Gå til innhold

Stilskifte seint i tenårene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en datter  som hele livet har vært en skikkelig jente-jente med klassisk, feminin stil og stor interesse for klær og sminke. 

Da hun ble 18 begynte hun plutselig å skifte stil.  Mørk og dyster stil,  store,  baggy klær, kler seg som en gutt, null sminke, piercinger... 

Jeg har tenkt at det var en forbigående fase, men nå har det gått 2 år og det er det samme. Jeg skjønner ikke at det er mulig å endre seg så radikalt. 

Hun har aldri vært en guttejente (snarere tvert imot), og det har aldri vært noen problemstilling ang "født i feil kropp".

Men nå føler jeg at hun flørter litt vel mye med kjønnsidentitet,  og at hun er på feil spor.  Man leser jo om at det er en stor økning av jenter som plutselig mener at de er trans, og så er det helt andre problemer de trenger hjelp med. Så jeg er livredd for at hun skal gjøre noe dumt. 

Hun er ikke så interessert i å snakke heller...

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Og har ungdommen blitt "seg selv" igjen etter hvert?

Og er det ikke litt seint å komme i en slik "fase" når man er 18-20 år? Jeg hadde mer forventet det av ungdomsskole-elever.... 🤷‍♀️

Anonymkode: f7aea...533

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor. Jeg er nå 43 og hadde siste stilskifte når jeg var 35. Selvfølgelig er det normalt at er 20 åring skifter stil. 

Men tror du burde bekymre deg mer om at hun er deprimert enn å henge deg opp i trans om du merker stor endring og ser på henne som dyster. Man er ikke trans bare fordi man bruker mer androgyne/maskuline klær og har piercinger. 

Anonymkode: b7f0f...047

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for fint og fornuftig svar. 

Grunnen til at jeg tenker det med trans, er at hun har en venninne som visuelt fremstår som en gutt,  og vil kalles både han, hun og de. Så jeg føler på en måte at de aser hverandre opp og påvirker hverandre i denne retningen.  (jeg skulle egentlig skrive dette i hovedinnlegget, men glemte det,  og får ikke redigert som anonym)

Hun har slitt litt med depresjon og går på medisiner. Hun har også snakket med psykolog i perioder, men nå ønsket hun en pause for å se hvordan det går nå når hun har begynt å studere på universitetet. 

I tillegg er hun veldig "woke", hvis det går an å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skiftet stil veldig fra 1 til 3 klasse på vgs. Det var ikke en fase, jeg ble bare mer meg selv der jeg før det bare fulgte trender og det de andre hadde på seg.

Anonymkode: 11209...713

• Liker 1
Skrevet

Det er vel dessverre litt trendy å eksperimentere med kjønn. Jeg ville ikke gjort noe nummer ut av det. Nå er hun jo også voksen så er jo begrenset hva du kan gjøre. Prøv å undersøk om hun har det bra sånn generelt. Tror at hvis man strever så har det blitt en tendens til å legge dette til kjønn, og det er jo litt skummelt. 

Anonymkode: 58e2d...434

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Rus? Har hun skiftet miljø også?

Anonymkode: ec554...554

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rus? Har hun skiftet miljø også?

Anonymkode: ec554...554

Sannsynligvis.

Anonymkode: db947...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en datter  som hele livet har vært en skikkelig jente-jente med klassisk, feminin stil og stor interesse for klær og sminke. 

Da hun ble 18 begynte hun plutselig å skifte stil.  Mørk og dyster stil,  store,  baggy klær, kler seg som en gutt, null sminke, piercinger... 

Jeg har tenkt at det var en forbigående fase, men nå har det gått 2 år og det er det samme. Jeg skjønner ikke at det er mulig å endre seg så radikalt. 

Hun har aldri vært en guttejente (snarere tvert imot), og det har aldri vært noen problemstilling ang "født i feil kropp".

Men nå føler jeg at hun flørter litt vel mye med kjønnsidentitet,  og at hun er på feil spor.  Man leser jo om at det er en stor økning av jenter som plutselig mener at de er trans, og så er det helt andre problemer de trenger hjelp med. Så jeg er livredd for at hun skal gjøre noe dumt. 

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Og har ungdommen blitt "seg selv" igjen etter hvert?

Og er det ikke litt seint å komme i en slik "fase" når man er 18-20 år? Jeg hadde mer forventet det av ungdomsskole-elever.... 🤷‍♀️

Det skjer noko med jenter når dei oppdagar "blikket" til gutar og menn. Mange forstår ubevisst at ein blir seksuelt vurdert, noko som kan gje seg utslag i klær og utsjånad. 

Eg sjølv vart litt som dottera di; dekka meg til, men hadde rocka stil og piercingar. Ei venninne av meg tok den ut heilt andre vegen, med minskjørt og utringing som fekk menn til å gå inn i lyktestolpar. No er vi begge "normale ;) 

Uansett så er det ikkje din jobb å snakke med ho om dette. Vent eventuelt til ho kjem til deg. 

Det kjem til å gå bra, dette også ❤️ 

Anonymkode: cebac...35a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er ganske sikker på at det ikke er rus. Hun er stort sett hjemme når hun ikke er på universitetet. 

Skrevet

Det er ikke så uvanlig med drastisk stilendring.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke uvanlig å endre stil!

Men hvis hun er veldig woke, I det miljøet, er hun nok veldig påvirket derifra. Uansett om man er enig med woke eller ikke må man innrømme de overbeviser andre veldig om identiteter osv.

Anonymkode: 0fa1f...c99

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange fine svar. 

Er det flere som har erfaring med problemstillingen?

Skrevet

Er hun høytfungerende autist? Det er en del interessant å lese om autisme og kjønnsforvirring.

Anonymkode: 24e43...205

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker at det er ikke tilfeldig at dette kommer i 18 årsalder. Da er hun myndig og gjør som hun vil. Hun kan ha følt at å være feminin er det som var forventet, å dermed prøvd veldig hardt å tilfredsstille omgivelsene på dette punktet. 

Anonymkode: 59540...005

• Liker 1
Skrevet

Det er da ingen problemstilling? Jeg gikk i svart, baggy bomullsgensere, hettegensere og dr.martens i alle de 8 årene jeg var student. Var blond rosajente med sminke før, og vanlig feminin elegant etter. Hun skal da ikke kle seg etter mora si sin smak? 

Anonymkode: b12bb...b16

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er hun høytfungerende autist? Det er en del interessant å lese om autisme og kjønnsforvirring.

Anonymkode: 24e43...205

Gi deg

Anonymkode: 90c4d...5ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 20.51):

Jeg regner med at hun nå føler seg tryggere på å gjøre som hun vil i stedet for å jobbe med å passe inn. 

Anonymkode: 8696f...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...