Gå til innhold

Databriller. Hvor mye dekker jobben din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bør ha databriller. Jobber foran skjermer hele dagen. Jobben dekker kun 3500 kr og det er hvis jeg er heldig ett glass i i mitt tilfelle. 

Hvor mye dekker din jobb?

Anonymkode: 945ff...fc6

Skrevet

Ingenting

Anonymkode: ae5f0...7b9

• Liker 1
Skrevet

Databriller trenger ikke koste mer enn 3500 kr. Hvor er du ser etter briller når det er slike svimlende summer?

Anonymkode: d789e...eb9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingenting

Anonymkode: ae5f0...7b9

Arbeidsgiver er pliktig å dekke briller dersom de bare trengs til arbeidsformål. 

Hos oss har vi også 3500 som grense. Det holder vanligvis til glass og en rimelig innfatning.  Jeg har godkjent noe høyere når det har vært begrunnet.

Anonymkode: 3eac0...dd2

• Liker 3
Skrevet

Sønnen her så dekte jobben 2 sett med briller. Et til data og et par vernebriller. 

Men er nok opp til hver bedrift

Anonymkode: ce087...de1

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Databriller trenger ikke koste mer enn 3500 kr. Hvor er du ser etter briller når det er slike svimlende summer?

Jeg bruker allerede briller og har relativt dårlig syn. Bruker progressive glass til vanlig og de glassene er ikke billig. Mine private briller fungerer privat, men ikke nå lenger på jobb. Jeg ser uklart og får vondt i hodet.

Jeg veksler mellom skjermer, se på papirer på pulten og se på de kundene som er innom. Altså varier avstanden på det jeg ser på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker allerede briller og har relativt dårlig syn. Bruker progressive glass til vanlig og de glassene er ikke billig. Mine private briller fungerer privat, men ikke nå lenger på jobb. Jeg ser uklart og får vondt i hodet.

Jeg veksler mellom skjermer, se på papirer på pulten og se på de kundene som er innom. Altså varier avstanden på det jeg ser på. 

Romprogressive dataglass trenger ikke koste 3500,- per stk, da går du til en optiker som tar seg godt betalt

Anonymkode: 3c7f5...d83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du aner åpenbart ikke hva du snakker om. 

Jobben min dekket innfatning opp til 1600, og så de brilleglassene som var nødvendig over det. Totalt kom det på nesten 8000, da dekket jeg et par hundre selv for å få noen innfatninger jeg likte. Må ha progressive for jeg skifter mellom skjermer nært og litt mer borte, papirer på pulten og samtaler med andre. Har flere synsfeil som må korrigeres i databrillene, samt veldig stor samsynsfeil som gir ekstra utslag på skjerm. Ingen diskusjon på prisen her, jobber i det offentlige. 

Anonymkode: 98588...3b1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobben dekker databriller, ikke progressive briller. 
Dekker innfatning til 800kr, og glass uansett pris. Må stå «databriller» på kvitteringen. Eneste ansatte må betale selv er hvis infatningen koster mer enn 800kr, billigste innfatning koster 500kr. Jeg godkjenner dette på jobb og selv om vi dekker «ubregrenset» på glassene så har jeg aldri fått kvitteringer på så dyre glass som ts. Vanligvis maks 3000kr. 

Anonymkode: 67717...774

• Liker 2
Skrevet

Vi jobber på kontor foran pc så derfor dekkes bare vanlig databriller. Arbeidstakere nå derfor ha egne andre briller når de skal i kantinen osv om de trenger progressive glass i itillegg. På samme måte som jeg bruker linser. Det er «livet mitt» og ikke arbeidsverktøy. Databriller er arbeidsverktøy. 

Fra lovverket:

«Kva blir rekna som databrille? Databrilla vil oftast vere ei einstyrke-brille som er tilpassa avstanden til dataskjermen. Dersom arbeidsoppgåvene krev skarpt syn både på nære hald og på avstand, kan progressive eller fleirstyrke-briller fungere godt. Eit slikt behov må dokumenterast særskilt.»

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/ergonomi/arbeid-ved-dataskjerm/synsundersoking-og-databriller/

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

800 kr + årlig synsundersøkelse

Endret av Rosa Dartle
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobben dekker databriller, ikke progressive briller. 
Dekker innfatning til 800kr, og glass uansett pris. Må stå «databriller» på kvitteringen. Eneste ansatte må betale selv er hvis infatningen koster mer enn 800kr, billigste innfatning koster 500kr. Jeg godkjenner dette på jobb og selv om vi dekker «ubregrenset» på glassene så har jeg aldri fått kvitteringer på så dyre glass som ts. Vanligvis maks 3000kr. 

TS her. Jeg har egne briller som benyttes ellers. Jeg kan hverken kjøre eller gå på tur uten briller. Jeg ser lite. 

Nå er problemet mitt kun å ha godt nok syn for jobben min. 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bør ha databriller. Jobber foran skjermer hele dagen. Jobben dekker kun 3500 kr og det er hvis jeg er heldig ett glass i i mitt tilfelle. 

Hvor mye dekker din jobb?

Da går du til en dyr optiker. Send inn brilleseddel og bestill online. Da får du innfatning og glass til 1/3 av prisen.

Anonymkode: 8dcb0...3a8

• Liker 1
Skrevet

Min jobb dekker innfatning opp til 1500,-, synstest og glass uansett pris. 

Har nettopp kjøpt databriller, prisen ble 6500 ink. synstest. I tillegg betalte jeg en tusenlapp ekstra selv også, for å få noen litt dyrere innfatninger. Har prismebriller, vet ikke hvor mye dyrere det er enn vanlige glass.

Anonymkode: 07944...283

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

mine glass i databrillene  koster 6500, du bruker tydeligvis ikke briller.. 

Anonymkode: e4bb0...13b

• Liker 1
Skrevet

Jobben min dekker synstest og full pris av glass, og en rimelig innfatning. Du må legge ut for det selv, men får igjen pengene. Ordnet meg nylig databriller til jobb og kostet til sammen nærmere 7000 kr. Fikk igjen alt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitat

Arbeidstaker er berettiget til å få databriller, jfr. forskrift om organisering, ledelse og
medvirkning § 14-4.
Brillen skal være et hjelpemiddel på arbeidsplassen og ikke erstatte privat brille.
For tiden dekker bedriften inntil kr 4 000,-, dette inkluderer synsundersøkelse.

Utfylt skjema leveres sammen med originalkvitteringer fra optiker for refusjon. For detaljert
beskrivelse se personalhåndboka.

fra vår bedrift.. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kjøper på feil sted. Mine siste databriller kostet ca. 1000 kr. (Riktig nok ikke progressive).

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kjøper på feil sted. Mine siste databriller kostet ca. 1000 kr. (Riktig nok ikke progressive).

Det de mener glass tilpasset synet, ikke bare selve brillen. Glass koster enormt mye om man skal ha kvalitet. Man skal ikke bruke briller som ikke er tilpasset øynene, det er som å kjøpe briller med ferdig styrke som ødelegger øynene mer enn hva de hjelper.

F.eks mittt syn er:

Hø: Sph:-3.75 Cyl: -1,75 Axe: 171Add: +0,50

Vø:Sph: -3,75Cyl: -1,75Axe: 7Add: +0,50

De glassene får du ikke under 5000 uansett hvor du handler.

Anonymkode: f4c57...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...