Gå til innhold

Reise alene


Queen19

Anbefalte innlegg

Hei 😊

Jeg vurderer å ta meg en langhelg alene i påsken, er ikke veldig reisevant så vil gjerne reise til et sted utenfor Norge, som føles trygt og enkelt for meg å navigere alene. 

Vurderer Stockholm, Helsinki & København, men kunne også tenkt meg feks Madrid/Barcelona. Noen reisevante her, som har noen gode tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har reist alene i både Sverige, Finland og Danmark, og hadde nok styrt unna Sverige. Ellers bare positivt å si om å reise alene.

Anonymkode: a218f...01a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, en plass må du begynne. Jeg har reist til flere land i Europa alene. Ta sjansen. Reis og gjør det du ønsker. Lykke til. 

Endret av Helene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange byer i Europa der man kan begynne at det spørs mer på flypriser og reiseruter som passer. Sjekk hvor det er billigst å fly som også virker spennende, så reiser du dit.

Anonymkode: 1416a...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Queen19 said:

Hei 😊

Jeg vurderer å ta meg en langhelg alene i påsken, er ikke veldig reisevant så vil gjerne reise til et sted utenfor Norge, som føles trygt og enkelt for meg å navigere alene. 

Vurderer Stockholm, Helsinki & København, men kunne også tenkt meg feks Madrid/Barcelona. Noen reisevante her, som har noen gode tips? 

Alle disse stedene du nevner er fine å reise til alene:-) siden du ikke har reist alene før og ikke er så reisevant så er kanskje Stockholm eller København er godt sted å starte? Enkelt mtp språket, tog fra flyplass til sentrum, enkelt å orientere seg. Det jeg har fokus på når jeg reiser alene er at det er enkelt å komme seg fra A til B med kollektivtrafikk, da jeg ikke er så glad i å sette meg inn i en taxi alene. Så er jeg obs på flytidene ift å ankomme og forlate stedet i dagslys. Er ikke ute til langt på kveld, spiser gjerne i nærheten av hotellet osv. Så det er mine beste tips :-)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye i jobb, så har vært i en rekke europeiske byer alene. 

Som "førstegangs" vil jeg nok anbefale København av de du nevner. Det er veldig enkelt å komme seg fra flyplassen til sentrum med tog eller bane, du vil forstå språket, og sentrum oppleves som trygt. 

Selv vil jeg påstå at du kan reise trygt til alle stedene som nevnes, men at det mulig vil føles mer utrygt for deg. Jeg har blant annet vært alene i London en rekke ganger, men da kjenner jeg jo byen og alt like godt som jeg skulle vært i Oslo. 

Tips er å alltid lese deg godt opp på områder og muligheter før du bestiller hotell. I mange byer liker jeg ikke å ta kollektiv eller taxi på kvelden, da er det greit å ha et trygt område og restauranter rett utenfor døra.

Transport er også viktig, det er mye rart man kan møte på, taxi er ofte det mest utrygge stedet du kan være som kvinne alene på tur.  Jeg booker alltid via hotellet jeg bor på. Men om jeg har orientert meg i forkant og vet noe er trygt tar jeg det. Tar for eksempel gjerne black cabs eller FreeNow når jeg er i London. Og brukte Uber i Amman/Jordan. 

Anonymkode: 4c7b2...f8f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal reise i påsken- pass på at det ikke er stengt over alt sånn som det er her.

Utover det- reise alene er helt fint. Jeg har reist masse alene og er ikke spesielt tøff eller noe.

London er greit fordi alle snakker engelsk, men er en rotete by. Berlin syns jeg er veldig enkel by som er lett å navigere seg rundt i. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (5 timer siden):

Dersom du skal reise i påsken- pass på at det ikke er stengt over alt sånn som det er her.

Utover det- reise alene er helt fint. Jeg har reist masse alene og er ikke spesielt tøff eller noe.

London er greit fordi alle snakker engelsk, men er en rotete by. Berlin syns jeg er veldig enkel by som er lett å navigere seg rundt i. 

Jeg kom til å tenke på det, at påsken kanskje ikke er den lureste tiden å reise på, både mtp at mye kan være stengt, men også prisene med flyselskap og hotell 😅 Takk for tipsene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (7 timer siden):

Jeg kom til å tenke på det, at påsken kanskje ikke er den lureste tiden å reise på, både mtp at mye kan være stengt, men også prisene med flyselskap og hotell 😅 Takk for tipsene 😊

Lykke til uansett :)  En eller gang blir den første. Sånne charter turer via ving osv kan sikkert være en fin måte å reise alene på så er man ikke "helt på egenhand". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg når jeg skal velge destinasjon for soloferie er: 

- at det er nok å gjøre (for min del teater og museum) til at jeg ikke føler jeg bare vaser rundt. 
- at hotellet er behagelig, sånn at jeg virkelig nyter stilletiden/alenetiden på kveldene
- at det er veldig lett å komme seg rundt forbi, enten at det er mye kjekt i gåavstand eller at det er kjempebra kollektivtilbud 

Har forøvrig vært alene i Barcelona, koste meg veldig der! Italia er også helt nydelig å reise alene til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (1 time siden):

Det viktigste for meg når jeg skal velge destinasjon for soloferie er: 

- at det er nok å gjøre (for min del teater og museum) til at jeg ikke føler jeg bare vaser rundt. 
- at hotellet er behagelig, sånn at jeg virkelig nyter stilletiden/alenetiden på kveldene
- at det er veldig lett å komme seg rundt forbi, enten at det er mye kjekt i gåavstand eller at det er kjempebra kollektivtilbud 

Har forøvrig vært alene i Barcelona, koste meg veldig der! Italia er også helt nydelig å reise alene til. 

Hvor i Italia drar du hen da?

Til TS, jeg ville reist til London der forstår du språket og det er lett å dra på musical eller teater om du trenger underholdning.

Anonymkode: a94c1...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor i Italia drar du hen da?

Til TS, jeg ville reist til London der forstår du språket og det er lett å dra på musical eller teater om du trenger underholdning.

Anonymkode: a94c1...e4d

Det kommer an på om jeg er i storby- eller avslapningshumør, men jeg syntes området rundt Cinque Terre/Portofino ga meg en perfekt blanding av avslapning, trygghet, ro og samtidig litt eventyr. Veldig praktisk med gåavstand til toget som går langs kystlinjen hele dagen til småbyer (som også alle er så små at man kan spasere der). Milano var også veldig praktisk for solotur, men jeg er ikke fan av byen i seg selv, men det er jo helt subjektivt. 

Hadde styrt unna Pisa og Napoli, både jeg og andre som har reist solo dit synes det føles utrivelig alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...