandlingstart med donaxyl/ab/melkesyrebakterier/lactal. Og tarmen min får så enormt mye grønnsaker, frukt, nøtter, kjerner, frø, linser, bønner to name it. Mye prebiotika for de gode bakteriene! Og min tarmhelse er veldig god. 

Vil du si noe om hvordan du bruker multigyn forebyggende? Hvor hyppig, hvor mye gel osv. Er det den der actigel eller flora pluss du bruker? 

Har du laget deg begrensninger innenfor sex? Jeg er totalt forvirret der, men har ikke ønsket oralsex på 6 år nå pga dette. Og jeg er bekymret for å gi oralsex som vorspiel også- spytt er så innmari fullt av bakterier. Vil alltid at vi skal ha rene hender også. Men likevel ikke ha en finger i skjeden. Hud og negler har jo også en del bakterier. Vil at mannen skal ha dusjet siden sist vi hadde sex (han dusjer hver kveld, men det betyr feks ingen morgensex). Men veldig leit med alle disse reglene. All spontaniteten og gleden blir borte. Lurer også på om det virkelig holder å rengjøre sexleketøy vanlig. Skulle helst gitt dem en runde «antibiotika» også.

Dette stresset er virkelig ikke bra og har kjempemye å si for dette. Vasker forresten mannen din penis med såpe? Det må han i så fall slutte helt med. Vann er nok. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg måtte bytte partner. Måtte behandle med zidoval (med god effekt) etter hver gang han gikk ned på meg eller penetrerte. Har kun hatt dette problemet med en mann, dessverre en jeg var glad i, men vi kunne ikke ha et sexløst forhold. Hvis jeg får begynnende symptomer nå, typisk etter at mannen kommer inni meg, hjelper det med én natt med zidoval. 

Anonymkode: c9e1c...7fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei igjen, jeg kan ikke si å ha hatt like mye problemer som deg, men hadde tilbakevendende bakteriell vaginose i 3 år og vil dele med deg hva som jeg tror var årsaken for meg, så får du ta en vurdering på om det kan være til hjelp. ❤️ Det er skikkelig, skikkelig kjipt og du har min største medfølelse som strever med dette. 

Jeg fikk det etter hver menstruasjon, og hver gang partner berørte slimhinnene med sin penis, dette inkluderte selv uten penetrasjon. Noen ganger etter onani, og noen ganger etter at han tok på meg, og oralsex. Så det ble til slutt null sex på halvannet år. 

I den perioden jobbet jeg mye med min egen kropp, min egen seksualitet. Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut for kontakt med kroppen med tanke på andre smerter og plager. Og jeg innså at jeg hadde mye spenninger og ubehag i underlivet og bekkenet. Så jeg utforsket dette mer og innså at jeg hadde ikke et sunt forhold til seksualitet og sex. Jeg hadde i lang tid med mannen min hatt sex med ham på premisser jeg egentlig ikke stod inne for. Jeg hadde dårlig kontakt med eget tenningsmønster, min egen seksualitet, alt av det. Og etter hvert hadde jeg nok begynt å føle press og stress rundt sex. Og jeg tenkte "selvsagt, jeg får jo BV hele tiden". Men så innså jeg da jeg utforsket det at det var jo ikke bare derfor. BV var en gylden anledning til å "slippe unna". Slippe unna den tingen som jeg egentlig ønsket, men som ikke greide å kommunisere rundt slik jeg ønsket. Jeg innså i denne perioden også at jeg hadde opplevd en voldtekt. Ikke at minnet var nytt for meg, men jeg hadde alltid bare bagatellisert det jeg erfarte som et "uhell" og en "uheldig og ubehagelig opplevelse". 

Jeg pleide heller ikke bli så våt og trodde det var pga BV. 

Uansett, jeg prosesserte mye av dette, gjorde litt tantrisk solosex, ga kroppen mye behag på alle mulige andre måter. Snakket ut med partner om hvordan jeg hadde opplevd vårt sexliv. Ble tryggere på meg, ellers. Gjorde en del somatic experiencing øvelser. Ristet en del. Prøvde qigong, synes det hjalp. Jeg begynte å kjenne at en slags spenning i underlivet slapp, og jeg la mer merke til underlivet mitt på en positiv måte. F.eks jeg gjorde noe energiarbeid og kjente at jeg følte lyst og behag i underlivet. 

Etter hvert begynte jeg og mannen med mer nærhet. Tok det veldig sakte. Som på nytt. På en måte som var på mine premiss også. Jeg kjente på lyst. Jeg onanerte mer. På dette tidspunktet begynte jeg å merke at jeg faktisk ikke fikk BV etter hver menstruasjon lenger. Og så prøvde vi sex og jammen det ble det NULL lukt, jeg var veldig mye våtere enn jeg hadde pleid. Og selv i dagene etter på INGEN reaksjoner! For en lettelse. 

Så min konklusjon er at JA, jeg reagerte på mannens penis og dens mikroorganismer og ble "smittet", men jeg hadde ikke blitt det hvis jeg ønsket ham. At det spilte sammen med at kroppen egentlig sa at jeg ikke hadde lyst til dette. At det var et eller annet feil. Jeg sier absolutt ikke at det er sånn for alle, men jeg ville dele dette i tilfelle det kan stemme litt for deg, at du ikke er så godt i kontakt med kroppen og følelsene dine, o.l. Jeg har også hørt fra andre at det for dem handlet om skam rundt seksualitet, vanskelige barndomsopplevelser rundt seksualitet o.l. 

Og hvis det stemmer for deg: Det jeg prøvde som funket er bare min vei, du finner det du trenger. Kanskje det er å snakke med en sexolog. Kanskje det er å avstå fra sex en stund. Kanskje det er svømmebasseng, varme, massasjer, kroppsarbeid, trening, hva som helst. Lytt til kroppen din gang på gang på gang, og gjør det magefølelsen din sier at den skal. Ikke let etter lysten, let etter de små sansemessige behagene, både taktile, luktmessig, synsmessig, smaksmessig, hørselsmessig. Jeg innså også at for kvinners seksualitet så har mange andre ting enn et visuelle noe å si. En penis opphisser ikke meg. Men behagelig romfølelse kan opphisse meg (så merkelig det enn høres ut). 

Nå har jeg skrevet en hel stil om det. Spør gjerne hvis noe av dette kan treffe deg, og la meg gjerne vite hvis du kjenner på det samme. Synes alltid det er fint å høre om flere som har gjort seg lignende erfaring. 

--- 

Helt praktisk tips: Multi-gyn actigel fungerte som "plaster på såret" for meg også, det som har fungert best av eksterne midler, ellers hatt null effekt av andre piller, kremer og vaginalkapsler. 

Lykke til! 

Takk for svar! For en reise du har hatt. Jeg har vurdert sexolog. Vi har hatt en skikkelig opprydding i sexlivet vårt vi også. Vi jobbet veldig bra og startet også på nytt. Jeg hadde begynt å grue meg til sex pga forventning om sex hos ham, og det var visst drepen for min lyst.  Jeg har ikke klart å gjøre så mye eget som du gjorde. Jeg har ikke funnet min egen sexualitet slik. Mannen min har prøvd å få meg til å sette av tid og oppmerksomhet til det. Nå som jeg har BV har jeg ikke lyst. Også leste jeg at vi skiller ut basisk sekret når vi blir kåte og da fikk jeg selvsagt enda mindre lyst til å ha det deilig. Ikke akkurat bærekraftig..

jeg har enormt med stress knyttet til underlivet. Jeg tror vulvodynien kom slik. Pga stress rundt BV og fødselsskader. Men det er BV som ødelegger meg.

Brukte du antibiotika mellom hver menstruasjon eller etter den siste gangen før dere ikke hadde sex på lenge? For hvis ikke så greide vel kanskje kroppen din å rette seg selv over denne lange tiden og med det du gjorde?

jeg driver mye med «sjekking». Jeg lukter på trusa når jeg går på do og kjenner ofte etter håndvask hva det lukter mellom kjønnsleppene ved å ta hånden der og lukte. Alt dette for å oppdage det tidlig så jeg kan behandle før det blir så ille at lukten går ut i rommet når jeg skal på do etc. Denne sjekkingen skjønner jeg at jeg ikke har godt av. Jeg har blitt helt koko :(

Dempet du symptomer bare, med multigyn actigel? Jeg prøvde å bruke det, men det krevde veldig mye gel til 1 applisering og ble ganske mye søl. Jeg tok kanskje for mye, men tenkte det skulle «fylle» skjeden. Skjønner heller ikke hvordan man får brukt det på dagtid. Må vel ligge en stund flatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aller først beklager!! for at jeg nå skal være en sånn teit bruker som jeg selv hater,"har du prøvd ...?" 😫

Men! du nevner selv Vivag og Lactal. Har du prøvd Multi Gyn Acti Gel? 

Jeg slet i mange år med det jeg trodde var tilbakevendende sopp. Ble ikke undersøkt like nøye som deg, men hadde flere langvarige kurer med soppmiddel på resept. Fylte på med Vivag og Lactal så det holdt, som nesten i seg selv var ekkelt fordi det endret sånn på konsistensen min 😅 Sannheten var nok mer at jeg hadde en blanding av sopp og bv. 

Så oppdaget jeg helt tilfeldig Multi Gyn, muligens fordi det ikke fantes før, og har *bank i bordet* vært helt bra 99% av tiden siden! 

Bruker den forebyggende innimellom, større dose etter sex, og intenst ved begynnende ubehag. Og det stopper det alltid.

For mye å håpe på helbredelse hos deg kanskje, men kan det lindre? 

Og igjen, beklager om dette bare ble irriterende bedrevitende svar og ikke det du trenger, jeg har i allefall stor medfølelse for deg ❤️

Anonymkode: 75a98...be8

❤️

Har du den karakteristiske lukten for BV? Jeg vet ikke helt om jeg får den til denne multigyn actigel. Jeg har prøvd litt, men bare som behandling. Ikke forebyggende. Det står at man skal bruke rikelig med gel i en applisering. Men også at en slik tube skal holde til 25 appliseringer. Brukte 1/3 av tuben på 1 dosering jeg. Og på dagtid får man jo ikke helt lagt seg ned da, på jobb feks. Hvordan gjør du det? Og hvordan forebygger du? 1 kveld i uka? I tillegg til etter sex?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo og forresten, bind og tamponger ser jeg på som døden for tissen min. Ikke bra. Menstruser fungerer mye bedre. Har også begynt å spise 80% ikke-ultraprosessert mat, og er generelt mye lykkeligere. Vet ikke om noe av det har noe å si, men tenkte nevnte det. 

Har vurdert å prøve menstruser når mensen kommer tilbake igjen (føde i høst).  Men akkurat nå greier jeg å få BV tilbake uten både sex og mensen. Utrolig..

Skrevet

Støtter bytte av partner. Ikke at du må gjøre det, han kan være fin han. Men ikke alle er kompatible mht bakterieflora. 

Min eks og jeg slet med det samme, og en god gynekolog på Volvat sa at det neppe kom til å bli bedre fordi kroppen min sin bakterieflora reagerte på hans. 

Han kan selvsagt gjøre grep. Funker ikke det, må du leve med BV eller finne deg ny mann. Sorry. 😔

Anonymkode: 13677...000

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser du har fått flere gode svar etter meg også. Jeg skal prøve å konkretisere svarene litt:

isbading hjelper på generell smertehåndtering og forebygging av tilbakefall. Jeg har en hypotese om at kaldt vann er bedre enn varmt vann ved skylling av underlivet; for meg er det i alle fall en tydelig effekt. På sjøhytta vår har vi sommervann på vegg og det betyr ingen varme dusjer. Samtidig flere saltvannslagune/kalde bad.
Mindre plager med bv da.

Var i et lengre forhold som ufrivillig barnløs med mye prøving hvor det naturlig nok påvirket veldig. Ikke et alternativ med kondom da, men hver gang han kom i meg ble det ubalanse ja.
Når det gjelder sex har jeg vært litt av og på, men fikk ny partner for ca to år siden. Turte da å teste ut mere å bli slikket og veldig glad for det🤩 Hadde også en del dater med jacuzzi, badestamp osv+ sex. Veldig forelsket, men måtte ha pauser fra sexen for å opprettholde balanse. Har brukt multigyn etter å ha tisset/vasket bort sæd etter sex og det hjelper veldig.

det er bra du har god tarmhelse! Jeg tror jeg også har det, spiser mye sunt og råvarebasert. Men jeg tror autofagien «rydder» hos meg; det må være noe med det autoimmune. Huden min vitner om det, noe av bv handler vel om hudbarrieren også? Kombuchaen og eplecidereddiken tilfører noe der og fremmer autofagi, i tillegg tror jeg blodsukkernivå påvirker. De dagene jeg ikke faster er underlivshelsen mer skjør og jeg får lettere tilbakefall. Økologisk yoghurt prøver jeg også å spise en del av. Kjekt å utveksle erfaringer❤️

• Hjerte 1
Skrevet
Olivia SD skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! For en reise du har hatt. Jeg har vurdert sexolog. Vi har hatt en skikkelig opprydding i sexlivet vårt vi også. Vi jobbet veldig bra og startet også på nytt. Jeg hadde begynt å grue meg til sex pga forventning om sex hos ham, og det var visst drepen for min lyst.  Jeg har ikke klart å gjøre så mye eget som du gjorde. Jeg har ikke funnet min egen sexualitet slik. Mannen min har prøvd å få meg til å sette av tid og oppmerksomhet til det. Nå som jeg har BV har jeg ikke lyst. Også leste jeg at vi skiller ut basisk sekret når vi blir kåte og da fikk jeg selvsagt enda mindre lyst til å ha det deilig. Ikke akkurat bærekraftig..

jeg har enormt med stress knyttet til underlivet. Jeg tror vulvodynien kom slik. Pga stress rundt BV og fødselsskader. Men det er BV som ødelegger meg.

Brukte du antibiotika mellom hver menstruasjon eller etter den siste gangen før dere ikke hadde sex på lenge? For hvis ikke så greide vel kanskje kroppen din å rette seg selv over denne lange tiden og med det du gjorde?

jeg driver mye med «sjekking». Jeg lukter på trusa når jeg går på do og kjenner ofte etter håndvask hva det lukter mellom kjønnsleppene ved å ta hånden der og lukte. Alt dette for å oppdage det tidlig så jeg kan behandle før det blir så ille at lukten går ut i rommet når jeg skal på do etc. Denne sjekkingen skjønner jeg at jeg ikke har godt av. Jeg har blitt helt koko :(

Dempet du symptomer bare, med multigyn actigel? Jeg prøvde å bruke det, men det krevde veldig mye gel til 1 applisering og ble ganske mye søl. Jeg tok kanskje for mye, men tenkte det skulle «fylle» skjeden. Skjønner heller ikke hvordan man får brukt det på dagtid. Må vel ligge en stund flatt?

Ja, det var litt av en reise. Både med tanke på tissen min og med tanke på livet. Det henger visst sammen, i alle fall for min del. Fikk ikke med meg at du hadde vulvodyni, det hadde jeg også en periode der, og vestibulitt. Mest vestibulitt ved inngangen til skjeden, noen dype smerter i vagina. Knyttet til alle disse vanskelige tankene rundt seksualitet, tror jeg. Og stress. 

Hva skjer om du bare ikke stresser med dette? Si til mannen "du jeg prøver noe annet, i første omgang tar det minst 6 måneder, jeg har troen på dette, ikke noe snakk om sex i 6 måneder, jeg har tillit til at du tar ansvar for din egen lyst, og så kan vi se det an om 6 måneder" og så slipper du det. Slutter med antibiotika, slutter med piller og vaginalkapsler, fokuserer på alt som gir deg behag, vender fokus mot ALT annet. Hva hadde skjedd da? 

Altså jeg skjønner deg så godt, å gå rundt å føle at man stinker rundt med en lukt fra UNDERLIVET det er mye skam i det! Men det hjelper ikke. Den skammen hjelper deg ikke. Den hjalp ikke meg. Min verdi som menneske avhang ikke av lukten på underlivet mitt, og smerter i underlivet. Jeg pleide å tenke at jeg var ikke skikkelig kvinne, jeg gråt fordi jeg trodde jeg aldri kunne få barn en gang siden jeg ikke fikk til penetrasjonen. Men det var bare tøys. Det var bare internaliserte beskjeder om hva som ga meg verdi som kvinne, som menneske, og alt var feil. Vi er perfekte, fantastiske, flotte mennesker og kvinner! ... med BV. ❤️ 

Nei, brukte ikke antibiotika, det hadde null effekt for meg. Så jeg så ingen grunn til å fortsette å prøve ut massevis av opplegg og komme tilbake til legen å si "det heller funka ikke". Og jeg sluttet også å prøve vivag, og lactal balance, sluttet til og med med multigyn actigel. Jeg kjente etter en dag og kjente at "det er faktisk veldig stressende med alt dette greiene opp i dåsa, hva om jeg bare har tillit til at den ordner opp, hva om jeg er litt glad i den?". 

Kjenner meg igjen med sjekkingen, tar meg fremdeles i å gjøre det nå, som en vane. Men du har rett, det gjør oss stresset og koko. ❤️ 

Jeg opplevde at med ca.7 dager med multigyn så var symptomene borte, men ja, det var mye kliss. Følte også at det trigget vestibulitten. 

Jeg ser du sier at dere har hatt en skikkelig opprydding, føler du at du har et problemfritt forhold til sex nå? Og så kan man si "hvem har vel det", samtidig tror jeg virkelig det ligger noe i dette. Å føle at man skylder mannen sex, at man svikter mannen når man ikke har sex, at man er dårligere kvinne fordi man er "syk" i sitt kjønnsorganOsv. 

Takk for at du spør om det du lurer på. ❤️ 

Skrevet
Olivia SD skrev (4 minutter siden):

Har vurdert å prøve menstruser når mensen kommer tilbake igjen (føde i høst).  Men akkurat nå greier jeg å få BV tilbake uten både sex og mensen. Utrolig..

Det er summen av mange ting. Alle monner drar. Det virker som du er litt i kamp med underlivet ditt. Jeg tror oppriktig på at hvis du slutter fred med det, og blir glad i det at det vil hjelpe deg noe, om ikke helt. Verdt å prøve i alle fall. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er svaret kondom, uansett. Min og mannens pH matcher tydeligvis ikke, så det blir bare BV etter BV uansett hvilke tiltak vi gjør. Uten partner sliter jeg mest i forbindelse med mens, altså når pH kræsjer litt, men da funker multi gyn veldig raskt. 

Anonymkode: bf329...834

Hvordan bruker du den rent praktisk i forbindelse med mens? Akkurat nå har jeg hverken sex eller mensen, men jeg tar det med meg for senere. Jeg opplever ikke sexen så behagelig med kondom desverre. Ble en greie etter barn, tror jeg. Jeg leste forresten i en vitenskapelig artikkel (lenket til i hovedinnlegget) at i kjæresteforhold ser det ut til at p-piller med østrogen forebygger enda bedre enn kondombruk. Dette fordi slimhinnen blir mer rik på glykogen som laktobasillene spiser. Hvis du ikke allerede bruker dette så kanskje det er verdt et forsøk for dere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...