Gå til innhold

Har jeg lipødem?


Gjest cleancotton

Anbefalte innlegg

Gjest cleancotton
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det komiske er jo at leger generelt ikke skjønner seg på lipødem.

Du må til spesialist. Har ei venninne som gikk til lege med smerter i føttene. Men legen sa næææ... visste ikke hva det var som feilte henne. Måtte søke på nettet selv å få mistanke om lipødem. Hun fant en spesialist som hun kontaktet å fikk diagnosen ved første legetime.

Anonymkode: c114f...5a0

Ja, men jeg har ikke vondt i føttene. Det var jo synd hun opplevde det sånn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cleancotton skrev (1 time siden):

Hva er grunnen til at du tror jeg trenger det?

Fordi du muligens har litt hovne bein, som kan tyde på dårlig lymfesirkulasjon. Men hvis du er aktiv og at beina føles lette og ikke vonde etter en lang dag på beina ville jeg ikke brydd meg. De ser normale ut, lipødem har du ihvertfall ikke!

 

Anonymkode: 0dfd4...b02

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cleancotton
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi du muligens har litt hovne bein, som kan tyde på dårlig lymfesirkulasjon. Men hvis du er aktiv og at beina føles lette og ikke vonde etter en lang dag på beina ville jeg ikke brydd meg. De ser normale ut, lipødem har du ihvertfall ikke!

 

Anonymkode: 0dfd4...b02

Nei føler ingen plager. Ble opphengt i det når den personen mente jeg hadde det, man blir jo engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ser helt normal ut.

kan det være at du har litt vann i kroppen?

Hvis du står eller går lenge får du hovne legger.

Anonymkode: 5343a...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er litt hoven men det der er ikke lipødem nei

Anonymkode: 1a57f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har høy fettprosent. 

Lav muskelmasse.

Spis sunnere og tren, så vil du se stor forskjell.

Ingenting kommer gratis :)

Anonymkode: fe5f1...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ser ikke ut som lipødem. 

Er du veldig bekymra kan du gå inn på nllf og fysioterapeutlista deres. Finn en fysio med kompetanse på lipødem og bestill time. Det er så og si umulig å si bare ved å se på bilder. 

Anonymkode: 7d200...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cleancotton
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har høy fettprosent. 

Lav muskelmasse.

Spis sunnere og tren, så vil du se stor forskjell.

Ingenting kommer gratis :)

Anonymkode: fe5f1...01f

Enig i det 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest atlasvirvar
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 17.26):

Du har høy fettprosent. 

Lav muskelmasse.

Spis sunnere og tren, så vil du se stor forskjell.

Ingenting kommer gratis :)

Anonymkode: fe5f1...01f

Dette BS. Altså bullshit. Jeg har spist sunt lenge over mange år og lipødem viser mer og mer at det er en genetisk sykdom. Jeg har ridd hest, vært aktiv og gått ned 35kg men allikevel vært "stor" rundt rumpe og lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest atlasvirvar

Vet dette er noen mnd gammelt men er blitt engasjert i lipødem og hvis du mistenker at du kan ha det så hadde jeg tatt kontakt med lege/fysio som har kunnskap rundt dette. I Norge så er jo dette faktisk ikke en egen diagnose per d.d. Norge er ikke helt med resten av verden når det gjelder icd diagnosesystemet.

Hva kan du/vet du om lipødem?

Hos meg oppstod det i 11/12-års alder, når puberteten meldte sin ankomst (ser også en likhet hos min niese på 10år nå...), jeg veide mellom 40-50kg og så eksploderte jeg (veide 80-90kg på ungdomskolen) og så startet jeg med med p-piller i en alder av 27 (første seriøse seksuelle partner). Da blomstret det og jeg gikk opp 20kg ila 1år (her hadde jeg hatt gastric bypass i forkant. Gikk fra 125kg til 88kg), i betent fettvev (fysio utdannet innen lipødem og lymfødem som har konkludert at hormonene spilte en stor rolle i vektøkningen igjen). Godteri og kalorier utgjør noe, selvsagt, merker forskjell i "tregheten" men hormoner har mye å si vedr. lipødem. Samt genetikk. Ser i etterkant og mer research at på mors-siden så har jeg trukket det korte strået. En død tante (som jeg kun ser på bilder, ligner på hva jeg har, samt hennes datter som jeg ikke snakker med), min søster, far, og mor er "overvektige" ut i fra hva en BMI kalkulator sier, men de er alle sunne og aktive mennesker, men har aldri hatt "ridebuksene" og den smale midjen som jeg har hatt. Ansikt, midje, ankler og store deler av armene har vært "normale"/smale hos meg. Jeg har siden puberteten hatt store lår, en brei rumpe og har nå "grevinne" armer i en alder av 29. Jeg tok gastric bypass i en alder av 25 og var 6-7 dager aktiv med hest i nesten 10 år og fremdeles mistet jeg ikke "mye" omkrets rundt rumpe og lår. Mange forbinder lipødem med at det "kutter" ved anklene, dette problemet har jeg ikke hatt, men mer stooor forskjell i tyngde følelse når det er -10 og + 20 grader (til tross at jeg går 120min turer x5 ukentig med hunder og gubben). Da er det tyngre å gå opp en bakke selvom jeg ikke har gått opp i vekt. I Norge så "vet de ikke" offentlig, hva lipødem kommer av eller hva det er. Private leger som Dr Stefan Emmes vet hva han prater om.

Skulle ønske jeg hadde en lommebok som kunne betale for hjelpen jeg trenger for å si det sånn... Jeg har ikke hatt barn, skeptisk til å få barn pga risikoen av å føre genet videre og da også med samboers genetiske problematikk med div stoffskifte sykdommer og diabetes (han veier 65kg og er 187cm). Jeg veier 98kg per d.d og er 163cm men med en smal midje, slankt ansikt, smale ankler og vi begge har et sunt kosthold ut i fra hva legene og samfunnet våres sier. 

Hvordan føles det når du styker "hardt" over lårene? Er det ruglete/kuler/grøtete? Uansett vekt, størrelse så kan man ha lipødem. Har man BMI 28 eller under så kan man bli med i et studie som kan hjelpe resten av lipødem Norge med å få en diagnose. Rådfør deg med en fysioterapeu/lege som har spesialisering innenfor dette. Du finner også mye info via www.NLLF.no :)

Uansett så er du råflott og u do you!

Lipødem er bare kjipt as fuck i Norge siden det ikke er en godkjent diagnose, derfor ingen godkjent behandlig.

Beklager lang kommentar, ehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest atlasvirvar skrev (21 timer siden):

Vet dette er noen mnd gammelt men er blitt engasjert i lipødem og hvis du mistenker at du kan ha det så hadde jeg tatt kontakt med lege/fysio som har kunnskap rundt dette. I Norge så er jo dette faktisk ikke en egen diagnose per d.d. Norge er ikke helt med resten av verden når det gjelder icd diagnosesystemet.

Hva kan du/vet du om lipødem?

Hos meg oppstod det i 11/12-års alder, når puberteten meldte sin ankomst (ser også en likhet hos min niese på 10år nå...), jeg veide mellom 40-50kg og så eksploderte jeg (veide 80-90kg på ungdomskolen) og så startet jeg med med p-piller i en alder av 27 (første seriøse seksuelle partner). Da blomstret det og jeg gikk opp 20kg ila 1år (her hadde jeg hatt gastric bypass i forkant. Gikk fra 125kg til 88kg), i betent fettvev (fysio utdannet innen lipødem og lymfødem som har konkludert at hormonene spilte en stor rolle i vektøkningen igjen). Godteri og kalorier utgjør noe, selvsagt, merker forskjell i "tregheten" men hormoner har mye å si vedr. lipødem. Samt genetikk. Ser i etterkant og mer research at på mors-siden så har jeg trukket det korte strået. En død tante (som jeg kun ser på bilder, ligner på hva jeg har, samt hennes datter som jeg ikke snakker med), min søster, far, og mor er "overvektige" ut i fra hva en BMI kalkulator sier, men de er alle sunne og aktive mennesker, men har aldri hatt "ridebuksene" og den smale midjen som jeg har hatt. Ansikt, midje, ankler og store deler av armene har vært "normale"/smale hos meg. Jeg har siden puberteten hatt store lår, en brei rumpe og har nå "grevinne" armer i en alder av 29. Jeg tok gastric bypass i en alder av 25 og var 6-7 dager aktiv med hest i nesten 10 år og fremdeles mistet jeg ikke "mye" omkrets rundt rumpe og lår. Mange forbinder lipødem med at det "kutter" ved anklene, dette problemet har jeg ikke hatt, men mer stooor forskjell i tyngde følelse når det er -10 og + 20 grader (til tross at jeg går 120min turer x5 ukentig med hunder og gubben). Da er det tyngre å gå opp en bakke selvom jeg ikke har gått opp i vekt. I Norge så "vet de ikke" offentlig, hva lipødem kommer av eller hva det er. Private leger som Dr Stefan Emmes vet hva han prater om.

Skulle ønske jeg hadde en lommebok som kunne betale for hjelpen jeg trenger for å si det sånn... Jeg har ikke hatt barn, skeptisk til å få barn pga risikoen av å føre genet videre og da også med samboers genetiske problematikk med div stoffskifte sykdommer og diabetes (han veier 65kg og er 187cm). Jeg veier 98kg per d.d og er 163cm men med en smal midje, slankt ansikt, smale ankler og vi begge har et sunt kosthold ut i fra hva legene og samfunnet våres sier. 

Hvordan føles det når du styker "hardt" over lårene? Er det ruglete/kuler/grøtete? Uansett vekt, størrelse så kan man ha lipødem. Har man BMI 28 eller under så kan man bli med i et studie som kan hjelpe resten av lipødem Norge med å få en diagnose. Rådfør deg med en fysioterapeu/lege som har spesialisering innenfor dette. Du finner også mye info via www.NLLF.no :)

Uansett så er du råflott og u do you!

Lipødem er bare kjipt as fuck i Norge siden det ikke er en godkjent diagnose, derfor ingen godkjent behandlig.

Beklager lang kommentar, ehehe.

Hadde ikke det🙃😉

Anonymkode: ff1ab...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cleancotton skrev (På 19.2.2024 den 14.56):

Jeg er redd jeg har lipødem, men har hatt litt hovne legger mange år. Etter sist graviditet.

Har spist mye siste månedene, mye godis og spist mye mer enn jeg trenger. Nå er jeg redd jeg ikke får det vekk, fordi det er lipødem.

Flere bilder i kommentarer.

 

 

 

 

 

20240219_144130.png

Synes du ser helt fin ut, normalt slank og pene ben.

Anonymkode: 529bc...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt kraftige ben i forhold til str på overkropp. Har også legger nesten like store som låra, og "låra-rett-i-skoa" ben. Jeg dro til en spesialist med tanke på lipødem, men hadde ikke det 😊 Så vi er alle forskjellige. Har alltid ønsket meg lange, tynne ben og slanke legger og fine ankler, med det ser dårlig ut det 😬😄

Anonymkode: e0a69...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...