Gå til innhold

Opp to kg på en langhelg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med vektnedgang i snart et år, startet på 120 kg og er nå på 98, så jeg vet såklart at det er normalt med variasjoner i løpet av kort tid! Men nå har jeg hatt langhelg, torsdag til søndag, hvor jeg overhodet ikke har tenkt på inntak osv. Det var planlagt og jeg på ingen måte "deppa" over resultatet sånn sett. Men jeg har gått opp to kilo, da. Og jeg skjønner så klart at jeg ikke har spist 14000 kcal for mye på de tre-fire dagene, det har jeg ikke rukket ;)

Men jeg ble nysgjerrig på: dere andre, hvis dere har en sånn helg/ferie eller tilsvarende, hvor mye pleier dere å gå opp på den korte tiden hvis dere dytter i dere alt dere har lyst på de dagene? 

Anonymkode: 0f924...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vannvekt. Alstå forsvinner de 2 kg løpet av noen dager. 

Anonymkode: f6e9d...4a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som deg. Årsaaken for min del er nok høyere inntak av karbohydrater og karbohydrater binder vann. Hvis jeg tar tak forsvinner de kiloene igjen i løpet av 2-3 dager.

Anonymkode: 07bbd...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort veie 1-2kg mer, tar en liten uke med 500 kalorier i underskudd pr dag før de er vekke. Noe som vil si at på 3-4 dager spiser jeg 2500 kalorier i overskudd og resten er vann

Anonymkode: 7f21a...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min vekt kan fluktuere med opp til 2 kg på en dag, det avhenger av om jeg har vært på do, spiste, drukket etc. Det er ikke faktisk vektendring på 2 kg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann. Ikke så veldig rart. Hvis jeg trener, spiser salt mat og mer karbohydrater enn jeg pleier en dag kan jeg fint "legge" på meg mer enn 2 kg på en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp 3 kg etter en langhelg i London nylig, med mer mat og drikke enn jeg vanligvis inntar. Gikk ned igjen alt kort tid etter, så det er null stress. Går også opp 1-2 kg når jeg har mensen. 

Anonymkode: dd2dc...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at du har lagt på deg 2 kilo fettvev av den grunn, de to kiloene etter langhelgen det er vann kroppen har bindet til seg og holder på.

Spiser man mer enn kroppen har behov for en periode, for eksempel en helg, da lagrer kroppen overskudd av energi som glykogen i kroppens celler. Dette er energi kroppen har lett tilgang til, man kan si at det er kroppens naturlige energilager for energi kroppen skal ha rask tilgang til.

Ett molekyl glykogen har den egenskap at det binder til seg to molekyler vann, som kjent er vann tungt og fylte glykogenlagre kontra at cellene ikke lagrer særlig glykogen utgjør en forskjell på 0-2 kilo på badevekten til eller fra. Men dette er vann som kroppen gir slipp på igjen når glykogenlagrene tømmes.

Hva man spiser har også innvirkning på badevekta, noen matvaner mer enn andre, og spesielt dersom man har spist mye salt, gjør at kroppen i større eller mindre grad holder på vesken i kroppen (vann). Dette kommer i tillegg til de to kiloene selve glykogenet i cellene i kroppen binder til seg.

Og klart at i perioder hvor man gjerne spiser mer, helger, i julen eller ved andre anledninger. At man da har mer mat i tarmsystemet, som også utgjør litt på vekten avhenger av hvor mye man har spist og når man sist var på toalettet etc.

---

I realiteten er det fult mulig å ha mistet fettvev, altså i realiteten blitt slankere, men like fult se et høyere tall på badevekten. Avhengig av hva man har spist etc.

Og motsatt, man kan se mindre på badevekten men man har i realiteten fått mer fettvev på kroppen.

---

Ikke la deg påvirke for mye av disse svingningene, de er naturlig og kan forklares. Det som er avgjørende, i alle fall dersom du tenker på vekt og form, er hva du gjør over tid og forholdet mellom fett og fettfri masse i kroppen. Ingen krise at du ser et større tall på badevekta, dersom realitetene tilsier at du oppnår dine mål om å gå ned i vekt, eller holde vekten du har stabil, eller vil gå opp i vekt for den saks skyld. Det er den langsiktige utviklingen som forteller noe om din livsstil, ikke hva badevekten viser fra en eller få dager, for kroppen kan som sagt holde på mye vann den raskt også kan gi slipp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 26.2.2024 den 13.41):

Nå er det ikke slik at du har lagt på deg 2 kilo fettvev av den grunn, de to kiloene etter langhelgen det er vann kroppen har bindet til seg og holder på.

Spiser man mer enn kroppen har behov for en periode, for eksempel en helg, da lagrer kroppen overskudd av energi som glykogen i kroppens celler. Dette er energi kroppen har lett tilgang til, man kan si at det er kroppens naturlige energilager for energi kroppen skal ha rask tilgang til.

Ett molekyl glykogen har den egenskap at det binder til seg to molekyler vann, som kjent er vann tungt og fylte glykogenlagre kontra at cellene ikke lagrer særlig glykogen utgjør en forskjell på 0-2 kilo på badevekten til eller fra. Men dette er vann som kroppen gir slipp på igjen når glykogenlagrene tømmes.

Hva man spiser har også innvirkning på badevekta, noen matvaner mer enn andre, og spesielt dersom man har spist mye salt, gjør at kroppen i større eller mindre grad holder på vesken i kroppen (vann). Dette kommer i tillegg til de to kiloene selve glykogenet i cellene i kroppen binder til seg.

Og klart at i perioder hvor man gjerne spiser mer, helger, i julen eller ved andre anledninger. At man da har mer mat i tarmsystemet, som også utgjør litt på vekten avhenger av hvor mye man har spist og når man sist var på toalettet etc.

---

I realiteten er det fult mulig å ha mistet fettvev, altså i realiteten blitt slankere, men like fult se et høyere tall på badevekten. Avhengig av hva man har spist etc.

Og motsatt, man kan se mindre på badevekten men man har i realiteten fått mer fettvev på kroppen.

---

Ikke la deg påvirke for mye av disse svingningene, de er naturlig og kan forklares. Det som er avgjørende, i alle fall dersom du tenker på vekt og form, er hva du gjør over tid og forholdet mellom fett og fettfri masse i kroppen. Ingen krise at du ser et større tall på badevekta, dersom realitetene tilsier at du oppnår dine mål om å gå ned i vekt, eller holde vekten du har stabil, eller vil gå opp i vekt for den saks skyld. Det er den langsiktige utviklingen som forteller noe om din livsstil, ikke hva badevekten viser fra en eller få dager, for kroppen kan som sagt holde på mye vann den raskt også kan gi slipp på.

Tusen takk! Vet jo det du sier, men det er jo litt "kjipt" allikevel når man har gått nedover, og vips så har man gått opp to kilo som man bruker en uke eller to på å bli kvitt igjen... Kjedelig å gå ned de samme kiloene flere ganger, selv om det ikke er fett begge gangene....

Men jeg har jo tatt valg om "frislipp", og da får man stå for det. Jeg har fortsatt gått ned ca 25 kg på et år, og det må man jo være fornøyd med....

Anonymkode: 0f924...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk! Vet jo det du sier, men det er jo litt "kjipt" allikevel når man har gått nedover, og vips så har man gått opp to kilo som man bruker en uke eller to på å bli kvitt igjen... Kjedelig å gå ned de samme kiloene flere ganger, selv om det ikke er fett begge gangene....

Men jeg har jo tatt valg om "frislipp", og da får man stå for det. Jeg har fortsatt gått ned ca 25 kg på et år, og det må man jo være fornøyd med....

Anonymkode: 0f924...36c

Du har vært kjempeflink og det er jo egentlig ikke slik at du må gå  ned de samme kiloene flere ganger. Jeg kan svinge i vekt +-2 kg på forskjellige dager - og plutselig så dropper den skikkelig avhengig av menstruasjonssyklus, inntak, stress m.m.

Jeg driver også med vektnedgang nå, og har selv noen fridager innimellom. Jeg har sluttet å veie meg rett etter disse periodene, og venter heller (minst) en uke før jeg går på vekta igjen. I starten gjorde jeg ikke det og ble deprimert, men etter noen dager droppet vekten mer enn det jeg gjennomsnittlig går ned på en uke. Så for å slippe den nedturen med å se at vekta har økt igjen (for dette er faktisk bare psykisk) så venter jeg heller til kroppen har stabilisert seg igjen. 

Jeg veier meg heller aldri fra mensstart til to-tre dager etter at jeg er ferdig med den, siden den også gir samme resultat 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (8 timer siden):

Du har vært kjempeflink og det er jo egentlig ikke slik at du må gå  ned de samme kiloene flere ganger. Jeg kan svinge i vekt +-2 kg på forskjellige dager - og plutselig så dropper den skikkelig avhengig av menstruasjonssyklus, inntak, stress m.m.

Jeg driver også med vektnedgang nå, og har selv noen fridager innimellom. Jeg har sluttet å veie meg rett etter disse periodene, og venter heller (minst) en uke før jeg går på vekta igjen. I starten gjorde jeg ikke det og ble deprimert, men etter noen dager droppet vekten mer enn det jeg gjennomsnittlig går ned på en uke. Så for å slippe den nedturen med å se at vekta har økt igjen (for dette er faktisk bare psykisk) så venter jeg heller til kroppen har stabilisert seg igjen. 

Jeg veier meg heller aldri fra mensstart til to-tre dager etter at jeg er ferdig med den, siden den også gir samme resultat 🙂 

Takk!

Du har sikkert rett i at jeg burde la være å veie meg, men man blir jo litt nysgjerrig på hvordan kroppen funker også. Er jo nå på dag 3 med lite inntak, og vekta er fortsatt to kilo over det den var før jeg dro på tur. Men jeg vet jo også at det kan droppe raskt også.... Bare litt snodig at det skal ta lenger tid å få det av enn å få det på når det ikke er rent fett det er snakk om....

Tror jeg irriterer meg litt ekstra nå fordi jeg lå LENGE på akkurat tresifret vekt, type vektplatå sikkert, og så klarte jeg å gå ned til nesten et par kilo under, altså på tosifret. Og nå ligger jeg rett over tresifret igjen, noe jeg har fått litt nok av.

MEN, jeg får heller ta med meg at jeg tar sunnere valg og at kroppen er lettere, og at fettprosent generelt krymper. Jeg har ikke mensen lenger pga operasjon, så jeg vet ikke hvor i syklus jeg er, men det kan så klart ha noe å si det også! Tusen takk for fornuftig svar!

Anonymkode: 0f924...36c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba med 22 kg ned! 

Anonymkode: 961f8...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 kg er helt normal vektoppgang for meg i helg. Tilsvarer ikke nødvendigvis store utskeielser talt i kalorier en gang, ett måltid som er mer salt enn det vi pleier å ha er mer enn nok. Og det går selvfølgelig ned igjen av seg selv etter et par dager. Pleier også å veie et par kilo mer i dagene før mens enn ellers i måneden. 

Jeg veier meg kun på fredager av denne grunnen. 

Anonymkode: e0e24...dbf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med minus 22 kilo! 🎉

Jeg besøkte ei venninne ei langhelg en gang, og gikk opp nesten 3kg, mye salt og søtt, men kom jo av igjen etter ca. ei halv uke:)

Anonymkode: 70ac5...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke bekymret meg over de to kg'ene. Går opp og ned et par kg stadig vekk? Det er vel helt vanlig. Men så lenge det går nedover i det lengre løp er det jo det som teller. Er bedre å ikke veie seg for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...