Gå til innhold

Leietaker ønsker oppussing!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leietaker har leid hos oss i 1,5år, nå sier de ønsker nytt gulv (parkett) i alle rom, og ny trappeoppgang altså ny pusset tretrapp eller maling). De klaget over at vinduene ikke var nok isolert. Vindu fra 2014. De ønsker ny veggmaling i stua og kjøkken. 

Vi kunne dessverre ikke pusse opp hele leiligheten, men vi kunne ta gulvet.  (Gammelt tregulv.)

Vi hadde tenkt til å øke leieprisen samsvar med konsumprisindeks allerde før de nevte en oppussing og hvis gulvet skulle tas, ønsket vi øke med 1000kr ektra i mnd. Dette er for gulv og økt inflasjon. 

85kvm, 3 soverom. 

De skulle tenke på dette, og nå ønsker de å diskutere med oss til helgen. 

Tanker, erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 90c4e...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er ditt hus og du bestemmer. Er de uenige får de si opp leieavtalen.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere har ikke lov til å øke prisen mer enn kpi.

Anonymkode: eefbb...934

• Liker 5
Skrevet

Dere kan ikke øke med mer enn kpi, uavhengig om dere gjør noe med gulvet eller ikke. 

Anonymkode: b2b28...5f6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde ikke giddet å pusse opp dersom det ikke er nødvendig. Tregulv kan vel være fint? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

KPI er jo med inflasjon i tankene.. 

Anonymkode: cc5be...1f7

Skrevet

Hadde ikke gjort noe hvis det ikke trengs. Da kan de jo bare flytte 😄

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette hadde jeg ordnet en skikkelig kontrakt på, typ med advokat. 

Anonymkode: ddaf2...004

Skrevet

Eller

jegvhadde selvfølgelig aldri gjort noe med dette 

Anonymkode: ddaf2...004

• Liker 1
Skrevet

Hvor vanskelig er det å finne leietakere der dere er. Er det lett så er det jo bare å drite tynt i hva de vil. 

Anonymkode: 52437...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leietaker har leid hos oss i 1,5år, nå sier de ønsker nytt gulv (parkett) i alle rom, og ny trappeoppgang altså ny pusset tretrapp eller maling). De klaget over at vinduene ikke var nok isolert. Vindu fra 2014. De ønsker ny veggmaling i stua og kjøkken. 

Vi kunne dessverre ikke pusse opp hele leiligheten, men vi kunne ta gulvet.  (Gammelt tregulv.)

Vi hadde tenkt til å øke leieprisen samsvar med konsumprisindeks allerde før de nevte en oppussing og hvis gulvet skulle tas, ønsket vi øke med 1000kr ektra i mnd. Dette er for gulv og økt inflasjon. 

85kvm, 3 soverom. 

Jeg hadde sagt blank nei. Hadde de bodd der i 15 år ville saken vært en annen. Men hvorfor mener de at det skal være behov for dette etter 1,5 år?

• Liker 4
Skrevet

Er leietakerne villig til å hjelpe til å legge gulv. Kanskje det gjør at du kan øke leien til nestemann som skal leie🥰

Anonymkode: 8819d...dbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er leietakerne villig til å hjelpe til å legge gulv. Kanskje det gjør at du kan øke leien til nestemann som skal leie🥰

Anonymkode: 8819d...dbb

Nei, de vil ikke røre noen ting. De reiser på ferie i mars,  og ønsket å få det gjort da 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

85kvm, 3 soverom. 

Tenker at de kan kjøpe seg egen bolig 🙄 Hadde ikke pusset opp bare fordi leietaker ønsker nytt. Hadde pusset opp om det var behov for det… 

Anonymkode: d32ce...0f2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde sagt blank nei. Hadde de bodd der i 15 år ville saken vært en annen. Men hvorfor mener de at det skal være behov for dette etter 1,5 år?

Det er ikke behov, er bare for utseendeskyld.  De skal reise på ferie i mars, de ønsker å få det evt gjort da. De vil ikke være behjelpelig med dette. 

Skrevet

Har vært leietaker i 11 år nå, har aldri falt meg inn å be en huseier om å pusse opp, i hvert fall ikke etter 1,5 år.. Kunne kaaanskje vurdert det, dersom jeg hadde bodd samme sted i flere år, og leiligheten begynte å forfalle, men jeg regner med at leiligheten hadde samme standard for 1,5 år siden, som den har nå.. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Queen19 skrev (Akkurat nå):

Har vært leietaker i 11 år nå, har aldri falt meg inn å be en huseier om å pusse opp, i hvert fall ikke etter 1,5 år.. Kunne kaaanskje vurdert det, dersom jeg hadde bodd samme sted i flere år, og leiligheten begynte å forfalle, men jeg regner med at leiligheten hadde samme standard for 1,5 år siden, som den har nå.. 

Samme standard for 1,5 år siden ja. 

Skrevet

Hvis det er et reelt behov ville jeg vurdert det, er det allerede i god stand hadde jeg ikke brukt penger på det. Ønsker leietaker nye farger, kunne jeg til nødt vært villig til å godta at de selv maler. Men da måtte de garantert for at de kan male, evt dekke kostnader med å rette opp etter søl selv.

Anonymkode: 89405...d67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
staffordshire87 skrev (2 minutter siden):

Samme standard for 1,5 år siden ja. 

Da syns jeg de er urimelige som ber om dette, de signerte en kontrakt for leiligheten som den ser ut i dag. Dersom dette er rent kosmetisk, og ikke har noe med hvordan leiligheten er å leve i, syns jeg ikke dere skal si ja til disse "ønskene"..  Maling får de eventuelt ordne selv, så lenge dere enten godkjenner fargen, eller dere får en skriftlig avtale på at de vil male tilbake til original farge, når de flytter ut.. 

Endret av Queen19
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som at de synes de har funnet ut hvordan de kan leie en nyoppusset leilighet til prisen av en ikke-nyoppusset leilighet. Dette hadde jeg ikke gått med på. Hvis dere på et tidspunkt ønsker å pusse opp, kan dere gjøre det etter at de har flyttet ut slik at dere kan ta høyere leie, eller vente til behovet faktisk er der. 

Anonymkode: 9dc90...228

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...