Gå til innhold

Rigmor tee


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikket denne i xxl, noe som pleier å passe. Strikker i alpakka storm. Den ble helt enorm, når jeg prøvde den på etter ca 15 cm uti mønsterstrikk. Pinne 3 på vrangborden og 4 ( i stedet for 3,5 på oppskrift, siden jeg har et annet garn).
Nå prøvde jeg størrelse medium og er på vrangbord. Jeg tror den blir for tettsittende. 
Blir det dumt å øke 20 masker etter vrangbord til størrelse large, eller kan det bli fint? Den er ju rett fra før, og foretrekker nok mindre rett fasong.

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 1cb4d...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrev feil - var xl først.

TS

Anonymkode: 1cb4d...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan bli fint, og foretrekker ofte å gjøre det slik for å få vrangborden litt stram. Bare pass på at antall masker går opp med mønsteret. Men hvis du strikker med et annet garn enn oppskriften bør du jo lage en prøvelapp for å få riktig strikkefasthet.

Anonymkode: a7d42...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er jo to helt ulike garntyper…. I oppskriften anbefales Sandnes duo som består av 55% merinoull og 45% bomull, dvs et fastere garn enn alpakka storm som består av 40% alpakka, 40% merino og 20% nylon. Alpakkagarn siger endel, mens bomull som er i Duo holder plagget fastere

Mtp at Rigmor tee er ei kortermet sommertrøye så vil den ikke bli det samme med alpakkagarn.

Uansett så bør du strikke prøvelapp når du velger en helt annen garntype enn anbefalt. Alpakka storm er ett mye tykkere garn enn Duo. Har selv strikket Rigmor tee både til voksen og barn, og det er en nydelig god sommertopp :) 

Anonymkode: 724dc...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...