Gå til innhold

Ipad med 84 eller 256 gb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ca 2000kr dyrere. Er det verdt det? skal laste ned filer og bilder, og lagre en god del. 

Anonymkode: 9d01f...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags filer skal du laste ned til en iPad? Du mener vel 64 eller 256GB lagring? 

Liker prisingen til Apple. Det koster rundt 2000kr for 2000GB av den raskeste SSD-lagringen på markedet, og Apple tar 2000kr for 192GB... 

Om du tror du trenger lagringsplassen er det bare å kjøpe den dyreste, for du kan ikke oppgradere senere. Men for å gi anbefalinger må du nesten informere litt mer hva du faktisk tenker å lagre på den saken.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt opp til deg, vi kan jo ikke vite hvor mye greier du tenker å lagre på den.

Anonymkode: 88b41...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier lite om bruksområde og type filer du skal lagre. Må de ligge på iPaden hele tiden for eks? Er det videoer på 100GB hver du skal vise frem i kundemøter eller er det 100GB med familiebilder som du vil kunne se når du trenger det?

Så lenge man har normal nettilgang er de både Android og Apple blitt veldig flinke på "strømming" av filer til for eks nettbrett. Da ligger filene i skyen, ikke lokalt, og de lastes kun ned når du trenger å se de.

Jeg pleier som regel å gå for de minste lagringsalternativene og klarer meg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike enheter har også mulighet for skylagring, enten via Apple Cloud, Dropbox eller OneDrive fra Microsoft. Har man Office365 tilknyttet kontoen sin (arbeidsgiver eller privat) har man stort sett tilgang til 1000GB online lagring der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (34 minutter siden):

 

Liker prisingen til Apple. Det koster rundt 2000kr for 2000GB av den raskeste SSD-lagringen på markedet, og Apple tar 2000kr for 192GB... 

Corsair MP700 PRO er den raskeste nvme’en på markedet nå, den koster 4799 for 2TB, og har en hastighet på 12400/11800MB/ s read/write.

Når det skal sies får man MP600 PRO og Samsung 990 PRO til rundt 2500 for 2 TB, med en lese og skrive hastighet på rundt 7000/5000MB.

Til sammenligning ligger nvme’en til Apple på rundt 3500MB i sekundet. Sikkert bra for å være nettbrett/mobil, men sammenlignet med de beste PCene er det tregt.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ca 2000kr dyrere. Er det verdt det? skal laste ned filer og bilder, og lagre en god del. 

Anonymkode: 9d01f...696

IOS 17 tar rundt 12GB med system data.

Da har du kun 52GB igjen. Jeg tenker at 52GB er lite i 2024, det var lite for 6 år siden, og er lite i dag. 

Kjenner så mange som må sitte å slette alt mulig på ipad for å få plass til ting, fordi man cheapet ut på billigste lagringa. Ingenting er verre enn det :P 

Bare snapchat, youtube og tiktok på min mobil (med catch) tar over 10GB, og da snakker vi kun 3 apper.

Bilder, video, tar mye mer plass. 

Ville aldri kjøpt noe under 128GB.

Anonymkode: b0265...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (3 minutter siden):

Alle slike enheter har også mulighet for skylagring, enten via Apple Cloud, Dropbox eller OneDrive fra Microsoft. Har man Office365 tilknyttet kontoen sin (arbeidsgiver eller privat) har man stort sett tilgang til 1000GB online lagring der. 

Skylagring koster penger.

Icloud+ koster 39 i mnd for 200GB. Regner med man har ipaden i 5 år, da blir det like mye, ca 2000 kroner.

Fordelen med å ha det lagret internt på ipad er at du aldri mister filene dine dersom du sier opp abonnomentet.

Ville aldri brukt jobb Office365 for privat lagring. Hadde jeg gjort det i min jobb hadde jeg nok fått ganske klar beskjed fra arbeidsgiver om at det ikke er greit å blande privat med jobb.

Dropbox koster 250 euro i året.

Google drive koster 34 kroner i mnd, så hakket billigere enn iCloud+.

Anonymkode: b0265...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skylagring koster penger.

Icloud+ koster 39 i mnd for 200GB. Regner med man har ipaden i 5 år, da blir det like mye, ca 2000 kroner.

Fordelen med å ha det lagret internt på ipad er at du aldri mister filene dine dersom du sier opp abonnomentet.

Ville aldri brukt jobb Office365 for privat lagring. Hadde jeg gjort det i min jobb hadde jeg nok fått ganske klar beskjed fra arbeidsgiver om at det ikke er greit å blande privat med jobb.

Dropbox koster 250 euro i året.

Google drive koster 34 kroner i mnd, så hakket billigere enn iCloud+.

Anonymkode: b0265...6f6

Fordelen med å lagre det i skyen er at man ikke mister filene om man mister/ødelegger nettbrettet. Gjenoppretting koster vesentlig mye mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Corsair MP700 PRO er den raskeste nvme’en på markedet nå, den koster 4799 for 2TB, og har en hastighet på 12400/11800MB/ s read/write.

Når det skal sies får man MP600 PRO og Samsung 990 PRO til rundt 2500 for 2 TB, med en lese og skrive hastighet på rundt 7000/5000MB.

Til sammenligning ligger nvme’en til Apple på rundt 3500MB i sekundet. Sikkert bra for å være nettbrett/mobil, men sammenlignet med de beste PCene er det tregt.

IOS 17 tar rundt 12GB med system data.

Da har du kun 52GB igjen. Jeg tenker at 52GB er lite i 2024, det var lite for 6 år siden, og er lite i dag. 

Kjenner så mange som må sitte å slette alt mulig på ipad for å få plass til ting, fordi man cheapet ut på billigste lagringa. Ingenting er verre enn det :P 

Bare snapchat, youtube og tiktok på min mobil (med catch) tar over 10GB, og da snakker vi kun 3 apper.

Bilder, video, tar mye mer plass. 

Ville aldri kjøpt noe under 128GB.

Anonymkode: b0265...6f6

Shit, på kun 3 apper🫣jeg har overhodet ikke peiling på dette, men tenker at 64 blir veldig lite…På iphonen min har jeg 10 000 bilder, eller dvs-jeg har icloud. Men null peiling. Skal bruke en god del apper, laste ned lydbøker og mye mye mer. Siden jeg er veldig klønete, er det en del ting jeg er redd kan forsvinne hvis jeg ikke lagrer det på ipad. Har hørt andre miste ting i skya😅

Anonymkode: 9d01f...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden jeg er veldig klønete, er det en del ting jeg er redd kan forsvinne hvis jeg ikke lagrer det på ipad. Har hørt andre miste ting i skya😅

Det er vel et argument for at du burde ha det i skyen og ikke på nettbrettet. En slettet ting i skyen kan som regel gjenopprettes, en slettet ting på iPad er stort sett borte etter noen dager. Mister du iPad i bakken og det går i stykker får du ingenting ut av den uten å hoste opp en formue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (31 minutter siden):

Det er vel et argument for at du burde ha det i skyen og ikke på nettbrettet. En slettet ting i skyen kan som regel gjenopprettes, en slettet ting på iPad er stort sett borte etter noen dager. Mister du iPad i bakken og det går i stykker får du ingenting ut av den uten å hoste opp en formue. 

Kanskje begge deler☺️🫣

Anonymkode: 9d01f...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...