AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #1 Skrevet 18. februar 2024 https://www.nrk.no/ytring/singellivets-luksus-1.16720312 Etter å ha lest denne lurte jeg på hvor jeg er i verden, og blir veldig bekymret. Vi har muligheten til å velge hvem vi vil innlede en romantisk relasjon og leve i tosomhet med. Istedenfor å gå inn i en relasjon med hvem som helst, så ender flere og flere som seriemonogame single. Men det er ikke fordi man ikke ønsker å leve i tosomhet, ikke for alle iallfall. Det ytreren påstår om single, og oppfordrer til eller befaler (!), samt å trekke frem en russisk oldtidsroman og sammenligne med totalt annerledes kulturer, gjør det bare enda mer skummelt. Jeg grøsser på ryggen av denne ytringen… er det flere enn meg? Anonymkode: 000c5...e04 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #2 Skrevet 18. februar 2024 Jeg synes bare hun sa at det ikke bare er rosenrødt å leve med partner selv om det er det samfunnet mener bør være det beste. Anonymkode: bb272...464 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #3 Skrevet 18. februar 2024 Mitt inntrykk er at kronikkforfatter har store fordommer mot single, og et veldig ensidig syn på single. Hun virker å tro at alle single er like, at de alle er mer eller mindre dysfunksjonelle egoister uten evne til å skape varige relasjoner, og at de snylter på samfunnet. Googlet dama og leste litt mer av hva hun har skrevet, og det går i samme baner. Ikke en person jeg tar på alvor, får inntrykk av at hun bare bruker formuleringer og provosering for å selv få oppmerksomhet. Anonymkode: 9d39f...cc5 7 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #4 Skrevet 18. februar 2024 Men samfunnet skal da for faen ikke subsidiere at folk er single…? Så hva er det jo diskuterer her, egentlig? Anonymkode: 52ee4...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #5 Skrevet 18. februar 2024 Jeg er singel og elsker det, vil ikke være partner med noen. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun i artikkelen blander "kroner og ører" med masse annet bajas og fjas? Så fordi jeg ikke har en partner som fiser under dyna 17 ganger om natta, eller runker med hårbørsten min i analen, så skal jeg bare være fornøyd med at jeg ikke får lån, har dårlig kjøpsevne, etc...?? Det hjelper meg jo jævlig lite i banken. Anonymkode: 02f5f...199 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #6 Skrevet 18. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så fordi jeg ikke har en partner som fiser under dyna 17 ganger om natta, eller runker med hårbørsten min i analen, så skal jeg bare være fornøyd med at jeg ikke får lån, har dårlig kjøpsevne, etc...?? Hva er det du mener skal skje egentlig? At banken skal gi deg lån du kanskje ikke greier å betale på? At samfunnet skal gi deg penger? Det er ingen menneskerett å bo alene. Det er dyrt, prisdrivende og dårlig for miljøet. Skal du bo alene så må du selv betale for det. Og det er det som er poenget i denne kronikken. Anonymkode: 08342...1f2 3
Maskinfører Skrevet 18. februar 2024 #7 Skrevet 18. februar 2024 Hun virket veldig spesiell hun dama 😉 2
Søgni Skrevet 18. februar 2024 #8 Skrevet 18. februar 2024 Hvorfor tror Gashi at alle single bor alene? Mange har jo barn boende hos seg, hele eller betydelige deler av tiden. Greit å ikke dra inn barneperspektivet her ja tenker jeg, da det ville hatt mindre schvung å relativisere bort den økonomiske sida om hun skulle tatt med barnefattigdom i ligningen. Og selv om det er mange fordeler med singeltilværelsen, så kommer man ikke unna at den økonomiske delen er en vesentlig del. Mange foretrekker riktignok å leie, men det er ikke til å komme unna at det å eie er makt. Maktdimensjonen blir selvsagt mer interessant på gruppenivå, ved å se på forskjeller i hvem som eier/leier mellom ulike grupper. At folk er i forhold der de ikke får være alene, kan være. Da får hun heller be disse flytte på landet og kjøpe en større bolig. 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #9 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det du mener skal skje egentlig? At banken skal gi deg lån du kanskje ikke greier å betale på? At samfunnet skal gi deg penger? Det er ingen menneskerett å bo alene. Det er dyrt, prisdrivende og dårlig for miljøet. Skal du bo alene så må du selv betale for det. Og det er det som er poenget i denne kronikken. Anonymkode: 08342...1f2 Nei, men jeg syns ikke et samfunn skal være så dyrt at man MÅ ha en partner, og at alt legges opp til at det er ekslusivt for 2 stk med god lønn. Syns ikke du også at i et fungerende samfunn skal en person med 1 inntekt og bare seg selv, kunne leve greit? Anonymkode: 02f5f...199 5 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #10 Skrevet 18. februar 2024 Det jeg stusser mest på er at hun fremstiller det å være singel som luksus. Spesielt når ensomhet har blitt en pandemi. Anonymkode: c56cd...179 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #11 Skrevet 18. februar 2024 Hvorfor gidde å høre på disse folka som skriver kronikker? Man finner ut hva som er best for seg selv. Anonymkode: f51d5...22f 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #12 Skrevet 18. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men jeg syns ikke et samfunn skal være så dyrt at man MÅ ha en partner, og at alt legges opp til at det er ekslusivt for 2 stk med god lønn. Syns ikke du også at i et fungerende samfunn skal en person med 1 inntekt og bare seg selv, kunne leve greit? Anonymkode: 02f5f...199 Aldri i historien har det noensinne eksistert et samfunn hvor man kan klare seg med 1 person i husholdningen. Det blir jo fryktelig ressurskrevende om alle skal ha sin egen bolig! Boligmarkedet er allerede presset til bristepunktet. De som bor med andre vil aldri gå med på å gi enslige penger for at de skal kjøpe bolig til seg selv. Du kan jo bo med andre selv om du ikke har kjæreste? Det er jo mye billigere for både deg og samfunnet Anonymkode: 08342...1f2
NiceOrNothing Skrevet 18. februar 2024 #13 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg stusser mest på er at hun fremstiller det å være singel som luksus. Spesielt når ensomhet har blitt en pandemi. Anonymkode: c56cd...179 Selvvalgt singel er jo luksustilværelse , med tanke på alle de som «holder ut « i ulykkelige forhold pga økonomi . Man kan jo være mer ensom i et ulykkelig forhold , pluss at ensomhet har ikke bare med en partner å gjør , men familie , venner og tilhørighet . 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #14 Skrevet 18. februar 2024 Ikke alltid man velger selv å være singel... Anonymkode: 4d572...7a6 1 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #15 Skrevet 18. februar 2024 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Selvvalgt singel er jo luksustilværelse , med tanke på alle de som «holder ut « i ulykkelige forhold pga økonomi . Man kan jo være mer ensom i et ulykkelig forhold , pluss at ensomhet har ikke bare med en partner å gjør , men familie , venner og tilhørighet . Fordeler og ulemper med begge deler, som med alt annet. Man må bare finne ut hva som passer best for seg selv. Anonymkode: f51d5...22f 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #16 Skrevet 18. februar 2024 Når jeg leser sånt som dette tenker jeg "Herregud, så glad jeg er for at jeg er 36 år og singel. Og barnløs. Og eier egen leilighet i hovedstaden. Og har et fantastisk nettverk med supre venner og verdens beste familie. OG stortrives i mitt eget selskap attpåtil". Jeg føler selv at jeg virkelig har et magisk liv, og jeg er så uendelig takknemlig for det 😊 Anonymkode: a5cfc...37b 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #17 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Aldri i historien har det noensinne eksistert et samfunn hvor man kan klare seg med 1 person i husholdningen. Det blir jo fryktelig ressurskrevende om alle skal ha sin egen bolig! Boligmarkedet er allerede presset til bristepunktet. De som bor med andre vil aldri gå med på å gi enslige penger for at de skal kjøpe bolig til seg selv. Du kan jo bo med andre selv om du ikke har kjæreste? Det er jo mye billigere for både deg og samfunnet Anonymkode: 08342...1f2 Jeg har da aldri sagt at noen skal GI meg penger for at jeg er singel? Hvor har du det fra? Jeg sier at det er leit at levestandarden er eksludert til de som har 'funnet kjærligheten'. Jeg bor faktisk med en romkamerat fordi vi begge er single og ikke har råd å bo alene. Men det er ikke helt det samme, akkurat. Trenger du inngående forklaring på hvorfor? Anonymkode: 02f5f...199 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Skrevet 18. februar 2024 belcat skrev (4 minutter siden): Jeg lurer på hvem alle dere er som tror at dere skal være gamle og barnløse i et multikulturelt samfunn hvor den dominerende kulturen vil være de som er sterkt orientert rundt storfamilien og hater å betale skatt. De som er norske rundt 30-40 i dag vil oppleve en alderdom som minoritet i Norge, som allerede har sprengt kapasitet i helse og eldreomsorg og hvor pensjonen vår for lengst er sølt bort på dette vanvittige innvandringsprosjektet. Dere vil dø svært ensomt. Et samfunn trenger faktisk et folk som er interessert i å videreføre seg selv og leve sammen med andre og har ingen behov av masse folk som bare vil leve med seg og sitt. Det går nok bra, vi sitter vel alle i en russisk gulag når vi er 70+ uansett. Og om jeg ikke gjør det, men blir fullstendig pleietrengende og dement på mine gamle dager, vel.... kan vel ikke si det på KG men 🤯🔫 Anonymkode: 02f5f...199 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #19 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, men jeg syns ikke et samfunn skal være så dyrt at man MÅ ha en partner, og at alt legges opp til at det er ekslusivt for 2 stk med god lønn. Syns ikke du også at i et fungerende samfunn skal en person med 1 inntekt og bare seg selv, kunne leve greit? Anonymkode: 02f5f...199 Jo kan vi ikke bare trykke opp nok penger til alle da? Anonymkode: 1e74c...748
Fru Uperfekt Skrevet 19. februar 2024 #20 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er singel og elsker det, vil ikke være partner med noen. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun i artikkelen blander "kroner og ører" med masse annet bajas og fjas? Så fordi jeg ikke har en partner som fiser under dyna 17 ganger om natta, eller runker med hårbørsten min i analen, så skal jeg bare være fornøyd med at jeg ikke får lån, har dårlig kjøpsevne, etc...?? Det hjelper meg jo jævlig lite i banken. Anonymkode: 02f5f...199 Du kan slå deg sammen med en venn og komme deg inn på markedet på den måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå