AnonymBruker Skrevet 18. februar #1 Del Skrevet 18. februar Jeg veier 146 kg. På samme tid i fjor veide jeg 130 kg. Min forrige maxvekt var 145 kg. Gått ned over 20 kg 4 ganger, men ender opp med å gå opp alt og mer til hver eneste gang. Jeg har prøvd alt utenom operasjon. Og ønsker ikke operasjon eller, men føler meg motløs nå. Lufter på 150 kg og om noen uker er jeg der. Jeg har også prøvd slankemedisin og gått ned, men de slutter å virke etter en stund og når jeg går ned får jeg gallesteinsanfall det får jeg aldri når jeg holder vekten eller går opp. Så vektnedgang gir meg også frykt for disse grusomme vonde anfallene. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte nå. Jeg er i full jobb og etter jobb er jeg for sliten til å trene eller lage masse mat fra bunnen så blir mye halvfabrikata og sukker. Spiser masse godteri, og vet det er dumt, men spiser stress, slitenhet og følelser. Hjelp! Anonymkode: aec3c...5a2 1 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #2 Del Skrevet 18. februar Jeg veide 142 kg i 2016. Tok sleeveoperasjon og gikk ned til 80 kg i 2017. Veier fortsatt 80 kg, ikke hatt noen problemer, men man må jo være klar over at ting kan skje, for min del angrer jeg kun på at jeg ikke gjorde det tidligere. Anonymkode: 1e701...80d 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #3 Del Skrevet 18. februar Du må rett og slett skjerpe deg! Les Marit Kolby sin bok - hva og når skal vi spise. Spis ordntlig mat, protein og grønnsaker. Det er faktisk ikke så vanskelig. la vær å kjøpe søppelmat Anonymkode: 49bda...043 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #4 Del Skrevet 18. februar Ønsker ikke operasjon? Men vil du veie 146 kg da? Noe drastisk må jo skje. Jeg gikk fra 130 kg til 75 kg med gastric bypass. Har vært vektstabil i 7 år. Aktiv og frisk! Anonymkode: 335b9...d20 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #5 Del Skrevet 18. februar Du har ikke prøvd å spise normal mengde kalorier. Ikke slank deg på typ 1500. Spis 2500 kalorier. Da ender du opp normal, for det er det en normal person spiser ca. Vær så aktiv du kan, tren styrke, spis protein. Skaff deg en coach fra strongbody Anonymkode: 49bda...043 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #6 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må rett og slett skjerpe deg! Les Marit Kolby sin bok - hva og når skal vi spise. Spis ordntlig mat, protein og grønnsaker. Det er faktisk ikke så vanskelig. la vær å kjøpe søppelmat Anonymkode: 49bda...043 Du er klar over at det ikke er så enkelt? Har man gått opp så masse, er det en grunn for det. Å lese en bok løser ikke det problemet! Ts: har du prøvd wegovy? Samtidig bør du få hjelp til å endre vaner, ditt forhold til mat, selvfølelse osv., så du bør også få en form for terapi samtidig. Masse lykke til, uansett hva du velger. Anonymkode: fa245...04e 16 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #7 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg veide 142 kg i 2016. Tok sleeveoperasjon og gikk ned til 80 kg i 2017. Veier fortsatt 80 kg, ikke hatt noen problemer, men man må jo være klar over at ting kan skje, for min del angrer jeg kun på at jeg ikke gjorde det tidligere. Anonymkode: 1e701...80d Ts: Jeg er livredd for operasjon. Og for å få irreversible komplikasjoner. Anonymkode: aec3c...5a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #8 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må rett og slett skjerpe deg! Les Marit Kolby sin bok - hva og når skal vi spise. Spis ordntlig mat, protein og grønnsaker. Det er faktisk ikke så vanskelig. la vær å kjøpe søppelmat Anonymkode: 49bda...043 Ts: Jeg vet, ellers hadde jeg vel ikke laget innlegget, men jeg har prøvd kutta sukker i 1 år. Spiste med fokus på proteiner. Har prøvd lavkalori, lavkarbo, periodisk faste , grovkarbo. Ender opp med å falle tilbake hver gang. Anonymkode: aec3c...5a2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #9 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts: Jeg er livredd for operasjon. Og for å få irreversible komplikasjoner. Anonymkode: aec3c...5a2 Det bør du være. Og nå må du virkelig ta tak! seriøst. Skaff deg en ernæringscoach! Les deg opp, lær om kosthold og styrketrening. Tipser om ei som kaller seg "Lousises journey" på youtube https://www.youtube.com/c/LouisesJourneyxo Kunnskap er makt!!! Anonymkode: 49bda...043 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #10 Del Skrevet 18. februar Forstår at du blir fortvilet. Når du sier du har forsøkt alt, har du forsøkt overvekts rehabilitering? Hvor du får oppfølging av fagpersoner over tid. Gjerne kombinert med oppfølging hos Frisklivssentralen eller lignende tilbud i hjemkommunen. Går det an å drøfte sykemelding med fastlege? At du jobber gradert en periode for å ha overskudd til å drive med livsstilsendring. Har du fått kartlagt emosjonell spising, og hvordan livet ellers står til? For å se om det er andre områder som kan gjøres noe med for å forebygge emosjonell spising. Og har du teknikker for å håndtere emosjonelt stress? Anonymkode: dcabf...ce1 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #11 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ønsker ikke operasjon? Men vil du veie 146 kg da? Noe drastisk må jo skje. Jeg gikk fra 130 kg til 75 kg med gastric bypass. Har vært vektstabil i 7 år. Aktiv og frisk! Anonymkode: 335b9...d20 Ts: Jeg er livredd for operasjon. Og for å få irreversible komplikasjoner. Og man opererer jo ikke hodet. Hadde jeg tatt operasjon hadde jeg med stor sannsynlighet endt opp like stor et par år senere. Anonymkode: aec3c...5a2 2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #12 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts: Jeg er livredd for operasjon. Og for å få irreversible komplikasjoner. Anonymkode: aec3c...5a2 Kan evjeklinikken være noe for deg? Anonymkode: ea5d8...278 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 18. februar #13 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts: Jeg vet, ellers hadde jeg vel ikke laget innlegget, men jeg har prøvd kutta sukker i 1 år. Spiste med fokus på proteiner. Har prøvd lavkalori, lavkarbo, periodisk faste , grovkarbo. Ender opp med å falle tilbake hver gang. Anonymkode: aec3c...5a2 Nettop, det er jo en livsstil og man må leve den resten av livet, vanskelig ja, umulig nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #14 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har ikke prøvd å spise normal mengde kalorier. Ikke slank deg på typ 1500. Spis 2500 kalorier. Da ender du opp normal, for det er det en normal person spiser ca. Vær så aktiv du kan, tren styrke, spis protein. Skaff deg en coach fra strongbody Anonymkode: 49bda...043 Ts: Jeg har prøvd 800 kcal og 2500 kcal og alt i mellom. Klarer meg greit i 2 mnd til et år også går det rett vest igjen. Prøvd kurs via sykehuset også. Føler meg håpløs. Anonymkode: aec3c...5a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #15 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan evjeklinikken være noe for deg? Anonymkode: ea5d8...278 Ts: Jeg har vært på tilsvarende et annet sted i landet. Gikk bra der og da, men endte opp med å gå opp igjen alt når oppfølgingen stoppet. Anonymkode: aec3c...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #16 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår at du blir fortvilet. Når du sier du har forsøkt alt, har du forsøkt overvekts rehabilitering? Hvor du får oppfølging av fagpersoner over tid. Gjerne kombinert med oppfølging hos Frisklivssentralen eller lignende tilbud i hjemkommunen. Går det an å drøfte sykemelding med fastlege? At du jobber gradert en periode for å ha overskudd til å drive med livsstilsendring. Har du fått kartlagt emosjonell spising, og hvordan livet ellers står til? For å se om det er andre områder som kan gjøres noe med for å forebygge emosjonell spising. Og har du teknikker for å håndtere emosjonelt stress? Anonymkode: dcabf...ce1 Ts: Ja jeg har vært til overvekts rehabilitering. Og det hjalp der og da, men kort tid etter snek en etter en kilo seg på igjen. Jeg har slitt med utmattelse siste året så kommer akkurat ut av en nesten 1 års sykmelding så kan ikke sykmeldes igjen på lang tid. Anonymkode: aec3c...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #17 Del Skrevet 18. februar Ts holder du til i Oslo? Hadde dratt innom balderklinikken i Oslo og snakket med ernæringspesialist og så får du et opplegg du følger. Masse god mat. Du sier du er sliten men det blir du av mat me lite næring. Når du spiser sunt får du energi og du blir skikkelig hekta. Kansje du bare trenger litt drahjelp i rett retning. Anonymkode: 5f667...69d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #18 Del Skrevet 18. februar En slankeoperasjon, ts, er jo ingen «quickfix». En bekjent av meg gikk gjennom en slik, og for henne gikk det bra. Men kun (og kun bare!) fordi hun totalt endret kosthold og livsstil etterpå. Og fordi hun vet med absolutt sikkerhet at hun må holde seg unna mat og drikke hun har et problematisk forhold til. Dersom du tar operasjon og ikke endrer livsstil er du fort ikke bare like overvektig, men også avhengig av alkohol etc. Min anbefaling er denne: gå til fastlegen din og be om at dere, sammen, legger en plan. I starten vil jeg tro den inneholder bistand for årsaken til at du har et problematisk forhold til mat. Utbrenthet? Depresjon? Etc.. Kanskje er sykemelding så du kan sette av energi til å lage mat fra bunnen av og trene et fint første steg. Kanskje er samtaleterapi et fint sted. Men det du ikke bør gjøre er å tenke at problemet er at du spiser usunt. Problemet er årsaken til at du velger å spise usunt. Dersom du ikke får bearbeidet og fjernet den årsaken så hjelper det ikke å over en kort periode sulte deg ned i vekt. Fordi det er din normale livsstil - den du velger deg 356 dager av året - som betyr noe. Og du ble ikke overvektig uten at det er noe av negativ art som påvirker din evne til å ta gode livsvalg. Så først må du forbedre ditt syn på verden og deg selv. Bearbeide og mestre avhengighet. Og så kan du komme i gang med den enkle biten - å redusere vekten. For det er bare et symptom, ikke selve problemet. Og, du? Du er verdt å bruke tid og krefter og innsats på. Om du tenker «dette er vanskelig»? Du er verdt å gjøre vanskelige ting for, ts. Anonymkode: 2b0a8...a2e 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #19 Del Skrevet 18. februar Loff77 skrev (4 minutter siden): Nettop, det er jo en livsstil og man må leve den resten av livet, vanskelig ja, umulig nei Ts: skulle nesten ønske jeg lot være å slanke meg da jeg veide 80-90 kg for etter det så har det kun vært en evig spiral med yoyo slanking. Som har endt opp med at jeg veier mye mer etter kort tid enn før jeg starta. Anonymkode: aec3c...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #20 Del Skrevet 18. februar Jeg vet hvor tungt det er å komme i gang med aktivitet når man føler seg helt utslitt. Men enn om du begynner i det små? Går på tur i 20 min etter middag? Anonymkode: 3b349...653 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå