Gå til innhold

Kvinneguiden på Facebook


Bombasi
Gå til løsning Løst av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kvinneguidens egen Facebookprofil har vært særdeles aktiv i det siste med å viderepublisere tråder fra forumet skrevet av brukere og AnonymBrukere til allmennheten på Facebook. 

Facebookprofilen har 17 000 - 18 000 følgere, og innleggene fra forumet blir ofte delt videre av private profiler der igjen. 

Dette sørger for at de aktuelle trådene som havner på Facebook blir sett av veldig mange tusen flere enn hvis trådene forble kun på forumet. 

Trådene inneholder noen ganger "sensitiv"/"avslørende" informasjon hvor høy eksponering ikke føles riktig. 

Jeg er klar over at Kvinneguiden kan gjør dette, er tross alt deres plattform og deres innhold, men jeg håper dere kan ta til etterretning at selv om brukere deler sine historier offentlig, så var det neppe i kalkulasjonene at historiene deres skulle havne på Facebook for allmennheten. Sistnevnte er noe annet enn kun på KG. 

Jeg ønsker å komme med en oppfordring til Kvinneguiden om å være forsiktig med å selektere viderepubliseringer. Særlig fra undertrådene som gjelder familierelasjoner, seksualitet, barn og samliv. Undertråder som ofte havner på Facebook, kanskje fordi de engasjerer publikum der særlig.

Og kanskje det viktigste, så ønsker jeg at Kvinneguiden skriver en melding i den viderepubliserte tråden om at tråden har blitt publisert på Facebook. Dette er informasjon som jeg anser har høy verdi for oss brukere som har skrevet og vurderer å skrive i tråden. 
Men også for TS, ettersom kommentarfeltet på Facebook ofte gir mye respons, som kan være av interesse for TS (og andre).

I tillegg ønsker jeg å minne mine medbrukere på forumet om at man bør kanskje tenke oss to ganger om før man deler private historier på KG, i fare for at innlegget blir delt videre på Facebook. KG er altså ikke så "intimt" som man først tenkte, og det bør man ta til etterretning.

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Løsning

Hei

Det stemmer at vi har ett utvalg av tråder som deles på Kvinneguidens facebook sider, det har vi gjort jevnlig i rundt ett år + nå, samt et har vært gjort i tidligere år også. Lesertallene våre er langt høyere direkte på forumet enn på facebook, men det er nok mer allment der enn her. 

Vi tar ett utvalg av de trådene som er mest lest her på forumet det siste døgnet, men utelukker også tråder som kan ved videredeling være mer sensitive eller gjenkjennbar, selv om vi har en generell regel mot identifiserbar informasjon her på forumet. Vi passer også på at trådene som deles ikke inneholder sårbar informasjon som lett kan feiltolkes i negativ forstand for trådstarter nettopp av hensyn til disse. 

Når det gjelder å gi informasjon i trådene som blir delt skal jeg undersøke muligheten for å få inn en rutine på dette, for som du sier så kommer det en god del nyttige råd også i svarene på facebook. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) 

Jeg har sett enkelte familie- og samlivstråder dere har delt på Facebook, og da ble jeg ikke videre imponert over selekteringen av tråder dere har videredelt. Så jeg håper dere kan bli enda mer bevisste rundt sensitive, detaljerte og/eller gjenkjennbare livshistorier enn hva dere er i dag.

Det må ikke bli slik at driven etter klikk fra Facebook skaper en "fryktkultur" blant brukerne på forumet, der brukere ikke tør å starte tråder eller respondere i kommentarfeltet i fare for å bli eksponert på Facebook. Det taper alle på. Derfor er dette viktig.

Bra at du skal undersøke mulighet for å informere i tråden om at tråden har blitt delt på Facebook. Det er mitt hovedønske oppi alt. For det ser jeg på som nyttig for alle.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...