Gå til innhold

Konfirmasjon uten gjester..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre i samme situasjon som oss?Har en gutt på 13 år og tenker med gru på konfirmasjon. Vi har ingen familie, så en konfirmasjon virker så stusselig når man ikke har noen å be. Andre har store familier med store selskap. Hører aldri om noen som har det som oss. 

Noen som har noen råd til hvordan dagen kan bli fin likevel uten at han skal føle seg helt utafor hvordan de andre feirer ? Vet virkelig ikke helt hvordan jeg skal løse det het. Heldigvis en stund igjen men dette er noe jeg tenker mye på. 

Anonymkode: 5524a...37e

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan vel be venner som kjenner barnet godt. Fylle på med noen gode naboer også.

Da jeg konfirmerte meg så var hele slekta tilstede, men foreldrene mine hadde noe de kalte «etterpålag» hvor venner av foreldrene mine og naboer ble bedt på kaker og kaffe.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen andre i samme situasjon som oss?Har en gutt på 13 år og tenker med gru på konfirmasjon. Vi har ingen familie, så en konfirmasjon virker så stusselig når man ikke har noen å be. Andre har store familier med store selskap. Hører aldri om noen som har det som oss. 

Noen som har noen råd til hvordan dagen kan bli fin likevel uten at han skal føle seg helt utafor hvordan de andre feirer ? Vet virkelig ikke helt hvordan jeg skal løse det het. Heldigvis en stund igjen men dette er noe jeg tenker mye på. 

Anonymkode: 5524a...37e

Dere kan dra ut å spise på en fin resturant og ha kaker og slikt hjemme, gå ut å ta bilder på et fint sted. Evnt i tillegg ta en utlandstur som komf tur med en eller begge foreldrene etterpå 

Anonymkode: 65b3a...c7b

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet

Er økonomi en utfordring? Viss ikke, så ville jeg kanskje slått på stortrommen og bestilt bord på en fancy restaurant med feks overnatting på hotell dersom konfirmasjonen holdes en lørdag. Da får man noe litt mer høytidelig over det hele. 

Husk forresten at venner, naboer osv kan inviteres om man ikke har øvrig familie, de kan jo ha spilt stor rolle i barnets liv❤️

Anonymkode: cfb2b...4ec

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Har minimalt med familie her også. Det kan se ut som vi dropper 'festen', men tar oss en storbyferie i stedet. Til et sted som 'konfirmanten' velger selv. Nå vet hun ikke om hun stå konfirmasjon eller evt type. Hun har ingen gudetro, så humanetisk blir i så fall alterntivet. Antar at de vil komme på skolen og fortelle om alternativene som er tilgjengelig. Hun tar et valg etter dette.

Men en tur tenker vi å ta oss, og hun skal få 'konf.penger' uansett hva hun velger å gjøre.

Anonymkode: 37e78...c50

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå ut på en ekstra fin restaurant for å spise? Et selskap med 30-40 gjester + koster mye å arrangere så du kan tenke at dere har et «raust» budsjett til en fin restaurant gitt spesiell anledning.

Mange får jo taler i store selskaper som kanskje ikke er så naturlig om man bare er aller aller nærmeste familie. Men kanskje gi en litt betydningsfull/personlig gave som markerer at han nærmer seg voksen? Feks et album med bilder fra barndommen, sammen med noe som peker mer fremover (men da avhengig av hva han interesserer seg for)? 

Og er det noen nære venner av deg/dere foreldre eller gutten som kan inviteres? Vi har alltid hatt en del familievenner også ved slike anledninger.

Anonymkode: d9a92...85b

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå ut på en ekstra fin restaurant for å spise? Et selskap med 30-40 gjester + koster mye å arrangere så du kan tenke at dere har et «raust» budsjett til en fin restaurant gitt spesiell anledning.

Mange får jo taler i store selskaper som kanskje ikke er så naturlig om man bare er aller aller nærmeste familie. Men kanskje gi en litt betydningsfull/personlig gave som markerer at han nærmer seg voksen? Feks et album med bilder fra barndommen, sammen med noe som peker mer fremover (men da avhengig av hva han interesserer seg for)? 

Og er det noen nære venner av deg/dere foreldre eller gutten som kan inviteres? Vi har alltid hatt en del familievenner også ved slike anledninger.

Ser jeg tok feil av konfirmantene kjønn her. Beklager! Storbyferie som gave høres jo helt topp ut!!

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere ikke har noen økonomiske begrensninger ville jeg feiret på en storstilt men utradisjonell måte. Drømmer han om å sitte i helikopter? Hoppe i fallskjerm? Overnatte på et spesifikt hotell? Dra på ferie et sted? Tenk kreativt og fyll dagen (eller uka) med noe fantastisk hvor han er i fokus. La ham vite hva dere skal (eller deler av det) så han har noe å glede seg til. Ikke fokuser på at dere har et lite nettverk, men heller bare gjør noe fint med familien. Om dere har økonomiske begrensninger så er kanskje ikke helikopter eller dyr ferie aktuelt, men det er fortsatt kule ting dere kan finne på!

Anonymkode: 43e0b...aa0

• Liker 4
Skrevet

Jeg satt nettopp å kikket på bilder fra min egen konfirmasjon. Jeg har liten familie. For å «fylle opp» ble familien til min svigerinne invitert (hennes foreldre og flere av hennes søsken), samt venninne av min mor og hennes datter som var i samme alder som meg. Jeg hadde noe familie, men svært få. Jeg tenkte ikke over det som konfirmant, men som voksen vet jeg at dette nok ikke var standarden. Uansett ble dagen hyggelig 😊

Anonymkode: 754c1...dc5

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Tok med venner av konfirmanten her

Anonymkode: e789f...dee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har minimalt med familie her også. Det kan se ut som vi dropper 'festen', men tar oss en storbyferie i stedet. Til et sted som 'konfirmanten' velger selv. Nå vet hun ikke om hun stå konfirmasjon eller evt type. Hun har ingen gudetro, så humanetisk blir i så fall alterntivet. Antar at de vil komme på skolen og fortelle om alternativene som er tilgjengelig. Hun tar et valg etter dette.

Men en tur tenker vi å ta oss, og hun skal få 'konf.penger' uansett hva hun velger å gjøre.

OT men, det er ikke så vanlig at de kommer på skolene og informerer dere kan søke litt selv på human.no og DNK.no og sammenligne både opplegg og pris.

Til TS.

Vi hadde venner i stede for familie, følte det var mer naturlig å ha folk rundt som faktisk kjenner ungdommen enn noen fjerne familiemedlemmer som vi bare snakket med til jul og bursdag.

Syntes noen av forslagene her var gode, ut på fin restaurant og en liten ferie kanskje.

Skrevet

Jeg valgte bort selskap til min konfirmasjon, fordi jeg var så sjenert og ikke orket å være midtpunkt en hel dag. Foreldrene mine tok i stedet med seg min bror og meg ut på middag på en stjernerestaurant.  Det syntes jeg var helt topp.

Anonymkode: efc5c...7d3

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Har konfirmanten venner som ikke selv konfirmeres samme dag? Hvis det er mange konfirmanter blir de kanskje fordelt på to dager. I tillegg er det noen som velger kirke, noen som velger humanistisk, og de er kanskje heller ikke samme dag?

Skrevet

Vi inviterte vennerog barnets nærmeste venner med familie. Det er også de koseligste gjestene.

Anonymkode: 24998...bc4

• Liker 1
Skrevet
tånegla skrev (1 time siden):

OT men, det er ikke så vanlig at de kommer på skolene og informerer dere kan søke litt selv på human.no og DNK.no og sammenligne både opplegg og pris.

Til TS.

Vi hadde venner i stede for familie, følte det var mer naturlig å ha folk rundt som faktisk kjenner ungdommen enn noen fjerne familiemedlemmer som vi bare snakket med til jul og bursdag.

Syntes noen av forslagene her var gode, ut på fin restaurant og en liten ferie kanskje.

Takk for infoen. Skal ta en kikk på det med ungdommen😊

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min ville ikke ha noen konfirmasjon. Han meldte seg aldri på undervisning da det var en dyr reise til utlandet han matte bli med på fortalte han...

Da hadde vi en markering sammen med naboer og venner i stedet. 

Anonymkode: 5cd56...1a4

Skrevet

Hva med å ta Kiel båten? Danmark båten? Dere og kanskje noen venner eller noen i familien? Gjøre stas på gutten 

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har liten familie. Men har gode venner som står ungdommen nær. Så de ble bedt

Skrevet

Vi droppet hele konfirmasjonen. Fikk penger istedenfor. 
Er dere religiøse eller er konfirmasjon viktig for dere? 
Flere og flere konfirmerer seg ikke,så ikke noe uvanlig lengre. Samme med dåp. 

Anonymkode: ae5cb...430

Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Hva med å ta Kiel båten? Danmark båten? Dere og kanskje noen venner eller noen i familien? Gjøre stas på gutten 

Du sofakona, du sofakona. Du vet at TS kanskje kan bo i Vadsø? Da er ikke en ferjetur til Kiel det helt enkleste.:edie:

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...