Gå til innhold

Noen som har barn med adhd OG autisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en sønn som fikk adhd diagnosen for 1 år siden. Han er 10.

Problemet er at jeg sliter litt med å stole på bup.  Jeg tror Norge henger en del etter andre land angående adhd og autisme. Virker som bup er livredde for å sette en autisme diagnose, men mindre kritiske til å gi en adhd diagnose? 

Tilbake til det som bekymrer meg angående sønnen min. 
Han var tidlig ute med språk og har alltid vært lynsmart. Han sluttet å leke da han var 3 år. Han hadde bare ingen interesse av å leke og syns det var kjedelig og har aldri lekt siden.

Han har alltid ligget noen steg forran de andre i klassen og får litt mer utfordrende lekser, men nå ser jeg at alt begynner og gå motsatt vei for han. Han kjeder seg på skolen og føler han mister de evnene han hele veien har hatt. 

Han har alltid hatt snevre interesser, slitt med det sosiale i form av at han skiller seg veldig ut der andre merker at det «er noe» , henger seg veldig opp i kun en interesse om gangen, sliter med hygienen, utrolig kresen i matveien ( pga konsistens, lukter eller hvordan ting er laget), samme med klær, kommer plutselig bort til folk å snakker om det som interesserer han eller forteller vitser som er vanskelig og forstå humoren bak osv osv. Han har alltid vært veslevoksen og kan oppfattes frekk eller ufordragelig uten at han forstår det selv. Han har nesten ingen venner og sitter mye alene..

Under utredningen hadde bup kun en observersjon på skolen og mente de kunne utelukke autisme. Det reagerte jeg veldig på da disse trekkene er mye mer fremtredende utenfor skoletid. Jeg prøvde å si dette, men de sto på sitt om at her er det ingen autisme og jeg stolte på dem. Det er jo de som kan dette, så man stoler på hva de sier, eller hva?  Han tok en evnetest og scoret høyt på denne ( langt over gjennomsnittet på sin alder) 

Jeg føler kanskje ikke bup i Norge vet nok om autisme og at mange får adhd diagnosen først da symptomene kan gå litt i hverandre og autisme diagnosen senere. Da går barnet glipp av masse informasjon og hjelp de kunne fått fra begynnelsen av.  Jeg har autisme i familien min og spekteret er så ufattelig stort! Det handler ikke bare om null øyekontakt og null eller lite empati.. Virker som bup kun går etter disse «typiske» tegnene og kan for lite. 

Fetteren min er autist. Man merker på han at det «er noe» men han kan holde øyekontakt, har masse empati og kan ha normale samtaler. Men han sliter likevel på det sosiale pga «de rare» tingene han plutselig kan si eller gjøre. Han har snevre interesser, men er lynsmart. Han ble oppdaget tidlig og har fått masse oppfølgning og har en jobb i dag han trives i.  Det sosiale er fortsatt litt vanskelig for han og han liker seg best for seg selv, men pga god hjelp går det mye bedre enn det kunne gått.

Jeg har snakket med andre som har vært oppgitt da de har stolt på bup siden de selv ikke er utdannet eller kan mye om autisme. som også har følt det er noe mer med barnet, men som kun fikk adhd først og senere når barnet virkelig slet på alle områder bestemte de seg for og gå privat og det var klokkeklart for spesialistene at barnet er autist. Dette barnet har da gått hele barneskolen og litt ut i ungdomsskolen uten den hjelpen barnet kunne fått. Dette barnet var også lynskarp og kunne utviklet seg så mye bedre om hun fikk rette hjelpen når hun først ble utredet. Dette har endt i en jente med masse angst, dårlig selvbilde og som sliter på skolen og med venner.

DET er min største frykt for mitt barn, da jeg vet ungdomskolen blir enda tøffere med tanke på krav både sosialt og på skolen. Jeg vurderer å gå privat da jeg ikke stoler på bup sin avgjørelse, jeg følte de aldri sjekket dette skikkelig og heller ikke har nok kompetanse til å vite hva de egentlig skal se etter og dermed ble det kastet under teppe og vips da var barnet ferdig og fortsatt null hjelp. 

Er det noen som har vært gjennom dette? Og opplevd at barnet eller evt deg selv faktisk var autist når dere ble tvungen til og gå privat? Eller via bup runde to? Trenger sårt å høre fra dere ❤️ PS! Jeg er virkelig ikke slik som leter etter diagnose på barnet mitt bare for å gjøre det. Men jeg har lest meg opp på autisme og det er som å lese om han, kan ikke fatte at dette ble oversett da bup utredet han. Jeg ser at han sliter og jeg ser det begynner og bli verre og verre. Vil hjelpe han før det virkelig går ille.

Anonymkode: bc305...3f9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut Glenne regionale senter for autisme. Mulig det går an å få en second opinion der? Ville uansett bedt om second opinion og at  han ble testet med standardiserte tester for autismespekter (for de finnes) og ikke bare en observasjon. For øvrig helt enig i at det er mye inkompetanse og slurv hos Bup.

Anonymkode: 4fc64...ce4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sjekk ut Glenne regionale senter for autisme. Mulig det går an å få en second opinion der? Ville uansett bedt om second opinion og at  han ble testet med standardiserte tester for autismespekter (for de finnes) og ikke bare en observasjon. For øvrig helt enig i at det er mye inkompetanse og slurv hos Bup.

Anonymkode: 4fc64...ce4

Tusen takk!! Det skal jeg sjekke ut ❤️ 

Skrevet

Jeg synes det høres fornuftig ut å få til mer/ny utredning, men når det er sagt er det jo veldig mange trekk/kriterier som overlapper mellom ADHD og autisme, så en god del av tingene du beskriver kan fint være pga adhd.

(Det er helt typisk adhd å ikke finne roen med leker, god når skole er enkelt og lystbetont, men ikke når det begynner å bli kjedelig, kunne legge ivei om sine ting uten å merke at mottager ikke er interessert, og å fremstå frekk uten å skjønne det selv).

Det er ikke så rart det er overlapp, både ADHD og autisme handler om problemer med måten oppgaver og inntrykk reguleres i hjernen. Og så får man hver av diagnosene hvis det medfører X ulike problemer. Derfor vil noen få hver av diagnosene, og ganske mange får begge diagnosene. Det betyr ikke nødvendigvis at det er to ulike tilstander (det vet man vel ikke nok om), det vil bare si at man har utfordringer både som er spesifikke for adhd og spesifikke for autisme.

De ungdommene jeg har kjent med begge diagnosene har hatt de typiske kjennetegnene for begge - altså slitt med det sosiale og fremstått veldig "rigid" og tørr på måten mange med autisme gjør, samtidig som de har slitt skikkelig med konsentrasjonsvansker, ikke klart å gjøre rutineoppgaver, og kan komme med impulsivt ufine kommentarer (på en mer konfronterende måte enn jeg er vant til fra de med kun autisme)

Nå høres det jo ut som at din sønn har mange av de typiske autismeutfordringene, og da virker det jo nyttig å få ny utredning, selv om mange av disse utfordringene kan skyldes adhd.

Anonymkode: 94bb2...fbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det høres fornuftig ut å få til mer/ny utredning, men når det er sagt er det jo veldig mange trekk/kriterier som overlapper mellom ADHD og autisme, så en god del av tingene du beskriver kan fint være pga adhd.

(Det er helt typisk adhd å ikke finne roen med leker, god når skole er enkelt og lystbetont, men ikke når det begynner å bli kjedelig, kunne legge ivei om sine ting uten å merke at mottager ikke er interessert, og å fremstå frekk uten å skjønne det selv).

Det er ikke så rart det er overlapp, både ADHD og autisme handler om problemer med måten oppgaver og inntrykk reguleres i hjernen. Og så får man hver av diagnosene hvis det medfører X ulike problemer. Derfor vil noen få hver av diagnosene, og ganske mange får begge diagnosene. Det betyr ikke nødvendigvis at det er to ulike tilstander (det vet man vel ikke nok om), det vil bare si at man har utfordringer både som er spesifikke for adhd og spesifikke for autisme.

De ungdommene jeg har kjent med begge diagnosene har hatt de typiske kjennetegnene for begge - altså slitt med det sosiale og fremstått veldig "rigid" og tørr på måten mange med autisme gjør, samtidig som de har slitt skikkelig med konsentrasjonsvansker, ikke klart å gjøre rutineoppgaver, og kan komme med impulsivt ufine kommentarer (på en mer konfronterende måte enn jeg er vant til fra de med kun autisme)

Nå høres det jo ut som at din sønn har mange av de typiske autismeutfordringene, og da virker det jo nyttig å få ny utredning, selv om mange av disse utfordringene kan skyldes adhd.

Anonymkode: 94bb2...fbf

Ja, men er magefølelsen som mor jeg kjenner på, den pleier å stemme. Men da kan jeg med god samvittighet vite at jeg har gjort det jeg kan for å sjekke alt. Leser at mange med adhd ofte har autisme også og omvendt. Så kan ikke utelukke det helt utifra hvordan jeg opplever gutten. Men tusen takk for et utfyllende svar! ❤️ Jeg skal definitivt få en spesialist innenfor autismespekteret til og ta en utredning av han. 

Skrevet

Kjære deg! 

Dette er nesten som om jeg skulle ha skrevet selv. Kjenner meg veldig igjen! 

Det er som du sier, at spekteret er himmelvidt. 

Min eldste sønn var en slik gutt som du beskriver din. Bortsett fra at han var ekstremt påpasselig med håndhygiene og at lekene som andre fikk låne måtte vaskes etterpå.

Jeg var på et tidspunkt så sliten at jeg ba om hjelp fra Barnevernstjenesten da han kom i tenårene. 

Da eskalerte alt og han ble vanskelig å håndtere. I stedet for å hjelpe oss, gjorde de en vanlig undersøkelse og mente på at det ikke var noe i veien med gutten og at vi foreldre var så ressurssterke at dette fikset vi selv. 

Jeg ønsket videre henvisning til BUP, men fikk altså ikke "medhold" fra verken fastlege eller BV. 

Jeg er utdannet pedagog, har jobbet mange år i både barnehage og skole og hatt en del "slike" barn. 

Det du beskriver kan absolutt relateres til Asperger eller som det nå heter, være innenfor spekteret. 

Nå, mange år etter; 

Sønnen min er 22 år, studerer ved universitetet i hovedstaden. 

Han klarer seg veldig bra både på skole og en jobb han har utenom. 

Han har noen få venner, men føler seg ofte ensom og til tider deprimert. 

Jeg skulle ønske han / vi kunne få denne diagnosen tidligere sånn at han fikk hjelp og hadde noen verktøy å støtte seg til. 

Det skal sies at han har hatt flere jobber ved siden av studiene, men komme ofte på kant med andre. 

Hilsen spekter-mamma ❤️ 

Anonymkode: 1715b...3cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjære deg! 

Dette er nesten som om jeg skulle ha skrevet selv. Kjenner meg veldig igjen! 

Det er som du sier, at spekteret er himmelvidt. 

Min eldste sønn var en slik gutt som du beskriver din. Bortsett fra at han var ekstremt påpasselig med håndhygiene og at lekene som andre fikk låne måtte vaskes etterpå.

Jeg var på et tidspunkt så sliten at jeg ba om hjelp fra Barnevernstjenesten da han kom i tenårene. 

Da eskalerte alt og han ble vanskelig å håndtere. I stedet for å hjelpe oss, gjorde de en vanlig undersøkelse og mente på at det ikke var noe i veien med gutten og at vi foreldre var så ressurssterke at dette fikset vi selv. 

Jeg ønsket videre henvisning til BUP, men fikk altså ikke "medhold" fra verken fastlege eller BV. 

Jeg er utdannet pedagog, har jobbet mange år i både barnehage og skole og hatt en del "slike" barn. 

Det du beskriver kan absolutt relateres til Asperger eller som det nå heter, være innenfor spekteret. 

Nå, mange år etter; 

Sønnen min er 22 år, studerer ved universitetet i hovedstaden. 

Han klarer seg veldig bra både på skole og en jobb han har utenom. 

Han har noen få venner, men føler seg ofte ensom og til tider deprimert. 

Jeg skulle ønske han / vi kunne få denne diagnosen tidligere sånn at han fikk hjelp og hadde noen verktøy å støtte seg til. 

Det skal sies at han har hatt flere jobber ved siden av studiene, men komme ofte på kant med andre. 

Hilsen spekter-mamma ❤️ 

Anonymkode: 1715b...3cc

Åh søte deg! Så glad for at du skriver dette ❤️ tusen tusen takk. Har følt meg litt alene jeg også.. føler nesten de ser på meg som en hysterisk mor, men jeg føler dette langt inni hjerteroten og vet det er noe mer. Jeg har lest veldig mye om Asperger og det er der jeg føler at jeg leser om sønnen min. Men det heter tydeligvis ikke det lenger og det tror jeg er med på å gjøre slik at mange blir oversett i dette store spekteret! Asperger var liksom et navn på «høytfungerende autist» og var kanskje lettere å fange opp de som har Asperger før når man hadde et navn på det. Nå når alt er «autisme» føler jeg de ser så svart hvitt på det.. Asperger mennesker kan opptre ganske normalt, men ha sinnsykt høy iq, vansker sosialt og ha litt snevre interesser, men mange av verdens smarteste mennesker har jo nettopp Asperger! De kan virker «normal» og har fått til masse i livet.. ikke alle man kan merke det på engang.. men disse blir kanskje ikke diagnosert før i voksen alder..

Skrevet

Jeg har en 11-åring som fikk ADHD-diagnose da hen var 6. Så ny utredning tre år senere, og hen fikk da tilleggsdiagnosen «uspesifisert gjennomgående utviklingsforstyrrelse».  Dette er på autismespekteret, men er ikke Asperger eller «klassisk» autisme.

Barnet klarer seg bra på skolen, er medisinert mot ADHD, og har scoret veldig høyt på alle evnetester. Som med alle andre på spekteret så er det det sosiale som er problemet, det å skaffe seg venner. Hen har nylig fått seg en venn gjennom en fritidsaktivitet som går på en av hens særinteresser. 

Vi ba selv BUP om en ny utredning, da både vi og skolen tenkte det kunne være noe mer enn bare ADHD. 

Anonymkode: 55f0e...bbb

Skrevet

Stol på magefølelsen din! Hilsen mor til autist💗

Anonymkode: f03a7...164

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 11-åring som fikk ADHD-diagnose da hen var 6. Så ny utredning tre år senere, og hen fikk da tilleggsdiagnosen «uspesifisert gjennomgående utviklingsforstyrrelse».  Dette er på autismespekteret, men er ikke Asperger eller «klassisk» autisme.

Barnet klarer seg bra på skolen, er medisinert mot ADHD, og har scoret veldig høyt på alle evnetester. Som med alle andre på spekteret så er det det sosiale som er problemet, det å skaffe seg venner. Hen har nylig fått seg en venn gjennom en fritidsaktivitet som går på en av hens særinteresser. 

Vi ba selv BUP om en ny utredning, da både vi og skolen tenkte det kunne være noe mer enn bare ADHD. 

Anonymkode: 55f0e...bbb

❤️ flinke foreldre som sto på! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stol på magefølelsen din! Hilsen mor til autist💗

Anonymkode: f03a7...164

Takk 🩷🩷

Skrevet

Autisme og ADHD i kombinasjon er ganske vanlig, så vanlig at minst 30-50% av de med ADHD har også autisme, eller motsatt, trodde jeg..? 

Uansett basert på det du skriver, hadde jeg absolutt tatt en ny runde med bup evt. gått privat om de nekter å ta en ny runde.. 

- Ei med AuDHD

Anonymkode: 30af3...17b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 0.54):

Autisme og ADHD i kombinasjon er ganske vanlig, så vanlig at minst 30-50% av de med ADHD har også autisme, eller motsatt, trodde jeg..? 

Uansett basert på det du skriver, hadde jeg absolutt tatt en ny runde med bup evt. gått privat om de nekter å ta en ny runde.. 

- Ei med AuDHD

Anonymkode: 30af3...17b

Tusen takk for svar! Ja, jeg skal gjøre det jeg kan for at vi skal få til en ny utredning :)  Men leser på nettet at autister ofte er sent ute med språk osv. syns det er dumt Asperger er forsvunnet inn i hele spekteret da en med Asperger ofte utvikler seg språklig som andre men henger etter sosialt osv. Så er lett at en med «Asperger» blir oversett nettopp pga dette 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...