susilu Skrevet 25. februar 2024 #1 Skrevet 25. februar 2024 Vet ikke helt hva slags råd jeg ønsker meg, men må bare lufte litt! Nå er jeg skikkelig bekymret for min niese. Hun er skoleflink, holder seg unna festing og gærnskap - så det er ikke det. Men i forhold til kjærester / forhold så er det som hun mister gangsynet helt... Hun er snart 19 år og har allerede vært samboer med en gutt i litt over et år. Han var svært ustabil psykisk og truet med selvmord og det som verre er har det kommet fram i ettertid. Det ble slutt mellom disse to for vel 4 måneder siden, og hun virket ganske snart som en lykkeligere og friere person. Nå har hun møtt en ny type på samme alder som seg selv, og cirka en uke inn i forholdet begynte de to å snakke om å flytte sammen. Jeg har også inntrykk av at hun forandrer på sine holdninger og interesser for å tilpasse seg ham. Hun prioriterer (naturlig nok, kanskje, men jeg synes det skjer så brått...) kjæresten veldig opp på bekostning av tid med venner og andre aktiviteter. Han virker ikke kontrollerende som den forrige kjæresten, men på meg virker han nokså umoden, impulsiv og selvsentrert. Så klassisk 18-åring egentlig... Og mye av dette kan vel sies om henne også. - Men hvorfor skal de på død og liv flytte sammen før de nesten har prøvd å bo alene? Hun er svært lite mottakelig for råd / innsigelse, og hun er jo myndig, så da må hun vel bare få gå på så mange smeller hun vil, da? Eller kan jeg prøve å påvirke litt? Og i så fall hvordan? 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #2 Skrevet 25. februar 2024 Hva sier foreldrene? Tenker du fint kan komme med litt råd, men pass på at det ikke blir så mange råd at hun vegrer seg for å spørre om hjelp den dagen det går galt… Anonymkode: c0adc...834
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #3 Skrevet 25. februar 2024 Hva skal du påvirke da? Enten er det kjærlighet som varer, eller så blir det slutt etterhvert🤷♀️ Og ja, går hun på noen smeller, så lærer hun nok etterhvert. Skulle det vise seg at hun blir fysisk og/eller psykisk misbrukt, så får du heller være der for henne da. Tror mange har glemt hvordan det egentlig var å være 19 år. Anonymkode: fcf1f...560 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #4 Skrevet 25. februar 2024 Skader det henne å bo sammen med ham? Hvis nei, så la henne få gjøre sine egne feil. Hun må gå på tryne for å bli voksen. Kjipt for oss andre rundt å måtte se på ungdommen som tar elendige valg, men det er den eneste måten de blir voksne på. Anonymkode: 7560f...9ca 1 1
susilu Skrevet 26. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2024 Takk for kloke ord. Er nok veldig sant at hun må få gjøre sine egne erfaringer. Bare så frustrerende å se at hun "legger vekk" sin egen personlighet for å tilpasse seg gutten(e) 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #6 Skrevet 28. februar 2024 susilu skrev (På 25.2.2024 den 21.05): Vet ikke helt hva slags råd jeg ønsker meg, men må bare lufte litt! Nå er jeg skikkelig bekymret for min niese. Hun er skoleflink, holder seg unna festing og gærnskap - så det er ikke det. Men i forhold til kjærester / forhold så er det som hun mister gangsynet helt... Hun er snart 19 år og har allerede vært samboer med en gutt i litt over et år. Han var svært ustabil psykisk og truet med selvmord og det som verre er har det kommet fram i ettertid. Det ble slutt mellom disse to for vel 4 måneder siden, og hun virket ganske snart som en lykkeligere og friere person. Nå har hun møtt en ny type på samme alder som seg selv, og cirka en uke inn i forholdet begynte de to å snakke om å flytte sammen. Jeg har også inntrykk av at hun forandrer på sine holdninger og interesser for å tilpasse seg ham. Hun prioriterer (naturlig nok, kanskje, men jeg synes det skjer så brått...) kjæresten veldig opp på bekostning av tid med venner og andre aktiviteter. Han virker ikke kontrollerende som den forrige kjæresten, men på meg virker han nokså umoden, impulsiv og selvsentrert. Så klassisk 18-åring egentlig... Og mye av dette kan vel sies om henne også. - Men hvorfor skal de på død og liv flytte sammen før de nesten har prøvd å bo alene? Hun er svært lite mottakelig for råd / innsigelse, og hun er jo myndig, så da må hun vel bare få gå på så mange smeller hun vil, da? Eller kan jeg prøve å påvirke litt? Og i så fall hvordan? Hun er 18år så både du og foreldre har ingenting dere skulle ha sagt i det hele tatt! Det er helt greit å komme med velmenende råd forsiktig til hun, men det er hennes valg! Jeg flyttet sammen med mannen etter knapt 2uker og like ung og vi er fremdeles sammen 25år etter!Ingen av oss var noe særlig moden, men vi modnet sammen! De er fremdeles ung og må finne seg selv osv! Anonymkode: f210b...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #7 Skrevet 28. februar 2024 Dette er jo mer normalt enn det motsatte. Skjønner ikke hvorfor du skal legge deg opp i det.... Anonymkode: 36b3b...846
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #8 Skrevet 28. februar 2024 Hun er tenåring. Det du ser på som å "legge vekk" personligheten er nok heller utvikling. Det er veldig mye som skjer i den alderen og man forandrer seg mye. Å være i et forhold og bo sammen handler nettopp om tilpassing. Hun er dessuten voksen så verken du eller foreldrene har noe med hvem hun har valgt som kjæreste eller hvem hun bor med. Det er litt typisk en del voksne å ville dytte sin egen erfaring over på barn og unge uten å tenke på at de i likhet med dem selv må få lov å gjøre sine erfaringer selv. La henne være. Anonymkode: d7ea1...752
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2024 #9 Skrevet 28. februar 2024 Er han under 18? Anonymkode: 526f7...66a
Gjest jegerrinne Skrevet 28. februar 2024 #10 Skrevet 28. februar 2024 Tenker at dette er nok mer vanlig en en tenker over. Flere av kameratene til sønn men sim har følge bor i sammen. De er 19 og 20 år. Noen av dem har bodd sammen siden de var 16 år. Så lenge det ikke er vold osv så er det bedre de finner ut slikt selv. Og går en på en smell så vokser en og ofte sterkere ut av det. Bedre å komme med noen gode råd på veien hvis de spør en å blande seg for mye
susilu Skrevet 28. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er han under 18? Anonymkode: 526f7...66a Ja, han blir 18 litt senere i år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå