Gå til innhold

Hva slags kjøtt er det ok å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne spørreundersøkelsen, har vi tilsvarende for Norge? Interessant hvor akseptabelt det er å spise laks. De kan ikke være kjent med næringen. 🤪

kjott.thumb.png.839bc1fd6dad7014ff5507f349b23f34.png

Anonymkode: f3c3a...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kjøtt kan du stort sett spise. Kjenner ikke til noe kjøtt du ikke kan spise, for å svare på spørsmålet ditt!

Skrevet

Det aller beste for jorda var om vi spiste menneskekjøtt, myyye menneskekjøtt.

Anonymkode: 5d491...643

• Liker 1
Skrevet

Viltkjøtt av dyr som ikke har levd i fangenskap og som har spist naturlig og er blitt drept på en human måte.

Anonymkode: 390e0...c43

• Liker 5
Skrevet

Det kommer vel an på hva man regner som viktige grunner selv. Er det dyrevelferd - null kjøtt. Klima - selvskutt. Helse - rent kjøtt i moderate mengder. 

Anonymkode: b2abc...f47

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Viltkjøtt av dyr som ikke har levd i fangenskap og som har spist naturlig og er blitt drept på en human måte.

Human betyr menneskelig. Mener du med giftsprøyte, da?

Anonymkode: 81200...4a8

• Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Spiser bare fjærkre og fisk når det kommer til kjøtt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre er det ikke mulig for alle å spise sånn. 80 billioner dyr blir slaktet hvert år. Flesteparten ser aldri gress, og blir foret med soya og over halvparten av det vi gror i året. Det er ikke nok plass å la 80 billioner dyr gå fritt og spise naturlig hvert år. Vi har ikke nok plass til det.

Anonymkode: 649e0...2cd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fant denne spørreundersøkelsen, har vi tilsvarende for Norge? Interessant hvor akseptabelt det er å spise laks. De kan ikke være kjent med næringen. 🤪

kjott.thumb.png.839bc1fd6dad7014ff5507f349b23f34.png

Anonymkode: f3c3a...97c

Kjent med laksenæringa, nei! Hvordan kan utlendingene vite hvor ille den næringa er, når alle kritiske artikler og saker skrives på norsk? 😕

Anonymkode: 81200...4a8

Skrevet

De har glemt frosken 🐸🐸

Anonymkode: 00a37...1af

Skrevet

Spiser for det meste viltkjøtt ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Spis lokalkjøpt så er det alltid det beste uansett hva det er. Men jeg spiser svin, storfe og kylling fra butikk og da. 

Anonymkode: 6ab94...13a

Skrevet (endret)

Skal jeg ha mat, så blir det bare det butikken har å by på og til hvilken pris. Jeg er vant med kjøtt og fisk som tilbehør, altså bare i mindre mengder, og så står resten  ( grønnsaker, brød, potet, ris osv for resten av det jeg spiser.  Jeg har ingen « ikke-spiselig»kategorier egentlig, men har fått litt avsmak på oppdrettslaks etter alle skandalene som har vært.

De nye kostholdsrådene gikk vel ut på å redusere mengden kjøtt, spesielt rødt kjøtt.  Det begrenser seg selv for mange nå for tiden, bare se på prislappen.  Men klart, pølser, burgere og pizza går jo unna uansett pris. Det har vi ikke godt av å spise så veldig mye av heller.

Det største problemet for meg er egentlig prisen på fersk fisk. Ofte mer enn 300 kr kg.  Da blir det kun som festmat.  Hverdagsfisk er ofte frossen seifilet, av og til torsk.  

Endret av Øyne
AnonymBruker
Skrevet

Når prisen er lav liker jeg ikke hva man betaler for. Dårlig dyrevelferd, dårlige slaktemetoder, bruk av antibiotika, korn og fyllstoff som for, dårlig plass, kalde fasiliteter. 

Jeg velger å spise kjøtt og fisk. For meg betyr det å ha et bevisst forhold til hvor dyret kommer fra, og hvordan det har levd. Kjøper hjort fra lokale jaktlag. gressfora kalv og lam fra en gård i nærheten som har gårdssalkteri, og mye skalldyr og fisk direkte fra kaisalg. Og å stort sett velge mye sesongbaserte grønnsaker, egg fra en gård jeg vet hvordan driver, og mest vegetariansk. 

Anonymkode: a8d71...e5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tanken på å spise rovdyr er ekkelt for min del, så det er en no-go her.

Anonymkode: 1e6c4...d75

Skrevet

Det er to ting å tenke på her: Miljø og dyrevelferd.

Når det gjelder klimaavtrykk er laksen og kylling bra. Storfe er verst.

Når det gjelder dyrevelferd så nekter jeg å sidestille bananfluer og sjimpanser. Jeg tror bevissthet har noe med størrelsen på hjernen å gjøre. Jeg tror ikke at et bittelite nevralt nettverk på min PC er bevisst i noen meningsfull betydning.

En gris er intelligent, nysgjerrig og sosial. Den har større bevissthet enn en 4 uker gammel kylling.

En laks er helsikes langt unna når det gjelder størrelse på hjernen. Samtidig skal man ikke stikke under en stol at det er store utfordringer med dyrevelferd. Antallet og omfanget er så massivt.

Norske sauer er dummere enn svin, lever fritt, logrer med halen og beiter der hvor man ikke kan dyrke annen mat uansett. Problemet er "svinn" ved at de brekker bein, tatt av ulv etc. Det er ganske grusomt.

Min rangering er fra mest etisk:

Kylling - laks - får - svin - okse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...