Gå til innhold

Styrkeøvelser for stiv og vond korsrygg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i tvil hvordan jeg bør trene pga korsryggen min. Jeg får vondt når jeg skal bøye meg for å ta på skoene og kle på meg bukse. Opplevde bedring når jeg trente styrke før, husker ikke navnet på øvelsene, men nå er det flere måneder siden jeg trente sist og det er vondt å begynne igjen. 

Anonymkode: f25f7...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville begynt med å trene opp stabilisatorene før du går i gang med øvelser som markløft osv., i alle fall!

Begynn med broøvelser på bakken før du jobber deg opp til slynge eller fitnessball: https://www.researchgate.net/publication/51143858_Differences_in_Transverse_Abdominis_Activation_with_Stable_and_Unstable_Bridging_Exercises_in_Individuals_with_Low_Back_Pain

Fokuset skal være på solid kjerne, rett hofte, ingen "dip" eller sideforskjell. Vil du ha ekstra god effekt så strammer du bekkenbunnen før du går opp i bro og holder den så lenge du kan.

Du kan gjerne også inkorporere en øvelse som heter hip airplane, bare å søke opp. Samt prøve å få igang hoftene med for eksempel en øvelse som heter 90-90 hip stretch som du også finner på nettet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft og Lowbar knebøy , start med stanga om du må det

Anonymkode: 579f0...41a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Markløft og Lowbar knebøy , start med stanga om du må det

Anonymkode: 579f0...41a

Man bør ikke gå rett på markløft og lowbar knebøy hvis man får vondt av å ta på seg skoene og "det er vondt å begynne å trene igjen". Da bør man gå litt mer forsiktig frem først. Jeg sier ikke at markløft og lowbar knebøy ikke har en plass i et program for personer med ryggsmerter, men det spørs helt på hva som trigger smerter og hvordan den arter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente meg opp med Baseløft som nevnt men økte slått typ 1 kg per økt, skulderpress med vekter over hodet styrket kjerne musklene min som hjelper ryggen

Anonymkode: 579f0...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...