AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Del Skrevet 19. februar Hei! Noen som vet hvilken jeg snakker om? Kan nynne den, men det blir ikke noen lydfil her... Korpsene spiller den jevnlig, gjerne mellom andre sanger, mye trommer. Er ikke en sang. Det er ikke gammel jegermarsj (den er også fin!) Har lyst til å finne den, setter pris på et klipp fra youtube f eks. Takk Anonymkode: a0c94...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #2 Del Skrevet 19. februar Trommer de ikke bare for at korpset skal holde takten når de marsjerer? Anonymkode: d9775...cb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Del Skrevet 19. februar Tenker du på trommemarsj eller oppslag? Anonymkode: 0d0de...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du på trommemarsj eller oppslag? Anonymkode: 0d0de...42a Vet ikke. Et eller annet de spiller når de setter i gang, pluss innimellom. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trommer de ikke bare for at korpset skal holde takten når de marsjerer? Anonymkode: d9775...cb6 Jo sikkert, men det er en fast "melodi". Anonymkode: a0c94...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Del Skrevet 19. februar Anonymkode: d9775...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei! Noen som vet hvilken jeg snakker om? Kan nynne den, men det blir ikke noen lydfil her... Korpsene spiller den jevnlig, gjerne mellom andre sanger, mye trommer. Er ikke en sang. Det er ikke gammel jegermarsj (den er også fin!) Har lyst til å finne den, setter pris på et klipp fra youtube f eks. Takk Anonymkode: a0c94...d4f Hvis du ikke vil nynne, så bruk et ekte, eller virtuelt piano, og spill den inn. Anonymkode: 48608...1cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #7 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke vil nynne, så bruk et ekte, eller virtuelt piano, og spill den inn. Anonymkode: 48608...1cd https://recursivearts.com/virtual-piano/ Anonymkode: 48608...1cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #8 Del Skrevet 19. februar Er det en melodi eller bare trommer? Når korpsene marsjerer til trommerytme kalles det trommemarsj. Det finnes utallige varianter av trommemarsjer, så hvis det er trommemarsj du tenker på, må du rett og slett bare søke og lytte. Hvis det er en melodi som korpsene marsjerer til kalles det en marsj (eller gatemarsj), og også her er det hundrevis på repertoaret. Norske musikkorps marsjerer mest etter norske, svenske, engelske, amerikanske og tyske marsjkomponister. Blant de aller mest kjente norske marsjene som korpsene marsjerer til, kan du prøve å høre på: Holmenkollmarsj: https://youtu.be/97hzMOfv5H0?feature=shared Kronprins Olavs honnørmarsj: https://youtu.be/XwQCyt6U1nU?feature=shared Norge i rødt, hvitt og blått (den er også en sang): https://youtu.be/i6iVRVA6dcw?feature=shared Den norske løve: https://youtu.be/Lc83C1b-5_s?feature=shared Anonymkode: c08cc...27a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar Det høres mest ut som om du mener trommemarsjen til korpset. Det finnes mange av dem. Noen korps har en helt egen som bare er deres. Trommemarsjen brukes mellom andre marsjer når de marsjerer, for at det skal være lett for korpset å holde takten, være fint å høre på, og for at resten av instrumentene skal få pause. Noen ganger går korpsene også kun på taktslag. (Altså at trommene kun slår takten.) Rett før de starter en marsj der alle instrumentene spiller, avslutter de ofte trommemarsjen eller taktslagene med et såkalt "oppslag" der de markerer overgangen og setter takten for den marsjen de skal inn i. Dette vil jeg tro høres ganske likt ut uansett korps. Anonymkode: c8fa8...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 1.53): Anonymkode: d9775...cb6 Jammen godt å se noen korps som gidder å prøve å få det til. Jeg har vært vitne til så mange desillusjonerte korps på østkanten og som låter dertil, lyd-forurensing. Dette er korps som kun er oppbevaringsplass for barn og ungdom ute av kontroll. Da er det bare å ta frem øreproppene eller hedset med noise cancelling..😱 Anonymkode: 76f8e...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 25. februar #11 Del Skrevet 25. februar (endret) Jeg er vant til den; Dam dam dabadaba Dam dam dabadaba Dam dam dabadaba dabadaba dam Dabadaba dam dam Dabadaba dam dam Dabadaba dada tadam Med skarptromme riktignok... Og opptakt: Dam dam dam dam Damtada damtada damtada dam Endret 25. februar av Marimba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar Marimba skrev (14 minutter siden): Jeg er vant til den; Dam dam dabadaba Dam dam dabadaba Dam dam dabadaba dabadaba dam Dabadaba dam dam Dabadaba dam dam Dabadaba dada tadam Med skarptromme riktignok... Og opptakt: Dam dam dam dam Damtada damtada damtada dam Denne kjenner jeg og igjen fra min tid i korps Anonymkode: f1ad9...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå