Gå til innhold

Ny trend i salgstallene blandt biler !


Acer

Anbefalte innlegg

El.bilsalget og nybil-salget har falt som ein stein, og folk  kjøper nå  fossilbiler igjenn. 40.000 bruktbiler er blitt eksportert utav landet m.a. som følge av lav kronkurs, og høy eksport av bruktbiler inneberer at dårligere utvalg av bruktbiler i Norge, og økte priser,

Ja, noen brukte merker med  fossilbiler er snart uråd å oppdrive, og de få som er igjenn har prisene økt i rakettfart.

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny-trend-blant-bruktbiler-kan-fort-ha-tapt-en-halv-million/16469367/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kronekursen er dårlig fra norsk ståsted og glimrende for utlendinger. I tillegg er det mye lavere avgifter for elbiler som gjør at det lønner seg å eksportere til land som ikke sponser kjøpet gjennom avgiftsfritak/moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte nettopp en 2019 RAV4 privat på finn for det samme som jeg kjøpte den for for 2,5 år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (7 timer siden):

Jeg solgte nettopp en 2019 RAV4 privat på finn for det samme som jeg kjøpte den for for 2,5 år siden. 

Ein tilsynelatende god handel ?  

Toyota Rav er blandt dei bilmerker som holder seg godt  i pris på bruktmarkedet, men så har også nye biler steget merkbart i løpet av 2.5 år.  


 



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (11 timer siden):

Ein tilsynelatende god handel ?  

Toyota Rav er blandt dei bilmerker som holder seg godt  i pris på bruktmarkedet, men så har også nye biler steget merkbart i løpet av 2.5 år.  

Det virker sånn ja, min mor har en 2003 Rav og hun blir jevnlig kontaktet med spørsmål om hun er interessert i å selge.

Anonymkode: fd872...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å bytte ut min ti år gamle bensinbil med el kun av den grunn at jeg vil komme ut til varm bil om morgenen, ser de dropper prisene på mange nye elbiler, bla Mazda og Honda med dårlig rekkevidde på rundt 20 mil. 

Nå er jeg litt mer der at jeg sitter på gjerdet og venter. Snart slutt på isskrapesesongen også… Men hadde jo vært digg å kunne bytte den jeg har i en mye nyere elektrisk uten at det hadde kostet sparekontoen noe! 
 

Har litt (bare litt) vondt av de som kjøpte til full pris før de kom på «salg», dersom de MÅ selge. Taper jo en del mer. 

Anonymkode: 2a9ec...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin artikkel! Den forklarer oversiktlig og greit hvordan markedet responderer til politikk og impulser

Sitat

 

Eksporten, som vanligvis har ligget på mellom 3000 og 5000 kjøretøy de siste 20 årene, gikk plutselig amok og endte på over 40.000 biler i 2023. Det henger sammen med kronekurs og gunstige skatteregler

– Den andre grunnen er at det ikke skal selges fossilbiler fra neste år, og det er fortsatt mange som heller vil ha en bensinbil enn en elbil. 

 

Dette, sammen med "dyrtiden", gjør nok at 2024 blir et rart år der folk foretrekker gamle biler som er dyre i drift på alle måter. Det er garantert ingen reversert trend.

Vi har fire biler, to helelektriske, en ladbar bensinhybrid, og en ren bensinbil. Det er soleklart elbilene som er lettest å eie, rimeligst å kjøre, og mest behagelige å sitte i pga mangel på støy og stank. Det har nå mesteparten av det norske folket skjønt. 

Anonymkode: dbad1...8c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fin artikkel! Den forklarer oversiktlig og greit hvordan markedet responderer til politikk og impulser

Dette, sammen med "dyrtiden", gjør nok at 2024 blir et rart år der folk foretrekker gamle biler som er dyre i drift på alle måter. Det er garantert ingen reversert trend.

Vi har fire biler, to helelektriske, en ladbar bensinhybrid, og en ren bensinbil. Det er soleklart elbilene som er lettest å eie, rimeligst å kjøre, og mest behagelige å sitte i pga mangel på støy og stank. Det har nå mesteparten av det norske folket skjønt. 

Anonymkode: dbad1...8c0

Vi har fire biler, to helelektriske, en ladbar bensinhybrid, og en ren bensinbil. Det er soleklart elbilene som er lettest å eie,

Lettest å eie er vel ikkje einsbetydende med at  el.bilene er rimligst i forhold til fossikbilene. ?

Skal bli intrs. å sjå  hvordan vedlikeholdskostandene på el.bilene blir på sikt  samanlignet med en fossilbiler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Acer, jo, de er rimeligst også. Den ene er en 2012 Leaf vi kjøpte for 60k for 5 år siden og er i prosessen med å selge den nå med lite verditap. Driftskostnadene er latterlig lave ved den, til tross for to feil med bilen som vi fikset selv (all info var på YouTube, akkurat som med andre biler). Vi har også kjøpt en helt ny Leaf som kostet 199000 kr + vinterdekk.

Nå kommer sikkert dieselnissene og sammenlikner med en bil til 5000 kr de kjøpte en gang i '85 og som nesten ikke gikk i stykker de to årene de hadde den. Men epler og pærer da.

Anonymkode: dbad1...8c0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...