Gå til innhold

Noen som kjenner til denne sjokoladekaken


Kjetil E

Anbefalte innlegg

Min mor lagde en fantastisk deilig og saftig sjokoladekake. Kaken ble stekt i samme form som man steker sukkerbrød. Den hadde en veldig saftig sjokoladekrem. Og i tillegg gaflet man glasuren på kaken slik at det ble gaffelstriper på den. Er det noen her som kjenner til denne kaken og kan hjelpe meg med oppskrift på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du tenker på Tropisk aroma? Det er en sjokoladekake med litt "voksen" smak, muskatnøtt, kaffe og kanel. Den pyntes ofte med det typiske gaffelstripene. 

Jeg synes matprat sin oppskrift er god. 🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beskrivelsen kan jo passe på veldig mange sjokoladekaker, så det er ikke så lett å vite hvilken sjokoladekake du tenker på, men jeg tenkte litt på trøffelkake eller tropisk aroma? Var det kryddersmak på bunnen? Brun bunn eller brun og hvit bunn? 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på hvor det er typisk at man gaflet glasuren er tropisk aroma, og den er gjerne også stekt i rundform. Men den er marmoret, altså at man blander lys røre med sjokoladerøre, slik at der blir en marmoreffekt. 
 

Om det bare var ren sjokoladekake, kan det være hvilken som helst sjokoladekake, og at moren din bare brukte gaffelmønster i glasuren som pynt. 

Anonymkode: a215a...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er snakk om tropisk aroma, den var vel ikke spesielt saftig? De jeg har fått har vært heller tørre. (Men kjempegode likevel. :) 

Gaffelmønsteret er nok ikke noe å gå etter, det har jo blitt brukt på alle typer kaker. 

Anonymkode: fcda4...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tviler på at det er snakk om tropisk aroma, den var vel ikke spesielt saftig? De jeg har fått har vært heller tørre. (Men kjempegode likevel. :) 

Gaffelmønsteret er nok ikke noe å gå etter, det har jo blitt brukt på alle typer kaker. 

Anonymkode: fcda4...2a2

Ikke saftig? Mine tropisk aroma er kjempesaftig, begge bunnene dynkes jo i kaffe :)  Tørrhet har mye med hvorvidt de stekes akkurat passe lenge. Så saftig var tanken på en slik en nå at jeg fikk lyst til å bake i dag. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de som sier Tropisk aroma. Noen lager den med en brun og en lys bunn, andre med bare brun bunn. Og den er saftig når den er fersk, men blir tørr hvis den står for lenge.

Anonymkode: ef286...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (5 minutter siden):

Ikke saftig? Mine tropisk aroma er kjempesaftig, begge bunnene dynkes jo i kaffe :)  Tørrhet har mye med hvorvidt de stekes akkurat passe lenge. Så saftig var tanken på en slik en nå at jeg fikk lyst til å bake i dag. 😅

Sjekka matprat sin oppskrift nå, er det ikke meningen det skal være romessens i sjokoladefyllet på tropisk aroma?

Anonymkode: 67a39...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekka matprat sin oppskrift nå, er det ikke meningen det skal være romessens i sjokoladefyllet på tropisk aroma?

Anonymkode: 67a39...004

Jeg har aldri smakt det med romessens, og ikke liker jeg det heller så har ikke tenkt å prøve. For meg er det smaken av kaffe, kanel og muskatnøtt som gjør den til seg selv. Men det er ikke verre enn å legge til litt romessens om du liker den smaken. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte umiddelbart på en kake som min bestemor og mor pleide bake. Den høres akkurat slik ut du beskriver. Oppskriften fant de i et kakeoppskrifthefte som fulgte med et ukeblad (Hjemmet eller Norsk Ukeblad) tidlig eller midten på 80-tallet. I kakerøren/sukkerbrødet er det litt rømme tror jeg, som gjør bunnene mer saftig. Selve kremen inni og utenpå er litt lysere enn sukkerbrødet, med gaffelmønster som pynt.

 

Anonymkode: 1dd1a...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tenkte umiddelbart på en kake som min bestemor og mor pleide bake. Den høres akkurat slik ut du beskriver. Oppskriften fant de i et kakeoppskrifthefte som fulgte med et ukeblad (Hjemmet eller Norsk Ukeblad) tidlig eller midten på 80-tallet. I kakerøren/sukkerbrødet er det litt rømme tror jeg, som gjør bunnene mer saftig. Selve kremen inni og utenpå er litt lysere enn sukkerbrødet, med gaffelmønster som pynt.

 

Anonymkode: 1dd1a...31e

Så gøy at du nevnte den! Tror det må være den samme jeg har bakt noen ganger, fant den i et oppskriftshefte på sjokoladekaker som fulgte med Hjemmet, sikkert en gang på 80-tallet ja😄 Fant fram heftet her, og ser at den faktisk heter Trøffelkake, det er romessens i fyllet, og ikke kanel og muskat i kakerøren, heller ikke rømme. Kanskje det ikke er den samme likevel? Men gøy du nevnte Hjemmet-oppskrifter😄 Nostalgi😊

Anonymkode: 67a39...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...