Gå til innhold

Dere andre som ikke har livsarvinger - hvem vil arve dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror gjenlevende ektefelle vil sitte i uskifet bo i et slikt tilfelle.

Vi skrev gjensidig testamente da vi giftet oss. Der står det at miine tantebarn arver gjenlevende. Så her ble skifte gjennomført da han døde ung, og om jeg vil - så kan jeg skrive nytt testamente. En som sitter i uskiftet bo vil ikke kunne gjøre det (annet enn eventuelt sin del av boet kanskje).

Det er i alle fall slik jeg har forstått reglene.

Anonymkode: aca3c...183

Dette stemmer, så forstår ikke helt hvorfor du siterer meg.

Vi har testamentert til hverandre av denne grunnen. Men ikke lagt føringer på hva lengstlevende skal gjøre med sin arv igjen, utover at vi har ytret ønsker (som jeg vet vil bli respektert). Man vet ikke hva fremtiden bringer, om disse tantebarnene blir narkomane som ikke bør få penger. Så jeg stoler på at min mann vil ta de riktige valgene når jeg ikke er der lenger.

Anonymkode: c17db...85c

• Liker 1
Skrevet

Opprinnelig hadde jeg en plan der det skulle gå til tante og onkelbarn, men vi har ikke noe særlig forhold til de da våre søsken ikke har bidratt (for å si det pent) til at det skal være en relasjon mellom oss og barna. Vi ses kun ved spesifikke anledninger som ikke er så mange og "kjenner" hverandre ikke. Så da bestemte vi oss for at siden det ble sånn i vår "familie" så vil vi heller at det skal komme andre tilgode som trenger det mer så da går det til veledighet hele sullamitten. Eller som noen skrev tidligere i tråden, makse lån, få god hjelp på eldre dager, bo godt, gjøre det man vil og bruke penger som "fulle sjømenn"

Anonymkode: 79bf0...695

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

I en tråd svarer man på HI. Med mindre man siterer andre direkte. 

De testamenterer alt til leger uten grenser.

For meg og min mann ville det betydd at halvparten av felles formue "forsvinner" til en organisasjon i det første faller fra. Derfor uheldig i mine øyne. 

Alt vårt er vårt, til begge er borte. 

Jeg er TS, ser det har blitt litt forvirring fordi jeg ikke nevnte i HI at vi har et gjensidig testamente i bunnen, der vi da arver hverandre 100 % og den gjenlevende står fritt til å skrive nytt testemante.

Arven til Leger uten grenser gjelder da om vi begge dør samtidig, eller den gjenlevende ikke rekker/ønsker å skrive nytt testamente.

Anonymkode: 0fb4c...45f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette stemmer, så forstår ikke helt hvorfor du siterer meg.

Vi har testamentert til hverandre av denne grunnen. Men ikke lagt føringer på hva lengstlevende skal gjøre med sin arv igjen, utover at vi har ytret ønsker (som jeg vet vil bli respektert). Man vet ikke hva fremtiden bringer, om disse tantebarnene blir narkomane som ikke bør få penger. Så jeg stoler på at min mann vil ta de riktige valgene når jeg ikke er der lenger.

Jeg misforstod nok det du skrev -  "For meg og min mann ville det betydd at halvparten av felles formue "forsvinner" til en organisasjon i det første faller fra. Derfor uheldig i mine øyne."

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg misforstod nok det du skrev -  "For meg og min mann ville det betydd at halvparten av felles formue "forsvinner" til en organisasjon i det første faller fra. Derfor uheldig i mine øyne."

Det var et svar til hva TS skrev i HI. At de har testamentert alt til Leger uten grenser. Da står man jo igjen med halvparten i det den ene faller fra. 

"Jeg og mannen har ikke livsarvinger, og har derfor valgt å testamentere bolig og alt av verdier i bank, fond og aksjer til Leger uten grenser."

Skrevet

Hun jeg er gudmor til. Vi har et veldig nært forhold og jeg ordnet testamente for 20 år siden. Om hun skulle dø før meg eller samtidig , så er det noen fettere og kusiner og om de også er borte- kattehuset i Oslo.

Anonymkode: 28d63...923

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var et svar til hva TS skrev i HI. At de har testamentert alt til Leger uten grenser. Da står man jo igjen med halvparten i det den ene faller fra. 

"Jeg og mannen har ikke livsarvinger, og har derfor valgt å testamentere bolig og alt av verdier i bank, fond og aksjer til Leger uten grenser."

Det vil man ikke, siden man enten sitter i uskiftet bo, eller, som ts avklarte, at de har testamentert til hverandre først. 

Anonymkode: 22daf...5f7

• Liker 1
Skrevet

Har ein skrevet testament så er det selvsagt det ein må forholde seg til. 

Er det ikkje skrevet noe testamente så går arv i kronologisk rekkefølge, og stopper ved søskenbarn til den avdøde, 

Anonymkode: 80867...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil man ikke, siden man enten sitter i uskiftet bo, eller, som ts avklarte, at de har testamentert til hverandre først. 

Anonymkode: 22daf...5f7

Jeg leste kun HI.

Det er jo likevel en tullete ting å gjøre. 

Si mannen dør først. Så noen år senere blir Leger uten grenser tatt for massive underslag, og det viser seg å være helt råttent. Så sitter hun der og vet at alt hun eier går dit likevel, fordi hun ikke har rett til å endre felles testamente. 

Vi har helt enkelt testamentert til hverandre, så vurderer lengstlevende løpende hvordan testamentet da skal se ut. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg leste kun HI.

Det er jo likevel en tullete ting å gjøre. 

Si mannen dør først. Så noen år senere blir Leger uten grenser tatt for massive underslag, og det viser seg å være helt råttent. Så sitter hun der og vet at alt hun eier går dit likevel, fordi hun ikke har rett til å endre felles testamente. 

Vi har helt enkelt testamentert til hverandre, så vurderer lengstlevende løpende hvordan testamentet da skal se ut. 

Vi har eksplisitt skrevet i testamentet at gjenlevende står fritt til å endre det akkurat som den vil. Men at om det ikke gjøres, gjelder det fortsatt ved gjenlevendes død.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har eksplisitt skrevet i testamentet at gjenlevende står fritt til å endre det akkurat som den vil. Men at om det ikke gjøres, gjelder det fortsatt ved gjenlevendes død.

Da har man jo i praksis testamentert til hverandre, ikke til en organisasjon. 

Her kommer det stadig nye faktum.

Er HI bare en reklame for Leger uten Grenser? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har man jo i praksis testamentert til hverandre, ikke til en organisasjon. 

Her kommer det stadig nye faktum.

Er HI bare en reklame for Leger uten Grenser? 

Hehe, nei!

Jeg tenkte ikke på å ha med dette med det gjensidige testamentet, for det jeg var nysgjerrig på var hvem som får penger etter folk som ikke har livsarvinger.

Jeg tok det som en selvfølge at folk som har fast partner eller ektefelle, overlater mye eller alt til denne. Skjønner at det ikke er gitt såklart, men for oss er det en selvfølge, så jeg tenkte ikke på å nevne det,

Poenget var uansett: Nysgjerrig på hva folk gjør, lar de bare arveloven bestemme eller har de bestemt noe annet selv 🙂

Skrevet

Til jeg får egne barn: min stesønn og min samboer. Har skrevet testamente.

• Hjerte 1
Skrevet

Min onkel er barnløs, og har skrevet testamente med meg som livsarving. 

Anonymkode: 8e0cf...b04

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 13.54):

Min onkel er barnløs, og har skrevet testamente med meg som livsarving. 

Anonymkode: 8e0cf...b04

men er det egentlig noe særlig "poeng" i å skrive testamente da? 

det blir vel du som kommer til å arve uansett...        

Anonymkode: 14552...f61

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert. Han er kanskje onkel til flere, og da skal arven deles mellom de om ikke noe er skrevet.

Anonymkode: 12cfe...919

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert. Han er kanskje onkel til flere, og da skal arven deles mellom de om ikke noe er skrevet.

Anonymkode: 12cfe...919

Han kan jo i teorien til og med ha gjenlevende foreldre eller mer sannsynlig: Søsken.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han kan jo i teorien til og med ha gjenlevende foreldre eller mer sannsynlig: Søsken.

Nettopp - slikt vet man aldri. Da min barnløse tante døde for noen år siden i en alder av 87, var mamma enearving etter loven. Men hun hadde skrevet testamente der det sto at det som var igjen etter at begravelsen og gravsteinen var betalt, skulle deles likt mellom hennes grandnevøer og nieser. Veldig greit at hun hadde skrevet testamente og tenkte på den generasjonen som trengte penger.

Anonymkode: 8c2d3...ec5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 8.35):

Jeg og mannen har ikke livsarvinger, og har derfor valgt å testamentere bolig og alt av verdier i bank, fond og aksjer til Leger uten grenser.

Kun gjenstander som er arvet fra respektive slekter går videre til disse, alle andre eiendeler gis til samme organisasjon.

Dette er jo ikke noe så mange sakker høyt om, så Jeg er litt nysgjerrig på hva andre uten livsarvinger gjør.

Noen som vil dele?

Selv tenker jeg at dersom vi blir gamle og får mye hjelp av en eller flere av de yngre slektningene, vurderer vi å endre testamentet. Men inntil videre står det som det står.

Har testamentet til nieser og nevøer + et par "ste"nieser. Deles likt uavhengig av hvem av oss de er i familie med. 

Anonymkode: d71cc...d0a

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis onkelen har foreldre som lever eller søsken som lever er det de som arver før hans niese(/nevø).

Anonymkode: c5a6f...d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...