AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 14 åringen min har en stund påpekt ting med utseendet mitt, og kommentarene blir verre og verre. Hen kan av og til stå helt oppi fjeset mitt og kommentere småting som ikke er like sårende men irriterende, som at jeg har masse hår i nesa eller skikkelig røde øyne. I går toppet det seg da hen sa "kommer jeg til å arve de schtøgge tennene dine?" Hvordan reagerer man egentlig på sånt? Jeg sier jo selvsagt at det ikke er ok å si, men jeg blir og så sjokkert over hvor slemt det er at jeg blir litt stum. Slesielt siden jeg har kjempelav selvtillit og ikke liker eget utseende. Anonymkode: 2f3b0...f9d 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Du må faktisk bare mote deg opp og parkere ungdommen hver gang slike utsagn kommer. Skjønner at det svir, men du kan ikke vise deg sårbar i situasjonen. Klar og tydelig: ‘Slikt sier man ikke til andre’ Punktum. Ikke noe diskusjon eller noe mer. I fredstid kan dere jevnlig snakke om hvordan det kan oppleves å være mottaker for slike kommentarer og reflektere litt om årsaken til at ungdommen er stygg mot mor si Anonymkode: 4e6df...735 7 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må faktisk bare mote deg opp og parkere ungdommen hver gang slike utsagn kommer. Skjønner at det svir, men du kan ikke vise deg sårbar i situasjonen. Klar og tydelig: ‘Slikt sier man ikke til andre’ Punktum. Ikke noe diskusjon eller noe mer. I fredstid kan dere jevnlig snakke om hvordan det kan oppleves å være mottaker for slike kommentarer og reflektere litt om årsaken til at ungdommen er stygg mot mor si Anonymkode: 4e6df...735 Jeg er helt enig i dette og har gjort det hver gang. Men det blir styggere kommentarer og da vet jeg ikke helt hvordan jeg når frem til hen. Jeg vet jo at tenåringer er kjempefrekke mot hverandre ofte, nærmest som humor. Men føler dette går et stykke for langt. Anonymkode: 2f3b0...f9d 1
norw Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Virker som at det enten er snakk om en krevende diagnose eller at du/dere har latt det skli helt ut. Vanskelig, men ikke umulig, å snu dette. 5 3
ennivk Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Hvorfor gjør 14 åringen dette? Sikkert fordi hun selv ikke er fornøyd med eget utseende og at hun opplever et stor utseendepress fra omgivelsene. Hvorfor fortsetter hun å være ufin mot deg? Fordi det sårer deg og hun legger skylden for "mangler" hos seg selv på deg. Hadde du vært fornøyd nok med eget utseende ville hun ikke kommentert det. Løsningen: jobbe med din egen selvtillit rundt eget utseende slik at du ikke tar deg nær av slike kommentarer. I tillegg til samtale med tenåring om hennes egen dårlige selvtillit rundt utseende. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Spør ungdommen din om hva den ønsker å oppnå med kommentarer som dette. Gjør det både i øyeblikket det skjer, og i 'fredstid'. Spør også hva h*n tror den faktisk oppnår. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er helt enig i dette og har gjort det hver gang. Men det blir styggere kommentarer og da vet jeg ikke helt hvordan jeg når frem til hen. Jeg vet jo at tenåringer er kjempefrekke mot hverandre ofte, nærmest som humor. Men føler dette går et stykke for langt. Anonymkode: 2f3b0...f9d Det er ikke humor. De er rett og slett dumme. Alle slike kommentarer går gjennom på sikt. Anonymkode: 31ef8...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 14 åringen min har en stund påpekt ting med utseendet mitt, og kommentarene blir verre og verre. Hen kan av og til stå helt oppi fjeset mitt og kommentere småting som ikke er like sårende men irriterende, som at jeg har masse hår i nesa eller skikkelig røde øyne. I går toppet det seg da hen sa "kommer jeg til å arve de schtøgge tennene dine?" Hvordan reagerer man egentlig på sånt? Jeg sier jo selvsagt at det ikke er ok å si, men jeg blir og så sjokkert over hvor slemt det er at jeg blir litt stum. Slesielt siden jeg har kjempelav selvtillit og ikke liker eget utseende. Anonymkode: 2f3b0...f9d Du er ærlig og sier til ungen din at du blir faktisk lei deg, du blir såret. Og spør hva ungen din tenker om det. Forklar at det ikke er greit hvis ikke ungen din klarer å fatte det selv med egne refleksjoner. Anonymkode: 873eb...4d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 Herregud, det er ungen din, hvorfor klarer du ikke si ifra klart nok om slik oppførsel? Vær streng. Slutt å være «forsiktig», det er akkuratt derfor sønnen din er sånn mot deg og ikke viser noe respekt. Anonymkode: e467b...c5e 4 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 Jeg hadde parkert mine barn tvert om de sa noe som i det hele tatt minnet om det du skriver. Sånn sier man ikke til andre. Hadde også tatt en alvorlig refleksjonssamtale rundt hvordan andre kan komme til å oppfatte barnet om det oppfører seg sånn også mot andre og hvordan det hadde følt å bli snakket til på den måten. Samtidig ville jeg forsøkt å kartlegge hvor denne oppførselen kommer fra. Bedre med negativ oppmerksomhet enn ingen oppmerksomhet kan trigge dårlig oppførsel. Det kan hende barnet trenger å prate med deg om vonde følelser men ikke klarer å uttrykke dette på en ordentlig måte. Anonymkode: f3b72...b4e 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 ennivk skrev (7 minutter siden): Hvorfor gjør 14 åringen dette? Sikkert fordi hun selv ikke er fornøyd med eget utseende og at hun opplever et stor utseendepress fra omgivelsene. Hvorfor fortsetter hun å være ufin mot deg? Fordi det sårer deg og hun legger skylden for "mangler" hos seg selv på deg. Hadde du vært fornøyd nok med eget utseende ville hun ikke kommentert det. Løsningen: jobbe med din egen selvtillit rundt eget utseende slik at du ikke tar deg nær av slike kommentarer. I tillegg til samtale med tenåring om hennes egen dårlige selvtillit rundt utseende. Takk for et veldig fint svar. Her inne vet man jo aldri hvilke ensomme folk som kjeder seg og troller, så setter pris på slike tilbakemeldinger. Du har helt rett og, hen har alltid sammenlignet seg selv med venner. Hen reagerer ganske fint når jeg sier ifra og det virker som hen forstår at hen har gått for langt, så det er så rart at ikke bare fortsetter men også blir verre. Vi har et veldig nært forhold og det startet etter hen begynte på ungdomsskole hvor hen ikke trives i det hele tatt... Anonymkode: 2f3b0...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 Har også en 14-åring som slenger med leppa, men det er når hun er sint på meg. Jeg tåler endel i kampens hete, men går det for langt gir det konsekvenser. Og her er det bare en ting som funker. Fravær av mobil. Selvfølgelig med en forklaring om at dette ikke er akseptabel oppførsel og at en ikke snakker sånn til andre mennesker, spesielt ikke de en bryr seg om. Anonymkode: 0413b...283 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er helt enig i dette og har gjort det hver gang. Men det blir styggere kommentarer og da vet jeg ikke helt hvordan jeg når frem til hen. Jeg vet jo at tenåringer er kjempefrekke mot hverandre ofte, nærmest som humor. Men føler dette går et stykke for langt. Anonymkode: 2f3b0...f9d Neste gang det skjer synes jeg ikke du skal gå rett i «sånt sier man ikke», men heller holde deg iskald og spørre hvorfor vedkomne sier sånne ting? Hva ønsker hen å oppnå? Hvordan tror hen at set føles å få sånne kommentarer? Hvis hen prøver å vri eller le det bort så synes jeg du skal spørre helt seriøst om hen sliter og ønsker å prate om det med noen (deg eller en profesjonell) og forklare at den type oppførsel som hen utviser ikke er normalt, friskt eller greit og at det gjør deg bekymret når hen virker å være totalt blottet for empati og medfølelse med andre mennesker. Da skal du se at det ikke lengre handler om dine utseendemessige trekk, men om den psykopatiske oppførselen til poden og det bør jo være flaut for barnet. Også vil jeg bare tipse om at dersom barnet begynner med argumenter av typen «men det er min mening, det er fakta osv osv» så må du bare være klar til å forklare at subjektive emninger er ikke fakta, og faktisk er det ekstremt liten verdi i meninher som går på andres utseende, og at det er dårlig folkeskikk og ikke normalt å uoppfordret prakke på andre mennesker sine ubetydelige meninger om deres utseende - det resulterer i at folk kan bli sinte, såret og lei seg og endrer ikke på noe annet enn relasjonen mellom hen og personen som mottar disse kommentarene - altså risikerer man å få dårlige forhold til mennesker rundt seg Anonymkode: d1933...f69 2 4
BobbySocks Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 Jeg hadde satt i gang hele apparatet. Helsesøster osv. Vist vedkommende at dette IKKE er greit, og oppfører du deg sånn trenger du hjelp. 2
ennivk Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for et veldig fint svar. Her inne vet man jo aldri hvilke ensomme folk som kjeder seg og troller, så setter pris på slike tilbakemeldinger. Du har helt rett og, hen har alltid sammenlignet seg selv med venner. Hen reagerer ganske fint når jeg sier ifra og det virker som hen forstår at hen har gått for langt, så det er så rart at ikke bare fortsetter men også blir verre. Vi har et veldig nært forhold og det startet etter hen begynte på ungdomsskole hvor hen ikke trives i det hele tatt... Anonymkode: 2f3b0...f9d Det fortsetter og eskalerer fordi hun vet at det treffer et sårt punkt hos deg. Du kan forsøke å skjule reaksjonen så mye du ønsker, men hun kjenner deg og alle dine mikrouttrykk. Mine ungdommer ville aldri sagt noe slik til meg, fordi jeg ikke hadde reagert. Jeg ville sett dumt på dem om de forsøkte å vippe meg av pinnen ved å kommentere mitt utseende. Du får mange råd om å "parkere" den type oppførsel og sette deg selv i respekt. Det skaper avstand mellom dere og kommer fra en frykt for å miste autoritet og respekt. Foreldre som har en frykt for å miste autoritet og respekt, vil ofte oppleve at den type adferd eskalerer. Det er sjelden en god løsning å kreve respekt når man skal leve sammen med tenåringer. Jeg tror du kan komme langt ved å snakke med henne om din egen usikkerhet rundt utseende og vise forståelse for hvor tøft det kan være å bli utsatt for utseendepress slik ungdommer gjør i dag. Og samtidig fortelle henne hvor sårende det er med slike kommentarer. Din sårbarhet vil kunne skape nærhet mellom dere istedenfor avstand. Neste gang hun kommer med slike kommentarer kan du ha forberedt en grense. Feks at du umiddelbart forlater rommet, tar tid for deg selv til dine vonde følelser er mindre og så ha en alvorsprat med henne.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 norw skrev (33 minutter siden): Virker som at det enten er snakk om en krevende diagnose eller at du/dere har latt det skli helt ut. Vanskelig, men ikke umulig, å snu dette. Hvorfor må alt være diagnose. Tenåringer kan være skikkelig frekke og rett og slett slemme innimellom.
norw Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 Anonyme-meg skrev (2 minutter siden): Hvorfor må alt være diagnose. Tenåringer kan være skikkelig frekke og rett og slett slemme innimellom. Jeg tenkte som en alternativ forklaring. På generelt grunnlag er det nok mer sannsynlig at man har latt det skli ut. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 Du skriver at det startet da hun begynte på ungdomsskolen hvor hun ikke trives. Det er nok noe der….. Tenåringer tester grenser og de er raskt ute med å kritisere/kommentere. Si at du blir lei deg, og at du ønsker at dere heller kan snakke positivt til hverandre. Godt mulig at hun har det vondt på innsiden, og så kommer alt feil ut. Anonymkode: 9af6b...5b3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 norw skrev (38 minutter siden): Virker som at det enten er snakk om en krevende diagnose eller at du/dere har latt det skli helt ut. Vanskelig, men ikke umulig, å snu dette. Nei, dette er en helt vanlig tenåring, som kanskje har det litt vanskelig (som tenåringer flest) og/eller er litt trassig (også vanlig blant tenåringer). Ts: snakk med barnet ditt. Still spørsmål som hvordan barnet ville følt det om noen hadde sagt det samme til hen? Men om barnet virkelig er «hen» (og ikke definerer seg som han eller hun), kan hen ha en del vanskelige tanker og følelser rundt akkurat dette, og lar disse følelsene gå utover deg. Uansett, snakk sammen når barnet ditt, gjerne når barnet ikke er i dårlig humør eller i humøret når hen sier noe stygt til deg. Anonymkode: 8ffb3...1e1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #19 Skrevet 24. februar 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: . I går toppet det seg da hen sa "kommer jeg til å arve de schtøgge tennene dine? Kan vel hende dette er kjernen. Hun er redd for at hun er stygg og at hun hun vil forbli det. Du kan svare at barn ofte likner på sine foreldre. (er det et han ville jeg svart det samme) Anonymkode: f2cd2...4d1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #20 Skrevet 24. februar 2024 Spør hva hun oppnår/ønsker å oppnå ved å si slike ting. Oppnår hun kjærlighet? Omsorg? Støtte? Vennskap? Tilhørighet, fellesskap? Ønsker hun å såre? Jeg tenker at det kan være en mulighet for at det hun sier til deg, sier hun også til seg selv. Jeg vet ikke hvordan jeg bedre kan forklare det, men at det på en måte er hennes måte å få ut følelsene hun har inni seg, slik hun føler om seg selv. Når det kommer til reaksjon, ville jeg prøvd å vise hvordan ordene påvirker deg. Blir du lei deg, så vis henne det. Å vise et "hardt skall" og oppdragerord som "slikt sier du ikke" når ofte ikke inn hos tenåringer, eller det kan gjøre situasjonen verre og ikke bedre. Det betyr ikke at du skal la det passere, for det må du ikke finne på, men du må finne annen måte å nå inn til henne på. Du må selvsagt få frem at hun ikke skal si sånt, og man kan bruke utallige ord og utsagn. Kan det fungere å være litt mykere og si noe ala "jeg ønsker at vi heller skal si fine ting til hverandre"? Og så virker det på deg som om hun ikke trives helt på skolen, og det kan absolutt være grunnen til dette, og du kan alltids si noe ala "Jeg vet at du ikke har det så greit akkurat nå, men vit at jeg alltid er her for deg uansett hva". Anonymkode: ed972...aba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå