AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #1 Skrevet 23. februar 2024 Daten har både dysleksi, dyskalkuli og adhd. Han virker eller som en fin fyr. For meg er god skriftlig kommunikasjon viktig, så tenker at det potensielt kan bli et problem - men føler jeg bør gå inn i meg selv da lærevansker og adhd ikke nødvendigvis sier noe om personen generelt. Hva tenker dere? Hadde det vært en dealbreaker? Anonymkode: 944ad...385
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Virker ellers* som en fin fyr Anonymkode: 944ad...385
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 Har han jobb som han har hatt over tid? Godt forhold til familien? Moderat forhold til alkohol? Det betyr mer enn diagnoser. Anonymkode: 67bf5...a88 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #4 Skrevet 23. februar 2024 Du må jo isåfall bli kjent med han. Er det i utgangspunktet et problem for deg, er ikke du den rette for han. Da har han mer behov for en tolerant og litt nysgjerrig dame. Ingen av delene behøver å være et problem. Men er det et problem i utgangspunktet, er det vel bare å gå videre Anonymkode: 32a7d...b8c 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #5 Skrevet 23. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Daten har både dysleksi, dyskalkuli og ADHD. Han virker ellers som en fin fyr. For meg er god skriftlig kommunikasjon viktig, så jeg tenker at det potensielt kan bli et problem. Jeg føler jeg bør gå inn i meg selv, da lærevansker og ADHD ikke nødvendigvis sier noe om personen generelt. Hva tenker dere? Hadde det vært en "dealbreaker"? Anonymkode: 944ad...385 Jeg er enig i at du bør gå inn i deg selv og se mennesket, og ikke skriveferdighetene. Ingen er perfekte 😉 ADHD har mer å si for personligheten og forholdet enn de andre diagnosene. Du bør sette deg inn i hvordan det er å være i et forhold med en med ADHD. Mange takler det. Anonymkode: 17acc...b60 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #6 Skrevet 23. februar 2024 Etter å ha lest mange tråder her om ADHD hos voksne, så hadde jeg vært i tvil. Her inne virker det som om man ikke kan forvente noen ting av folk med den diagnosen. Kan ikke holde tiden, får ikke gjort husarbeid, kan ikke rydde osv. Bare noen eksempler av alt jeg har lest her. Om dette er så utbredt som det virker som her på KG, vet jeg ikke. Kan du på sikt leve med en som ikke klarer slike dagligdagse ting? Dysleksi er det vel gode hjelpemidler for nå, med stavekontroll o.l. Er han kunnskapsrik, og tar til seg lærdom? Jeg er en lesehest selv, så hadde kanskje vært litt dumt for min del. Hvordan fungerer han i jobb og dagligliv? Anonymkode: b3525...8e5 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #7 Skrevet 23. februar 2024 På papiret hadde ikke kombinasjonen vært noe for meg da jeg er nærmere motsatt side av skalaen på flere av punktene. I praksis er jeg redd det kunne skapt irritasjon over tid om "diagnosene" er tydelig merkbare i hverdagen. Anonymkode: 64e82...9af
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #8 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Daten har både dysleksi, dyskalkuli og adhd. Han virker eller som en fin fyr. For meg er god skriftlig kommunikasjon viktig, så tenker at det potensielt kan bli et problem - men føler jeg bør gå inn i meg selv da lærevansker og adhd ikke nødvendigvis sier noe om personen generelt. Hva tenker dere? Hadde det vært en dealbreaker? Anonymkode: 944ad...385 God skriftlig kommunikasjon med partner er viktig? Hvorfor det, hvorfor kan man ikke snakkes ansikt til ansikt eller per telefon? Jeg tenker at det som er viktig, er om personen er i jobb og har ryddige familiære og økonomiske forhold. Slike egenskaper er langt viktigere enn eventuelle diagnoser. Michael Phelps har dysleksi og ADHD, det stoppet ikke ham i å bli en av verdens mest suksessrike menn. Anonymkode: e28f4...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #9 Skrevet 23. februar 2024 Diagnoser er ikke dealbreaker isolert sett. Hans funksjonsnivå i praksis, altså boevne, økonomisk sans, evne til empati og ansvarsfølelse er hva som betyr noe. Noen tar utfordringen på strak arm og jobber seg gjennom de ekstra utfordringene de har, andre bruker disgnoser som sovepute og som unnskyldning for å kjøre livet utfor stupet. Anonymkode: c4d92...786 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #10 Skrevet 23. februar 2024 Jaudå. Sånn går no dagane Anonymkode: b944a...5db 1
Gjest takinova Skrevet 23. februar 2024 #11 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Daten har både dysleksi, dyskalkuli og adhd. Han virker eller som en fin fyr. For meg er god skriftlig kommunikasjon viktig, så tenker at det potensielt kan bli et problem - men føler jeg bør gå inn i meg selv da lærevansker og adhd ikke nødvendigvis sier noe om personen generelt. Hva tenker dere? Hadde det vært en dealbreaker? Anonymkode: 944ad...385 Sikkert en fin fyr, men med et arvemateriale du bør holde deg unna.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #12 Skrevet 23. februar 2024 Alt dette er arvelig. Du kan få veldig mye jobb fremover viss dere får barn. Han kommer ikke til å være god ektemann, pga han skal gjøre sine ting. Og etterlater hjem og barn til deg. Skygg unna! Anonymkode: f77eb...741 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #13 Skrevet 23. februar 2024 takinova skrev (11 minutter siden): Sikkert en fin fyr, men med et arvemateriale du bør holde deg unna. ( screenshotted ) Anonymkode: b944a...5db 1
Vinterjenta Skrevet 23. februar 2024 #14 Skrevet 23. februar 2024 Dette er jo noe han vil videreføre til eventuelle barn. Og det er jo noe å tenke på. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #15 Skrevet 23. februar 2024 59 minutter siden, AnonymBruker said: Har han jobb som han har hatt over tid? Godt forhold til familien? Moderat forhold til alkohol? Det betyr mer enn diagnoser. Anonymkode: 67bf5...a88 Dette! Man kan ikke redusere folk til diagnoser. Se helheten! Hvis resten er "green flags" blir det for dumt å droppe ham. 54 minutter siden, AnonymBruker said: Etter å ha lest mange tråder her om ADHD hos voksne, så hadde jeg vært i tvil. Her inne virker det som om man ikke kan forvente noen ting av folk med den diagnosen. Kan ikke holde tiden, får ikke gjort husarbeid, kan ikke rydde osv. Bare noen eksempler av alt jeg har lest her. Om dette er så utbredt som det virker som her på KG, vet jeg ikke. Kan du på sikt leve med en som ikke klarer slike dagligdagse ting? Dysleksi er det vel gode hjelpemidler for nå, med stavekontroll o.l. Er han kunnskapsrik, og tar til seg lærdom? Jeg er en lesehest selv, så hadde kanskje vært litt dumt for min del. Hvordan fungerer han i jobb og dagligliv? Anonymkode: b3525...8e5 Tja, jeg tenker at det kommer an på. ADHD kommer i mange nivå. Bestekompisen min har mild ADHD, og er en stabil partner med gode forhold til venner og familie. Han blir lett avhengig av candy crush-lignende mobilspill og kan slite med å fokusere på studier osv, men har likevel klart å komme seg gjennom femårig rettsvitenskapsstudier. Så ja, ikke reduser daten din til en diagnose, men se an helheten. Anonymkode: 60d6d...17c 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. februar 2024 #16 Skrevet 23. februar 2024 Dyskalkuli og dysleksi hadde jeg ikke brydd meg om. ADHD hadde vært kjipt om det var veldig merkbart på oppførselen. Som flere andre her skriver, så får man inntrykk både her og i media av at folk med ADHD ikke klarer å være ansvarlige voksne og attpåtil mener de er unnskyldte.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #17 Skrevet 23. februar 2024 Vil du ha barn med han? Anonymkode: 79bf8...8c9
Jadzia Skrevet 23. februar 2024 #18 Skrevet 23. februar 2024 takinova skrev (38 minutter siden): Sikkert en fin fyr, men med et arvemateriale du bør holde deg unna. Jeg har to unger med den kombinasjonen. Jeg har adhd riktignok. Men far er «normal» og ingen i familien på noen sider har verken dysleksi eller dyskalkuli. Det kan oppstå likevel. Og jeg kjenner ei med alle tre diagnosene, der er begge ungene «normale». Så den der kjente jeg at jeg ble litt grinete over. Gikk forøvrig på skole med en med alle tre diagnosene og, som i dag sitter som konsernsjef med millioninntekt. Alt er mulig! 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #19 Skrevet 23. februar 2024 Jeg kjenner flere med ad/hd, noen er selvsentrerte rævhøl, andre er kjempeflotte personer, så man må bare bli kjent og se. Anonymkode: 64b5c...670
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #20 Skrevet 23. februar 2024 Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden): Dyskalkuli og dysleksi hadde jeg ikke brydd meg om. ADHD hadde vært kjipt om det var veldig merkbart på oppførselen. Som flere andre her skriver, så får man inntrykk både her og i media av at folk med ADHD ikke klarer å være ansvarlige voksne og attpåtil mener de er unnskyldte. Jeg tror ingen av disse diagnosene har noen stor betydning i seg selv. Men du bør jo ha dem i bakholdet når dere møtes og vurderer å starte et forhold. Hvordan håndterer personen selv diagnosene. Er de unnskyldninger for å ikke klare ting, eller er de forklaringer på hvorfor ting er vanskeligere å gjennomføre? Er dette en som alltid er forsinket, og ikke klarer å gjøre tiltak for å endre det? Eller er det en som har lært seg å kompensere for tidsblindheten sin ved å alltid være for tidlig ute til viktige avtaler? Hva slags mestringsstrategier har personen? Om skriftlig kommunikasjon er viktig for deg, så bør du kjenne på hva ved skriftlig kommunikasjon som er viktig. Er det at den er feilfri, hyppig eller omfattende? Og hvorfor føler du at dette er spesielt viktig for deg? Finn ut om personen kan gi deg det du har behov for. Helt uavhengig av diagnoser. Om du skulle ende med å få barn med en med diagnoser, så er innstilling til verden og diagnosene veldig avgjørende. Om det er en som ser etter løsninger for å kompensere, så er det antagelig problemfritt (Folk med ADHD er gjerne ganske kreative og nytenkende.) Er det en som bruker diagnoser som unnskyldning og grunn til å ikke prøve å forbedre seg, så vil jo det smitte over på et barn. Anonymkode: ee8be...8eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå