AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Flere som har foreldre som alltid har fulgt en eller annen diett? Min mor har så lenge jeg kan huske sagt ting som "is er det aller verste du kan spise" mens vi andre sitter og spiser det, eller "potet er forferdelig, det blir til sukker i kroppen" når noen har kokt potet til middag. Holdningen hennes var en av årsakene til spiseforstyrrelse og undervekt da jeg var yngre... Konfronterte henne en gang med at det hun sa var skadelig og ble svart med at jeg ikke kunne bestemme hva hun skulle si. Noen flere som har slike foreldre og hva sier man til dem? Anonymkode: b033d...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Noen flere som har slike foreldre og hva sier man til dem? Har en mor som konstant forsøker å få meg til å ta helsekost ræl. Har blitt så fed up at jeg blir pakket på piller og kosttilskudd uten jeg ber om det eller trenger det. Føles helt ærlig som å ha en selger som selger strøm på gata som pusher alternativmedisin og helsekost. jeg har sagt at om jeg hører et pip om at jeg trenger ditt eller hun kommer drassende med datt så går jeg eller kaster hun ut for jeg hverken gidder eller orker å høre på disse idiotiske holdningene som ikke har rot i forskning. Hun ble snurt og vonbroten fordi hun bare mener godt sier hun men skjønner ikke at det bare er stress og irritasjon. Har heldigvis roet seg ned til et minimum nå. Anonymkode: f55f8...c2a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Flere som har foreldre som alltid har fulgt en eller annen diett? Min mor har så lenge jeg kan huske sagt ting som "is er det aller verste du kan spise" mens vi andre sitter og spiser det, eller "potet er forferdelig, det blir til sukker i kroppen" når noen har kokt potet til middag. Holdningen hennes var en av årsakene til spiseforstyrrelse og undervekt da jeg var yngre... Konfronterte henne en gang med at det hun sa var skadelig og ble svart med at jeg ikke kunne bestemme hva hun skulle si. Noen flere som har slike foreldre og hva sier man til dem? Anonymkode: b033d...8e7 Hva man sier? Det stemmer at jeg ikke kan bestemme hva du skal si. Og du kan ikke bestemme at jeg skal være publikum for søpla som kommer ut av kjeften din. Noen ganger må man bare være direkte. Anonymkode: 30d56...1be 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #5 Skrevet 26. februar 2024 Sånn har jeg også. Hvis jeg for eksempel har en boks med Nugatti stående i skapet, så tar hun den med seg uten at jeg legger merke til dette. Så blir ting stående hjemme hos henne, frem til det gror mugg på tingene og det er bare å kaste. Eventuelt at hun spiser opp hele greia selv. Hun har jo aldri hatt problemer med å blant annet drikke brus eller saft. Spise potetgull / smågodt og så videre. Samtidig som jeg aldri fikk noe som helst.... Anonymkode: f1a36...180
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #6 Skrevet 26. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg for eksempel har en boks med Nugatti stående i skapet, så tar hun den med seg uten at jeg legger merke til dette. Så blir ting stående hjemme hos henne, frem til det gror mugg på tingene og det er bare å kaste. Eventuelt at hun spiser opp hele greia selv. Anonymkode: f1a36...180 Hvorfor i alle dager finner du deg i det? Jeg hadde gitt henne kjeft og forlangt å få mine ting retur. Og ikke latt henne gå i skapene hos meg igjen. Anonymkode: 6720a...272
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #7 Skrevet 26. februar 2024 Innse at moren din er syk, og bestem deg for å ikke la henne påvirke deg negativt nå når du er voksen. Oppsøk psykolog om du må. Mange spiseforstyrrede ofte fra mødre som er fra Grethe Roede-generasjonen eller såkalte «almond moms». Kudos til deg som tar tak i dette, og lar galskapen stoppe med deg, slik at du ikke viderefører det til en eventuell datter en dag 🥰 Anonymkode: a6c5f...a05 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #8 Skrevet 26. februar 2024 Sjekk ut "almond mom" på YouTube reels. Du er IKKE alene! ❤️ Anonymkode: ba3cb...4cf
Maskinfører Skrevet 26. februar 2024 #9 Skrevet 26. februar 2024 Mange mødre er gjerne litt sånn hønemor er sånn det må/skal værra
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #10 Skrevet 27. februar 2024 Herregud, det er som å lese om meg selv og mamma!! Anonymkode: dcc75...958 1
Rotemor Skrevet 27. februar 2024 #11 Skrevet 27. februar 2024 Jeg er heldigvis voksen og kan enten si fra eller la være å bry meg. 1
Rotemor Skrevet 27. februar 2024 #12 Skrevet 27. februar 2024 Catnip skrev (På 25.2.2024 den 22.19): En såkalt "almond mom". Ja. Nedsettende og kritiske mødre kan ta seg en bolle. De får ofte mye makt. Jeg ville valgt konfrontasjon til det ble slutt på det. Især hvis det var for å beskytte egne barn.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #13 Skrevet 27. februar 2024 Jeg er vokst opp i regime av min mor. Det var pilatesøvelser foran tv-en, ja- mat og nei-mat, kommentarer på kropp, egen kropp, andres kropp, fremmedes kropp, alle ble kommentert. Hun har vært gjennom alle dietter og kosthold som finnes de siste 50 årene, den ene er den store redningen før neste store redning kommer… hun følger trenden slavisk.. Hun har fortalt søsteren min at hun syns hun selv var tykk, på et tidspunkt søsteren min var større enn henne, da var vi tenåringer. Jeg har alltid vært tynn, og fått høre det. På en positiv måte såklart, men all min verdi lå i at jeg var tynn. Dere kan tro jeg slet under og etter graviditeten, da jeg gikk opp nesten 30 kilo… og jeg som er så flott og tynn, da gitt, hvordan kan JEG være misfornøyd med meg selv? Mamma går i dag på noe lavkarbogreier. Hun har fått streng beskjed av oss barna å ALDRI kalle noe for skrotmat foran våre barn. Hun er overbevist om et frukt er usunt ("blir til sukker i kroppen, æsj"), og kommenterer det hver gang hun ser en appelsin eller et eple. Hun nekter å spise hvete/gluten, og lager alltid et stort nummer ut sv det. Feks hvis andre i et selskap snakker om hvor gode kakene er, så skal hun ta opp at nei æsj, dette er ikke bra og gluten er farlig osv. (samtidig som hun trykker i seg store mengder Stratos salty caramel hjemme). jeg har vokst opp med mammas spiseforstyrrelse, og sliter mye med mat selv i dag som 32-åring. Mammas ord, regler og sannheter sitter beinhardt fast i kroppen, selv om hodet vet at mye av det bare er vrøvl. Jeg sliter med spisevegring, spesielt i perioder hvor livet er vanskelig kontrollerer jeg følelsene med å la være å spise. Mon tro hvor jeg har lært dette fra… Anonymkode: dcc75...958 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #14 Skrevet 27. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.2.2024 den 21.29): Konfronterte henne en gang med at det hun sa var skadelig og ble svart med at jeg ikke kunne bestemme hva hun skulle si. Noen flere som har slike foreldre og hva sier man til dem? Når hun har den holdningen, nytter deg vel neppe å si noe annet enn at du velger hva du vil høre på og begrense kontakten. Vet ikke om du har barn, men om den dag kommer, så gjør det også klart at du kommer til å beskytte dem for slike uttalelser. Det betyr at hun ikke kan ha kontakt med barnebarn om hun ikke velger klappe igjen med den skadelige påvirkningen. Anonymkode: 075d3...340
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå