Hoia Skrevet 18. februar #61 Del Skrevet 18. februar (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å spise søt mat, om det er kunstig søtningsmiddel eller honning/te vil normalt sett øke søtsuget. Det beste er å venne kroppen av med søte matvarer. Anonymkode: 1dfa8...b03 Kakao uten sukker da, en erstatning som du kan opprettholde. Endret 18. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 18. februar #62 Del Skrevet 18. februar Eg veit det nytter lite å seie det, men trening og riktig kosthald gjev meir energi. Med mindre det er medisinske tilstandar som tappar deg, så vil det nesten garantert hjelpe å rydde opp der. Sidan du har brukt medisin går eg ut fra at du har kontakt med lege for å følge opp dette. Viss ikkje: start der! Eg går ut frå at du veit like godt som oss andre at stress er både ubehageleg og usunt. Sånn utanom at trening hjelper mot det og, så ville første pri for meg vere å fjerne kjelden til stresset. Viss jobben din sett seg på helsa, så ville eg oppriktig ha starta å sjå meg om etter noko anna. Livsstilsendringar treng ikkje vere vanskelge, men dei blir ikkje lettare viss ein slit med andre ting. Så lenge du lagar mat heime og ikkje har lagt deg til takeout, kan du prøve matprepping, altså å gjere klar mat som enkelt kan varmast opp/brukast til å hive i hop eit måltild. Eg lagar mat i store kvanta og frys ned i porsjonar som eg så berre treng koke ris/pasta/grønnsaker til. Da bruker du eitt par timer på å lage mat 1-2 dager i veka, og kan sørge for at du fyller på med minst doppelt så mykje grønnsaker som oppskrifta seier. La stivelse (potet/brød/pasta/ris) vere ein mindre del av måltida; halve tallerkenen bør vere grønnsaker. Drit i å telje kalorier, ha fokus på å ete magert og næringsrikt. Viss du er av typen som greier å stoppe mens leiken er god, så kutt ned på snop heller enn å kutte det ut. Mål opp ein dagleg kvote og held deg til han. Skaff deg ein billig aktivitetsklokke, sett deg eit mål for kor mange skritt du vil gå kvar dag. Det må ikkje vere 10 000. Viss jobben din går ut på å sitje på kontor, er dette ekstra viktig! Jo fortare du går, jo mindre av dagen treng du å bruke på å nå målet. Lytt til lydbok eller podcast. På lengre sikt: prøv trening som bygger musklar. Det må ikkje vere treningssenter, men viss du vel det, legg nokre kroner inn i PT-timar sånn at du får tips om kva øvelser du bør gjere og opplæring i korleis du bruker apparata rett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #63 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg veier 146 kg. På samme tid i fjor veide jeg 130 kg. Min forrige maxvekt var 145 kg. Gått ned over 20 kg 4 ganger, men ender opp med å gå opp alt og mer til hver eneste gang. Jeg har prøvd alt utenom operasjon. Og ønsker ikke operasjon eller, men føler meg motløs nå. Lufter på 150 kg og om noen uker er jeg der. Jeg har også prøvd slankemedisin og gått ned, men de slutter å virke etter en stund og når jeg går ned får jeg gallesteinsanfall det får jeg aldri når jeg holder vekten eller går opp. Så vektnedgang gir meg også frykt for disse grusomme vonde anfallene. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte nå. Jeg er i full jobb og etter jobb er jeg for sliten til å trene eller lage masse mat fra bunnen så blir mye halvfabrikata og sukker. Spiser masse godteri, og vet det er dumt, men spiser stress, slitenhet og følelser. Hjelp! Anonymkode: aec3c...5a2 Det er disse tingene du må ta tak i! Da går resten av seg selv. Feks stress: Anonymkode: 28f35...c3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. februar #64 Del Skrevet 18. februar For det første vil jeg anbefale å fjerne galleblæra. Det er jo helt normalt når man får gallestein og sliter med anfall pga. det. Det er kjempevondt, verre enn fødsel etter min mening. Så kan ikke skjønne hvorfor du ikke har oppsøkt hjelp når dette skjer for å få ordnet opp i det? Og så må du sette deg skikkelig inn i hva som skal til for å endre livsstil. Vil absolutt ikke anbefale en diett, men gå ordentlig inn i deg selv og lære verktøy til å behandle alt fra emosjonell sult, kjærlighet til deg selv osv. Les litteratur, hør podcaster om temaet osv. og starte med små skritt. Om du begynner å behandle deg selv riktig, så vil kiloene tikke av etter hvert. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #65 Del Skrevet 18. februar Jeg tror ikke jeg ville lagret for mye mat, men brukt litt tid på å finne ut hva du skal spise hver dag, planlegge litt. Blir du sittende med en råtten lapskaus i fryseren, så spiser du det ikke. Det betyr ikke at du må handle det dyreste. Jeg ville kuttet ut sukker helt en periode, men sprekker du, sprekker du i liten grad. Du må ikke tenke på hva andre tenker om deg. Bare fokusere på deg selv, hva har fremmede, bekjente med din vei mot det bedre å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #66 Del Skrevet 18. februar Hoia skrev (7 minutter siden): Kakao uten sukker da, en erstatning som du kan opprettholde. Ja det er nok en god løsning for mange. Men for ei dame som spiser nesten bare godteri og veier 146 kg, så burde hun avvennes totalt. Spise sunn mat, slik at hun unngår godteri smeller. Noe hun så klart vil ha, det er viktig å fortsette på planen sin, selv om man har sklidd ut en dag, Anonymkode: 1dfa8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #67 Del Skrevet 18. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er nok en god løsning for mange. Men for ei dame som spiser nesten bare godteri og veier 146 kg, så burde hun avvennes totalt. Spise sunn mat, slik at hun unngår godteri smeller. Noe hun så klart vil ha, det er viktig å fortsette på planen sin, selv om man har sklidd ut en dag, Anonymkode: 1dfa8...b03 Kakao er veldig sunt. Råkakao uten sukker. Finnes på helsekosten. Endret 18. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #68 Del Skrevet 18. februar Gå minst 10 000 skritt hver dag og drikk minst 2 l vann: høres ut som teite tips men du blir mett når du må drikke så mye vann og 10 000 skritt er overkommelig … gi det tid så kommer formen seg 🙌 Anonymkode: 96cbe...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #69 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: skulle nesten ønske jeg lot være å slanke meg da jeg veide 80-90 kg for etter det så har det kun vært en evig spiral med yoyo slanking. Som har endt opp med at jeg veier mye mer etter kort tid enn før jeg starta. Anonymkode: aec3c...5a2 Sånn var det til meg og .. følte meg tjukk som 82 kg når jeg var 27. Fikk venner som drev evig jojo slanking og så jeg har gjort samme feilene som det hele tiden.. gått ned og sprukket og godt opp igjen og pluss litt til. Nå veier jeg ikke like mye som deg da. Jeg føler jeg klarer å holde vekta mest når jeg ikke fokuserer på vekta, men spiser normal mat og ofte om jeg har lyst på en sjokolade så når jeg kommer i butikken så slår jeg det fra meg. En mye enklere ting og forholde seg til da kan man lissom ikke sprekke. Alt er egentlig lov. Men samvittigheten stopper meg istedet. Men nå har jeg begynt å trene litt da styrke og litt kondis. Jeg trener når 3 ganger i uka er planen og fortsette med. Går greit så langt da. Men har gått opp i kg enn ned etter jeg begynte å trene så aner ikke hvorfor det skjer da. Spiser akkurat det samme nå som før jeg begynte å trene. Jeg koser meg på trening og det er ett pluss at det er litt avslappende samtidig som en får trent så bruker ofte 1-2 timer der. Kommer an på dagsformen selvsagt. Så det er jo ett sted å starte. Gym med personlig trener som også kan legge opp en diettplan for deg hvis du ønsker det. Jeg ønsker ikke det for jeg vet jeg vil feile på det. Så jeg driter egentlig i vekta men tenker at å styrke muskler og røre litt på seg er i seg selv en investering og forhåpentligvis kommer det litt mer energi etterhvert. Disse slanke sprøytene og operasjon hadde jeg aldri turt. Har sett og en del som har fått skikkelig ille bivirkninger etterpå. Og når de går ned så mange kg så blir de seende ut dobbelt så gamle. Men lykke til masse. Kanskje du skulle finne noen å snakke med først. Starte med hodet først og få det på rett kjøl slik at du tenker rett først før du hiver deg utpå noe. Anonymkode: 7987a...fb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #70 Del Skrevet 18. februar Hoia skrev (2 minutter siden): Kakao er veldig sunt. Råkakao uten sukker. Finnes på helsekosten. Kjære vene. Handler ikke om sunt vs usunt. Hun kan ikke leve kun på søtt, derfor bør hun kutte ut søte matvarer. Honning er også sunt, men det også burde hun ikke spise når hun er sukkeravhengig Anonymkode: 1dfa8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #71 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må rett og slett skjerpe deg! Les Marit Kolby sin bok - hva og når skal vi spise. Spis ordntlig mat, protein og grønnsaker. Det er faktisk ikke så vanskelig. la vær å kjøpe søppelmat Anonymkode: 49bda...043 Det hjelper ingenting å spise ren mat når man har problemer med inntaket, man spiser fort for mye uansett. Jeg går opp i vekt om jeg spiser ren mat som jeg lager fra bunnen, fordi jeg har et problem. Anonymkode: 53794...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #72 Del Skrevet 18. februar (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjære vene. Handler ikke om sunt vs usunt. Hun kan ikke leve kun på søtt, derfor bør hun kutte ut søte matvarer. Honning er også sunt, men det også burde hun ikke spise når hun er sukkeravhengig Anonymkode: 1dfa8...b03 Jeg snakket om kakao. Uten sukker. Noe å holde seg til samtidig som søtsuget raser gjennom kroppen. Koke opp rødbeter med gurkemeie/ingefær som blir en slags saft uten sukker, eller koke opp bær-poser. Smaker som gløgg, faktisk, uten tilsetningsstoffer og sukker. Noe varmt hjelper på kveldene. Endret 18. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #73 Del Skrevet 18. februar Dette høres ikke greit ut. ❤️ Jeg har selv en kropp som er sykelig overvektig, og forstår godt hva du mener med at gallesteinsanfallene stopper deg. Jeg opererte ut galleblæra for noen år siden og har hatt det mye bedre siden den gang. Kroniske, intense smerter gjør noe med aktivitetsnivå og energinivå. Jeg vil ikke komme med noen tips til hvordan du skal gå ned i vekt, dette vet du godt allerede, du har jo gått ned sikkert 100kg til sammen over årene. Det jeg vil oppfordre deg til er å bli glad i deg selv. Velg litt etter litt bedre matvaner fordi det gir kroppen din energien du trenger til å ha det bra, og ikke være fullstendig tappet etter jobb. Jeg har byttet ut til 80% ren mat, om ikke mer, og jeg merker det MYE på energinivå, mental helse, og robusthet mot livet rett og slett. Jeg har også begynt å bevege kroppen min fordi jeg har lyst og ikke for å pine den og tvinge den nedover i vekt. Jeg gleder meg nå til daglige turer, og er fysisk aktiv minimum 45 minutter om dagen. Og sånn som i dag så er det 1 time og 45 minutter. Jeg gjør det fordi det gjør meg glad. Fordi det er deilig å kjenne at jeg blir sterkere og har kraft til å gjøre det jeg ønsker å gjøre. Alt er lettere. På samme måte som det er lettere om kroppen veier mindre, er det også lettere om musklene er sterkere. Jeg har også lest en bok om intuitiv spising, og jeg ga slipp på spiseforstyrrelsen min etter mange år med bulimi og overspisingslidelse. Jeg spiser meg mett, for første gang i mitt liv. Og ved å spise seg mett og fortelle kroppen at jeg kommer ikke til å sulte den innimellom, så er det mye enklere å ikke overspise. Og mye enklere å velge sunn mat, fordi jeg innså at "oi, jeg har faktisk lyst på gulrot og ost nå, ikke Snickers". Jeg ble kjent med hva jeg ønsket å spise, og det var ikke alltid fett, salt og sukker i form av UP-mat. Jeg tror du kunne gjort lignende oppdagelser om du ga deg selv sjansen. Livet mitt nå er fantastisk. Selv om vekta viser nesten like mye som din. Jeg elsker meg selv. Jeg elsker kroppen min. Og jeg føler meg 100% sikker på at vekta kommer til å vise 70 kg, ca halvparten av det den gjør nå, om ikke så lenge. Fordi når jeg er glad i meg selv, når jeg elsker meg selv, så er jeg motivert til å behandle meg som en gudinne. Og å holde meg slapp, svak, kraftløs og gi meg gift som næring har jeg ikke lyst til da. Jeg har lyst å leve, å leke, å springe. Og det gjør jeg. Jeg elsker livet hver dag. Og det er min anbefaling til deg. Gjør ting som er godt for deg. Begynn med 1 ting, og øk det til 100 ting om dagen. ❤️ Lykke til, jeg vet at du kan klare det! ❤️ Anonymkode: 25bdd...f10 4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #74 Del Skrevet 18. februar Hoia skrev (Akkurat nå): Jeg snakket om kakao. Uten sukker. Noe å holde seg til samtidig som søtsuget raser gjennom kroppen. Koke opp rødbeter med gurkemeie/ingefær som blir en slags saft uten sukker, eller koke opp bæreposer. Du leser jo virkelig ikke hva jeg skriver. Et søtsug kan ikke dempes med noe som smaker SØTT, om det er aldri så sukkerfritt eller sunt. Anonymkode: 1dfa8...b03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #75 Del Skrevet 18. februar (endret) Jojo-slanking og deterministiske tankemåter må du ha en søppelbøtte for. Det sentrale er det foran deg, ikke det bak deg. Bare lær av det bak deg. Jeg har aldri hatt sykelig overvekt eller vært plaget av dette, men jeg tror det er lurt å finne noen supre erstatninger, noe å holde fast ved. Rene matvarer. Du kan jobbe med innstillingen din om at det ikke er så vanskelig, når en forteller seg at det er lett, så blir det lett. Endret 18. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #76 Del Skrevet 18. februar Føler med deg, er akkurat ( litt forbi) der du er. Jeg har søkt om operasjon. Grunnen er som deg, jeg klarer gå ned, men ikke holde meg der. Så etter alle forsøkene på dietter, trening, kostholdsendringer ( med dårlig økonomi gikk jo ikke det) samt Mysimba og Saxenda ( som btw er noe man må gå på hele livet for at det skal funke på) så er det ikke annet... Så operasjon har jeg nå søkt om for flere år siden, men enda ikke kommet helt i mål. Jeg er litt mindre enn deg, veier 90. Men er veldig lav. Har lest alt jeg kommer over, og anbefaler deg å lese/ se på videoer av dette med ultraprosessert mat og hvor farlig sukker er.. Etter alt jeg har prøvd har jeg nå ( mens jeg tok Saxenda og gikk ned 15 kilo) fått -Høy kolesterol -Høyt Blodtrykk -Diabetes Samt jeg har som deg gallestein. Det blir nå eller aldri for meg. Så vet det er vondt som juling, men det FINS håp. Bare du finner det et sted, noe som fungerer for deg. Enkelt å si... I know... Men ikke gi opp!! Og til dere andre.. Det er ikke" bare å skjerpe seg". Les dere opp om det før dere snakker. Anonymkode: 44dfe...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 18. februar #77 Del Skrevet 18. februar Tenker at her må du ta det med ro. Ingen drastiske dietter nå, for det takler du ikke. Operasjon tror jeg også vil være feil. 1. Sette av 2 faste treningsdager. Tren styrke. 2. Finn et kosthold du kan ha over lengre tid. Som innebærer at du tillater deg å skeie ut 1-2 ganger i måneden. 3. Samtaleterapi. Jevnlig. Snakk om følelsene dine til mat. Snakk om vekta. 4. Vei deg jevnlig. Da følger du med på hva som skjer med kroppen din. 5. Finn en annen jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #78 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du leser jo virkelig ikke hva jeg skriver. Et søtsug kan ikke dempes med noe som smaker SØTT, om det er aldri så sukkerfritt eller sunt. Anonymkode: 1dfa8...b03 Er du tilbakestående? Kakao er ikke søtt i seg selv. Kan du ikke hente råd fra egen kilde i stedet for å henge på andres råd som klegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #79 Del Skrevet 18. februar Men hva spiser du på en vanlig dag? jeg har vært tynn hele livet , og folk tror jeg kan spise hva jeg vil og når jeg vil, eller har høy forbrenning.. men jeg kan love deg at jeg har daglig kamper i hodet med alt jeg har lyst på også. Men har alltid en plan, for å ikke skli ut med at jeg sprekker med masse usunt på kveldene. Viktigste grepet mitt er en stor og god frokost. Feks en stor porsjon havregrøt.. helt naturell, uten sukker eller annet.. det gir en god start på dagen Anonymkode: ff3ed...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 18. februar #80 Del Skrevet 18. februar (endret) Det er den mellomveien jeg tror på. Blir du sånn på sikt at du lever på kanten motsatt vei, har du ikke funnet en gunstig vei. Finne den veien du kan holde på, sunn mat i første omgang, til du er i trivselvekt, så kan du spise litt godteri, men da vil du trolig ikke ha lyst på så mye som tidligere. Endret 18. februar av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå