Gå til innhold

Noen som har litt tålmodighet til overs?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en datter som fyller 12 år til høsten. Puberteten er i gang, ingen mens foreløpig. Datter har siden hun lærte å snakke i setninger,  alltid spurt mye om alt mulig. Hun har så langt i livet værtcer "enkelt" barn, alltid hørt på og utført beskjeder etter 1gang, aldri gjort/sagt noe hun kan risikere å få kjeft for, hun er veldig empatisk,  sosial og klarer seg fint på skolen. Trives godt med å lære. 

De siste mnd har min tålmodighet stadig blitt utfordret i større jafser. Hun får beskjed, skjer ingenting etter over 5x....må mase på henne. Om vi ser på et program hun har sett før, og liker, er det spm om hvorfor og hvordan ca 50% tiden. Hun virker ofte sliten(har sjekket jern hos lege i Jan, alt normalt), hun sover ca 9 timer pr natt, spiser normalt.  Blir nokså dårlig stemning når vi må diskutere om hverdagsgjøremål som dusjing etter trening, lage frokost og matpakke, delta på huslige sysler etc. Jeg prøver å telle til 10, men kjenner det bruser i kroppen. 

Har noen litt tålmodighet å avse? 

Anonymkode: bf560...852

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få litt av meg! 

Jeg har en 15-årig gutt som er merkelig pliktoppfyllende.

Meg stressa etter jobb : "Har du gjort lekser? Har du dusja? Har du skifta sengetøy?  Har du støvsugd? Har du ringt bestemor? Har du tatt ut søpla?"

Han:"....ja"

Jeg skjønner det ikke, jeg var stikk motsatt på den alderen.

Anonymkode: 51c03...e2c

Skrevet

Du kan få 10 kg tålmodighet fra meg, jeg svisjer det over med det samme! 💪 

Jeg har ikke barn, så ta det jeg sier med en klype salt, men er det lov å bry seg litt mindre? Å si "du er 12 år, du kan ta ansvar selv for å dusje etter trening, og hvis du ikke dusjer lukter du, og da liker ikke folk å være rundt deg og da kan du få slemme kommentarer, men gjør som du vil" og så bare sette beina på bordet og la henne "holde på"? 

Anonymkode: c318b...a07

• Liker 1
Skrevet

Hun er 12 - plutselig så vipper hun over til det helt motsatte. 
Dusjer i overkant mye, bruker 100 år på badet, gidder i alle fall ikke sitte å se på serier med deg - og skal hun fortelle noe så er det hva som skjedde på TikTok eller snap.

Pust...!

Det er en fase, også er hun plutselig ikke den "lille" jenta på 12 som maser mer, men 14 åringen du så gjerne skulle hatt mer av annen kvalitetstid med enn at mobilen er hele livet og mamma/pappa er den dummeste av alle.

Gi en beskjed av gangen, vent til den er gjennomført - før du gir neste? "Jeg vil du skal gå i dusjen nå" "Jeg vil du skal hente skittentøy på rommet ditt nå" "Sett oppvasken din inn i oppvaskmaskinen er du snill"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...