Gå til innhold

Personlig trener som er undervektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På senteret der jeg trener er det en personlig trener jeg har lagt merke til at har blitt sykelig tynn. Tidligere var hun helt "normal" (og sykt sterk!) og flott. Nå ser hun virkelig skral ut. Kan se stripene på skuldermusklene, blodårer overalt, null fett og lår med mellomrom, altså merkbart undervektig. Og.så kjenner jeg at jeg blir både bekymret, både for henne, men også for de yngre medlemmene på senteret som sannsynligvis ser opp til henne. Vet jo ikke om det er snakk om en spiseforstyrrelse, fysisk sykdom eller noe annet. Jeg føler faktisk at jeg blir litt trigget av henne. Slet med spiseforstyrrelser i ungdommen (er 42 nå) og anser meg selv som frisk. Men rundt henne kjenner jeg en ekkel følelse i kroppen altså. Og jeg tåler det, men hva med de som er yngre?

Dette har ligget og kvernet litt i hodet de siste ukene, så tenkte rett og slett bare å diskutere litt og få andres innspill rundt temaet og følgende spørsmål:

Er det rart at jeg reagerer?

Er det forsvarlig å jobbe som personlig trener dersom en har spiseforstyrrelse og er synlig syk?

Hva slags ansvar har PT-en? Og senterets ledelse?

Og - jeg reagerer jo fordi hun er så synlig tynn; hadde det handler om f.eks bulimi eller overspising, ville hun fremdeles vært syk, men sannsynligvis uten at det syntes og uten å få reaksjoner. Ditto om hun hadde gått OPP i vekt; ingen ville sagt at hun var er dårlig forbilde da. Så, kan en egentlig reagere eller fraråde noen å jobbe som personlig trener basert på vekten? 

I hvor stor grad kan en person tenkes å påvirke medlemmene på et senter?

Reagerer du på de ansattes vekt/kropp på treningsstudio?

Anonymkode: cdefd...055

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger nok ikke så merke til ansattes kropp, men jeg reagerer på en PT på instagram som jeg ser har blitt veldig tynn (og som har vært åpen om spiseforstyrrelser tidligere i livet). Men vet ikke helt hva jeg mener om det. Skal de slutte å jobbe fordi de er syke? Skal de gjemme seg fordi de kan trigge? Jeg vet ikke. 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig hun skal konkurrere snart og «kutter»?

Anonymkode: a0de7...89e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, issoras said:

Legger nok ikke så merke til ansattes kropp, men jeg reagerer på en PT på instagram som jeg ser har blitt veldig tynn (og som har vært åpen om spiseforstyrrelser tidligere i livet). Men vet ikke helt hva jeg mener om det. Skal de slutte å jobbe fordi de er syke? Skal de gjemme seg fordi de kan trigge? Jeg vet ikke. 🤷‍♀️

Ja man får jo ikke akkurat sykepenger fordi "en kunde på jobben blir trigget av hvor tynn jeg har blitt".
Jeg hadde nok ikke ansatt en PT som var tydelig undervektig, men om dette har skjedd etter ansettelse, får man ikke gjort mer enn å ta en prat og høre hvordan det står til. Som spiseforstyrret blir det hvertfall ikke bedre av å miste jobben. Om hun har fått kreft, mageproblemer eller noe annet vet man jo heller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig hun skal konkurrere snart og «kutter»?

Anonymkode: a0de7...89e

For tynn til å skulle stille i fitness. Og tror ikke hun er typen til det heller basert på slik hun fremstår og hvordan hun trener (clean - jerk, tunge knebøy, pullups, og har aldri sett henne gjøre typisk "jåleøvelser" som kick backs og mage-rumpe-trening). Men vet jo aldri, i så fall er det sykt at coach /veileder ikke har sagt eller gjort noe, for dette er mer enn å være bare rippa, pluss det har vart ganske lenge

TS, btw 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tenker jeg faktisk at det er innafor å sende en e-post til leder for senteret. Ikke for å bodyshame denne dama, men rett og slett uttrykke din bekymring for signalene hun sender. På mitt senter vet jeg at to jenter som trente mye ble kontaktet av de ansatte fordi de gikk så åpenbart raskt ned i vekt og så skikkelig syke ut. Hun ene fikk faktisk beskjed om å oppsøke hjelp og fikk ikke lov til å delta på gruppetimer da hun var på det tynneste (de mente det var uforsvarlig). Det synes jeg er ansvarlig og fornuftig av ledelsen, på samme måte som at det ikke godtas feks rus eller andre skadelige ting. 

Anonymkode: b8557...d75

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her tenker jeg faktisk at det er innafor å sende en e-post til leder for senteret. Ikke for å bodyshame denne dama, men rett og slett uttrykke din bekymring for signalene hun sender. På mitt senter vet jeg at to jenter som trente mye ble kontaktet av de ansatte fordi de gikk så åpenbart raskt ned i vekt og så skikkelig syke ut. Hun ene fikk faktisk beskjed om å oppsøke hjelp og fikk ikke lov til å delta på gruppetimer da hun var på det tynneste (de mente det var uforsvarlig). Det synes jeg er ansvarlig og fornuftig av ledelsen, på samme måte som at det ikke godtas feks rus eller andre skadelige ting. 

Anonymkode: b8557...d75

Jeg er enig, men samtidig ikke. For hadde de jentene, eller denne pt-en, brukt mat på motsatt måte og slitt med overspising, ville ingen sagt at "det ikke godtas på samme måte som rus og andre skadelige ting". Mener ikke å kverrulere, for jeg er enig: en skal ikke la et medlem som tydelig har dårlig helse delta på aktivitet som kan gjøre helsa enda verre . Det er likevel interessant at undervekt og vekttap skal "tas" mens vektøkning og overvekt er 'greit"

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På senteret der jeg trener er det en personlig trener jeg har lagt merke til at har blitt sykelig tynn. Tidligere var hun helt "normal" (og sykt sterk!) og flott. Nå ser hun virkelig skral ut. Kan se stripene på skuldermusklene, blodårer overalt, null fett og lår med mellomrom, altså merkbart undervektig. Og.så kjenner jeg at jeg blir både bekymret, både for henne, men også for de yngre medlemmene på senteret som sannsynligvis ser opp til henne. Vet jo ikke om det er snakk om en spiseforstyrrelse, fysisk sykdom eller noe annet. Jeg føler faktisk at jeg blir litt trigget av henne. Slet med spiseforstyrrelser i ungdommen (er 42 nå) og anser meg selv som frisk. Men rundt henne kjenner jeg en ekkel følelse i kroppen altså. Og jeg tåler det, men hva med de som er yngre?

Dette har ligget og kvernet litt i hodet de siste ukene, så tenkte rett og slett bare å diskutere litt og få andres innspill rundt temaet og følgende spørsmål:

Er det rart at jeg reagerer?

Er det forsvarlig å jobbe som personlig trener dersom en har spiseforstyrrelse og er synlig syk?

Hva slags ansvar har PT-en? Og senterets ledelse?

Og - jeg reagerer jo fordi hun er så synlig tynn; hadde det handler om f.eks bulimi eller overspising, ville hun fremdeles vært syk, men sannsynligvis uten at det syntes og uten å få reaksjoner. Ditto om hun hadde gått OPP i vekt; ingen ville sagt at hun var er dårlig forbilde da. Så, kan en egentlig reagere eller fraråde noen å jobbe som personlig trener basert på vekten? 

I hvor stor grad kan en person tenkes å påvirke medlemmene på et senter?

Reagerer du på de ansattes vekt/kropp på treningsstudio?

Send bekymringsmelding til treningssenteret: si at du er bekymret for hennes helse, men våg også å være så ærlig som du er her om at du selv pga en fortid med spiseforstyrrelser og at du derfor blir trigget av henne og er bekymret for at andre kunder, særlig yngre og mer påvirkelige kunder kan påvirkes negativt. Som PT er du også en rollemodell 

Endret av Grüner
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (1 time siden):

Er hun tyn.. eller konkurranse klar og litt sliten?

Tynn, avmagra. Ser veldig markert muskulatur, ja, men samtidig nesten ikke noe rumpe eller hofter igjen, som en formløs pre-teen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tynn, avmagra. Ser veldig markert muskulatur, ja, men samtidig nesten ikke noe rumpe eller hofter igjen, som en formløs pre-teen.

TS

Syntes folk undervurder det å snakke med hverandre, ikke hyggelig for henne å høre dette via sjefen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er enig, men samtidig ikke. For hadde de jentene, eller denne pt-en, brukt mat på motsatt måte og slitt med overspising, ville ingen sagt at "det ikke godtas på samme måte som rus og andre skadelige ting". Mener ikke å kverrulere, for jeg er enig: en skal ikke la et medlem som tydelig har dårlig helse delta på aktivitet som kan gjøre helsa enda verre . Det er likevel interessant at undervekt og vekttap skal "tas" mens vektøkning og overvekt er 'greit"

Poenget er vel at senteret ikke vil bidra til adferd og aktivitet som er en del av sykdommen hennes og potensielt er farlig for henne. Tykke mennesker som trener, prøver å løse problemet sitt. For svært tynne mennesker kan selve treningen være problemet. Smittefaren er også reell.

Jeg er enig i at det er provoserende at vi tynne dømmes annerledes enn tykke, men akkurat i dette tilfellet føler jeg at det ble litt skivebom.

Anonymkode: 15418...0c6

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ei som er så tynn, men fremdeles sterk og sprek og en veldig god veileder, og hun kan mye om trening, kosthold og helse. Hun skulle ønske hun var større, men kan ikke noe for det. Jeg hadde ønsket at hun kunne jobbet som pt hvis hun ønsket. 

Jeg ser likevel poenget ditt og synes det er vanskelig. Hvis denne personen synes hun bør være slik, er det et mindre godt forbilde, og hun hadde hatt godt av hjelp, men de fleste som synes de selv bør bli tynnere enn normalvektig synes i det minste at andre er pene som de er. Jeg tror ikke man får tatt hensyn til alle psykiske lidelser alltid, men en bekymringsmelding sendt i kjærlighet og ærlighet, tror jeg ikke skader.

Anonymkode: 5fc1d...b72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mind your own business.

Anonymkode: dd8ac...fa7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For tynn til å skulle stille i fitness. Og tror ikke hun er typen til det heller basert på slik hun fremstår og hvordan hun trener (clean - jerk, tunge knebøy, pullups, og har aldri sett henne gjøre typisk "jåleøvelser" som kick backs og mage-rumpe-trening). Men vet jo aldri, i så fall er det sykt at coach /veileder ikke har sagt eller gjort noe, for dette er mer enn å være bare rippa, pluss det har vart ganske lenge

TS, btw 

Jåleøvelser?

Du vi som stiller trener nettopp tunge knebøy ect

Baseøvelser er normalen for den minste bikinijenta, bare så det er sagt.

Blir du trigget av tynne mennesker, må du selv ta tak å gå i behandling. Friske mennesker bryr seg ganske lite om andres kropper på ett treningssenter.

Anonymkode: 0cce5...c5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mind your own business.

Anonymkode: dd8ac...fa7

Denne🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spiller det virkelig noen rolle?? Folk kan være dyktige i jobben sin, selv om de selv har egne utfordringer... Det blir som å ikke ønske å bli behandlet av en lege fordi han/hun veier 10 kg for mye. Synes folk med slik tankeganger er meget merkelige, og kanskje umoden eller rett og slett lite reflektert over hvor forskjellige vi er... Eller ikke bli behandlet av en optiker, fordi optikeren ikke ser dårlig selv osv. Er sikker på at denne personlige trenere fint klarer å være en god PT selv om hun er meget tynn.... 

Anonymkode: 0c3e6...04b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiller det virkelig noen rolle?? Folk kan være dyktige i jobben sin, selv om de selv har egne utfordringer... Det blir som å ikke ønske å bli behandlet av en lege fordi han/hun veier 10 kg for mye. Synes folk med slik tankeganger er meget merkelige, og kanskje umoden eller rett og slett lite reflektert over hvor forskjellige vi er... Eller ikke bli behandlet av en optiker, fordi optikeren ikke ser dårlig selv osv. Er sikker på at denne personlige trenere fint klarer å være en god PT selv om hun er meget tynn.... 

Anonymkode: 0c3e6...04b

Nei, du misset poenget: hun er et forbilde som antakelig kan trigge spiseforstyrrelser hos andre - særlig unger jenter.

Anonymkode: da75b...153

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å se andre med spiseforstyrrelser er vel ikke det som typisk utløser spiseforstyrrelse god friske unge jenter. Hvis de har sett opp til henne, ser de nok også at hun har blitt veldig tynn og tenker at hun er syk. Noen som allerede er syke kan selvsagt bli trigget, men det er jo ikke den syke PTen sitt ansvar. Jeg vil tro alle rundt ser dette og at senteret og de rundt henne snakker med henne. Hun har fortsatt rett til å få gå på jobb. 

Anonymkode: 8014b...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trigges på ingen måte av svært tynne eller undervektige jenter, heller ikke da jeg var yngre og mer usikker på meg selv. Jeg synes rett og slett ikke det er pent med sykelig undervekt, så hvorfor skulle det trigge noe? 

Uansett, jeg synes du bør trå varsomt. Du vet ingenting om hennes situasjon. Kanskje har moren hennes nylig dødd, kanskje er hun fysisk syk eller hun har en eller annen livskrise som medfører tap av vekt. Da hjelper det fint lite om hun mister jobben sin i tillegg... 

Anonymkode: bcebf...7b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...