Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #1 Skrevet 2. februar 2006 Ved første øyekast skulle noen sikkert mene at denne tråden skulle vært under bryllup, men jeg føler jeg trenger råd fra de av dere som er over den rosenrøde fasen. Vi skulle nemlig gifte oss og sendte inn papirene til folkeregisteret. I går kom de i retur - ubehandlet! Hadde visst "glemt" å legge ved skifteerklæringen fra forrige ektefelle, eller "fraskilt brud" som det sto på skjemaet, om at de har vært skilt i 2 år eller mer. Det står jo i veiledningen at slikt skal sendes inn, noe jeg påpekte for samboeren min da vi holdt på med papirene. Han bare fnøs/ lo av meg og sa at dette var jo opplysninger folkeregisteret hadde, så det var ikke nødvendig. Han var jo gift i norge med ei norsk dame osv. Siden det var hans fortid det dreide seg om, lot jeg det være. Han syntes jo det var ille nok å føre opp navnet hennes på de øvrige papirene. For et tåpelig system! Vi bor jo i samme by og slikt, men hva med de som bor milevis fra hverandre??? Dette er jo idiotisk! Nå kan vi jo heller kke gifte oss uten at hun får vite om det på forhånd. Har planlagt hemmelig bryllup med bare forlovere, men hvordan skal det gå? Mora hennes har kontakt med min "svigerfar", og han har i sin ubetenksomhet nevnt dette forrige bryllupet så ofte IN MY FACE at jeg ikke har lyst til å ha verken ham eller den øvrige familien til stede. Jeg synes ikke det er noe stas å gifte meg og få dagen spolert med gode historier fra forrige bryllup. Har nemlig slitt veldig med sambo sin fortid, føler at han er brukt osv. Jeg hadde derfor et stort ønske om at dette skulle være bare vår dag. Uansett: det er sikkert fryktelig barnslig av meg, men da papirene kom i retur i går, var det noe som gikk i tusen biter inni meg. Mulig jeg er en omvendt bridezilla Jeg har følt at det var så lite han kunne gi meg som han ikke allerede hadde gitt henne, men at hadde funnet en løsning vi begge var fornøyde med - hemmelig bryllup var jo litt spennende og romantisk. Men nå er det ødelagt og spolert på grunn av det helvetes rigide byråkratiet. De har jo skilsmisseerklæring for svarte! Er ikke den verdt noe, den da? Jeg skal i alle fall skrive ut en samboerkontrakt i dag, for dette gidder jeg bare ikke. Han er gift med sin fortid. Som han sa i går: det Gud har føyd sammen...
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 Stakkar deg. Du beskrev nettopp min turbulente tid i forbindelse med vårt bryllup. Men dere trenger ikke den skifteattesten hvis hun har skrevet under på seperasjonssøknaden eller skilsmissesøknaden at boet er delt. Det er disse opplysningene som er viktige, at de ikke har noen økonomiske saker som ikke er uoppgjort. Har dere disse papirene så send med dem, det er godt nok.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. februar 2006 #3 Skrevet 2. februar 2006 Takk... Tenkte at det var flere enn meg der ute. Har jo vært stor aktivitet på stemorsfronten i det siste. Hadde sambo giddet å lese gjennom veiledninga i første omgang, hadde han jo sett dette selv. Han fremstår jo ikke akkurat som den man har lyst til å overlate ansvaret til, hrmf... Jeg får ta kontrollen i heimen, skjønner jeg Burde ha lest hele, fo han hadde ikke fått med seg at forlovererklæringa skulle sendes inn heller. Men den delen hadde jeg også lest. Jeg syntes det var utrolig rart at hun skulle skrive under. Men den godeste saksbehandleren kunne jo ha opplyst oss om at skilsmissepapira var nok. Sto bare at vi måtte sende inn på nytt med det vedlagte skjemaet. Hrmf... Men litt av gløden er i alle fall borte etter gårsdagens kalddusj... Han skal få anstrenge seg en god del for å rette opp skaden. Dette er jo forårsaket av sløvhet fra hans side. Han skal få henge skilsmissepapira sine på veggen i stua For hans del håper jeg virkelig at han er skilt...
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Takk... Tenkte at det var flere enn meg der ute. Har jo vært stor aktivitet på stemorsfronten i det siste. Hadde sambo giddet å lese gjennom veiledninga i første omgang, hadde han jo sett dette selv. Han fremstår jo ikke akkurat som den man har lyst til å overlate ansvaret til, hrmf... Jeg får ta kontrollen i heimen, skjønner jeg Burde ha lest hele, fo han hadde ikke fått med seg at forlovererklæringa skulle sendes inn heller. Men den delen hadde jeg også lest. Jeg syntes det var utrolig rart at hun skulle skrive under. Men den godeste saksbehandleren kunne jo ha opplyst oss om at skilsmissepapira var nok. Sto bare at vi måtte sende inn på nytt med det vedlagte skjemaet. Hrmf... Men litt av gløden er i alle fall borte etter gårsdagens kalddusj... Han skal få anstrenge seg en god del for å rette opp skaden. Dette er jo forårsaket av sløvhet fra hans side. Han skal få henge skilsmissepapira sine på veggen i stua For hans del håper jeg virkelig at han er skilt... ← Ja det er nok mange av oss her ute. He he. Min mann ville utsette bryllupet vårt til etter de 2 magiske årene var gått, men så oppdaget vi den lille underskriften hennes på skilsmissesøknaden, og da var jo saken i boks. Aldri i verden om vi ville spørre henne om den underskriften. Idiotisk regel. Men hvis hun i deres tilfelle ikke har skrevet under på at boet er delt må dere ha skifteerklæring, eller vente til det har gått to år.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Ja det er nok mange av oss her ute. He he. Min mann ville utsette bryllupet vårt til etter de 2 magiske årene var gått, men så oppdaget vi den lille underskriften hennes på skilsmissesøknaden, og da var jo saken i boks. Aldri i verden om vi ville spørre henne om den underskriften. Idiotisk regel. Men hvis hun i deres tilfelle ikke har skrevet under på at boet er delt må dere ha skifteerklæring, eller vente til det har gått to år. ← Men det har gått OVER 2 år! Han og JEG har jo bodd sammen i 2 år. Jubileum i går, faktisk... Tror jeg må hjem og sjekke de papirene hans. Mulig han ligger dårlig an nå......
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #6 Skrevet 2. februar 2006 Det må ha gått 2 år eller mer fra hans skilsmisse ble innvilget, til dere skal gifte dere. Seperasjonstiden gjelder ikke. Gifter dere dere før det må dere ha en skifteattest eller ett annet papir som beviser at boet er oppgjort. Håper dette er til hjelp for deg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. februar 2006 #7 Skrevet 2. februar 2006 Takk, det er det De har vært skilt i over to år. Før det var de separert i 3... Det er skikkelig fælt hvordan fortiden hans lurer bak hver sving.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #8 Skrevet 2. februar 2006 Ved første øyekast skulle noen sikkert mene at denne tråden skulle vært under bryllup, men jeg føler jeg trenger råd fra de av dere som er over den rosenrøde fasen. Vi skulle nemlig gifte oss og sendte inn papirene til folkeregisteret. I går kom de i retur - ubehandlet! Hadde visst "glemt" å legge ved skifteerklæringen fra forrige ektefelle, eller "fraskilt brud" som det sto på skjemaet, om at de har vært skilt i 2 år eller mer. Det står jo i veiledningen at slikt skal sendes inn, noe jeg påpekte for samboeren min da vi holdt på med papirene. Han bare fnøs/ lo av meg og sa at dette var jo opplysninger folkeregisteret hadde, så det var ikke nødvendig. Han var jo gift i norge med ei norsk dame osv. Siden det var hans fortid det dreide seg om, lot jeg det være. Han syntes jo det var ille nok å føre opp navnet hennes på de øvrige papirene. For et tåpelig system! Vi bor jo i samme by og slikt, men hva med de som bor milevis fra hverandre??? Dette er jo idiotisk! Nå kan vi jo heller kke gifte oss uten at hun får vite om det på forhånd. Har planlagt hemmelig bryllup med bare forlovere, men hvordan skal det gå? Mora hennes har kontakt med min "svigerfar", og han har i sin ubetenksomhet nevnt dette forrige bryllupet så ofte IN MY FACE at jeg ikke har lyst til å ha verken ham eller den øvrige familien til stede. Jeg synes ikke det er noe stas å gifte meg og få dagen spolert med gode historier fra forrige bryllup. Har nemlig slitt veldig med sambo sin fortid, føler at han er brukt osv. Jeg hadde derfor et stort ønske om at dette skulle være bare vår dag. Uansett: det er sikkert fryktelig barnslig av meg, men da papirene kom i retur i går, var det noe som gikk i tusen biter inni meg. Mulig jeg er en omvendt bridezilla Jeg har følt at det var så lite han kunne gi meg som han ikke allerede hadde gitt henne, men at hadde funnet en løsning vi begge var fornøyde med - hemmelig bryllup var jo litt spennende og romantisk. Men nå er det ødelagt og spolert på grunn av det helvetes rigide byråkratiet. De har jo skilsmisseerklæring for svarte! Er ikke den verdt noe, den da? Jeg skal i alle fall skrive ut en samboerkontrakt i dag, for dette gidder jeg bare ikke. Han er gift med sin fortid. Som han sa i går: det Gud har føyd sammen... ← Ja du er barnslig. han har vert gift og det vil følge han resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 At noen tar SÅ lett på å lese papirer som faktisk handler om noe svært vikitg i ens liv, fatter jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #10 Skrevet 3. februar 2006 Mange gjester her ser jeg. Jeg er den gjesten som svarte deg først, og er ikke ansvarlig for de to siste innleggene. Har han vært skilt i over to år trenger dere ingen skifteattest, og da er det en annen grunn til at papirene kom i retur. Så fremt de har ordnet opp i alt det økonomiske. Det kan jo hende at skiftet ikke er i orden?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. februar 2006 #11 Skrevet 3. februar 2006 At noen tar SÅ lett på å lese papirer som faktisk handler om noe svært vikitg i ens liv, fatter jeg ikke. ← Nei, ikke jeg heller. Og jeg var ikke spesielt blid over at jeg hadde hørt på sambo og latt det være. Det var han som kom med papirene, så jeg antok han hadde satt seg inn i det som sto der. Jeg spurte faktisk om dette med skifte, men som sagt... Litt godtroende naut må en vordende brud få lov å være, liksom. Men han er nå "umyndiggjort".
Floja Felíz Skrevet 3. februar 2006 #12 Skrevet 3. februar 2006 Ja det er noe rart med den fortiden... Jeg synes ikke at du er barnslig. Det er ikke så lett å se fremover når partnerens fortid henger med hele tiden. Jeg vet, jeg er en av disse stemødrene...
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #13 Skrevet 3. februar 2006 Ja du er barnslig. han har vert gift og det vil følge han resten av livet. ← Ja, desverre. Jeg har skjønt det. Både at jeg er barnslig og at han har et vedheng ved livet sitt. Men jeg trenger da ikke sette meg ned og like at hans fraskilte brud må involveres når han skal gifte seg på nytt - med meg? Det er heller ikke spesielt høflig av omgivelsene å gni det inn, når man står der som "hun nye" og er usikker på sin egen rolle. Ikke spesielt høflig i forhold til sambo heller. "Ja, nå skal jeg fortelle deg en artig histore. Det var i bryllupet til N og N, osv. osv. " Så jeg føler ikke at jeg skylder noen en stor bryllupsfest, nei.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. februar 2006 #14 Skrevet 3. februar 2006 Ja det er noe rart med den fortiden... Jeg synes ikke at du er barnslig. Det er ikke så lett å se fremover når partnerens fortid henger med hele tiden. Jeg vet, jeg er en av disse stemødrene... ← Takk... Jeg vet jo at jeg har en lite voksen måte å håndtere dette på, men det er ikke så lett... Følelsene spinner villt: sjalu på fortiden, forbanna på svigers og føler at jeg ikke gir mora mi noe å skryte av. Det høres dumt ut, men mora mi synes heller ikke noe om et stort bryllup, siden sambo har hatt dette før. Det er i alle fall ikke noe HUN vil betale for. Om hun bare sier det, eller om hun faktisk mener det, vites ei. Hun mener likevel at folk som får barn bør gifte seg. Har derfor sagt at jeg en dag kanskje kommer og sier at jeg er gift... Hvis jeg klarer å bli gift da....
Gjest Askepott 2 Skrevet 3. februar 2006 #15 Skrevet 3. februar 2006 Skjønne deg godt. Hadde det sånn selv. Følte meg som Disneys Askepott 2, en heller dårlig oppfølger til den store klassikeren. Etter som gjestene kommer lenger ned i glassene og spontantalene satte i gang, var det ikke til å unngå at noen kom med historier om min manns forrige bryllup og kone. Rett nok ble det sagt at JEG var så mye bedre, men det var ganske pinlig å høre på. Etterpå ble dette unnskyldt med at folk nok hadde fått for mye å drikke, ikke skjønte at det ble feil osv. De skulle være så veldig morsomme, ha ha... Og jeg ble kalt for hårsår. Måtte jo akseptere at mannen hadde en fortid bla bla.... Synes det er fint at dere har tenkt på hemmelig bryllup når følelsene er som de er.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #16 Skrevet 3. februar 2006 Men føler du at det er riktig å gifte seg når du har slike følelser?????
Gjest Askepott 2 Skrevet 3. februar 2006 #17 Skrevet 3. februar 2006 Er det virkelig noen som gifter seg uten baktanker? Så naivt... Kanskje derfor det blir så mange skilsmisser Jeg angrer ikke på at jeg giftet meg, selvom jeg både hadde og har et anstrengt forhold til min manns fortid.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #18 Skrevet 3. februar 2006 Er det virkelig noen som gifter seg uten baktanker? Så naivt... ← Nei, vet du hva! Jeg tenker da virkelig ikke på alt det dumme som kan skje!
Gjest Askepott 2 Skrevet 3. februar 2006 #19 Skrevet 3. februar 2006 Nei, der ser du! Og da er det vel heller ingen grunn til å angripe trådstarter for ikke å ha lest papirene godt nok? Hadde dine papirer kommet i retur, hadde nok du også blitt sint og frustrert. Når man sliter med følelsene allerede, er en slik hendelse som salt i det berømte såret. Det kan faktisk gjøre veldig vondt.
Gjest Gjest_LiseLotte_* Skrevet 3. februar 2006 #20 Skrevet 3. februar 2006 Står det virkelig "fraskilt brud" på skjemaet? Bare DET er jo mer enn nok salt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå