Gå til innhold

Hjelp meg.

Gjest Gjest_fredrikke_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_fredrikke_*
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan spørre om dette her, men jeg tar en kjangs. Jeg lurer på om noen som vet hva en kunst og utrykksterapaut er for noe? Hva gjør de? Hvordan behandler de? Hvor mye utdannelse tar de som er kunst og utrykksterapaut? Er det seks år som psykolog og lege eller? Hva jobber de med? Jobber de med folk med psykiske problemer? Er det noen som har prøvd kunst og utrykksterapaut her? Hvordan er det? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fredrikke_*
Skrevet

kanskje det er så sjelden at ingen har hørt om dette?

Skrevet

Jeg tror- sier tror - at det har noe å gjøre med at du skal gi uttrykk for følelser gjennom tegning/form/farge.

Jeg vet at barn som har vært gjennom traumatiske opplevelser kan tegne seg gjennom sorgen/tapet................... De har jo ikke det utviklede språket som vi voksne har - så det brukes ofte tegning der.

Skrevet

Kunst og uttrykksterapi er en psykoterapi som benytter en kunstnerisk tilnærming i den terapeutiske prosessen. Mennesket har urgamle tradisjoner med å utykke både sin glede og smerte gjennom ritualer og kunst. Kunst- og uttrykksterapi brukes der ordene ikke strekker til, og da brukes det bevegelse, bilder, musikk, dikt og drama for å bearbeide følelser og opplevelser.

Behandlingsfilosofien er blant annet basert på at vi mennesker er sansende, og at lidelse eller smerte begrenser sansingen. De ulike kunstuttrykkene svarer til ulike sanser, som bilder til synssansen, musikk og dikt til hørselssansen, bevegelse til kinestetisk sans. Bevegelser, tegning, maling, leire, musikk, dikt, eventyr og drama brukes ved siden av ordene i terapien. Åpning av sansene gir mulighet til å se mer, eller noe annet enn man gjorde før. Forestillingsevnen øker og gir muligheter til å se livssituasjonen sin med nye øyne. Ved å øve opp spontaniteten og kreativiteten kan våre evner til å løse eksistensielle og mellommenneskelige problemer økes.

Kunst og uttrykksterapi passer blant annet for den som ønsker å bearbeide vanskelige tema på en annen måte enn bare gjennom ord. Der hvor ordene er vanskelig tilgjengelige eller blir brukt til forsvar. Ønsker å jobbe med din følelsesbevissthet, hvis du føler deg følelsestom og har liten kontakt med det som gir livet glede og innhold, eller har ukontrollerbare følelser. Ønsker å jobbe med eget sjølbilde.

~tatt fra http://www.jdps.no/poliklinikk_utfyllende.htm og http://www.alternativ.no/bo_lesmer.php?REC...eId(finn)=11328

Utdannelsen kan tas ved Norsk institutt for kunst- og uttrykksterapi. Og mer om utdannelsen vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...