Gå til innhold

Lære språk


Melinasbitch

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å lære spansk, hadde det noen år på videregående og kan det som er basic. Jeg vil gjerne lære mer, men vet ikke helt hvordan fordi jeg føler meg litt stuck der jeg er nå. Noen som vet om noen tips til å kunne bedre seg? Tenker ikke da på apper man kan bruke på mobilen osv. 

Har noen kanskje noe erfaring fra språkkurs? eller noe lignende det, og som vet om det er verdt det? Vil gjerne høre alt sammen. Har veldig lyst til å lære språket, men vet bare ikke hvor jeg skal starte. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biblioteket låner ut språkkurs på CD på mange forskjellige språk både for nybegynnere og dem som kan litt fra før av - også på spansk, så man kunne forsøke dette:

https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=945646&pubsok_txt_0=språkkurs&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=&avgr_spraak=&aarfra=&aartil=&antall=150

I tillegg ser jeg at man har lagt ut en del på YouTube; kanskje det kan være av interesse:

https://www.youtube.com/results?search_query=språkkurs+spansk

Her er eksempelvis et spanskkurs på svensk med tekst:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 69f20...239

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker fransk flytende. Men ønsker å lære spansk. Biblioteket er et godt forslag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duolingo - enkelt, gratis og effektivt 

Anonymkode: 334f0...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Melinasbitch said:

Jeg har lenge hatt lyst til å lære spansk, hadde det noen år på videregående og kan det som er basic. Jeg vil gjerne lære mer, men vet ikke helt hvordan fordi jeg føler meg litt stuck der jeg er nå. Noen som vet om noen tips til å kunne bedre seg? Tenker ikke da på apper man kan bruke på mobilen osv. 

Har noen kanskje noe erfaring fra språkkurs? eller noe lignende det, og som vet om det er verdt det? Vil gjerne høre alt sammen. Har veldig lyst til å lære språket, men vet bare ikke hvor jeg skal starte. 

 

Jeg reiste til Latin Amerika og ungikk turiststedene. Hadde ikke noe annet valg en utvikle spansken for å ha et sosialt liv, og det funket for min del selv. Møtte folk med skriveblokken min for å lære bort engelsk i bytte mot spansk. Tinder hjalp  en stor del på det skriftlige😇

Så er det viktig å vite at å snakke spansk og det å "høre" kan være forskjellig for mange. Youtube har historier som er ment som lytteøvelser og det skader ikke å se på spanske filmer. Det kan være vrient å å få med seg alt som blir sagt selv om du forstår ordene i seg selv.

Start med å lær ord og fokuser på verb. Etter min mening er det lite poeng å pugge alle variasjonene av alle verbene i starten. Start med infinitiv, yo, tu i nåtid  så faller ting mer på plass når du blir eksponert for språket. Youtube har også en del kanaler hvor gramatikk og litt forvirrende aspekter med språket blir forklart.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på litt med å lære spansk selv. Gikk på nybegynnerkurs for en del år siden og lærte det mest grunnleggende.

Jeg har brukt ulike kilder til å lære videre på egen hånd. Har lånt lærebøker på biblioteket, brukt Butterfly Spanish på Youtube og sett på enkle serier på Netflix hvor man kan velge spansk tekst. Og selvfølgelig reist til spansktalende land for å øve på å konversere.

Anonymkode: c04c3...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...