Gå til innhold

gravid med spiral?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

hei

kan man være gravid uten at graviditetstesten blir positiv? jeg har kobberspiral, men har gått 13 dager over tiden. tok g-test for tre dager siden, veldig negativ... men mensen kommer jo ikke! den første uka etter ventet mens hadde jeg mensmurringer som vanlig. trodde den skulle komme når som helst. nå kjenner jeg ikke mer av det.

hva tror dere? kan jeg være gravid likevel?

lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gravid med spiral er mulig. Ikke vanlig, men mulig (altså, det skjer en del ganger, men tros alt ikke for de fleste)

Gravid uten utslag på testen er også mulig. Heller ikke vanlig, men mulig, noen kvinner slår ikke ut på urinprøve før de er et par uker på vei, og noen ekstremt få slår aldri ut å¨urinprøve, bare på blodprøve.

Altså: Ja, mulig. Men to "mulig, men ikke vanlig" betyr jo "mulig, men veldig lite vanlig"

Men om du tror det kan ha skjedd... ja, da må du nesten kontakte legen din. Jeg ville testet en gang til eller to først da, de aller fleste skulle slått ut på en test to uker over tiden (ja, ti dager også, som da du testet) men for sikkerhetsskyld kan det være greit å spørre legen hvorfor mensen uteblir, om den ellers er regelmessig og du ikke har gjort/opplevd noe annet som kan ha påvirket syklusen din.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Vær obs på at det kan være et svangerskap utenfor livmoren. Da er det ikke alltid det slår ut på en test. Jeg sier dette fordi det er lettere å bli gravid utenfor livmoren når man bruker kobberspiral eller minipiller enn ellers.

Om du får smerter, må du komme deg til lege snarest.

Skrevet

Alle plasser jeg hqr lest noe som helst om graviditetstester så sier de at en test ikke kan skille på et svangerskap i eller utenfor livmoren, og at et slik derfor vil slå ut på en test på lik linje med et vanlig.

Stemmer ikke det altså? Greit å vite, sånn for sikkerhets skyld.

Skrevet

Mener å ha lest at den slår senere ut/er svakere, når det er utenfor livmor.

Skrevet

Jeg ble en gang gravid med kobberspiral og testen (testet hos lege) var negativ. Var veldig dårlig noen uker, men trodde jo ikke jeg var gravid. Det endte med spontanabort.

Så svaret er ja, det går an!

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

får teste igjen om noen dager... så kontakte lege om det ikke skjer noe.

trådstarter

Gjest Hilde K S
Skrevet
Alle plasser jeg hqr lest noe som helst om graviditetstester så sier de at en test ikke kan skille på et svangerskap i eller utenfor livmoren, og at et slik derfor vil slå ut på en test på lik linje med et vanlig.

Stemmer ikke det altså? Greit å vite, sånn for sikkerhets skyld.

Det er ikke alltid den slår ut når svangerskapet er utenfor livmoren. Det kan kanskje ha noe med hvor fosteret ligger å gjøre? At når det ligger for langt ut, klarer ikke kroppen å skille ut så mange HCG-hormoner som når det ligger inni livmoren, eller noe sånt.

Jeg har vært gravid utenfor livmoren, men jeg hadde positiv test. Det tok ikke så mange uker før JEG fant ut at noe var galt. Legene, derimot, brukte myyye lenger tid. Alle gangene jeg var i kontakt med lege da, spurte de om jeg hadde hatt positiv test. Flere av dem fortalte at det ikke var alltid det slo ut selv om man var gravid utenfor.

Gjest Hilde K S
Skrevet
får teste igjen om noen dager... så kontakte lege om det ikke skjer noe.

trådstarter

Eller dersom du får smerter. Også dersom du får sterke smerter og det ser ut som om mensen har kommet. Det er i alle fall min erfaring.

Skrevet
Eller dersom du får smerter. Også dersom du får sterke smerter og det ser ut som om mensen har kommet. Det er i alle fall min erfaring.

Dette var en uinnlogget meg.

Ville bare legge til at jeg også hadde mensen (trodde jeg at det var) mens jeg altså var gravid.

Det er ikke alltid let å vite hva som skjer, nei. Men det går sikkert bra med deg nå når du er obs på hva det KAN være.

Lykke til, uansett :klem:

Skrevet
Det er ikke alltid den slår ut når svangerskapet er utenfor livmoren. Det kan kanskje ha noe med hvor fosteret ligger å gjøre? At når det ligger for langt ut, klarer ikke kroppen å skille ut så mange HCG-hormoner som når det ligger inni livmoren, eller noe sånt.

Jeg har vært gravid utenfor livmoren, men jeg hadde positiv test. Det tok ikke så mange uker før JEG fant ut at noe var galt. Legene, derimot, brukte myyye lenger tid. Alle gangene jeg var i kontakt med lege da, spurte de om jeg hadde hatt positiv test. Flere av dem fortalte at det ikke var alltid det slo ut selv om man var gravid utenfor.

Ok da. Jg har kanskje misforstått jeg da, for det jeg har lest er vel at en positiv test ikke kan skille mellom i eller utenfor, og jeg tolket det som at utenfor også gir postiv test, men du har nok selvsagt rett. De KAN slå ut, men TRENGER det ikke. greit å huske/vite. Takk.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Ok da. Jg har kanskje misforstått jeg da, for det jeg har lest er vel at en positiv test ikke kan skille mellom i eller utenfor, og jeg tolket det som at utenfor også gir postiv test, men du har nok selvsagt rett. De KAN slå ut, men TRENGER det ikke. greit å huske/vite. Takk.

Ja, men det du har lest er jo riktig også. At en positiv test ikke klarer å skille på i eller utenfor livmoren. En test vil ikke alltid slå ut når det ligger utenfor, desverre. Mange blir litt sent ute når de skal finne ut hva smertene er forårsaket av, siden de ikke har hatt positiv test.

Hos en del slår jo ikke testen ut, selv om de er gravide innenfor livmoren heller. Svangerskap er pussige ting.

Kan forresten tenke seg at man ofte må stå hardt på om man selv tenker at man er gravid og man ikke får utslag på testen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...