Gå til innhold

Utgått rømme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen lagde middag, rømmen var best før 23/12/23, men ble bedt om å smak på den for å se om den var spiselig, snakk om en liten dært med fingern, spyttet det ut fort, går dette bra? Ps jeg har stor helseangst, derfor jeg spørr!🙃🙂

Anonymkode: 85ddb...f2f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rømme pleier å holde veldig lenge etter garantert holdbarhet. Så lenge den ser og lukter som før, så er den helt fin. Den pleier å få mugg på seg når det er dags for søpla:)

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte den dårlig? Lukta den dårlig? Så den dårlig ut?

Rømme kan holde seg god i lang tid etter datoen. Samme med yoghurt og melk. En gang spiste jeg en yoghurt som var gått ut på dato for 3 måneder siden, og den var like god.

Anonymkode: d7fae...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, lukt, SMAK

Anonymkode: 289bd...165

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smakte den dårlig? Lukta den dårlig? Så den dårlig ut?

Rømme kan holde seg god i lang tid etter datoen. Samme med yoghurt og melk. En gang spiste jeg en yoghurt som var gått ut på dato for 3 måneder siden, og den var like god.

Anonymkode: d7fae...b1e

Smakte mer syrlig, så helt fin ut.

Anonymkode: 85ddb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se, lukt, SMAK

Anonymkode: 289bd...165

Så ikke noe fare for matforgiftning da regner jeg med?

Anonymkode: 85ddb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null fare for matforgiftning. Jeg spiser syrna meieriprodukt flere mnd etter best før dato og har aldri opplevd problemer.

Jeg ser, lukter og smaker, det holder.

Anonymkode: bb1f0...6ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (4 minutter siden):

Rømme pleier å holde veldig lenge etter garantert holdbarhet. Så lenge den ser og lukter som før, så er den helt fin. Den pleier å få mugg på seg når det er dags for søpla:)

Så ikke noe mugg, mer syrlig smak på den, er skeptisk da jeg ikke spiser etter utgått men igjen så kjøper ikke jeg ofte rømme selv, er redd matforgiftning

Anonymkode: 85ddb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser rømme langt over dato så lenge den ikke er grønn eller det er noe annet muffens. 

Anonymkode: a1d0e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den var mer syrlig er helt som forventa. Oftest blir syrna meieriprodukt mer fyldige i smaken over tid.

Konsistensen kan også bli fastere. Begge deler er helt normalt.

Anonymkode: bb1f0...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så ikke noe mugg, mer syrlig smak på den, er skeptisk da jeg ikke spiser etter utgått men igjen så kjøper ikke jeg ofte rømme selv, er redd matforgiftning

Anonymkode: 85ddb...f2f

Nei, du får ikke matforgiftning:) Rømme skal jo smake syrlig. Bransjen har ikke noe annet valg enn å sette en holdbarhetsdato, og det er dyrt å holde på med testing over lang tid, derfor testes det en periode og man setter da en dato utifra dette. Om du ser på egg så står det på pakningene at det er en holdbarhetsdato (fordi de må ha det), men at det holder mye lengre enn dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Smakte mer syrlig, så helt fin ut.

Anonymkode: 85ddb...f2f

Da er alt bare bra. Du hadde kjent det om den var dårlig. Og å spise sure meieriprodukter er ikke det verste, du blir bare litt dårlig i magen.

Anonymkode: d7fae...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (Akkurat nå):

Nei, du får ikke matforgiftning:) Rømme skal jo smake syrlig. Bransjen har ikke noe annet valg enn å sette en holdbarhetsdato, og det er dyrt å holde på med testing over lang tid, derfor testes det en periode og man setter da en dato utifra dette. Om du ser på egg så står det på pakningene at det er en holdbarhetsdato (fordi de må ha det), men at det holder mye lengre enn dette. 

Takk for et veldig oppklarende svar, da slår jeg meg til ro med at det går fint, tross var det snakk om en liten dert og skal vell litt mer mengder til for ett sånt utfall.

Anonymkode: 85ddb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Null fare for matforgiftning. Jeg spiser syrna meieriprodukt flere mnd etter best før dato og har aldri opplevd problemer.

Jeg ser, lukter og smaker, det holder.

Anonymkode: bb1f0...6ee

Tusen takk for svar, da skal jeg roe meg ned litt.😅🙂

Anonymkode: 85ddb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømme spiser jeg på halvårsvis etter utløpsdato. Er alltid usikker på om jeg har rømme i kjøleskapet på hytta, så det pleier å hope seg opp. 😂

Anonymkode: 69e9d...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 23.2.2024 den 22.09):

Rømme pleier å holde veldig lenge etter garantert holdbarhet. Så lenge den ser og lukter som før, så er den helt fin. Den pleier å få mugg på seg når det er dags for søpla:)

Signerer denne. 
Jeg ser aldri på datoen på syrnede melkeprodukter. Så lenge det ikke er mugg eller gass inni boksen er den fullt spiselig både 3 og 4 mnd etter datoen.

Anonymkode: 6f42f...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syrning er jo en konserveringsmetode, og konservering skjer for at matvaren skal holde seg lenge. Så lenge ikke rømme ikke er åpnet så holder den seg lenge. Stemplingen utenpå er bare fordi regelverket er slik, ikke fordi rømmen er dårlig etter denne datoen. 

Anonymkode: 35e4d...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...