Gå til innhold

Bekymret for niesen min.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var et sånt barn, helt ekstremt kresen. Spiser heldigvis alt som voksen. Men jeg fikk cøliaki-diagnose i starten av 20-åra, og det er noe hun burde vært sjekket for. Med tanke på at hun er tynn og slapp.

Anonymkode: 3ac65...420

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nettopp slik jeg er redd det blir her også. Slik som nå måtte jo mor hente hjem barnet etter en dag bort. Vet ikke om det er riktig at hun henter, og kan ikke sette meg inn i situasjonen som mor heller, da vi heldigvis ikke har det problemet. Når flere av søskenbarna er samlet så sitter hun kun i fanget til mor. Om hun skal leke med de så må mor bli med. Jeg kan aldri se for meg at hun kommer til å dra bort en uke, selv om det riktignok er mange år til og kanskje ting er bedre da…

Anonymkode: 9d863...b7c

Den jenta jeg snakker om, der er det noe greier hos far, har vært flere rettsaker osv så det er nok konflikter mellom mor og far som ligger under mye av problemene. Men hun har mye problemer altså, og traumer og det er jo selvsagt veldig leit. 

Anonymkode: b79a0...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg var et sånt barn, helt ekstremt kresen. Spiser heldigvis alt som voksen. Men jeg fikk cøliaki-diagnose i starten av 20-åra, og det er noe hun burde vært sjekket for. Med tanke på at hun er tynn og slapp.

Anonymkode: 3ac65...420

Hun er tynn og slapp fordi hun spiser sjokolade frokost blanding til alle døgnets måltider tror jeg. Det, eller nugatti på skje er det eneste hun spiser. Kan ikke skjønne at hun får det hun trenger av næring jeg…

Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Omsorgssvikt ved å ikke ivareta barnets helse! Barnet ser syk ut sånn jeg oppfatter de observasjonene TS beskriver. Barnet har også et sykelig forhold til mat sånn TS observerer og beskriver. Holder ikke dette? 

Nei det synes jrg virkelig ikke

Anonymkode: e5dcc...15a

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun er tynn og slapp fordi hun spiser sjokolade frokost blanding til alle døgnets måltider tror jeg. Det, eller nugatti på skje er det eneste hun spiser. Kan ikke skjønne at hun får det hun trenger av næring jeg…

Det gjør hun jo ikke, blir både underernært og feilernært 😬

Anonymkode: 35493...043

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men ungen har ikke avslappet forhold til mat, og foreldrene er jo ikke stressa. De er helt blinde. Så hvordan skal de da komme på å ta med barnet til legen? Det skjer jo ikke. Men ikke sikkert det hjelper med kommentar om det, det har du nok rett i. Godt at ditt tantebarn vokste seg stor og sterk. Håper dette skjer her også…

Hvordan vet du at foreldrene er blinde? Det er ikke sikkert de forteller alt til deg. Regner med at jenta går på skole, og om hun er så dårlig som du skisserer her, har de forhåpentligvis tatt noen grep og snakket med foreldrene. Kanskje koblet på helsesykepleier og eventuelle andre instanser. 

Men det er klart; er du 100% sikker på at foreldrene ikke har foretatt seg noe, jenta ikke blir fulgt opp på noe som helst vis og at hun faktisk er så dårlig som gir uttrykk for her (overdrevet avhengig av mor, sykelig forhold til mat og slapp, gjennomsiktig hud og veldig tynn, så er det kanskje snakk om omsorgssvikt. 

Anonymkode: 30ef7...7e2

• Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke normalt. Ser mange henger seg opp i at hun er kresen i matveien, og at mange barn er det. Men det er jo ikke bare det du beskriver. Dette høres helt ekstremt ut og et barn som blir skadelidende, ikke leke med andre barn når man er 8 år, ikke kunne legges av andre enn mor osv. Din søster trenger veiledning i morsrollen. Barnevernet kan hjelpe med sånt.

Men prøv å snakke med søsteren din mer først selv om hun går i forsvarsposisjon. Kan det være andre innganger inn som spørre henne hvordan hun syns det går med datteren selv? Hvordan hun syns det er å kjøre opp til far hver kveld for legging i pappaukene? Understrek at du vil det beste for henne og for niesen din, og at du er bekymret. Hun blir sikkert sur uansett, men prøv. Og så kan du jo velge å være ærlig på at om ikke hun går helt i lås vil du ta det opp med noen andre som kan hjelpe. Evt snakke med faren til din niese?

Anonymkode: a7c3b...060

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som den saken ute i Lommedalen. 

Anonymkode: db962...974

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Får vibber fra Valdres-saken. Jenta har jo et ekstremt usunt forhold til både mat og egen mor. Kan du ikke ringe bv og i alle fall lufte saken? 

Anonymkode: af15d...852

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja, normalt er det ikke, Først og fremst bør barnet sjekkes av lege. Men det er utrolig hvordan kroppen henter det den trenger av næring når man er liten… Kan høres ut som det er på sin plass med en bekymringssamtale med sin søster? IKKE for å kritisere, men for å uttrykke en bekymring for hvordan det skal gå med barnet når hun blir eldre? Tenker at din søster sannsynligvis ikke vil orke å ha det slik heller. 

Anonymkode: 12eec...c2a

Skrevet

Noen barn er veldig kresen. Og de kan «vokse» det av seg. 
I dette tilfellet tenker jeg at kresenheten ikke er det som et mest gale. Jo, det fører gjerne til feilernæring og konsekvenser av dette. Så det bør følges opp. Men mor sin opptreden er nesten mer bekymringsfult. Det er selvsagt forståelig at ikke alle vil dele utfordringer, eventuell hvordan barnet følges opp osv. men det er åpenbart at det er noe. Da kan man i det minste si «takk for at du bryr deg, vi får oppfølging». Så blir man trygget på at barnet følges opp. Men her virker det som mor unngår. Det virker også som om barnet strever sosialt. 

Jeg ville vurdert bekymringsmelding. Spesielt med fokus på fysisk og psykisk helse. Mulig underernært, blek, hodepine (selv om du kanskje tenker det er en unnskyldning for å gå, så stemmer det kanskje, uansett du må ta utgangspunkt i hva mor informerer deg om). Og uroen ved at det tilsynelatende ikke gjøres noe for å følge opp barnet.

Du kan jo vurdere å informere din søster om bekymringen og at du ikke kan bære på byrden av å være bekymret for deg selv lengre når utfordringene tilsynelatende ikke føles opp. Så får mor sjans til å evt ta tak for å sørge for oppfølging selv (om du stoler på det) eller evt gir deg god nok informasjon om at barnet faktisk følges opp allerede. 
Har du noe kontakt med faren? Mulig å ytre bekymring ovenfor han?

• Liker 1
Skrevet

Det med maten kan ha en bakenforliggende årsak, det er fort gjort å anta at det er kresenhet og bortskjemt, Enkelte barn med visse diagnoser har et anstrengt forhold til feks konsistens på mat (som eggeplomme i speilegg som ikke er stekt på begge sider, syltetøy, gelé, melon, banan… de liker heller ikke feks  middagsmat der poteten er moset i brunsaus og kjøttkakene har saus over seg, men foretrekker potetene i sin helhet for seg selv, brokkolien for seg selv, kjøttkakene i biter for seg selv; ikke blande det sammen)

Hvor lenge siden er det foreldrene gikk fra hverandre? Hun er bare 8 år, og det å plutselig skulle flytte hjem annenhver uke og å være annenhver uke i et nytt hjem som hun ikke opplever som barndomshjemmet samtidig som hun «bor i koffert» og foreldrene er ikke sammen lengre er er en enorm skruball i er barns liv. Med mindre foreldrene bor i gangavstand til hverandre så vil hun også annenhver uke være utenfor i vennegjengen sin. Ofte er også mindre barn sterkest knyttet til mor siden det er mor som vanligvis er mest hjemme med de når de er små.

Det er så mange som tror det er grei skuring å skille seg da barn er så tilpasningsdyktige, De er faktisk ikke det, og foreldrenes skilsmisse er som oftest det første traumer de møter i livet,  Men de har ikke noe de skulle ha sagt da de bare blir informert om at mamma og pappa skal ikke bo sammen lengre ( jeg virkelig beundrer en kollega av meg der forholdet til barnefar tok slutt for 2 år siden, og de voksne bytter annenhver uke på å bo hjemme sammen med barna sånn at barna slipper å bytte hjem annenhver uke)

Så ant det med mat og jentas sterke tilknytning til moren kan ha en årsak som du ikke vet om pga foreldrene til niesen din velger å holde for seg selv.

Skrevet

Det er mange barn som er utrolig kresne. 

Hun virker veldig avhengig av sin mor, har hun alltid vært sånn? Har dette oppstått,så se det litt Ann. Noen barn I 8-9 års alderen kan plutselig gå inn i en slags angsfase,der de plutselig er redde for at det skal skje noe med foreldrene. Kan hun være i en slik fase nå? Det er forbigående, så det går over. 

Anonymkode: ac7a0...505

Skrevet

Min sønn var litt lik. Likte ingenting. Syntes han var blek jeg og. Nå er han 11 og har kommet seg veldig men liker fortsatt ikke en god del grønsaker. Han har adhd. 

Når han var liten lagde jeg grønnsaksjus til han fordi jeg var så bekymret. 

Kansje du kan prøve noe sånt når hun er på besøk? Smoothie med banan, appelsin og en dæsj spinat og en liten bit selleri.. Da kan du si til moren at hun har fått i seg frukt, litt spinat og selleri i dag. 

Og du kan mose grønnsaker inn i feks tomatsaus. ☺️ Prøv og si til mor hva hun spiser hos deg. Som forelder til sånne kresne barn blir man ganske oppgitt og tappa til slutt for man kaster så mye mat.. 

Anonymkode: 7ab0a...1da

Skrevet

Det kan være hun ikke liker konsistensen på en del mat. 

Anonymkode: 7ab0a...1da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva kan jeg evt si til min søster for at hun skal skjønne jeg ikke kritiserer henne?? For hun tar alt som kritikk og går rett i forsvar…

Det høres ut som mitt søsken. Min stemor og jeg prøvde å snakke fornuft med henne, men hun gikk rett i forsvar og ble sint. Jeg tror faktisk løsningen kom når helsesøster meldte sin bekymring angående vekt og vitaminer. Da forstod hun alvoret. Hun fortalte meg om dette, og jeg svarte veldig forsiktig, men støttet opp om viktigheten av det helsesøster sa: for hun var jo først sint på helsesøster også....men hun fikk noen advarsler fra oss der barnevernet ble nevnt i samtalen. 

Det gikk seg til, men det var mye ufornuftig der en stund. Heldigvis møtte far ny dame som tok tak og barnet ble tatt ut i frisk luft, fikk riktig mat og barnet ble mindre kresen ( rart ord å bruke på søppelmat)

Det kan være lurt å si noe, slik at når andre sier noe, så har hun hørt bekymringen før. Det er uten tvil andre som vil reagere, og godt er det. Her er det mor og far som svikter. Snakk om viktigheten av riktig mat og ernæring og søvn. Hun lar nok barnet styre der også. Det er det viktigste. Hun kommer seg nok av morens fang etter som hun blir eldre. 

Anonymkode: 62bb9...ba1

Skrevet

Noen barn er bare ekstremt kresne. Da kan man ikke gjøre så mye- å prøve å tvinge dem til å spise gjør bare alt verre. Så det er kanskje ikke slik at foreldrene’ lar’ henne holde på.

Men sikkert lurt å sjekke feks cøliaki

Skrevet

Problematferd indusert av mor? mye mulig. 

Enmeshed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...