Gå til innhold

Lungekreft..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 29 år gammel og har røyket i en del opp gjennom årene, både fast og uavhengig. Røyket mye i fjor, ofte gjerne 2 pakker på en uke. 

Sluttet i desember og begynte med tørrhoste og var en del snufsete i starten. Fra januar har jeg alltid vært veldig snufsete og tørrhostet en god del. Ble ordentlig forkjølet nå til helgen. Har sett på masse videoer på nett og mye tyder på tydelige symptomer på lungekreft... 

men er ganske sikker på at legen min vil ALDRI la meg ta røntgen osv. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 72eff...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen er vel det første du burde gjøre. Om legen ikke hjelper deg forsøker du med en annen lege... Mest sansynlig har du ikke lungekreft. 

Anonymkode: f4bdf...952

• Liker 4
Skrevet

Tenker nok at det er ganske usannsynlig at du har lungekreft, men har du alle symptomer er legen forpliktet til å undersøke det. 

Men uansett hva dette er ville jeg tatt det som en advarsel og sluttet å røyke! 
lungekreft er virkelig ikke noe du ønsker deg..!

Anonymkode: b23e2...660

• Liker 5
Skrevet

Gå til legen og be om utredning for astma. Tørrhoste er et klassisk tegn på astma. 

Anonymkode: 91d7e...41c

• Liker 5
Skrevet

Du må jo snakke med legen likevel. Om du ikke får røntgen på første time så betyr ikke det at du ikke blir godt nok undersøkt eller at du aldri vil få røntgen hvis dette ikke går over. Noen ganger holder det med en legetime og andre ganger må vi komme tilbake etter noen uker. Du må bare starte nå og få deg en time.

Anonymkode: 8fcd1...36c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste jeg kjenner som har røkt og så sluttet har opplevd det samme som det du gjør, Ts, så det er ganske så vanlig. Luftveiene dine begynner å produsere flimmerhår igjen, og det tar gjerne 4-6 måneder før hosten blir mindre.

Anonymkode: 71124...566

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Er så redd. Har liksom ingen familie rundt meg til å ta med meg på en slik time og fått en ny fastlege, som jeg ikke kjenner noe til. 

Jeg jobber 12-13 time ca hver dag. Har sovet lite, mest pga dårlig søvnrytmen etter ferien. Begynte med tørrhoste så og si med engang jeg sluttet å røyke. I perioder har det vært mye hosting, så mye at kolleger har spurt om alt er bra og tilbydd hostesaft. I andre perioder har det vært lite. Jeg vurderer å føre en logg over dette nå. Blir veldig sliten bakpå ryggen når jeg hoster så hardt. Snufsing er verst om morgenen, og kan kicke litt inn sånn Plustelig i løpet av dagen. Men spiser normalt, til tider mer enn normalt. Ikke gått opp ned i vekt og kan ikke si jeg er noe utslitt. 

har tatt Paracet gjennom helgen og sovet når jeg kunne. Føler meg bedre nå. Føler jeg har slim i lungene nå. Æsj. Men det er kanskje pga forkjølelsen? Pluss litt små sår hals og «at det klør» litt. 

Hva bør jeg gjøre? Bare dra til fastlegen jeg har. Hva bør jeg be ham ta prøver av? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så redd. Har liksom ingen familie rundt meg til å ta med meg på en slik time og fått en ny fastlege, som jeg ikke kjenner noe til. 

Jeg jobber 12-13 time ca hver dag. Har sovet lite, mest pga dårlig søvnrytmen etter ferien. Begynte med tørrhoste så og si med engang jeg sluttet å røyke. I perioder har det vært mye hosting, så mye at kolleger har spurt om alt er bra og tilbydd hostesaft. I andre perioder har det vært lite. Jeg vurderer å føre en logg over dette nå. Blir veldig sliten bakpå ryggen når jeg hoster så hardt. Snufsing er verst om morgenen, og kan kicke litt inn sånn Plustelig i løpet av dagen. Men spiser normalt, til tider mer enn normalt. Ikke gått opp ned i vekt og kan ikke si jeg er noe utslitt. 

har tatt Paracet gjennom helgen og sovet når jeg kunne. Føler meg bedre nå. Føler jeg har slim i lungene nå. Æsj. Men det er kanskje pga forkjølelsen? Pluss litt små sår hals og «at det klør» litt. 

Hva bør jeg gjøre? Bare dra til fastlegen jeg har. Hva bør jeg be ham ta prøver av? 

Jeg tror ikke du har lungekreft, selvom jeg skjønner du blir redd. Hvis du ikke får den hjelpen du vil ha hos fastlegen, kan man alltids ringe volvat. Men dette kommer til å gå bra. Du er ung❤

Skrevet

Hadde det akkurat likedan da jeg sluttet å røyke. Gikk over etterhvert. Før jeg slutta var jeg mer plaget med slimhoste. Jeg har også mye tørrhoste i perioder jeg sliter med sure oppstøt. Mye som kan irritere halsen.

Anonymkode: 5c6fe...844

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, bestill time hos fastlegen. Du skal ikke be om noen prøver, du skal bare fortelle hvordan du har det.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg røyka ca en pakke om dagen i 20 år, tror ikke du har lungekreft.  Hosta og kilte i halsen min også når jeg slutta.

Anonymkode: 7f3e0...5de

• Liker 2
Skrevet

Du er alt for ung til å få lungekreft kjenner en på 87 som har røyke hele livet og han har ikke lungekreft hoster man når man tar en røyk i sosialt samvær sier han det er ett tegn på at man må røyke mer er du redd for lungekreft må du ta kontakt med legen om dette kan trygge deg men du bør ikke si til legen at du har lest på google evt eller YouTube da sier han/henne er der problemet ligger folk som Googler seg til sygdommer  dette må du kutte ut sier legen da men at du har sluttet og røyke er jo bra 

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (21 minutter siden):

Du er alt for ung til å få lungekreft kjenner en på 87 som har røyke hele livet og han har ikke lungekreft hoster man når man tar en røyk i sosialt samvær sier han det er ett tegn på at man må røyke mer er du redd for lungekreft må du ta kontakt med legen om dette kan trygge deg men du bør ikke si til legen at du har lest på google evt eller YouTube da sier han/henne er der problemet ligger folk som Googler seg til sygdommer  dette må du kutte ut sier legen da men at du har sluttet og røyke er jo bra 

Har sett så mangr videoer av unge folk få det og forskning som viser at flere unge får kreft i dag. At man blir litt redd. Men takk for alle gode råd! Da tar jeg en tur til legen etter at forkjølelsen er over 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har sett så mangr videoer av unge folk få det og forskning som viser at flere unge får kreft i dag. At man blir litt redd. Men takk for alle gode råd! Da tar jeg en tur til legen etter at forkjølelsen er over 😊

Ja men den lungekreften kan også komme av andre ting som feks vedfyring svevestøv diverse bygningsartikler etc etc man skal røyke lenge for å få det bestefar røyka i 73 år før han døde det var helvetesild som gjorde slutt på han  min avdøde far hadde en onkel som røyket i 77 år han sovnet stille inn med lungebetennelse 92 år gammel bestefar ble 88 ja gjør det og ikke vær redd 😉

Skrevet
Maskinfører skrev (5 timer siden):

Ja men den lungekreften kan også komme av andre ting som feks vedfyring svevestøv diverse bygningsartikler etc etc man skal røyke lenge for å få det bestefar røyka i 73 år før han døde det var helvetesild som gjorde slutt på han  min avdøde far hadde en onkel som røyket i 77 år han sovnet stille inn med lungebetennelse 92 år gammel bestefar ble 88 ja gjør det og ikke vær redd 😉

2

Anonymkode: 033be...3ad

Skrevet

Tråden er ryddet for hetsende ytringer.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke over og i kveld våknet jeg opp av intens hoste, aldri hatt det sånn før. Hostet så høyt og så mye. Har bestilt time hos en lungespesialist på fredag og er veldig spent på hva utfallet blir.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det går ikke over og i kveld våknet jeg opp av intens hoste, aldri hatt det sånn før. Hostet så høyt og så mye. Har bestilt time hos en lungespesialist på fredag og er veldig spent på hva utfallet blir.

Jeg ville tippet på allergi eller astma, det er mye mer sannsynlig enn kreft...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tippet på allergi eller astma, det er mye mer sannsynlig enn kreft...

Håper virkelig det - men jeg har jo røyket i en god del år tidligere og har smerter bak skulderbladene, ikke vonde, men akn kjenne at det er et trykk samt at jeg kan kjenne litt ubehag foran i brystet - vet ikke om jeg bare innbiller meg dette eller om det er der. Greit å bare få undersøkt i det. 

Skrevet

Lungekreft har flere symptomer enn hoste. Dette høresut som bronkitt eller lungebetennelse. Spør legen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...