Gå til innhold

Antibiotika for bihulebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos lege i går, og har en bakterieinfeksjon i luftveiene, hovne mandler og den greia der. I dag begynner jeg å få bihulebetennelse også, noe jeg får stort sett med en gang jeg er syk. Forrige gang gikk jeg i to måneder før jeg ble ordentlig frisk.. Hva slags antibiotika er det vanlig å bruke for bihulebetennelse? Noen leger sier jo at man kun bør bruke nesespray, men det hjelper ikke for min del. Har fått apocillin for halsvondten, så lurer på om dette kanskje vil hjelpe til å ta knekken på bihulebetennelsen også, ellers ringer jeg i morgen og spør om han har noen andre forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det som er så kjipt med bihulene er at det er så utrolig dårlig sirkulasjon der. Tygger du tabletter, så er liksom hele effekten brukt opp før den i det hele tatt har nådd målet. Nesespray hjelper for å "skylle ut" bakteriene. I det hele tatt tar det veldig lang tid å bli kvitt en slik betennelse. Akkurat hvilken type antibiotika du burde ha vet jeg faktisk ikke, det kommer an på bakterietypen.

God bedring!

Endret av Ginen
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvilke type antibiotika leger gir for bihulebetennelse. Det varierer nemlig på type bakterier man har. Problemet med bihulebetennelse, er at det er mange av de bakteriene som kan være noe resistente.

En kortisonkur kan ofte hjelpe vel så godt. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe et nesehorn til å skylde bihulene med. (du skylder med saltvann, 1ss til 1l vann)

God bedring, håper du blir fort frisk! Vet godt hvordan du har det, har selv kronisk tette bihuler.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har nettopp hatt bihulebetennelse, og fikk Apocillin for det. Det tok nesten en uke før jeg følte meg vesentlig bedre. Legen tok ikke noen test av bakteriene. Men frisk ble jeg i hvert fall.

God bedring!

Skrevet

Da får jeg håpe at penicillinen hjelper snart, for alt annet er prøvd. Nesehorn, nesespray, slimløsende greie som skal løsne "alt".

Har også brukt kortison før, men nå er det altså like ille. Legen snakket om kirurgi om jeg ikke blir bedre, håper for all del at jeg slipper det.

Skrevet

Hos meg tar det minst to uker før jeg blir kvitt betennelsen, selv om jeg jo så og si alltid er tett. Nå går jeg på Klacid, rett før jul gikk jeg på Bactrim (skulle ta kuren i to uker, men måtte slutte etter en pga bivirkning; elveblest) har hatt to kortisonkurer siden slutten av november, bruker kortisonspray og Nozoilspray som skal smøre og fukte. Bruker også nesehorn hver dag.

Har hatt kronisk tette bihuler i 3 år, og opererte i slutten av november. Jeg er forstatt like dårlig :forvirret:

Har du hatt mange bihulebetennelser, ettersom legen din nevner operasjon?

Skrevet

Jepp, det begynte for et par år siden, og jeg er konstant ganske tett, men har hatt ordentlig bihulebetennelse et titalls ganger. Både mamma og bestemoren min har samme problemet, de er heller ikke bra etter operasjon..

Utrolig slitsomt, ikke får jeg sove heller, for det dundrer så jeg ikke klarer å tenke. :forvirret:

Skrevet

Ja, og forresten, vanlig nesespray har jeg slutta med for lengst, de hjelper i 10 minutter, også er det like tett, og nå har jeg så ødelagte slimhinner at jeg begynner å blø neseblod bare jeg vifter med en otrivin foran nesa. :ler:

Skrevet

Da er vi to :ler:

Ikke det at kortisonspray eller nozoil hjelper noe videre heller.

Hvordan klarer moren og bestemoren din seg, sånn i forhold til hverdagsliv og jobb?

Jeg ser for meg et trist liv med kronisk tette bihuler og symelding :forvirret:

Har du prøvd akupunktur?

Mamma maser på meg om at jeg skal prøve det.

Skrevet

Bestemoren min er jo pensjonist nå, men både hun og mamma har klart seg fint altså, virker som de har klart å venne seg til det. Men nå har mamma begynt å få noe problemer med tårekanalene (jeg vet ikke helt hva det dreier seg om, men det fører i alle fall til at hun har eksemutslett rundt øynene og klør konstant i øynene), og legene mener at det kan ha en sammenheng. Og dette problemet her har hun slitt endel med, nå bruker hun en øyesalve som er beregnet for folk som har hatt øyeoperasjoner, og ingen klarer å finne ut av hva problemet egentlig er. :forvirret:

Har ikke prøvd akupunktur, kanskje jeg skal forsøke det? Jeg glemmer det liksom litt mellom hver gang jeg er ordentlig syk, jeg klarer å leve med at det er tett så lenge det ikke sprenger sånn. Men når jeg blir syk så blir jeg heeeelt slått ut, og angrer bittert på at jeg ikke har tatt mer tak i det når jeg har overskudd..

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hei Newt! Apocillin er greit som første forsøk med penicillin, men hvis du ikke har merket betraktelig bedring i løpet av 2-3 dager bør du be legen om en annen kur... Da er den ikke effektiv nok! Jeg hadde bihulebetennelse rundt jul og nyttår, og fikk først en kur med Apocillin som ikke hjalp. Deretter en kur med Ery-Max som heller ikke hadde spes effekt. Var på nippet til å gi opp da legen skrev ut DOXYLIN, det tok knekken på basseluskene hos meg i hvert fall :overrasket:

Håper du blir bedre :klem:

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

Har en følelse av at jeg gjentar meg selv her ;), men jeg vil også absolutt anbefale akupunktur.. :) (Har nevnt det i andre tråder om bihulebet.)

Skrevet

Hei!

Jeg har fått Rinexin (tabletter på resept) av legen min. Synes de fungerer helt topp!!! Dette er ikke et antibiotikum.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har både Rinexin som Gjest og apocillini. Jeg har fått både streptokokker og bi-hule betennelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...