Gå til innhold

Hvordan skrive masteroppgave fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal levere masteroppgave i mai, og har ennå ikke kommet i gang. Jeg vet ikke en gang hva jeg skal skrive om!

Det er mye som skjer, og jeg sliter med kapasitet. Har vært innom tanken om å utsette oppgaven et år, men jeg vil egentlig bare bli ferdig med det.

Så da lurer jeg på om noen har tips til hvordan jeg kan gjøre det enklere for meg selv for å komme mer effektivt gjennom dette? 🙈 Hvordan kan jeg spare mest mulig tid?

Jeg er kanskje spesielt bekymret for hvor uforutsett og tidkrevende datainnsamlingen kan være… Er det noe jeg kan gjøre her? Vil for eksemepel en case study være hensiktsmessig sammenlignet med mange intervjuer?

(Siden jeg ikke vet hva jeg skal skrive om, har jeg ikke landet på metode helt ennå - men sannsynligvis blir det kvalitativ fordi jeg ikke er så matematisk og analytisk)

Er også litt stresset over research på litteraturen. Det kan vel ta LANG tid å både få overblikk, men også å lese og forstå disse forskningsartiklene.

Setter pris på alle råd! 🥹🥹

Anonymkode: 07949...d9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har innlevering i mai på master og vet ikke hva du skal skrive en gang???

• Liker 3
Skrevet

Dette høres merkelig ut, du skal vel ha en veileder son følger deg opp?

Anonymkode: 69107...358

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg. Det er ikke på grunn av veileder at jeg henger etter, men ting i privatlivet mitt.

Skrevet

Kan du ta en form for dokumentanalyse? Da er du ikke avhengig av andres tidsplan for å få jobbet med den?

Med det sagt så leverte jeg master i fjor som jeg «utførte» mellom mars og mai. Men jeg visste hva jeg skulle ha om lenge før da. Hadde intervju som metode. Intervjuene foregikk i mars og så skrev jeg litt her og der etterpå. Fikk B. Tar litt tid å sette seg inn i teori ja, men husk at master er veldig lite i forskningssammenheng og du må avgrense veldig hva du har med i selve oppgaven. Men det er selvsagt lurt å lese seg opp for å kunne posisjonere deg i feltet. 

Anonymkode: 76aa1...10d

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilket fagfelt?

Vil råde deg å utsette dette siden du ikke en gang vet hva du skal skrive om. Med mindre du tenker du kan bruke 12-14 hver eneste dag, også helger, på å lese og skrive. I og med at du har surret såpass lenge er jo kanskje det litt urealistisk? Utsett 👍🏼 

Anonymkode: d09e7...f2b

• Nyttig 1
Skrevet

Spør veilederen din om råd

Anonymkode: 274db...b3f

Skrevet

Jeg hadde gått for litteraturstudie i ditt tilfelle. Jeg skrev bachelor og master på rundt fire uker hver, det gikk fint. Fikk B og A. Men da må du jobbe hardt fremover. 

Anonymkode: 2f65c...666

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vil anbefale deg å gjøre en litteraturgjennomgang/review eller dokumentanalyse, som en annen var inne på, hvis det er mulig. Det er lite sannsynlig at du vil rekke en annen datainnsamling nå, den må vel innom Sikt også. Det vil spise opp muligens mye tid. 
Det beste er å utsette. 

Anonymkode: 84f53...eaf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gått for litteraturstudie i ditt tilfelle. Jeg skrev bachelor og master på rundt fire uker hver, det gikk fint. Fikk B og A. Men da må du jobbe hardt fremover. 

Anonymkode: 2f65c...666

Hadde det vært bare selve skriveprosessen, så går det på 4 uker, men ts har ikke bestemt seg for tema en gang og heller ikke begynt å samle data eller lese litteratur. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skrev min litteraturstudie på ca 6 uker ved siden av jobb, men da hadde jeg gjort noe forarbeid og hadde tema klart. Fikk bare C, men det viktigste for meg da jeg hadde kommet så langt,  var å få ferdig mastergraden så jeg fikk de ekstra tusenlappene hver måned. Det morsomme og viktige med masteren var alle fagene jeg tok for jeg kom så langt som til oppgaven.

Anonymkode: e67d8...46f

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilken master er det? 

Har du ikke skrevet prosjektskisse i forkant, godkjent av veileder som inneholder tema, problemstilling, metode og hvilken litteratur som skal brukes? Spør fordi jeg gjorde dette selv, semesteret før selve arbeidet med masteroppgaven som er ett år og 60 stp. Men kan virke som opplegget varierer fra studie til studie. Men noe merkelig, tenker jeg da..

Nå er det jo allerede snart gått et par måneder av semesteret, og regner med du har hatt kontakt/veiledning med veilederen din. Så hva har egentlig veiledningen gått ut på, er jeg nysgjerrig på.

Anonymkode: 75c8f...50a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva slags master??

Anonymkode: 61952...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg skal levere masteroppgave i mai, og har ennå ikke kommet i gang. Jeg vet ikke en gang hva jeg skal skrive om!

Det er mye som skjer, og jeg sliter med kapasitet. Har vært innom tanken om å utsette oppgaven et år, men jeg vil egentlig bare bli ferdig med det.

Så da lurer jeg på om noen har tips til hvordan jeg kan gjøre det enklere for meg selv for å komme mer effektivt gjennom dette? 🙈 Hvordan kan jeg spare mest mulig tid?

Jeg er kanskje spesielt bekymret for hvor uforutsett og tidkrevende datainnsamlingen kan være… Er det noe jeg kan gjøre her? Vil for eksemepel en case study være hensiktsmessig sammenlignet med mange intervjuer?

(Siden jeg ikke vet hva jeg skal skrive om, har jeg ikke landet på metode helt ennå - men sannsynligvis blir det kvalitativ fordi jeg ikke er så matematisk og analytisk)

Er også litt stresset over research på litteraturen. Det kan vel ta LANG tid å både få overblikk, men også å lese og forstå disse forskningsartiklene.

Setter pris på alle råd! 🥹🥹

Dersom du skal gjøre kvalitative intervju krever det en søknadsprosess hos NSD.

Jeg synes det du skriver høres merkelig ut, du skal ha laget en prosjektskisse og få den godkjent, men du skriver at du ikke har valgt tema en gang? Hvor stor er denne masteroppgaven? 30/45/60 poeng? 

Anonymkode: 0b49c...92c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har jeg. Det er ikke på grunn av veileder at jeg henger etter, men ting i privatlivet mitt.

Men har du ikke hatt obligatoriske møter med veileder hvor du til hvert møte skulle ha forberedt nye deler ved masteroppgaven? Om du absolutt skal levere master i mai når du enda ikke har begynt på den, vil du jo ikke kunne rekke å få god nok veiledning? Og du vil ikke ha sjans til å utføre tilstrekkelig forskning og alt det innebærer. Nei, jeg hadde definitivt utsatt dette, iallefall et semester om det er mulig.

Anonymkode: 92993...4b0

Skrevet

Du har jo ikke sagt hva slags emne du studerer?

Skrevet

Det er mye som går an hvis en jobber hardt ja. Men siden du ikke engang vet hva du skal skrive om så kan det bli problematisk.

Jeg skriver masteroppgave selv. Vi er 2 som skriver sammen og begge to jobber best under press. Så vi har ikke skrevet så mye enda. Men vi har brukt 6 uker nå på å ferdigstille spørreundersøkelse som veileder har godkjent. Det tar tid med sånne ting. Både søknad hos sikt, formulere spr og begynne innsamlingen. 
Teoridelen har vi rammeverk fra forprosjekt. Den skal vi bruke videre på master, den skal utvides og gå enda dypere inn. 

Så vår plan videre er datainnsamling og teoridelen i mars, alanyse i april og resten i mai. Hvordan du som alene skal rekke alt på halve tiden alene ser jeg på som utfordrende. 

Vi har også mye kontakt med vår veileder. Vi har flere ganger fått høre at det å vise at en jobber med oppgaven gjennom semesteret og tar det på alvor tas med i betraktning for vurdering. Veileder er en av to sensorer og snakker om vurdering sammen.

Hvis du har planer om å gjøre deg ferdig med graden så må du uansett begynne, så kan du evt be om utsettelse for innlevering. Hvis du ikke begynner i det hele tatt så kan det hende du må vente til neste år.

Anonymkode: 0253e...47d

Skrevet

TS her 👋

Takk for alle svar og innspill!

Jeg er ukjent med dokumentanalyse og litteraturliste, så skal se nærmere på dette. Takk for tips! 🥰

Studerer markedsføring, innovasjon og forretningsutvikling, så det er jo et bredt fagområde og mye å "velge" i. Oppgaven veier 30 stp.

Til dere som spør om jeg har hatt møte med veileder; Jeg har hatt ett møte, og han sier at for å rekke å bli ferdig til mai uten altfor mye stress, bør jeg komme i gang med intervjuene senest ila. mars. Så det begynner å haste litt nå.
Derfor er jeg litt nysgjerrig på om det finnes andre mer effektive metoder enn intervjuer... Evt. en strategi for å få intervjuene unnagjort mer effektivt.

Man klarer nok helt sikkert å levere en oppgave på kort tid, bare for å få det overstått. Men jeg har gode karakterer i alle fag, og vil nødig at masteroppgaven skal trekke ned snittet jeg har jobbet så innmari hardt for. Så jeg VET at jeg ikke klarer å levere fra meg slurvearbeid - derfor må jeg finne ut av hvordan jeg kan levere noe bra på relativt kort tid 😵

Nå vet dere jo hva jeg studerer også, så kanskje noen har forslag på et tema som ikke er for omfattende 😄😇

Skrevet

Spør Ingvild Kjerkol eller Sandra Borch.

Klarte ikke la være...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...