Gå til innhold

IDOL - Du "er" videre

Fremhevede innlegg

Gjest Observatør
Skrevet

Det har visst "satt seg" en fullstendig feil, og ganske tåpelig måte å uttrykke det at man er videre kvalifisert i IDOL. Det må være denne talefeil-dommer-Karlsen for et par år siden, som har "etablert" denne uttrykksformen, på samme måte som han også innførte det idiotiske "sinnsykt" når noe var bra.

Det heter selvfølgelig at "man GÅR videre", eller "man GIKK videre" i fortidsbøying.

Sier man "er" videre, så blir det "VAR" videre i fortidsbøying. Alle hører jo at det blir helt feil.

Rosenborg GÅR videre i cupen i nåtidsform, og de GIKK videre i fortidsform.

IDOL-folket skaper et nytt merkelig språk her i landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel blitt en "forkortelse" av "du er med videre" da? ;) For det er det vel ikke feil å si?

Skrevet

Du er videre høres ut som en ufullstendig leddsetning, som om det mangler noe på slutten, type "Du er videre søt, flink og dyktig, kanskje på tide å sende deg til finaleomgangen" eller noe sånt :)

Skrevet

Alt folk skal henge seg opp i.

Gjest gjesten
Skrevet

Det har jeg tenkt på også. Hvorfor kan ikke dommerne snakke skikkelig norsk? Kan ikke være så vanskelig...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det har vel blitt en "forkortelse" av "du er med videre" da? ;) For det er det vel ikke feil å si?

Ja. Er det feil? :klø:

Skrevet

Ja sånn ser jeg det også. Og forkortelser er jo lov...?

Skrevet

ER blir helt feil, så lenge fortidsformen er VAR. Derfor er GÅR og GIKK det riktige.

Skrevet

Hvis man kvalifiserer seg til videre deltagelse i en konkurranse, så er går videre det riktige uttrykket. Da får man også det riktige gikk/gått videre i fortid. Er videre, gir var/vært i fortid. Helt galt.

Gjest lilletroll
Skrevet

tenkte jeg også :ler:

Skrevet
Du er videre høres ut som en ufullstendig leddsetning, som om det mangler noe på slutten, type "Du er videre søt, flink og dyktig, kanskje på tide å sende deg til finaleomgangen" eller noe sånt :)

"Du er videre søt, flink og dyktig..."

Høres helt "feil" ut i mine ører... :sjenert:

Ja, det kan du si... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...