AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Hei! Niesen min skal konfirmere seg i vår. Jeg har lyst til å gi henne en gave som hun kan ha lenge og tenke at «dette fikk jeg av tante i konfirmasjonsgave. Er det noen som har noen gode forslag? Har selvfølgelig tenkt på smykke eller ring, men er redd for at hun får mye av det. Kan også gi penger, men vil gjerne gi noe hun husker, og jeg vet at hun får mye penger av andre familiemedlemmer som er nok til førerkort og mere. Pris: det kan være alt fra 0-2000kr. Anonymkode: 63ce7...395
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Har hun bunad? Kan bunadsøredobber være noe? Anonymkode: 9f33d...4a6
Millaz Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 https://www.bjorklund.no/konfirmasjonsgave-henne Er noen tips her🙂
Gjest ti10 Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Har hun en hobby hun trenger utstyr til? Noe kunst, kultur, musikk, litteratur hun setter pris på? Begynne å samle på bestikk, servise? Er enig i at smykker og sånt gjerne har lett for å forsvinne i mengden.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #5 Skrevet 25. februar 2024 TS her. ja, hun får bunad og alt av sølv som kan høre til Anonymkode: 63ce7...395
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 Hva interesserer hun seg for? Er hun turmenneske? I så fall så kan turutstyr være aktuelt. Jeg har både tursekk, sovepose og annet turutstyr jeg fikk i tenårene fortsatt, og det meste av det brukes på tur. Turkniv kan også være en fin gave, om hun er glad i å gå på tur. Smykker høres sikkert ut som en god ide. Men i min verden er det på linje med å gi sølvtøy. Det er gaver med pengeverdi når de kjøpes, og er noe mange har, og mange sparer på. (Ikke fordi de liker det selv, eller bruker det, men hva gjør man med sølvtøyet man har fått i gave, liksom?) Mine smykker som jeg fikk til konfirmasjon ligger i et smykkeskrin 30 år etterpå, og har vel knapt vært brukt de siste 25 år. (Og lite brukt før det også. Det var ikke helt min stil da, og ble veldig fort umoderne. Og alt var jo i samme stil, så hvem som ga hva har jeg glemt for lenge siden.) Jeg ville kanskje vurdert å gi en dyr klokke, men da må du nesten sikre deg at det er hennes stil, samtidig som den bør være litt klassisk, så den kan brukes i mange år fremover. Tenk gjennom med deg selv. Hva er det du har og bruker, som du faktisk har hatt siden du var 15 år? Dere som gir smykker til jenter? Gir dere smykker til gutter også? Hvis ikke, hvorfor ikke? Det er ingen garanti for at jentene er mer interessert i smykker enn en gutt er. Anonymkode: a1d76...bc0
Bombasi Skrevet 27. februar 2024 #7 Skrevet 27. februar 2024 Jeg synes smykker, klokker, ringer osv er risikabelt å gi. Du må treffe perfekt på passform, farge, smak og stil for at de i det hele tatt kommer til å bruke det. Jeg fikk ett smykke og en ring i konfirmasjonsgave, og jeg har aldri brukt noen av delene. De havnet på gavebordet, ble oppført i gaveboken og så stuet vekk i en skuff til mamma og pappa. Samme med sølvtøy tilhørende konfirmant, som jeg for øvrig ikke skjønner greia med. Og når jeg flyttet hjemmefra så ble dette fortsatt liggende i skuffen til mamma og pappa. Faktisk har jeg ikke sett gjenstandene siden konfirmasjonen. Greia er at det er ungdommer man gir til, og de har ikke samme følelser og forpliktelser ovenfor slike gjenstander. Affeksjonsverdien blir ofte liggende på giveren og foreldrene til konfirmanten, mens ungdommen heller tenker på hvor mye penger ungdommen fikk. Og når konfirmasjonsdagen er over, så går hverdagen til konfirmanten videre, mens gjenstandene med affeksjonsverdi blir stuet bort. Unntaket er som sagt hvis du treffer ungdommen helt perfekt på passform, farge, smak og stil, og at gjenstanden du gir er et ønske. Om ikke annet ubevisst. Så skal du gi noe i gull og sølv så bør du vite hva du holder på med, og ikke lener deg på hva du synes er fint, hva tradisjonene tilsier og hva gullforhandleren mener. Utover det går det alltids an å gi en ting som ikke innehar så stor verdi. Bare for symbolets del. Men da må du være kreativ, og det kan ikke jeg hjelpe deg med, for å si det slik 1
binders11 Skrevet 27. februar 2024 #8 Skrevet 27. februar 2024 Smykkeskrin til bunadsølvet. Jeg kjøpte til mine nieser. Kostet 1700,- kr Mulig de ikke satte pris på det der og da siden de ville ha penger til shopping, men forhåpentligvis vil de sette pris på det etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #9 Skrevet 27. februar 2024 Alt jeg fikk av smykker er glemt for lenge siden. Men det var det som betydde mest der og da. Det som betyr mest nå er at jeg har fullt sett av sølvtøy. Det føles spesielt å kunne finne det frem og dekke bord i høytiden, og tenke på alle som ikke er her lenger som var med å gi meg dette. Men der og da oppfattet nok disse at jeg syntes det var de mer kjedelige gavene. Hva med en storbytur, eller spa-weekend? Om du ønsker å bruke en del? Minner er også en veldig fin gave å ta med seg videre i livet. Anonymkode: 2306b...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 Penger. Gutter får alltid mer penger en jenter såklart for jenter får bunad smykker og dilldall. Mens guttene de håver inn. Anonymkode: c363c...50a 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.45): Hei! Niesen min skal konfirmere seg i vår. Jeg har lyst til å gi henne en gave som hun kan ha lenge og tenke at «dette fikk jeg av tante i konfirmasjonsgave. Er det noen som har noen gode forslag? Har selvfølgelig tenkt på smykke eller ring, men er redd for at hun får mye av det. Kan også gi penger, men vil gjerne gi noe hun husker, og jeg vet at hun får mye penger av andre familiemedlemmer som er nok til førerkort og mere. Pris: det kan være alt fra 0-2000kr. Anonymkode: 63ce7...395 Hvis man absolutt skal gi gave bør det være en ting man har tenkt ut selv. Tingen bør bli en "midt i blinken gave. Anonymkode: c363c...50a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #12 Skrevet 27. februar 2024 Ville gått for en storbytur, dersom det er realistisk at det faktisk blir gjennomført Anonymkode: 9982a...2cb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #13 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Penger. Gutter får alltid mer penger en jenter såklart for jenter får bunad smykker og dilldall. Mens guttene de håver inn. Anonymkode: c363c...50a Dette ☝🏻️ Så hadde kjøpt et rimelig smykke med en fin symbolikk og heller lagt det meste av budsjettet i pengegave. Anonymkode: dad86...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #15 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Penger. Gutter får alltid mer penger en jenter såklart for jenter får bunad smykker og dilldall. Mens guttene de håver inn. Anonymkode: c363c...50a Og broren min brente det av på spill som nok har ligget på søppeldynga i 20 år nå. Mens jeg sitter igjen med bunadssølv og sølvbestikk. Hvem er vinneren, tenker du? Anonymkode: 2306b...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #16 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og broren min brente det av på spill som nok har ligget på søppeldynga i 20 år nå. Mens jeg sitter igjen med bunadssølv og sølvbestikk. Hvem er vinneren, tenker du? Anonymkode: 2306b...6d4 Beklager, mener fortsatt gutta som oftest sparer til lappen og kjøretøy med skilter. Håper broren din fikk hjelp med spillinga. Anonymkode: c363c...50a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #17 Skrevet 27. februar 2024 Silkeskjerf til bunaden. Det blir mer og mer populært! Anonymkode: 9a1ea...9ad
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #18 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Beklager, mener fortsatt gutta som oftest sparer til lappen og kjøretøy med skilter. Håper broren din fikk hjelp med spillinga. Anonymkode: c363c...50a Lappen og bil betaler da foreldre for Anonymkode: 2306b...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå