Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 9.53):

Smykker høres sikkert ut som en god ide. Men i min verden er det på linje med å gi sølvtøy. 
Det er gaver med pengeverdi når de kjøpes, og er noe mange har, og mange sparer på. (Ikke fordi de liker det selv, eller bruker det, men hva gjør man med sølvtøyet man har fått i gave, liksom?) 
Mine smykker som jeg fikk til konfirmasjon ligger i et smykkeskrin 30 år etterpå, og har vel knapt vært brukt de siste 25 år. (Og lite brukt før det også. Det var ikke helt min stil da, og ble veldig fort umoderne. Og alt var jo i samme stil, så hvem som ga hva har jeg glemt for lenge siden.) 

Anonymkode: a1d76...bc0

jeg pleier å bruke det ved måltidene. Til å spise med.

Anonymkode: ebf1f...9ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stor pike skrev (16 timer siden):

Praktutgave av Snorre-sagaene

istedet for praktutgave, anbefaler jeg denne utgaven, som er i modernisert språkdrakt, som faktisk er lettlest og spennende:

Snorre: Norske Kongesagaer Bd 1-3 | Gyldendal

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og broren min brente det av på spill som nok har ligget på søppeldynga i 20 år nå.

Mens jeg sitter igjen med bunadssølv og sølvbestikk.

Hvem er vinneren, tenker du? 

Anonymkode: 2306b...6d4

Da er du kanskje blant de heldige. For da mine eldste ble født, var det ei tante som mente at det å samle sølv allerede fra dåpen av, var ei fin  greie. Og det høres jo ut som det også, helt til barnet hadde fått teskjeer til 12. Da ble plutselig gafler og kniver altfor dyrt å kjøpe inn. Så jentene har noen teskjeer, den ene litt flere enn den andre, og en gaffel. Da ville jeg heller hatt penger på bok eller i fond. 

Man ser det hele veien. Gutter får penger og jenter får smykker og sølv.

Bor nå på et sted hvor det er mye høyere bunadspress enn der jeg vokste opp. Vet ikke hvor mange diskusjoner jeg har hatt angående dette med penger til gutter og bunad til jenter. 

Kanskje broren din brente av penger på spill, men det går fint an å for eksempel starte fondssparing for barnet som gave. Konfirmanten fått litt oppdragelse på veien, vil konfirmanten selv kanskje forstå viktigheten av å spare på for eksempel BSU.

Skrevet
Kontorotta skrev (5 minutter siden):

Da er du kanskje blant de heldige. For da mine eldste ble født, var det ei tante som mente at det å samle sølv allerede fra dåpen av, var ei fin  greie. Og det høres jo ut som det også, helt til barnet hadde fått teskjeer til 12. Da ble plutselig gafler og kniver altfor dyrt å kjøpe inn. Så jentene har noen teskjeer, den ene litt flere enn den andre, og en gaffel. Da ville jeg heller hatt penger på bok eller i fond. 

Bor nå på et sted hvor det er mye høyere bunadspress enn der jeg vokste opp. Vet ikke hvor mange diskusjoner jeg har hatt angående dette med penger til gutter og bunad til jenter. 

Kanskje broren din brente av penger på spill, men det går fint an å for eksempel starte fondssparing for barnet som gave. Konfirmanten fått litt oppdragelse på veien, vil konfirmanten selv kanskje forstå viktigheten av å spare på for eksempel BSU.

hvis du heller vil ha penger på bok, så er det jo bare å selge sølvet. Fordelen med sølv er jo at det beholder verdi, i motsetning til mye annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.45):

Hei!

Niesen min skal konfirmere seg i vår. Jeg har lyst til å gi henne en gave som hun kan ha lenge og tenke at «dette fikk jeg av tante i konfirmasjonsgave.

Er det noen som har noen gode forslag? Har selvfølgelig tenkt på smykke eller ring, men er redd for at hun får mye av det. Kan også gi penger, men vil gjerne gi noe hun husker, og jeg vet at hun får mye penger av andre familiemedlemmer som er nok til førerkort og mere. 

Pris: det kan være alt fra 0-2000kr. 

Anonymkode: 63ce7...395

Det er du som kjenner henne.

Personlig ville jeg gått for penger. Eller startet fondssparing.

Men om hun har en spesiell hobby, så kan jo en gave innenfor dette slå an.

Mange jenter har konfirmasjonsgaver liggende i et smykkeskrin som aldri blir brukt. Moten endrer seg. Det som er populært blant tenåringer nå, er ikke like populært om noen få år. Eller så passer det ikke ei voksen dame.

Men som noen skrev. Er hun et turmenneske, så kan en god ryggsekk være tingen. Den kan vare i mange år. Er du flink med håndarbeid, så kan det være en gave å gi. En flott strikket genser. Eller skriv noen gode ord. 

Mange lager overlevelseskofferter for konfirmanter for eksempel. En koffert med symbolske ting. Her har du mange muligheter til å gi noen personlige ord som hun kan ta med seg videre i livet.

Reise sammen på tur, du og henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis du heller vil ha penger på bok, så er det jo bare å selge sølvet. Fordelen med sølv er jo at det beholder verdi, i motsetning til mye annet.

Jo da, man kan selge sølvet. Men akkurat nå ligger det å gulner hos to voksne jenter. Mulig det er glemt også. Og da kommer man også inn på ting som har blitt diskutert i forbindelse med gavegiving tidligere her inne på KG. Man skal ta imot og vise takknemlighet for det man får i gave. Men giver trenger ikke ta hensyn til ønsker. Så om man får en gave, skal man takke, og så ta på seg jobben i forhold til å selge, gi bort eller rett og slett kaste. Får man penger, kan man kjøpe seg det sølvet man ønsker seg.

Kan jo si at da siste gutt ble født i samme slekt, ble det opprettet et fond.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kikkert.

Anonymkode: d1654...1fc

Hæ?

Anonymkode: 80290...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

istedet for praktutgave, anbefaler jeg denne utgaven, som er i modernisert språkdrakt, som faktisk er lettlest og spennende:

Snorre: Norske Kongesagaer Bd 1-3 | Gyldendal

Hæ? så mye rare forslag!

Gi henne en rikke ring. 

https://david-andersen.no/merker/rikke-harsheim/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImcOlsujNhAMV5GeRBR0jqgsPEAAYASAAEgIVlPD_BwE&page=1&sort_by=Published%3Adesc

Skrevet

Jeg er  40 år, og fikk mye smykker til min konfirmasjon. Vikingsmykker som aldri senere ble brukt.

Men av tante fikk jeg et nydelig, klassisk gullarmbånd. Det er i bruk ukentlig hos meg og jeg tenker alltid på tante når jeg tar det på. Så man kan lykkes med smykker også, ikke la deg skremme fra det om du ønsker det. Cluet er vel klassisk!

Anonymkode: 7c2d3...9f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

en trendring som går av moten før de er russ er vel ikke et bedre forslag?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for å gitt en langhelg for bare dere to. Storby/hytte/spa/slalomsted alt etter interesser. 😊 Ting får man evig nok av, men opplevelser tar man med seg resten av livet 😊

Anonymkode: da858...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

en trendring som går av moten før de er russ er vel ikke et bedre forslag?!

Datteren min ble konfirmert iår, og dette var desidert den gaven alle jentene som ble konfirmert ble aller gladest for. Og, jo flere sånne ringer man har, jo bedre, så gjør ikke noe om man får det av noen andre og. Man trenger ikke alltid å prøve å finne opp kruttet på nytt. 

Skrevet
Kontorotta skrev (2 timer siden):

Slikt styrte mamma, tror jeg. Og holdt familie som ville gi sølv oppdatert på antall for å samle mot fulle sett. For her har jeg likt av alt, samt serveringsbestikk. 

Fondsparing i hans navn blir tilgjengelig ved 18. Det er en stor risiko. Lære å spare gjorde vi med egne penger, fra sommerjobber, da så man jo på en annen måte hva 100 kroner betydde i jobb. BSU begynner man gjerne først med etter studiene, når det er skattepenger å trekke fra. 

Uansett. Jeg synes i alle fall jeg sitter igjen med mye finere ting, og verdier, enn noen tusenlapper ekstra i konfirmasjonsgave. 

Skrevet

Dette minner jo om smykkegavene jeg fikk for over 20 år siden. Som jeg knapt hadde et forhold til to år senere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Datteren min ble konfirmert iår, og dette var desidert den gaven alle jentene som ble konfirmert ble aller gladest for. Og, jo flere sånne ringer man har, jo bedre, så gjør ikke noe om man får det av noen andre og. Man trenger ikke alltid å prøve å finne opp kruttet på nytt. 

nei, men hvis du leser de andre innleggene i tråden, så vil du se at de som fikk smykker som var trendy det året de var konfirmant, sitter og snakker ned gavene nå, og mener de ikke var verd det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

de kommer til å bli utdaterte om få år, og så synes jeg de var ganske overpriset - 4000 kroner for en sølvring med halvedelsstener er jo et veldig dårlig kjøp. Man kunne fått en klassisk gullring med diamant til den prisen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slikt styrte mamma, tror jeg. Og holdt familie som ville gi sølv oppdatert på antall for å samle mot fulle sett. For her har jeg likt av alt, samt serveringsbestikk. 

Fondsparing i hans navn blir tilgjengelig ved 18. Det er en stor risiko. Lære å spare gjorde vi med egne penger, fra sommerjobber, da så man jo på en annen måte hva 100 kroner betydde i jobb. BSU begynner man gjerne først med etter studiene, når det er skattepenger å trekke fra. 

Uansett. Jeg synes i alle fall jeg sitter igjen med mye finere ting, og verdier, enn noen tusenlapper ekstra i konfirmasjonsgave. 

Det viktigste er at du er fornøyd. 🙂

Personlig foretrekker jeg tilskudd slik at barna kommer seg ut på boligmarkedet osv.

Skrevet

Nei fy f... de var stygge.

Kan umulig være populære om noen år, da blir de heller dratt fram som "Hva var det jeg tenkte på..."

Anonymkode: dad86...bcc

• Liker 1
Skrevet
Kontorotta skrev (4 minutter siden):

Det viktigste er at du er fornøyd. 🙂

Personlig foretrekker jeg tilskudd slik at barna kommer seg ut på boligmarkedet osv.

Det er en vanskelig sak når barna er tenåringer. 

Konfirmasjonspenger utgjør egentlig ingenting, sett mot hva man trenger. Og blir som regel brukt opp. 

Om du som forelder ønsker å gi til dette er det jo mulig snakk om større beløp, og da er det bedre å sette av pengene i eget navn. Her fikk vi ikke tilskudd egenkapital før vi faktisk skulle kjøpe bolig. 

Skrevet

Ville du brukt en av disse ringene?

Jeg kunne kjøpt en slik ring til datter i bursdagsgave eller noe slikt, men ser ikke for meg at det er en ring hun vil bruke resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...