AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #1 Skrevet 20. februar 2024 Har en niese på 8 år som jeg synes har en merkelig oppførsel. Jeg har prøvd å snakke med hennes mor om det, men ikke sikkert jeg har gjort det på riktig måte, hun går rett i forsvar og mener det ikke er noe. Hun er ekstremt kresen på mat, og det blir verre og verre. Ekstremt fokus på maten, og hun spiser nesten ikke noe. Hun holdt på slik siden hun var liten (og har fått holde på slik), og det er såvidt hun liker noe mat. Hun liker ikke is, kaker (om hun får skrape fyllet liker hun), hun får spise kun det hvite på egget (og da spiser hun maaange egg), hun liker kun innmaten i hamburgerbrød og pølsebrød osv osv. Når vi har sosiale sammenkomster så spiser hun ikke noe, og hun sitter kun i fanget på moren sin, selv om flere søskenbarn vil leke med henne. Når hun er på noe sosialt så får hun ofte vondt i hodet og de drar hjem med henne. Om hun er invitert i bursdag må søsteren min sjekke hva som serveres (ikke pga allergi såklart) for å sjekke om hun liker det. Om hun ikke liker det drar hun ikke. Ofte har de dratt i bursdag og funnet ut at hun ikke liker maten, og da har søsteren min ljuger til foreldre på selskapet om at hun har vondt i hodet og må hjem. Foreldrene har gått fra hverandre, men problemene startet lenge før det. Når faren har sin uke må moren komme hver kveld å si god natt og være der til hun sovner. Når far har hatt henne med på hytten så må mor kjøre opp dit etter en-to dager for hun er så avhengig av moren. Jenta er blek, nesten gjennomsiktig i huden, hun er tynn og slapp. Foreldrene er ikke åpne for at det er noe med henne… Tenker dere dette er normalt for en 8-åring? Anonymkode: 9d863...b7c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #2 Skrevet 20. februar 2024 Normalt, nei... Men hva du skal gjøre, uten å melde bekymring til offentlige etater... Jeg vet ikke.. Anonymkode: 7a517...814 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #3 Skrevet 20. februar 2024 Hva kan jeg evt si til min søster for at hun skal skjønne jeg ikke kritiserer henne?? For hun tar alt som kritikk og går rett i forsvar… Anonymkode: 9d863...b7c 1
Bombasi Skrevet 20. februar 2024 #4 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker dere dette er normalt for en 8-åring? Anonymkode: 9d863...b7c Nei, det er ikke normalt. Men det kan hende det er gode grunner for det, som du ikke vet om? Kanskje foreldrene har bedre kontroll på ting enn det inntrykket du har? Jeg tror ikke du kan gjøre så mye fra eller til her, annet enn å observere (med moderasjon selvsagt) og prate med foreldrene om det (med moderasjon det også). Du kan ikke engasjere deg for mye, og du bør holde deg unna å koble offentligheten (både institusjoner og andre folk) på saken. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #5 Skrevet 20. februar 2024 Deler av dette høres ut som meg da jeg var liten, jeg var sær i kosten og ganske sjenert, var også veldig tynn til jeg startet på videregående, men her høres det jo ut som det har bikket over til å bli sykelig, spesielt forholdet til mor. De bør i hvert fall få henne sjekket av lege, om kostholdet blir altfor ensidig kan hun jo faktisk ha mangelsykdommer. Anonymkode: a0eb5...af5 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #6 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Deler av dette høres ut som meg da jeg var liten, jeg var sær i kosten og ganske sjenert, var også veldig tynn til jeg startet på videregående, men her høres det jo ut som det har bikket over til å bli sykelig, spesielt forholdet til mor. De bør i hvert fall få henne sjekket av lege, om kostholdet blir altfor ensidig kan hun jo faktisk ha mangelsykdommer. Anonymkode: a0eb5...af5 Jeg tenker også det er fint å være glad i moren sin, men dette er langt over. Faren er veldig flink med henne. Vi har en mistanke at far setter litt mer krav mtp maten, og at derfor vil hun være med mor som er mer ettergivende. Men dette blir jo bare spekulasjon. Før kunne hun ligge over til oss og vi koset oss, men nå vil hun bare hjem og gråter etter mor. Det fører til at jeg ikke orker. Hun må også ha god kontroll på hvilket type brød, smør og pålegg vi har før hun vil ligge over. Vet at farmoren og farfaren er veldig oppgitt og blir lei, for hver gang hun har vært med på hytten med de og faren så bare gråter hun etter moren, og det ender med at de enten drar hjem eller moren må komme… Når jeg prøver å si til moren at hun må jo bare la henne prøve, så er det som å snakke til en vegg. Dessuten har min søster slitt psykisk de siste årene også, hun er litt manisk og frenetisk, så jeg tror det beste for jenta hadde vært og ikke vært med moren hele tiden og… Anonymkode: 9d863...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 Har et tantebarn som kun spiste pølser og rundstykker med nugatti hele barndommen. Han er en trivelig, velbygd mann over 180 cm nå. Kroppen tar det den trenger i stor grad, så er det nå legens ansvar å sjekke etter mangelsykdommer. Slutt å skap mer stress for foreldre som sikkert er stressa nok allerede. La ungen få et avslappa forhold til mat, så ordner det seg selv. Anonymkode: b8513...596 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har et tantebarn som kun spiste pølser og rundstykker med nugatti hele barndommen. Han er en trivelig, velbygd mann over 180 cm nå. Kroppen tar det den trenger i stor grad, så er det nå legens ansvar å sjekke etter mangelsykdommer. Slutt å skap mer stress for foreldre som sikkert er stressa nok allerede. La ungen få et avslappa forhold til mat, så ordner det seg selv. Anonymkode: b8513...596 Men ungen har ikke avslappet forhold til mat, og foreldrene er jo ikke stressa. De er helt blinde. Så hvordan skal de da komme på å ta med barnet til legen? Det skjer jo ikke. Men ikke sikkert det hjelper med kommentar om det, det har du nok rett i. Godt at ditt tantebarn vokste seg stor og sterk. Håper dette skjer her også… Anonymkode: 9d863...b7c 2 1
Fighter83 Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 Høres ut som du burde sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. Håper det blir tatt tak i. 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 En ting er barnet, men søsteren virker jo å ha noen utfordringer også som holder på slik. Anonymkode: d2e0e...77d 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 Nei det er ikke normalt, foreldrene burde jo ta helsesjekk på barnet, utelukke andre ting. Jeg har en datter som er mye lik i beskrivelsen, hun har autisme så grunner for det. Men vi tar henne med på helsesjekk og bupp. Men du har prøvd og snakke med foreldrene, når dem ikke hører ville jeg vel sagt tydelig at gjør dere ikke noe eller sjekker det opp, så må jeg meldt dere vidre. Man har jo et ansvar om foreldrene ikke tar tak. Anonymkode: 237a0...5f8
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Har en niese på 8 år som jeg synes har en merkelig oppførsel. Jeg har prøvd å snakke med hennes mor om det, men ikke sikkert jeg har gjort det på riktig måte, hun går rett i forsvar og mener det ikke er noe. Hun er ekstremt kresen på mat, og det blir verre og verre. Ekstremt fokus på maten, og hun spiser nesten ikke noe. Hun holdt på slik siden hun var liten (og har fått holde på slik), og det er såvidt hun liker noe mat. Hun liker ikke is, kaker (om hun får skrape fyllet liker hun), hun får spise kun det hvite på egget (og da spiser hun maaange egg), hun liker kun innmaten i hamburgerbrød og pølsebrød osv osv. Når vi har sosiale sammenkomster så spiser hun ikke noe, og hun sitter kun i fanget på moren sin, selv om flere søskenbarn vil leke med henne. Når hun er på noe sosialt så får hun ofte vondt i hodet og de drar hjem med henne. Om hun er invitert i bursdag må søsteren min sjekke hva som serveres (ikke pga allergi såklart) for å sjekke om hun liker det. Om hun ikke liker det drar hun ikke. Ofte har de dratt i bursdag og funnet ut at hun ikke liker maten, og da har søsteren min ljuger til foreldre på selskapet om at hun har vondt i hodet og må hjem. Foreldrene har gått fra hverandre, men problemene startet lenge før det. Når faren har sin uke må moren komme hver kveld å si god natt og være der til hun sovner. Når far har hatt henne med på hytten så må mor kjøre opp dit etter en-to dager for hun er så avhengig av moren. Jenta er blek, nesten gjennomsiktig i huden, hun er tynn og slapp. Foreldrene er ikke åpne for at det er noe med henne… Tenker dere dette er normalt for en 8-åring? Anonymkode: 9d863...b7c Bortskjemt bare.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 Her høres det ut som moren er hele problemet. Anonymkode: db962...974 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 Barnet har muligens været at mor sliter psykisk, og vil være med mor for å passe på og ha kontroll.. Anonymkode: d3427...fca 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 Her er det nok mor som er problemet og som knytter barnet alt for tett til seg. En i min datters klasse(7 trinn) er fullstendig avhengig av mor og blir stresset og urolig når mor ikke er der. Hun snakker ikke med andre voksne. Hun kan ikke ha samvær med far selv om far ønsker det, og nå skal klassen på leirskole og jeg tror at denne moren kommer til å være med selv om jenta nok hadde hatt godt av å klare seg alene. Hun skiller seg og litt ut i klassemiljøet og faller utenfor det sosiale i jentegruppa. Anonymkode: b79a0...81b 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #16 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Her er det nok mor som er problemet og som knytter barnet alt for tett til seg. En i min datters klasse(7 trinn) er fullstendig avhengig av mor og blir stresset og urolig når mor ikke er der. Hun snakker ikke med andre voksne. Hun kan ikke ha samvær med far selv om far ønsker det, og nå skal klassen på leirskole og jeg tror at denne moren kommer til å være med selv om jenta nok hadde hatt godt av å klare seg alene. Hun skiller seg og litt ut i klassemiljøet og faller utenfor det sosiale i jentegruppa. Anonymkode: b79a0...81b Det er nettopp slik jeg er redd det blir her også. Slik som nå måtte jo mor hente hjem barnet etter en dag bort. Vet ikke om det er riktig at hun henter, og kan ikke sette meg inn i situasjonen som mor heller, da vi heldigvis ikke har det problemet. Når flere av søskenbarna er samlet så sitter hun kun i fanget til mor. Om hun skal leke med de så må mor bli med. Jeg kan aldri se for meg at hun kommer til å dra bort en uke, selv om det riktignok er mange år til og kanskje ting er bedre da… Anonymkode: 9d863...b7c
KraKriAm Skrevet 20. februar 2024 #17 Skrevet 20. februar 2024 Det er jo virkelig ikke normalt at en 8 åring sitter på fanget til mor hele tiden, særlig når det er andre barn der å leke med.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #18 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et tantebarn som kun spiste pølser og rundstykker med nugatti hele barndommen. Han er en trivelig, velbygd mann over 180 cm nå. Kroppen tar det den trenger i stor grad, så er det nå legens ansvar å sjekke etter mangelsykdommer. Slutt å skap mer stress for foreldre som sikkert er stressa nok allerede. La ungen få et avslappa forhold til mat, så ordner det seg selv. Anonymkode: b8513...596 Han spiste vel pølser også? Anonymkode: 45bf2...09d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #19 Skrevet 20. februar 2024 Fighter83 skrev (1 time siden): Høres ut som du burde sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. Håper det blir tatt tak i. For hva? Anonymkode: e5dcc...15a 2
Fighter83 Skrevet 20. februar 2024 #20 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For hva? Anonymkode: e5dcc...15a Omsorgssvikt ved å ikke ivareta barnets helse! Barnet ser syk ut sånn jeg oppfatter de observasjonene TS beskriver. Barnet har også et sykelig forhold til mat sånn TS observerer og beskriver. Holder ikke dette? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå