Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Jobber noen dager i uken i en bedrift, og sjefen for min avdeling er håpløs. Jeg har ikke fått kontrakt, burde nok spørre etter det, men syns det er ekkelt. Dessuten vil h*n sannsynligvis glemme det, som med alt annet jeg har spurt om. Bruker fortsatt login til en kollega på pcen og må låne nøkkelkort hver dag. Har spurt etter dette flere ganger, h*n har svart flere ganger at det skal h*n selvsagt ordne med det samme, men ingenting skjer. Vet at h*n ikke har bestilt kort til meg for jeg har spurt de som har ansvar for laging av kort flere ganger. Er lei av å få svaret "selvsagt, ordner det med det samme" og så gjøres det ikke likevel, hver gang!

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen og har vært i samme situasjon. Det jeg gjorde var å straks kontakte de han skulle bestilt av: IT-avdeling eller andre tekniske avdelinger: og bestill på vegne av deg selv, si hva du trenger osv.

Hvis de sier at de ikke kan ta i mot bestilling fra deg og at det må gå gjennom din sjef, sier du bare at "nei, det bestemmer du. Og du har bestemt at det skal du ha, ellers kan ikke du jobbe der". Da pleier de å gjøre det du ber om.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt om at de tekniske avdelingene hadde bestemt det eller kunne ikke de jobbe der? Mener du at den som ringer skal si vedkommende ikke kan jobbe der? Er det en trussel? Men mindre jeg er i samme avdeling kan jeg ikke skjønne at det blir et problem for meg.

Jeg vil gjerne være hyggelig og hjelpe når jeg kan. Har til og med hendt at jeg har gjort litt sånt med beskjed om at den overordnede må sørge for at vi får beskjeden i ettertid. Men dersom bedriften har rutiner på hvordan det skal foregå, så må det nesten følges. Ellers kunne jo hvem som helst bare si de jobber der og få tilganger (sosial manipulering).

Du kan selvsagt ta kontakt med de ulike tekniske avdelingene. Når jeg har hatt brukere som har hatt problemer har det også hendt at jeg har tatt kontakt med den overordnede og fått bekreftet slik at vi får løst opp i det.

Skrevet

"Ellers kan jeg ikke jobbe her" betyr bare "ellers får jeg ikke gjort jobben min på en effektiv måte".

Ellers høres du over her såpass firkantet og omstendelig ut at du sikkert passer inn i et byråkrati. Ingen fortgang eller temperament for å få tingene gjort der i gården nei. :roll:

Skrevet
Jeg skjønte ikke helt om at de tekniske avdelingene hadde bestemt det eller kunne ikke de jobbe der? Mener du at den som ringer skal si vedkommende ikke kan jobbe der? Er det en trussel? Men mindre jeg er i samme avdeling kan jeg ikke skjønne at det blir et problem for meg.

Jeg vil gjerne være hyggelig og hjelpe når jeg kan. Har til og med hendt at jeg har gjort litt sånt med beskjed om at den overordnede må sørge for at vi får beskjeden i ettertid. Men dersom bedriften har rutiner på hvordan det skal foregå, så må det nesten følges. Ellers kunne jo hvem som helst bare si de jobber der og få tilganger (sosial manipulering).

Du kan selvsagt ta kontakt med de ulike tekniske avdelingene. Når jeg har hatt brukere som har hatt problemer har det også hendt at jeg har tatt kontakt med den overordnede og fått bekreftet slik at vi får løst opp i det.

Du er nok en type som ikke kjenner arbeidslivet godt nok , eller har et problem fordi du vil bli likt av "alle".

Hvertfall høres det ikke ut som om en kommer noen vei med de trege løsningene du skisserer.

Skrevet

Jeg ville spurt om å få ta en samtale, og forlangt kontrakt, nøkkelkort og log-in (ok, det siste er ingen umiddelbar krise, men de to andre bør du få nå!).

Sjefer ER ofte trege, men noen ganger må de bare få litt mas.

Skrevet
Du er nok en type som ikke kjenner arbeidslivet godt nok , eller har et problem fordi du vil bli likt av "alle".

Hvertfall høres det ikke ut som om en kommer noen vei med de trege løsningene du skisserer.

Retningslinjer er til for å følges. Unødvendig byråkrati bør selvsagt unngås, og det er lov å være pragmatisk. Men jeg vil ikke anbefale at en nyansatt eller deltidsansatt skal forlange å gå utenom retningslinjene.

Dersom det skulle oppstå problemer eller revisjon av prosedyrene skulle skje, vil den som sluntrer unna kanskje få svi.

Trådstarter,

det kan være at din sjef er en utrolig travel person som faktisk ikke rekker å komme over alt. Snakk med sjefen din og foreslå at du kan hjelpe med disse tingene. En framgangsmåte er at dersom du har en mailkonto (kollegane sin) du kan bruke, skriv mail til IT-avdelingen og be om ny key på din bruker. Sett sjefen din på CC og skriv dette i mailen. På den måten kan han følge med på hva som skjer, og IT-avdelingne kan ta kontakt med han dersom retningslinjene krever at slikt skal komme gjennom linjen. Hvis du ikke har mailkonto, ber du om et 10 minutters møte med sjefen på IT-kontoret og fikser dette.

Når det gjelder kontrakten er dette kjempeviktig. Det gjelder dine rettigheter som arbeidstaker. Det er dessuten ulovlig å ha ansatte uten kontrakt. Spør sjefen din om det noe du kan hjelpe med i denne sammenhengen, f.eks. få sekretæren til å printe ut en stanardkontrakt hvis dette passer. Ta denne med til kontoret til sjefen og bli enige om dette ser greit ut.

Lykke til.

p.s. Sannsynligvis er tilgangene dine avhengig av kontrakten og at du er registrert i systemet. Derfor er det kanskje lurt å ta kontrakten først.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Det er sjefen som må bestille kort til meg, har ingen innvirkning på dette selv.

Jeg er i systemet, for jeg har fått lønn (og siden jeg har lønnsslipp har jeg vel standardkontakt?) Jobber uansett bare noen dager i uka, etter avtale.

Har ingen mail, har ingenting "personlig" på jobben. Har sagt fra 3 ganger ang kort, tror jeg, og får samme svaret hver gang (at det skal ordnes straks)

Bør nok be om et lite møte, men det er så ekkelt! Det mest naturlige er liksom å stikke innom kontoret og banke på, men det har jo ingen hensikt.

Jeg bruker besøkskort, men merker jo at det blir litt frustrasjon siden jeg må ha det hver gang jeg kommer. Siden jeg kan bruke det, er det ingen press på sjefen om å ordne kort (jeg kommer meg jo inn), men det er irriterende for både meg og de i resepsjonen. Vil ikke virke bitchy heller, men maken til sjef har jeg ikke vært borti før. Får nok skjerpe meg og få litt mer bein i nesa ;)

Skrevet

En arbeidskontrakt skal være signert av arbeidsgiver og arbeidstaker innen en måned etter ansettelse. Når det ikke foreligger kontrakt tas det utgangspunkt i standardregler ved ansettelse og oppsigelse. Dessverre er det vanskeligere å vise til noen skriftlig avtale uten kontrakt ved eventuell tvist.

Det kan være lurt å be om et møte med sjefen. Er sjefen så travel at h*n ikke kan sette opp en arbeidskontrakt eller skaffe inngangskort, blir det for dumt. En bedrift er ikke tjent med sjefer som ikke følger lover satt til å verne bedrifter og ansatte. Du er heller ikke tjent med en sjef som ikke klarer å gjøre jobben sin.

Skal retningslinjene følges, og møtet ikke gir noe tilfredsstillende resultat, kan det være en ide å ta kontakt med sjefen over din sjef, og forklare at du ikke får gjort jobben du er ansatt til å gjøre uten kontrakt eller kort, og at du håper h*n vil være behjelpelig med dette. Synes du det er ekkelt å ha et møte med denne sjefen, kan det være en ide å skrive et kortfattet brev. Ellers kan arbeidstilsynet eller en fagforening hjelpe deg med å få en kontrakt.

Jeg har opplevd det samme når det gjelder manglende arbeidskontrakt. Løsningen ble for mitt vedkommende søksmål (som jeg vant og fikk erstatning for), men dette var etter mye strev i et halvt år med min sjef på arbeidsplassen (og det var absolutt siste utvei).

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...