AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #1 Skrevet 19. februar 2024 Hei, jeg skal reise alene snart til Hellas, 1 uke. Jente på 21 år. Gleder meg, men det eneste problemet er at jeg er veldig redd for å bli ranet.. hva skal jeg liksom gjøre hvis noen stjeler mobiltelefonen min og jeg er helt alene i utlandet? Sånne katastrofe tanker ødelegger.. vurderer nesten å kjøpe en billig ekstra telefon å ha som forsikring i tilfelle jeg mister min egen😅😅 Anonymkode: fdab8...238 2
Stor pike Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 (endret) Hellas vil jeg si er det tryggeste landet. Ja, du må passe på drinken din ute, det må man overalt. Men jeg vil si sjansen for å bli slått ned og ranet er minimal. Bulgaria derimot... Fjernet svar til slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 20. februar 2024 av Perelandra 12
Gjest Chicchi Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Vær smart! Ikke gå inn i trange smug eller bakgater og ikke drikk deg for full (dette er ikke victim shaming, du har ikke ansvaret hvis noe skjer deg, men man er jo ekstra sårbar når man er drita). Skal du bo på hotell? Hvorfor ikke et hostel, hvor du kan treffe andre i samme situasjon?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #4 Skrevet 19. februar 2024 Chicchi skrev (Akkurat nå): Vær smart! Ikke gå inn i trange smug eller bakgater og ikke drikk deg for full (dette er ikke victim shaming, du har ikke ansvaret hvis noe skjer deg, men man er jo ekstra sårbar når man er drita). Skal du bo på hotell? Hvorfor ikke et hostel, hvor du kan treffe andre i samme situasjon? Bor på hotell da jeg føler det er mye tryggere, og det er bedre standars Anonymkode: fdab8...238 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #5 Skrevet 19. februar 2024 Det kommer til å gå helt fint! Du blir ikke ranet på gata i dagslys, men lommetyveri kan jo forekomme. Ta med en iPad eller ekstra telefon (du har sikkert noen venner som har en gammel du kan låne), så har du wifi hvis din skulle bli stjålet. Ha med to bankkort, ha dem aldri på samme sted. Gjem det ene på hotellrommet, eller i safen aller helst. Ta kopi av passet ditt, og legg originalen i safen på hotellet. Om du skulle bli utsatt for lommetyveri, vil ikke ferien din bli helt ødelagt. Ha en super tur! Anonymkode: ee765...506 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #6 Skrevet 19. februar 2024 Det er ikke noe mye større sjanse for å bli ranet i andre land enn i Norge... Hvis telefonen blir borte, så sier du i fra i resepsjonen på hotellet, og får hjelp til å kontakte forsikringsselskapet ditt, samt anmelde tyveriet. Ha ett ekstra kredittkort liggende gjemt på hotellrommet, i tilfelle du skulle miste veska ute. Og kopi av pass. Vær obs på lommetyveri i større folkemengder og ved trengsel. Det er ikke noe farlig gå ut å spise på kvelden, eller ta seg ett glass vin eller en øl. Men bruk sunn fornuft. Ikke snu ryggen til drikken, ikke ta imot drikke fra fremmede, ikke bli overstadig. Ikke gå på folketomme steder. Anonymkode: e66d1...38b 6
Hatsumomo Skrevet 19. februar 2024 #7 Skrevet 19. februar 2024 Chicchi skrev (14 minutter siden): Vær smart! Ikke gå inn i trange smug eller bakgater og ikke drikk deg for full (dette er ikke victim shaming, du har ikke ansvaret hvis noe skjer deg, men man er jo ekstra sårbar når man er drita). Skal du bo på hotell? Hvorfor ikke et hostel, hvor du kan treffe andre i samme situasjon? Et hostel? Er det et sted man har stor sjanse for å bli ranet må det vel være et hostel hvor du deler rom eller mange enkeltstående senger med andre. 6 1
Hatsumomo Skrevet 19. februar 2024 #8 Skrevet 19. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei, jeg skal reise alene snart til Hellas, 1 uke. Jente på 21 år. Gleder meg, men det eneste problemet er at jeg er veldig redd for å bli ranet.. hva skal jeg liksom gjøre hvis noen stjeler mobiltelefonen min og jeg er helt alene i utlandet? Sånne katastrofe tanker ødelegger.. vurderer nesten å kjøpe en billig ekstra telefon å ha som forsikring i tilfelle jeg mister min egen😅😅 Anonymkode: fdab8...238 Har reist på tur mange steder alene flere ganger, null stress. Par ting du må være obs på; 1) Aldri ta imot drink fra andre ute og pass GODT på din egen drink. Jeg drikker alltid av flasker hvor jeg sørger for at jeg har en finger nedi flaskentuten så ingenting kommer forbi meg 2) Ikke vandre ute alene etter et visst klokkeslett, det er det ingen poeng i når du reiser alene som kvinne. 3) Alltid vær klar over det den kjappeste ruten å gå til hotellet fra der du skal være (evt ta drosje/kollektivtrafikk) 4) Ikke flash med dyre smykker, klokker, solbriller, klær, vesker osv. Alltid ha mobil og pengene dine et sted du kjenner de er der, f.eks i din egen lomme (ikke baklomme). Bruker du veske, ha den foran på magen - ikke slengt bak ryggen eller på siden hvor du ikke har kontroll. Og pass å holde på vesken når du står i kø eller i en folkemengde. 5) Bruk safen på hotellet for pass og annet du er ekstra redd for. Har aldri blitt ranet, men så er jeg ganske så påpasselig av meg når jeg reiser på tur alene. Endret 19. februar 2024 av Hatsumomo 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kommer til å gå helt fint! Du blir ikke ranet på gata i dagslys, men lommetyveri kan jo forekomme. Ta med en iPad eller ekstra telefon (du har sikkert noen venner som har en gammel du kan låne), så har du wifi hvis din skulle bli stjålet. Ha med to bankkort, ha dem aldri på samme sted. Gjem det ene på hotellrommet, eller i safen aller helst. Ta kopi av passet ditt, og legg originalen i safen på hotellet. Om du skulle bli utsatt for lommetyveri, vil ikke ferien din bli helt ødelagt. Ha en super tur! Anonymkode: ee765...506 Tusen takk for så fine mennesker som deg!❤️ts Anonymkode: fdab8...238 2
kaskazini Skrevet 19. februar 2024 #10 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei, jeg skal reise alene snart til Hellas, 1 uke. Jente på 21 år. Gleder meg, men det eneste problemet er at jeg er veldig redd for å bli ranet.. hva skal jeg liksom gjøre hvis noen stjeler mobiltelefonen min og jeg er helt alene i utlandet? Sånne katastrofe tanker ødelegger.. vurderer nesten å kjøpe en billig ekstra telefon å ha som forsikring i tilfelle jeg mister min egen😅😅 Anonymkode: fdab8...238 Vær en smart turist, så går dette veldig fint Jeg har reist mye alene siden jeg var i 20-årene, også i land utenfor Europa. Hellas er ett av landene jeg følge meg tryggest i. Det er alltid en sjanse for at du blir ranet, men mest sannsynlig blir du ikke det. Det hjelper lite å krisemaksimere, men det kan være smart å tenke igjennom hva du gjør hvis det som mest sannsynlig ikke skjer likevel inntreffer. På alle mine reiser har jeg aldri blitt ranet, men jeg har vært utsatt for tyveri av saker som jeg har vært litt uforsiktig med. - Det viktigste du har er passet og bankkort, ikke telefonen. Jeg legger alltid passet mitt i safen på hotellet og har med meg et ekstra kredittkort på tur som også ligger sammen med passet i safen. - Når jeg reiser utenfor Europa lag jeg den telefonen jeg bruker mest ligge igjen hjemme og putter sim-kortet inn i den gamle som jeg ikke lengre bruker til hverdags, men i Hellas hadde jeg ikke giddet det. - Hvis noen stjeler telefonen din så klarer du deg helt fint uten, og hvis du ikke gjør det kan du kjøpe deg en billig der nede (eller høre om forsikringsselskapet faktist dekker ordentlig ny med en gang) - Hvis du skal på stranden og tenker at du vil bade, ta kun med deg ting du tåler at blir stjålet - la for eksempel mobil og bankkort ligge igjen på hotellet, og ta kun med deg det du trenger av kontanter. Kos deg på tur og ikke lytt til de som krisemaksimerer 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #11 Skrevet 19. februar 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg skal reise alene snart til Hellas, 1 uke. Jente på 21 år. Gleder meg, men det eneste problemet er at jeg er veldig redd for å bli ranet.. hva skal jeg liksom gjøre hvis noen stjeler mobiltelefonen min og jeg er helt alene i utlandet? Sånne katastrofe tanker ødelegger.. vurderer nesten å kjøpe en billig ekstra telefon å ha som forsikring i tilfelle jeg mister min egen😅😅 Anonymkode: fdab8...238 Hellas er et av de tryggeste landene du kan reise til som jente, alene. Bruk sunn fornuft og ikke drikk deg dritafull, så kommer det til å gå kjempefint. Anonymkode: 4d891...4f0 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #12 Skrevet 19. februar 2024 På sekker og slikt, sett på en karabinkrok, https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/karabinkroker/karabinkrok-galvanisert-2000050692 Om du har kontanter, lapper, ha lavest valør ytterst. Anonymkode: d80f6...9aa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #13 Skrevet 19. februar 2024 Ville vært mer redd for å bli overfalt som jente. Du må jo ha simkort for å ringe. Men du kan jo alltids koble deg på WiFi på hotellet, flyplass, kafeer osv uten. Kanskje familie eller venner har en gammel mobil de vil låne deg? Print ut alle reisedokumenter, også flybilletter. Er ikke bilettene klar for hjemreise kan de printes på hotellet når det er klart. Du må henvende deg til politistasjonen om mobilen blir stjålet hvis du vil ha igjen på forsikringen. Anonymkode: f8fcf...43f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #14 Skrevet 19. februar 2024 Svært liten sjanse for å bli ranet. Fordel risikoen for å miste alt ved å oppbevar kort på ulike steder. Feks ett i en innerlomme. Ikke gå med en hel kortstokk godt synlig i mobilveska som mange gjør. Anonymkode: f6afe...fab 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #15 Skrevet 19. februar 2024 Jeg har reist mye alene til varmere strøk i Europa. Ta med to kort, oppbevar de aldri sammen. Ikke Flash smykker, penger, mobil og verdisaker. Jeg liker å ha en liten veske tett inntil kroppen med verdisakene mine. Jeg foretrekker å bruke Mastercard fremfor vanlig bankkort ute. Med tanke på svindel. Ikke beveg deg i trange gater. Pass på drikka de. Bruk sunn fornuft. Husk solkrem. Dette kommer til å gå veldig bra ts! husk reiseforsikring! Anonymkode: 6fd1b...0eb 2
Skogkatten Skrevet 19. februar 2024 #16 Skrevet 19. februar 2024 Det er trygt om du tar normale forholdsregler. For eksempel ikke drikke seg full, som nevnes her, og å være bevisst på hvor det er trygt å bevege seg. Det å aldri oppbevare penger og alle kort sammen, er også et veldig godt råd. I tillegg har jeg lært meg å alltid gå med selvtillit, som om du alltid vet hvor du er, hvor du skal og har full kontroll, selv om det ikke stemmer. Da vil du se ut som du er kjent i området, og være litt mindre utsatt, fordi du ikke blir sett på som typisk forvirret turist. Jeg har vært i Hellas mange ganger, og har aldri opplevd det som annet enn trygt. Jeg har vært i mange andre land også, som nok ligger under Hellas på lista over verdens tryggeste land, og det har også gått helt fint. Bulgaria, som en nevnte her, der hadde jeg et studieopphold på flere måneder, og tenk at jeg kom meg derfra med alle mine eiendeler i behold. Minus en bok, riktignok, men det var fordi jeg glemte den på toget. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #17 Skrevet 19. februar 2024 Så lenge du ikke drar ut alene på natta og drikker deg sanseløs dritings så kan du slappe helt av. Jeg har reist masse rundt i verden alene, på mange shady plasser, og det har gått helt fint hver eneste gang. Anonymkode: 8d383...6b2 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #18 Skrevet 19. februar 2024 Hatsumomo skrev (1 time siden): Har reist på tur mange steder alene flere ganger, null stress. Par ting du må være obs på; 1) Aldri ta imot drink fra andre ute og pass GODT på din egen drink. Jeg drikker alltid av flasker hvor jeg sørger for at jeg har en finger nedi flaskentuten så ingenting kommer forbi meg 2) Ikke vandre ute alene etter et visst klokkeslett, det er det ingen poeng i når du reiser alene som kvinne. 3) Alltid vær klar over det den kjappeste ruten å gå til hotellet fra der du skal være (evt ta drosje/kollektivtrafikk) 4) Ikke flash med dyre smykker, klokker, solbriller, klær, vesker osv. Alltid ha mobil og pengene dine et sted du kjenner de er der, f.eks i din egen lomme (ikke baklomme). Bruker du veske, ha den foran på magen - ikke slengt bak ryggen eller på siden hvor du ikke har kontroll. Og pass å holde på vesken når du står i kø eller i en folkemengde. 5) Bruk safen på hotellet for pass og annet du er ekstra redd for. Har aldri blitt ranet, men så er jeg ganske så påpasselig av meg når jeg reiser på tur alene. tusen takk til deg og som brukte tid på å gi meg tips! Setter stor pris på det! Anonymkode: fdab8...238 2
Hatsumomo Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 (endret) Skogkatten skrev (1 time siden): å alltid gå med selvtillit, som om du alltid vet hvor du er, hvor du skal og har full kontroll, selv om det ikke stemmer. Da vil du se ut som du er kjent i området, og være litt mindre utsatt, fordi du ikke blir sett på som typisk forvirret turist. Nettopp. Veldig viktig at man finner ut av hvor man skal og hvor hotellet ligger til alle tider når man er alene før en drar avgårde, så man ikke går rundt med nesa i et kart eller google maps på mobilen i gatene. Da skiller man seg straks veldig ut som sårbar. Endret 19. februar 2024 av Hatsumomo
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 Som alle andre steder i Europa for tiden så er det sikreste å unngå migranter. https://greekcitytimes.com/2023/10/25/crime-explosion-in-greece-migrants/ Anonymkode: e1969...2af 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå