AnonymBruker Skrevet 19. mars #141 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke frustrert på meg selv, jeg er frustrert på samfunnet og de rundt som lærte oss å hate kroppen vår når den var helt normal. Anonymkode: 25bdd...f10 Hva mener du med dette? Overvekt er jo normalisert i dag. Ta en tidsreise tilbake til 1970-tallet og opplev hvordan litt lubbenhet ble kategorisert som "du er tjukk". Det var ikke noe annet valg den gang enn å holde seg slank uten å bli mobbet og shamet. I dag har du jo body positivity influencere som forteller deg at det er helt fint å være tjukk. Anonymkode: 7e3b4...d94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. mars #142 Del Skrevet 19. mars Du har gått ned 20 kg mange ganger før. Det kan du, men det du ikke har lært deg er å holde vekta stabil med stabile vaner. Det bør være mål nr 1. Få til det, og så kan du slanke deg litt etter litt, og om du klarer normalisering hver gang slankinga stopper opp, så er du på sporet. Jeg vet ikke om du drikker noe alkohol. Jeg tror alkohol er skummelt fordi man blir unøyaktig av det og da er det fort gjort med nattmat du egentlig ikke har godt av. I så fall kan alkoholkutt være et aktuelt tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #143 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 18.18): Ts: Litt av problemet er vel at jeg har prøvd å hate meg selv ned i vekt x-antall ganger. Jeg skal bli slankere for å bli bedre likt og like meg selv bedre i dag liker jeg overhode ingen ting ved meg selv. Bli mindre for å kanskje bli litt penere for i dag skyr jeg speilet, der ser jeg kun en stor og tjukk person uten noen verdi annet enn at jeg kun mislykkes med å gå ned og kun lykkes med å bli enda større. Jeg ser en person folk blir kvalme av å se fordi jeg er så sykt stor. Og siden jeg mislykkes hele tiden føler jeg at jeg tar opp plass i helsekøen andre burde få fordi de kanskje kan lykkes. Anonymkode: aec3c...5a2 Du burde vurdere en slankeoperasjon. 8 % får alvorlige bivirkninger mens man reduserer dødeligheten som alvorlig overvektig med 58 %. 87% opplever at de har det bedre eller svært mye bedre etter operasjon. Dødeligheten etter en operasjon er på 0.04 %. Jeg har tatt sleeve selv. Er en stor livsforandring og ja de fleste opplever å dumpe og andre bivirkninger men det kan ikke sammenlignes med hvordan livet var før. Jeg gikk ned fra 115 til 80 og de siste 10 kg jeg har gått ned etter det, må jeg jobbe hardt for. Man blir stilt til veggs men det som for de fleste, er sin egen spiseforstyrrelse. https://www.forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090 Anonymkode: 341f3...40c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. mars #144 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 18.18): Ts: Litt av problemet er vel at jeg har prøvd å hate meg selv ned i vekt x-antall ganger. Jeg skal bli slankere for å bli bedre likt og like meg selv bedre i dag liker jeg overhode ingen ting ved meg selv. Bli mindre for å kanskje bli litt penere for i dag skyr jeg speilet, der ser jeg kun en stor og tjukk person uten noen verdi annet enn at jeg kun mislykkes med å gå ned og kun lykkes med å bli enda større. Jeg ser en person folk blir kvalme av å se fordi jeg er så sykt stor. Og siden jeg mislykkes hele tiden føler jeg at jeg tar opp plass i helsekøen andre burde få fordi de kanskje kan lykkes. Anonymkode: aec3c...5a2 Du må slutte med selvhatet ditt . Skriv ned punkt for å motivere deg selv for å lykkes . Tenk 5 års perspektiv . Gå ned sakte . Spis masse salat & grønnsaker og magert kjøtt . Kutt ut brød , sukker og snacks . Ikke kjøp snacks untatt lørdag, å da kun i moderate mengder . Kutt ut alle flytende kalorier som Brus/juice / energidrikker . Drikk Farris , spis frukt og usaltede nøtteblandinger . Du tar ikke opp plass i helsekøen, du fortjener hjelp og veiledning på lik linje med alle andre . Du fortjener å ha det bra❣️. Å sjekk om du kan få til samtaler med en psykolog el lignende via et lavterskeltilbud i kommunen. Snakk med fastlegen din, å slank deg «sammen med « han . Det er 7000 kalorier i en kilo . Så prøv i første omgang å gå i litt kaloriunderskudd hver dag . Hvis du tenker en kilo i mnd i fem år, har du gått ned 60 kilo . Det fins ingen quickfix. Men prøv en langvarig livsstilsendring ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #145 Del Skrevet 19. mars Hensatt skrev (10 minutter siden): Når du ikke klarer å holde deg til vanlig mat, ikke ønsker å ta medisin eller operere, har jeg ett godt tips. Begynn å gå! Gå! Gå! Start med 10 minutter hver morgen og kveld. Øk etter hvert som du blir sterkere i beina. Øk til du kommer opp på hvertfall 1 time per dag. Dette har flere formål; du øker forbrenningen, du sitter ikke inne og spiser usunt og det motiverer til å spise sunnere på sikt. Etter hvert som du blir sterkere og for bedre kondis kommer også motivasjonen til skikkelig trening og kosthold. Takk meg om et år når ting har gått seg til Jeg er nesten like høy vekt som TS. Jeg går mye. Det føles veldig godt å gå. Men jeg ser INGEN effekt på vekten. Jeg går 1 time+ hver dag. Noen dager opp til 2 timer. Det er i tillegg til rusling til butikk og rundt omkring. Hvor lenge tenker du man skal holde på før det har en effekt? Anonymkode: 25bdd...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #146 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva mener du med dette? Overvekt er jo normalisert i dag. Ta en tidsreise tilbake til 1970-tallet og opplev hvordan litt lubbenhet ble kategorisert som "du er tjukk". Det var ikke noe annet valg den gang enn å holde seg slank uten å bli mobbet og shamet. I dag har du jo body positivity influencere som forteller deg at det er helt fint å være tjukk. Anonymkode: 7e3b4...d94 Jeg og mange begynte ikke med det å slanke oss i dag. Jeg begynte å slanke meg på 90-tallet da jeg var en normalvektig og sprek tenåring. Og det gjorde mange andre. Mange av oss var rundt voksne som selv var redd for overvekt som videreførte et dårlig forhold til kropp og mat. Det jeg og flere beskriver er at hvis vi aldri hadde begynt å slanke oss i utgangspunktet så hadde vi fremdeles vært normalvektige som vi var da vi startet. Anonymkode: 25bdd...f10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #147 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 18.21): Ts: alt stresse meg om dagen, ikke minst vekten. Evig ond spiral. Og jeg spiser frukt, men det demper ikke det evige søtsuget. Anonymkode: aec3c...5a2 Frukt er misforstått som «sunt». Det gir like store svingninger i blodsukkeret som mange søtsaker. Fruktose har samme påvirkning som sukker. Meld deg inn i gruppa «spør Tor» på fb og les filene som står der om insulinresistens og avhengighet. Les deg opp på kroppens mekanismer. Så fort du skjønner biologien bak forbrenning og mekanismene bak overvekt, kan du lettere fokusere på hodet ditt. Det er selvhatet du beskriver er vondt å lese og jeg føler virkelig med deg. Ønsker deg alt godt! Anonymkode: 45e38...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bethwithwine Skrevet 19. mars #148 Del Skrevet 19. mars Jeg gikk opp veldig mye i vekt under graviditeten min. Det var vanskelig. Etter barnet var født, veide jeg 97 kg, rett før fødselen, 105 kg. Jeg er 167 cm høy. For meg ble redningen interessen for kosthold som kom med å få barn som motiverte meg til å lage sunn mat til barnet mitt for å gi hen den beste starten på livet. Jeg leste meg opp på ultraprossesert mat, og laget regler for at vi ikke skulle spise ultraprossesert mat, og ble personlig mer bevisst på kalorier til meg selv. Dette kombinert med mye svømming, sykling til barnehage og jobb ble veldig effektivt. ❤️ 1,5 år senere nå veier jeg 73 kg, og er snart på grensen til normalvektig BMI igjen. Visste du at ultraprossesert mat er allerede er ferdigfordøyet? Det er ikke ment for å konsumeres av mennesker, og det er derfor du føler deg sulten etter å spise den ultraprosseserte maten. Den brytes ned til molekyler for å så bli formet til matindustriens «idéer» for å tjene mer penger. Det er ekkelt og kynisk. Hold deg unna ultraprossesert mat, spis rent kjøtt som kylling, fisk, kjøttdeig, velg potet, søtpotet som karbohydrat til middagen, bak eget brød med næringsrikt korntyper og frø og eventuelt frys ned i skiver. Spis masse grønnsaker til maten ❤️ Bytt ut hvit pasta med fullkornspasta, og pass på posjonene! Bytt ut rømme med kesam, ost med lettost, egg er veldig bra også! Istedetfor å spise taco, lager du heller tacosalat med litt knuste tortillachips i. Bli kaloribevisst! Bytt ut godteri med frukt, spesielt vannmelon. Kroppen vil ha sukkerinnhold fordi normalt er naturlige ting som smaker søtt fylt med vitaminer, fiber og god næring. Les ingredienslistene før du kjøper noe, og ikke stol på matindustrien. Dersom kroppen din lenge har vært tilvendt ultraprossesert mat, må du ikke være for streng med deg selv, det tar tid for kroppen å avvenne seg den avhengighetskapende maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. mars #149 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er nesten like høy vekt som TS. Jeg går mye. Det føles veldig godt å gå. Men jeg ser INGEN effekt på vekten. Jeg går 1 time+ hver dag. Noen dager opp til 2 timer. Det er i tillegg til rusling til butikk og rundt omkring. Hvor lenge tenker du man skal holde på før det har en effekt? Anonymkode: 25bdd...f10 Når du lett klarer å gå i en time må du "uppe gamet" og begynne å trene. Løpe, crossfit, fjellturer, motbakker, styrketrening. Fritt valg, så lenge pulsen er vesentlig høyere enn rask gange. Gåingen er for å komme i gang med noe når du har nådd en veldig høy vekt og er ikke en erstatning for sunn mat og trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #150 Del Skrevet 19. mars Å telle kalorier virker ikke i lengden. Man går som regel opp igjen, og av til ekstra. Det som funker er å spise mat som ikke trigger høy insulinproduksjon. Spise få måltider. (Måltidsfrekvens mtp insulin) Stress (kortisol) trigger også insulinproduksjon. Om du har dårlig døgnrytme eller andre ting som stresser deg/kroppen, så er det en god ide å fikse de tingene. Insulin er hormonet som forteller kroppen at den skal lagre fett. Anonymkode: 1278a...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #151 Del Skrevet 19. mars Hensatt skrev (Akkurat nå): Når du lett klarer å gå i en time må du "uppe gamet" og begynne å trene. Løpe, crossfit, fjellturer, motbakker, styrketrening. Fritt valg, så lenge pulsen er vesentlig høyere enn rask gange. Gåingen er for å komme i gang med noe når du har nådd en veldig høy vekt og er ikke en erstatning for sunn mat og trening. Man skal trene ganske mye for at det skal ha en effekt på vekt. 95% er kosthold når det kommer til vektnedgang Anonymkode: 1278a...02d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #152 Del Skrevet 19. mars Wegovy ble min redning da jeg var 145 kilo. Er nå 89, ett år senere. Ett annet liv, uansett hva skeptikere tenker om W. Anonymkode: 49e63...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 19. mars #153 Del Skrevet 19. mars Har du prøvd vegansk kosthold? Ikke telle kalorier, men bare unngå alt som ikke er vegansk? Jeg har en vegansk ex og gikk ned masse i det forholdet. Ble rett og slett undervektig selv om jeg ikke prøvde på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #154 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Frukt er misforstått som «sunt». Det gir like store svingninger i blodsukkeret som mange søtsaker. Fruktose har samme påvirkning som sukker. Meld deg inn i gruppa «spør Tor» på fb og les filene som står der om insulinresistens og avhengighet. Les deg opp på kroppens mekanismer. Så fort du skjønner biologien bak forbrenning og mekanismene bak overvekt, kan du lettere fokusere på hodet ditt. Det er selvhatet du beskriver er vondt å lese og jeg føler virkelig med deg. Ønsker deg alt godt! Anonymkode: 45e38...aac Dette ser jeg mange hevder, men frukt gir likevel kroppen mye mer enn hva godteri gjør, med alle sine unaturlige ingredienser. Jeg kutta ut alt snop og snacks, men spiste en god mengde frukt hver dag som en del av måltid; f.eks. Gresk yoghurt med oppkutta druer, mango, eple osv. tillot meg å spise så masse frukt jeg bare ville. Resultat; 10 kg ned på 3 måneder, fra lett overvektig til godt innenfor normal bmi. Folk må slutte å gjøre vanlig mat til synderen! Det blir jo sjukt vanskelig for folk, såklart, å vite hva man skal spise, om man har slike «regler». Ei frukt som gir litt metthetsfølelse, er naturlig, og gir kroppen vitaminer, fiber +++ er såklart et godt alternativ ift smågodt! Anonymkode: 8b330...b38 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #155 Del Skrevet 19. mars Hensatt skrev (7 minutter siden): Når du lett klarer å gå i en time må du "uppe gamet" og begynne å trene. Løpe, crossfit, fjellturer, motbakker, styrketrening. Fritt valg, så lenge pulsen er vesentlig høyere enn rask gange. Gåingen er for å komme i gang med noe når du har nådd en veldig høy vekt og er ikke en erstatning for sunn mat og trening. Ok. Så egentlig hadde du bare nedlatende antagelser om at sykelig overvektige ikke beveger seg. Siden du påstod at hvis TS kom seg til at hun gikk 1 time om dagen så ville det ha så stor effekt på tanker om mat og trening at hun ville takke deg om 1 år. Anonymkode: 25bdd...f10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. mars #156 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal trene ganske mye for at det skal ha en effekt på vekt. 95% er kosthold når det kommer til vektnedgang Anonymkode: 1278a...02d Det er jeg enig i. Men når du veier 150 kilo er det viktig å få i gang kroppen og forbrenningen, og da er det ikke alltid så mye som skal til for å komme i gang. Man må selvsagt spise riktig og mindre for å gå ned i vekt, men det kommer ofte som et resultat og motivasjon når man får kroppen opp og ut. Det er mange mekanismer i hodet også som trigges av gåturer og frisk luft. Man mister fort motivasjonen dersom man kun skal fokusere på hva man skal spise til enhver tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. mars #157 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Så egentlig hadde du bare nedlatende antagelser om at sykelig overvektige ikke beveger seg. Siden du påstod at hvis TS kom seg til at hun gikk 1 time om dagen så ville det ha så stor effekt på tanker om mat og trening at hun ville takke deg om 1 år. Anonymkode: 25bdd...f10 Rådet var basert på infoen ts kom med i starten. Har ingen som helst nedlatende antagelser overhodet... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #158 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 17.36): Jeg veier 146 kg. På samme tid i fjor veide jeg 130 kg. Min forrige maxvekt var 145 kg. Gått ned over 20 kg 4 ganger, men ender opp med å gå opp alt og mer til hver eneste gang. Jeg har prøvd alt utenom operasjon. Og ønsker ikke operasjon eller, men føler meg motløs nå. Lufter på 150 kg og om noen uker er jeg der. Jeg har også prøvd slankemedisin og gått ned, men de slutter å virke etter en stund og når jeg går ned får jeg gallesteinsanfall det får jeg aldri når jeg holder vekten eller går opp. Så vektnedgang gir meg også frykt for disse grusomme vonde anfallene. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte nå. Jeg er i full jobb og etter jobb er jeg for sliten til å trene eller lage masse mat fra bunnen så blir mye halvfabrikata og sukker. Spiser masse godteri, og vet det er dumt, men spiser stress, slitenhet og følelser. Hjelp! Anonymkode: aec3c...5a2 Høres tungt ut å ha det slik❤️ Men du skriver mye gje tråden og hva du har forsøkt, og at det er va å lykkes over tid. Enhver endring er enklest når man begynner og er skjerper og motivert. Etterhvert blir det vanskeligere og vanskeligere å opprettholde, da går det over til å kjempe seg gjennom det - det er her du trenger hjelp, for du mestrer jo å begynne på endringene. Psykolog, terapeut, lag deg et team av gode hjelpere inkludert lege og legg en plan og hva som skal gjøres når du feiler ( for det gjør alle) det som er vanskelig er å håndtere feilen på en sunn måte og gå videre. Hva skal gjøres mot frykter og smerter. Hvilke strategier skal du lære deg for å parrere unnskyldninger ( som og er helt naturlige) Det er vanskelig å endre seg, og det blir vanskeligere for hvert nederlag., men det er bare du som kan endre det - men du trenger ikke gjøre det alene. Men jeg håper jo du finner veien mot en sunnere livstil og at du trives med deg selv. Det høres jo ut som om du er i en veldig selvdestruktiv spiral nå. Anonymkode: 09581...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #159 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å telle kalorier virker ikke i lengden. Man går som regel opp igjen, og av til ekstra. Det som funker er å spise mat som ikke trigger høy insulinproduksjon. Spise få måltider. (Måltidsfrekvens mtp insulin) Stress (kortisol) trigger også insulinproduksjon. Om du har dårlig døgnrytme eller andre ting som stresser deg/kroppen, så er det en god ide å fikse de tingene. Insulin er hormonet som forteller kroppen at den skal lagre fett. Anonymkode: 1278a...02d Takk for gode tips. Dette har jeg mye tro på. Jeg f.eks har mye stress, har hatt kronisk stress i lang tid, og jeg synes at det er så vanskelig å gå ned i vekt. Nå er hovedprioritet å sove godt om natta. Tror du at dersom man får orden på stresset, at kroppen vil begynne å slippe fettet lettere uten at man går ned i kalorier? for som mange har erfart har jeg allerede gått ned i kalorier uten at det har en effekt. Leste et sted at for de som sliter med dette så vil det å gå ned i kalorier og jobbe ekstra hardt for å gå ned i vekt føre til mer insulinproduksjon? Men jeg forstår det ikke helt. Jeg vet at dette med sultmodus er en myte. Men opplever at stress har en effekt. Og så noe om at LISS er bedre enn HIIT for stressa folk for å gå ned i vekt. Vet ikke om du har noen flere innsikter? Anonymkode: 25bdd...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #160 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er nesten like høy vekt som TS. Jeg går mye. Det føles veldig godt å gå. Men jeg ser INGEN effekt på vekten. Jeg går 1 time+ hver dag. Noen dager opp til 2 timer. Det er i tillegg til rusling til butikk og rundt omkring. Hvor lenge tenker du man skal holde på før det har en effekt? Anonymkode: 25bdd...f10 Man forbrenner mellom 200-400 kalorier ved å gå i en time. Avhengig av hvor for man går. For de aller fleste som sliter med sterk overvekt vil det ha ett mye større utslag av å forandre kostholdet sitt enn å trene/gå. For all del, å gå turer er sunt men det fjerner gram mens kostholdsendringer fjerner kilo. Anonymkode: 341f3...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå