Gå til innhold

Import av kjøtt


frøken bra nok

Anbefalte innlegg

Hva mener folk om importert kjøtt?
Dette er et utdrag fra et svar jeg ga på et annet innlegg, men jeg blir forfjamset over litt lite kunnskap hos visse folk. Og faren med antibiotika..

Jeg spiser helst kun norskt kjøtt, eller vilt vi har jakta selv. Rettere sagt; jeg kjøper kjøtt av familien som driver med kjøttfe produksjon.

Når det er sagt så er det ekstremt strenge regler for storfekjøttet som blir importert til Norge utenfor EU. Det er utvalgt gårder som får lov til å selge til Norge og de skal følge norsk standar og krav til medisinering, fôr og lignende. Men, og det er et stort men; Det er jo ingen 100% garanti for at det ikke blir brukt mer antibiotika og o.l. Selve slakte prosessen og hygienen er jeg ikke redd for. Det er all den dritt antibiotikaene som er «farlig» og overdrevet bruk av kraftfôr som ofte er mitt problem, der det er mye GMO.

Enda mer negativ er jeg til kjøtt fra feks Tyskland. Land innenfor EU kan vi ikke stille krav til dyrevelferd, antibiotika eller kraftfôr med GMO. I Norge så er rundt 97% norskt fôr. Når det kommer til antibiotika så bruker Norge i følge siste sevac undersøkelse 2,1 mg pr 1 tonn kjøtt, mens Tyskland bruker 69,9. Spania er verre med 127,4.

EU har blitt bedre, men ikke bra nok!

Og Norge har importert mindre kjøtt i 2023 enn 2022, så det går rett vei!

Men fortsatt så er det grillsesongen som er verst.

Så ja; velg norsk kjøtt eller kjøp direkte av bonden!! Bonden er super viktig og folk aner ikke hvilket helvete vi vil ha om vi mister de!

NB: dette gjelder kun kjøttfe/ammeku. Svin/kylling og melkeku kan jeg mindre fakta om!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper gjerne importert kjøtt.  Og det går rett og slett på kvalitet. NRF er utviklet til en melkeku og kjøttet fra den er dessverre ikke bra nok.    Jeg kjøper kjøtt i fra  Usa, Sør Amerika og  Japan som holder en mye bedre kvalitet.  Nå skal det også sies at de fleste kjøtt måltidene i vårt hus er lokalt i fra  Elg, Hjort og Rådyr.  Skulle ønske at kjøtt fra Hest var enklere å få tak i. 

Anonymkode: 5d900...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjøper gjerne importert kjøtt.  Og det går rett og slett på kvalitet. NRF er utviklet til en melkeku og kjøttet fra den er dessverre ikke bra nok.    Jeg kjøper kjøtt i fra  Usa, Sør Amerika og  Japan som holder en mye bedre kvalitet.  Nå skal det også sies at de fleste kjøtt måltidene i vårt hus er lokalt i fra  Elg, Hjort og Rådyr.  Skulle ønske at kjøtt fra Hest var enklere å få tak i. 

Anonymkode: 5d900...8a1

Nei kjøper jeg kjøtt så blir det av kjøttfe og ikke noe avdanka NRF🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye importert kjøtt, spesielt type forskjellig biffkjøtt er jo mye bedre enn norsk kjøtt! Mye norsk kjøtt er ganske dårlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (12 minutter siden):

Mye importert kjøtt, spesielt type forskjellig biffkjøtt er jo mye bedre enn norsk kjøtt! Mye norsk kjøtt er ganske dårlig.. 

Ja du får ikke noe vagu kjøtt i Norge, men om du kjøper angus, herford, høylandsfe, galloway eller dexter så får du marmorert kjøtt. Det koster litt, men da vet du at du både får kvalitet og kjøtt som følger strenge krav🤷🏻‍♀️

Endret av frøken bra nok
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (2 minutter siden):

Ja du får ikke noe vagu kjøtt i Norge, men om du kjøper angus, herford, høylandsfe, galloway eller dexter så får du marmorert kjøtt. Det koster litt, men da vêr du at du både får kvalitet og kjøtt som følger strenge krav🤷🏻‍♀️

Men mye av det du nevner her er jo ikke tilgjengelig der "folk flest" handler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (Akkurat nå):

Men mye av det du nevner her er jo ikke tilgjengelig der "folk flest" handler.. 

Spar har som oftest alltid angus og ofte herford. Meny har mange av de, evt av de franske rasene som jeg ikke foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (4 minutter siden):

Men mye av det du nevner her er jo ikke tilgjengelig der "folk flest" handler.. 

Der "folk flest" handler, nei, men det er lett å få tak i. Jeg har en stor fryser med masse dexter, angus og skotsk høylandsfe kjøpt direkte fra bønder. Og litt wagyu! :D Wagyu får jeg tak i fra Nyyyt på Vikeså som er en gårdsbutikk med eget gårdslakteri. De har også frilandsgris.

Anonymkode: 64c03...ba7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (25 minutter siden):

Men mye av det du nevner her er jo ikke tilgjengelig der "folk flest" handler.. 

Det finnes Reko-ringer tilgjengelig over hele Norge, der alle slags mennesker handler kortreist norsk kjøttfe og mye annet norsk kjøtt. Ikke vanskelig om man melder seg inn i sin lokale Reko på Facebook.

Anonymkode: 5c54f...181

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes Reko-ringer tilgjengelig over hele Norge, der alle slags mennesker handler kortreist norsk kjøttfe og mye annet norsk kjøtt. Ikke vanskelig om man melder seg inn i sin lokale Reko på Facebook.

Anonymkode: 5c54f...181

Handler så mye som mulig på vår lokale Reko-ring. Fantastisk kvalitet, enten det er kjøtt, fisk, egg eller kornprodukter. 

 

Anonymkode: 5c6e8...4b0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg glemme REKO, når jeg var der å henta grønnsaker i går🙈🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veldig mange gårder får kjøtt tilbake etter slakt, her legger mange det ut på kjøp og salg sider på Facebook og reko-ring🙌🏼

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jakter selv så har nå elgkjøtt, rådyr og hare av det i fryset. Så har vi gris kjøpt fra naboen, storfe kjøpt fra nabo. Egg får vi fra en nabo. Melk får vi og fra nabo

Så setter vi potet,gulrot selv.

Fisker litt også

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

jegerrinne skrev (4 minutter siden):

Vi jakter selv så har nå elgkjøtt, rådyr og hare av det i fryset. Så har vi gris kjøpt fra naboen, storfe kjøpt fra nabo. Egg får vi fra en nabo. Melk får vi og fra nabo

Så setter vi potet,gulrot selv.

Fisker litt også

 

Planen er å bygge om en del av fjøset til hønsehus her i vår, for det finnes ikke lokale egg å kjøpe her. Og har en tanke om å ha gris fra vår til høst for å så slakte😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (32 minutter siden):

 

Planen er å bygge om en del av fjøset til hønsehus her i vår, for det finnes ikke lokale egg å kjøpe her. Og har en tanke om å ha gris fra vår til høst for å så slakte😊

Her så spør naboen ska dere ha kjøtt til høsten så bestiller han antall gris og tar vare på x antall kalver til selv slakt(nisje slakt)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor nå så er det lite gårder dessverre, kunne sikkert spurt de hjemme om de kunne hatt en gris eller to for meg! På vår gård så er det ikke noe drift, av fler årsaker men hovedgrunnen er at alt må bygges nytt før jeg kan ha kjøttfe.. og med dagens situasjon på alt av priser så er det ikke tiden for å ta opp masse lån🤪

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...