Gå til innhold

Syk 4 åring med rare symptomer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! I går var jeg på legevakta med min sønn på 4 år. Deler sykdomsforløp her fordi jeg fortsatt er bekymret for om det kan være noe alvorlig.

Jeg hentet min sønn i barnehagen i går der han møtte meg med godt humør og masse energi. Da vi hadde gått litt ute, stoppet han plutselig opp og sa at han ikke kunne se ordentlig. Han sa han bare kunne se en «runding» og var klart stresset.  Jeg tenkte han bare hadde noe slurr på øyet. Da vi satt i bilen fortsatte han å klage. Han sa han ikke kunne se trærne ordentlig.  Jeg kunne heller ikke finne noe på øynene. Kan legge til at han blunker mye fra før, men blunket helt ekstremt denne dagen. Plutselig ble han veldig trøtt og sovnet (pleier ikke sove på dagen). Tenkte han trengte det, så han fikk sove en stund. 

Da jeg løftet han ut av bilen, var det akkurat som han ikke kjente meg igjen. Han kjempet seg ut av hendene mine og løp bort til bilen helt forvirret og redd. «Jeg vet ikke hva som skjer» sa han. Fikk til slutt tatt han med meg inn. Da fikk han plutselig feber hjemme som varte i typ 15 min, og fortsatte å klage på synet.

Tok av han sokkene da han ba om det. Ca et minutt etterpå sa han opprørt at han hadde mistet sokkene. Han fikk også spagetti som han ikke ville ha. Da jeg tok det vekk spurte han opprørt hvorfor han ikke hadde fått mat. Han husket ikke verken hvor sokkene eller maten ble av. Han lurte også på hvorfor vi hadde fått to TV-er da han så to stk på siden av hverandre. (Vi har bare ett tv). 

Jeg bestemte meg for å kjøre til legevakten med han, men på veien bort var han plutselig «helt fin» og masse energi igjen, utenom slørt blikk.

Han hadde dog en VELDIG rar personlighet. Da vi ankom venterommet, kjente jeg han ikke igjen. Folk som ikke kjenner han ville ikke reagert, men han sa ting og oppførte seg helt annerledes enn han pleier. Jeg spurte om han måtte på do. Han sa nei, og tisset da ut hele buksa si. Dette har han aldri gjort før. Han brydde seg ikke så mye om det, og han visste selv ikke hvorfor han gjorde det. Legen mente utifra sykdomsbilde at det var et virus som tukler med syn og hodet, og at det ville gå over av seg selv. 

Men han har fortsatt å være rar. Han ser ting som ikke er der (uten feber) som for eksempel rådyr i hagen. Han sier ting som ikke har skjedd, og husker lite om hva vi gjorde denne dagen. I dag morges sa han plutselig at han ikke kunne se ordentlig igjen.

Beklager lang tekst! Lurer bare på om noen har opplevd noe av det samme ift dette «viruset», eller om det kan være noe annet? 

Anonymkode: 5caaa...dee

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fått en hastetime hos fastlegen. Har ingen formening om hva det kan være, men jeg hadde blitt bekymret. 

Anonymkode: 5950d...6fd

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet

Høres rart ut at legen ikke tok det mer alvorlig. En MR hadde jo vært på sin plass med så sterke synsforstyrrelser. Jeg hadde gått privat, ville ikke tatt noen sjanser med et så lite barn.

Anonymkode: f92a1...9eb

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut at legen ikke tok det mer alvorlig. En MR hadde jo vært på sin plass med så sterke synsforstyrrelser i tillegg til de andre symtomene. Jeg hadde gått privat, ville ikke tatt noen sjanser med et så lite barn.

La til noe.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Få time hos fastlegen og be om en mr. Dette virket veldig merkelig. 

Anonymkode: 6260f...c3a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville dratt tilbake på legevakt og krevd noe mer undersøkelser.

Leger kan ikke avfeie ALT med små barn som "bare et virus"!! Det er jo helt absurd.

Stol på deg selv og at du kjenner barnet og vet at noe er galt.

Anonymkode: 05b8f...d20

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hjerneblødning? Svulst?

Anonymkode: c65f6...816

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Om mitt barn plutselig ikke kunne se ordentlig ville jeg nok ringt 112 liksom...

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

CT først, evt MR etterpå

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde jeg ikke gitt meg. Få en hastetime hos legen, dette må jo undersøkes.

Hadde også ringt barnehagen. Har han falt, slått seg?

Anonymkode: cd6ea...861

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde ikke slått meg til ro med det. Hadde bedt om hastetime hos fastlegen og bedt om henvisning til videre undersøkelser. Er jo ikke noe normalt "virus" det der. 

Anonymkode: 5b7db...c3e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om mitt barn plutselig ikke kunne se ordentlig ville jeg nok ringt 112 liksom...

Til politiet?

Anonymkode: 1b5fb...3c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Til politiet?

Sorry, skrivefeil, mente 113 :P Men man kan alltid ringe 112 da så setter de deg over til riktig så hadde jo ikke vært krise å ringe feil heller.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvilke undersøkelser ble gjort? Blodtrykk, puls, respirasjonsfrekvens, metning, sjekk av pupiller og synet generelt? Hvis ikke dette ble utført, tar du barnet til lege igjen asap.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke undersøkelser ble gjort? Blodtrykk, puls, respirasjonsfrekvens, metning, sjekk av pupiller og synet generelt? Hvis ikke dette ble utført, tar du barnet til lege igjen asap.

Du glemte kapillærfylning, blodsukker, vurdering av hudfarge og adferd

Ungen har en hjerneblødning tror jeg

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Oi, jeg hadde blitt redd om dette var mitt barn. Selv om det mest sannsynlig ikke er det, ville jeg tenkt hjerneblødning eller lignende og virkelig fått fart på undersøkelsene. Bra at du dro på legevakta, men utrolig rart at du ble avskrevet med "virus"! Ville ikke gitt meg, men kommet meg til legen asap om han fortsatt er sånn i dag.

Anonymkode: 68a51...3b7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! I går var jeg på legevakta med min sønn på 4 år. Deler sykdomsforløp her fordi jeg fortsatt er bekymret for om det kan være noe alvorlig.

Jeg hentet min sønn i barnehagen i går der han møtte meg med godt humør og masse energi. Da vi hadde gått litt ute, stoppet han plutselig opp og sa at han ikke kunne se ordentlig. Han sa han bare kunne se en «runding» og var klart stresset.  Jeg tenkte han bare hadde noe slurr på øyet. Da vi satt i bilen fortsatte han å klage. Han sa han ikke kunne se trærne ordentlig.  Jeg kunne heller ikke finne noe på øynene. Kan legge til at han blunker mye fra før, men blunket helt ekstremt denne dagen. Plutselig ble han veldig trøtt og sovnet (pleier ikke sove på dagen). Tenkte han trengte det, så han fikk sove en stund. 

Da jeg løftet han ut av bilen, var det akkurat som han ikke kjente meg igjen. Han kjempet seg ut av hendene mine og løp bort til bilen helt forvirret og redd. «Jeg vet ikke hva som skjer» sa han. Fikk til slutt tatt han med meg inn. Da fikk han plutselig feber hjemme som varte i typ 15 min, og fortsatte å klage på synet.

Tok av han sokkene da han ba om det. Ca et minutt etterpå sa han opprørt at han hadde mistet sokkene. Han fikk også spagetti som han ikke ville ha. Da jeg tok det vekk spurte han opprørt hvorfor han ikke hadde fått mat. Han husket ikke verken hvor sokkene eller maten ble av. Han lurte også på hvorfor vi hadde fått to TV-er da han så to stk på siden av hverandre. (Vi har bare ett tv). 

Jeg bestemte meg for å kjøre til legevakten med han, men på veien bort var han plutselig «helt fin» og masse energi igjen, utenom slørt blikk.

Han hadde dog en VELDIG rar personlighet. Da vi ankom venterommet, kjente jeg han ikke igjen. Folk som ikke kjenner han ville ikke reagert, men han sa ting og oppførte seg helt annerledes enn han pleier. Jeg spurte om han måtte på do. Han sa nei, og tisset da ut hele buksa si. Dette har han aldri gjort før. Han brydde seg ikke så mye om det, og han visste selv ikke hvorfor han gjorde det. Legen mente utifra sykdomsbilde at det var et virus som tukler med syn og hodet, og at det ville gå over av seg selv. 

Men han har fortsatt å være rar. Han ser ting som ikke er der (uten feber) som for eksempel rådyr i hagen. Han sier ting som ikke har skjedd, og husker lite om hva vi gjorde denne dagen. I dag morges sa han plutselig at han ikke kunne se ordentlig igjen.

Beklager lang tekst! Lurer bare på om noen har opplevd noe av det samme ift dette «viruset», eller om det kan være noe annet? 

Anonymkode: 5caaa...dee

Lege asp!!! Ikke for å skremme deg men det her kan potensielt være dødelig! Du må kreve han innlagt på sykehuset her og nå! Slag, blødning, hjernetumor, hjernehinne betennelse herpes på hjernen osv er bare noen av få ting som stemmer med de symptomene her nå! Nå må du kjempe en kamp om øyeblikkelig legehjelp og grundig utreding av ungen din ellers kan du sitte igjen uten barnet det her er haste sak ikke vent å se! 

Anonymkode: ae32d...511

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Husk at kvinner har en tendens til å underdrive når de beskriver symptomer. Du må være klar, direkte og heller overdrive enn underdrive når du er hos legen. Dette må de finne ut av.

Krysser fingrene for at det er noe helt ufarlig.

Anonymkode: 9ac18...349

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sorry, skrivefeil, mente 113 :P Men man kan alltid ringe 112 da så setter de deg over til riktig så hadde jo ikke vært krise å ringe feil heller.

Bortsett fra at hvis alle gjorde det så blokkes det for viktige politisaker som blir stående i kø, fordi de som egentlig skal til AMK ringef 112. Så jo det er krise hvis mange ringer feil.

Anonymkode: af8ba...abe

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke bra ut i det hele tatt.! Hvorfor ringte du ikke fastlegen i morges for akutt time? Legevaktslegen høres jo ut til å være fullstendig inkompetent!

Anonymkode: c314e...bd5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...