AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Hei. Jeg har et spørsmål jeg bor i blokk og har et stort soverom. Det er veldig dårlig luft på rommet når jeg sover og det svir i halsen. Trodde først at det var pga. Forkjølelse men da venninnen min ligget opplevde hun det samme. Jeg har en liten luftluke ved vinduet der frisk luft kommer inn. Men alike tett.. Jeg har et gaderobe skap. Og innpå der er det noen slags rør så lurer på om det kan være pga mugg? Har noen erfaringer med tett rom? Anonymkode: 817d0...45b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Lufter du ut daglig? Ingen møbler skal stå inntil yttervegger. Da risikerer du å få mugg Anonymkode: cac12...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Skjønner ikke helt hva du mener med det røret. Du får ta en skikkelig utluftning hver dag. Anonymkode: 5430e...433 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei. Jeg har et spørsmål jeg bor i blokk og har et stort soverom. Det er veldig dårlig luft på rommet når jeg sover og det svir i halsen. Trodde først at det var pga. Forkjølelse men da venninnen min ligget opplevde hun det samme. Jeg har en liten luftluke ved vinduet der frisk luft kommer inn. Men alike tett.. Jeg har et gaderobe skap. Og innpå der er det noen slags rør så lurer på om det kan være pga mugg? Har noen erfaringer med tett rom? Anonymkode: 817d0...45b Lufter daglig. Det hjelper ikke 😕 Anonymkode: 817d0...45b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lufter du ut daglig? Ingen møbler skal stå inntil yttervegger. Da risikerer du å få mugg Anonymkode: cac12...0f7 Har en dobbel seng med en senge ramme inn til veggen kan den også muggnes? Anonymkode: 817d0...45b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Senge gavel. Anonymkode: 817d0...45b
C-girl Skrevet 20. februar 2024 #7 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en dobbel seng med en senge ramme inn til veggen kan den også muggnes? Anonymkode: 817d0...45b Ja, om den står mot yttervegg så kan den få mugg på seg. 1
newman01 Skrevet 20. februar 2024 #8 Skrevet 20. februar 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Lufter du ut daglig? Ingen møbler skal stå inntil yttervegger. Da risikerer du å få mugg Anonymkode: cac12...0f7 Hva slags hus bor du i om du ikke møblerer langs yttervegger? Må se veldig rart ut. Slike råd gjelder i hovedsak i kjeller, ikke i etasjer over terreng. jeg hadde da hatt store problemer med å montere kjøkken, henge tv på veggen, plassere sofa osv. Hva mener TS med rør i garderobeskap? Og hvorfor tror personen at et rør i et skap betyr mugg? Meg bekjent lager ikke sopp rør i skap… 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #9 Skrevet 20. februar 2024 newman01 skrev (42 minutter siden): Hva slags hus bor du i om du ikke møblerer langs yttervegger? Må se veldig rart ut. Slike råd gjelder i hovedsak i kjeller, ikke i etasjer over terreng Kan være fornuftig dersom man bor i eldre bygårder i tegl for eksempel. Har sett flere tilfeller av mugg på grunn av kondens på yttervegg og tunge møbler mot yttervegg. Anonymkode: d59c4...a41 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #10 Skrevet 20. februar 2024 2 hours ago, newman01 said: Hva slags hus bor du i om du ikke møblerer langs yttervegger? Må se veldig rart ut. Slike råd gjelder i hovedsak i kjeller, ikke i etasjer over terreng. jeg hadde da hatt store problemer med å montere kjøkken, henge tv på veggen, plassere sofa osv. Hva mener TS med rør i garderobeskap? Og hvorfor tror personen at et rør i et skap betyr mugg? Meg bekjent lager ikke sopp rør i skap… https://www.huseierne.no/vedlikeholdskalender/oktober/unnga-mobler-mot-kalde-vegger/ Setter du møbler tett inntil kalde vegger (mot yttervegg), risikerer du at det dannes kondens mellom møbelet og veggen, og at det gror muggsopp. Der kald og varm luft møtes bør det være luftig og god luftsirkulasjon. PRØV Å GOOGLE LITT SELV A Anonymkode: cac12...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #11 Skrevet 20. februar 2024 newman01 skrev (3 timer siden): Hva slags hus bor du i om du ikke møblerer langs yttervegger? Må se veldig rart ut. Slike råd gjelder i hovedsak i kjeller, ikke i etasjer over terreng. jeg hadde da hatt store problemer med å montere kjøkken, henge tv på veggen, plassere sofa osv. Hva mener TS med rør i garderobeskap? Og hvorfor tror personen at et rør i et skap betyr mugg? Meg bekjent lager ikke sopp rør i skap… Jeg har sofa langs yttervegg, men det er plassert klosser bak bena slik at den ikke kommer helt inntil veggen, og luft sirkulerer fritt. Anonymkode: 2673f...627 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #12 Skrevet 20. februar 2024 Kanskje en luftfukter vil hjelpe? Det er veldig tørr luft nå på vinteren. Anonymkode: 4b4e8...8f7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #13 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kanskje en luftfukter vil hjelpe? Det er veldig tørr luft nå på vinteren. Anonymkode: 4b4e8...8f7 Luftfukter på et soverom med dårlig lufting? Det høres ikke ut som dagens beste råd. Anonymkode: 9b52d...d6b 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #14 Skrevet 20. februar 2024 Har du sjekket om du har tilstrekkelig avtrekk? Er det nok sug i avtrekk på kjøkken og bad? Det kommer ikke ner luft inn enn det som trekkes ut, mekanisk eller ved naturlig oppdrift. En rask utlufting med ordentlig gjennomtrekk er et godt alternativ. Anonymkode: b9382...385 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #15 Skrevet 20. februar 2024 Sover du med lukket dør? Har du samme problem om du sover med åpent vindu? Anonymkode: f43ca...c30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå